Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Polo 9n3 1.4 TDI BNM - Niedziałająca tylna wycieraczka

30 Apr 2018 09:27 1839 3
  • Level 2  
    Witam

    Zainspirowany tematem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2647424.html

    Postanowiłem zdiagnozować niedziałającą tylną wycieraczkę w moim aucie.
    Przy zgaszonym silniku sytuacja wygląda jak z powyższego tematu:
    Quote:
    Napięcia na wtyczce silnika wycieraczki (właczona stacyjka i przesunięta manetka od tylnej wycieraczki-brak cyknięcia przekaźnika):

    Brązowy (Masa)
    Biało-Zielony 0V
    Fioletowo-zielony 0V
    Czarny 12V

    Jeżeli uruchomie dodatkowo spryskiwacz tylnej szyby to napiecia zmieniają się na:
    Biało-Zielony 0.37V
    Fioletowo-zielony 11.40V


    Najpierw sprawdziłem bezpiecznik korzystając z:
    -fusesdiagram.com/volkswagen/fuses-and-relay-volkswagen-polo-9n.html

    Bezpiecznik pod polem:
    F1 (10A) Rear screen wash/wipe system
    był cały.

    Wiedząc to zabrałem się za kostkę. Styk czarnego i brązowego (masa) przewodu są pokryte biało-zielonym osadem. Postanowiłem mimo to zrobić wstępny pomiar.
    Po zrobieniu pomiarów zauważyłem różnice względem powyższego tematu:
    - brak zmian na kostce w przypadku włączenia tylnej wycieraczki
    - znacząco większe wartości napięcia:

    Pomiar napiecia w kostce w [V]:



    Kabel\FunkcjeZapłonZapłon+wciśnięta manetka*Zapłon+przyciśnieta manetka**
    Czarny15.115.115
    Fioletowo-zielony0014.3
    Biało-zielony000.6
    Masa000

    * - tylna wycieraczka włączona
    ** - spryskiwacz tylnej szyby + wycieraczka

    Spryskiwacz działa niezależnie od silniczka wycieraczki i jest sprawny.

    Z zauważonych "niułansów":
    Podczas testowania spryskiwacza, przy podniesionej klapie płyn uciekał z obiegu i wyciekał w okolicy silniczka wycieraczki.
    Gdzieś zasłyszałem/przeczytałem że wycieraczka i spryskiwacz nie powinny działać przy "przekręconej stacyjce", u mnie działają.

    Plan na dziś:
    - przeczyścić styki kostki
    - sprawdzić wizualnie przewody łączące słupek C z klapą

    Proszę o poradę i pomoc w diagnozie, jeśli trzeba postaram się dorzucić zdjęcia.
  • Helpful post
    Level 17  
    Gwidon619 wrote:

    Podczas testowania spryskiwacza, przy podniesionej klapie płyn uciekał z obiegu i wyciekał w okolicy silniczka wycieraczki.

    W takim razie warto by było sprawdzić czy płyn nie znajduje się również w samym silniczku.
  • Level 2  
    Przeczyściłem styki kontaktem i nie zmieniło to odczytów. Poza tym dobrałem się do wiązki (prowadzi od lewego tylnego nadkola do klapy bagażnika) gdzie po obu stronach czekają na mnie takie kostki:
    VW Polo 9n3 1.4 TDI BNM - Niedziałająca tylna wycieraczka
    Jest to 1JO 973 303A

    Nie ukrywam że pierwszy raz mam styczność z taką kostką i nie za bardzo wiem jak się do niej zabrać. Próbowałem siłowo, ale wolałem nie przesadzać by nic nie uszkodzić. Jakieś porady :D ?

    @Kowal5
    Spróbuje jutro zdemontować silniczek jeśli pogoda dopisze.

    Update: Przy okazji poszukiwań znalazłem fajny katalog części - 7zap.com gdzie znalazłem schemat podobnej wiązki z nowszej platformy, ale z pasującymi kostkami + są zdjęcia części:
    -seat.7zap.com/en/e/ibiza+st/ib/2011-639/9/971-972050/#15

    Dodano po 16 [godziny] 57 [minuty]:

    Udało mi się dobrać do kostek, wystarczyło zwolnić zaczep o przekroju trapezu prostokątnego zaraz nad kwadratową częścią kostki. Podczas pomiaru oba przewody masy, ten w klapie i ten łączący, "nie pikały" , podczas pomiaru rezystancji raz otrzymałem 160k omów na odcinku w klapie, a potem nic, nawet na największym zakresie. Czy to prawidłowe zachowanie ?

    Dodano po 3 [godziny] 34 [minuty]:

    Wymontowałem i rozebrałem silniczek, w środku nie wyglądał najlepiej. Rurka prowadząca płyn do dyszy jest u szczytu obszarpana i to ona prawdopodobnie powoduje wyciek. A w samym silniczku aż pełno od smaru(?) o konsystencji błota, w kolorze brązowym . Może ktoś już tam zaglądał, a może to smar z fabryki napęczniał od płynu? Tak czy siak nie wygląda to profesjonalnie. Spróbuje ogarnąć czy ośka nie jest zapieczona i czy mechanizm nie jest gdzieś zablokowany.

    Fajnie by było tez przeczytać czyjąś opinie na temat wiązki/napięć :wink: .
  • Level 2  
    Rozebrałem jeszcze raz, przeczyściłem oraz przeszlifowałem ośkę i tuleję (wewnątrz). Tulejka była skorodowana w środku i to prawdopodobnie była przyczyna awarii. W ośce utknął ułamany kawałek rurki o trzeba było go rozwiercić, oryginalna rurkę będę musiał jakoś przedłużyć. Nałożyłem nowe smary(na tryby miedziowy, a na ośkę "do łożysk" od znajomego) i na razie działa.