Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator BOSCH 90A 12V VW... - Jakiej mocy żaróweczka do tego alternatora?

LENIWIEC_PL 30 Kwi 2018 16:22 651 29
  • #1 30 Kwi 2018 16:22
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Witam serdecznie.
    Otóż posiadam pojazd własnej konstrukcji świeżo zbudowany na silniku od fiata 125p z alternatorem 90A od passata b3 firmy BOSCH taki jak na zdjęciu niżej. Alternator jest podłączony tak jak się podłącza każdy alternator z kontrolką wzbudzania. I w tym przypadku kabelek od wzbudzania alternatora jest podłączony do żaróweczki "akumulator" w liczniku, mimo to cały czas żaróweczka się świeci leciutko (rzarzy) a po dodaniu gazu świeci się tak jak by była zapalona na 50%. Ładowanie jest na poziomie 14.00 - 14.2V na jałowych 13.28V.
    Jakiej mocy jest żaróweczka w passacie z takowym alternatorem? Czy na jałowych obrotach w passacie alternator też dawał takowe napięcie czy po prostu regulator napięcia uszkodzony?
    Alternator świeżo po czyszczeniu i wymianie łożysk(stare szumiały).

    Alternator BOSCH 90A 12V VW... - Jakiej mocy żaróweczka do tego alternatora?

    0 29
  • #3 30 Kwi 2018 18:27
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam .
    Wystarczy 12V/2W jak podaje kolega ,lecz prędzej zadziała wzbudzenie gdy będzie żarówka 12V/4W.Jeżeli kontrolka bardziej świeci ,ze wzrostem obrotów silnika ,to sprawdź napięcie na zacisku D+ alternatora (miejsce podłączenia kontrolki).Napięcie mniejsze od napięcia na zacisku B+ (mniej niż 12-14V)może świadczyć o uszkodzeniu diod wzbudzenia ,lecz nie tylko.

    0
  • #4 30 Kwi 2018 19:03
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    nikusert napisał:
    Wystarczy 12V/2W jak podaje kolega ,lecz prędzej zadziała wzbudzenie gdy będzie żarówka 12V/4W.

    No akurat w liczniku kontrolka "akumulator" ma żaróweczkę 12V 1,2W bo tak na niej pisze więc z tego co piszecie wydaje się być za mała. O jakich mocach wejdą żaróweczki w takowe mocowanie żarówki?
    Alternator BOSCH 90A 12V VW... - Jakiej mocy żaróweczka do tego alternatora?
    nikusert napisał:
    Jeżeli kontrolka bardziej świeci ,ze wzrostem obrotów silnika ,to sprawdź napięcie na zacisku D+ alternatora (miejsce podłączenia kontrolki).Napięcie mniejsze od napięcia na zacisku B+ (mniej niż 12-14V)może świadczyć o uszkodzeniu diod wzbudzenia ,lecz nie tylko.

    Sprawdzę i napiszę w wolnej chwili. Postaram się też znaleźć jakąś możliwie mocną żaróweczkę w miejsce obecnej. Dobrze by było gdy by była to żaróweczka 4Wat ale czy taką znajdę...
    W corsie B z silnikiem X10XE do wzbudzania alternatora jest zamontowana żaróweczka o mocy 5Wat właśnie, zaś w fiacie uno 1.0 o mocy 1.2Wat(taka sama jak tu) także to zależy chyba od alternatora.

    0
  • #5 30 Kwi 2018 19:31
    nikusert
    Poziom 38  

    Jeżeli alternator się wzbudza przy żarówce 1.2W ,to tego nie zmieniaj .Zwróć jednak uwagę na rozjaśniającą się kontrolkę ze wzrostem obrotów,to teraz jest istotne.

    0
  • #6 30 Kwi 2018 20:41
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Zrobiłem kilka pomiarów a mianowicie:
    1. Wymieniłem żaróweczkę z 1.2W na 2W(z żuka) oraz na 4W(z żuka). Zarówno żarówka 2 jak i 4W cały czas świeciły w pełnym zakresie obrotów.
    2. Wykonałem pomiary przy deczko rozładowanym akumulatorze (częste rozruchy silnika) oraz przy żarówce 1.2W
    Oto efekty:
    a) Przy zgaszonym silniku ale uruchomionym zapłonie:
    Napięcie akumulatora: 12.94V
    Napięcie na styku wzbudzenia alternatora względem masy 1.35V
    Napięcie na styku wzbudzenia alternatora względem klemy plusowej na akumulatorze 11.39V

    b)Przy uruchomionym silniku i obrotach około 1000
    Napięcie na akumulatorze: 14.30 (przy dodaniu gazu spada do 14.10V)
    Napięcie na styku wzbudzenia alternatora względem masy 17.09V
    Napięcie na styku wzbudzenia alternatora względem klemy plusowej na akumulatorze 3.20V (wacha się do 3V)

    Akumulator pochodzi od silnika diesla i ma pojemność jeśli dobrze pamiętam 74Ah jeśli to istotne.

    0
  • #7 30 Kwi 2018 21:02
    mczapski
    Poziom 38  

    Jeśli pomiary prawdziwe to mnie wygląda na niesprawny regulator lub wadliwe podłączenia. Nie jest wykluczone, że alternator a dokładniej instalacja utrzymuje napięcie tylko w wyniku obciążenia akumulatorem jako, że 17 V na zacisku wzbudzenia nie ma prawa występować.

    0
  • #8 30 Kwi 2018 22:59
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Instalacja jest mało obciążona, dokładniej podczas pracy silnika prąd z akumulatora pobierają właściwie tylko kontrolka rezerwy paliwa, wskaźniki poziomu paliwa i temperatury oraz cewka wytwarzająca iskrę, czasami załączy się też wentylator chłodnicy po osiągnięciu odpowiedniej temperatury tak więc instalacja nie jest mocno obciążona. Po dołączeniu dwóch żarówek 55W oraz załączeniu wentylatora chłodnicy sytuacja się nie zmienia(rozumieć kontrolka nadal świeci).
    Połączenia nie są wadliwe, wszystko przy montażu alternatora było wyczyszczone(styki też). Jeśli to istotne to alternator pochodzi z stacji demontażu pojazdów za którego dałem 50zł i po zakręceniu ręką było słychać szum łożysk. Wstępnie został sprawdzony w ten sposób, że podłączony do akumulatora bez kontrolki(wzbudzanie pod + akumulatora) i kręcenie wkrętarką co wydawało się potwierdzać, że jest sprawny(dawał napięcie 14,30V i było czuć obciążenie). Jak widać gdy bym wtedy zamontował żaróweczkę miedzy aku a alternatorem to bym wiedział, że coś z nim nie tak :-D :-D
    Czytając troszkę w sieci doczytałem się, że mogła przebić się jedna z diod wzbudzania(są 3 sztuki). Czy diody te są do wymontowania w tym modelu? Czy możliwe jest jeszcze, że komutator ociera gdzieś o obudowę i tego nie słychać podczas pracy?

    0
  • #9 01 Maj 2018 07:57
    nikusert
    Poziom 38  

    Obierania wirnika raczej nie wchodzi w grę, jedynie coś będzie nie tak z diodami.Raczej wygląda to na uszkodzenie diody głównej, gdyż gdyby była uszkodzona dioda wzbudzenia (przerwa), to by napięcie na zacisku D+ byłoby niższe około 10 V w porównaniu do zacisku B+.Diody pojedynczo są nie wymienne, jedynie do sprawdzenia cały mostek po rozumowaniu go od uzwojenia stojana.

    0
  • #10 01 Maj 2018 08:36
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Ja mi się podobają dysputy bez sensu.

    Po pierwsze masz uszkodzony alternator , więc wymień go tam gdzie go kupiłeś, po drugie orginalnie w liczniku masz kontrolkę 1,2W ale masz też REZYSTOR, włączony równolegle z żarówką wzbudzenia.
    Więc żarówka odpowiadająca jest 4W 12V.

    0
  • #11 01 Maj 2018 10:43
    kortyleski
    Poziom 41  

    LENIWIEC_PL napisał:
    . Wstępnie został sprawdzony w ten sposób, że podłączony do akumulatora bez kontrolki(wzbudzanie pod + akumulatora)

    I tym sposobem pewno powiedziałeś mu papa.

    Strumieniu, rezystor jak najbardziej a wydaje mi się że w tym pasku ledy były w liczniku.

    0
  • #13 01 Maj 2018 12:50
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Nigdy w życiu nie miałem w ręku żadnego licznika, zegarów od jakiego kolwiek passata więc nie mam pojęcia czy siedzi tam dioda led + rezystor czy po prostu żaróweczka o mocy 4W. Tak jak pisałem w którymś poście wyżej to chwilowo pod wzbudzanie podłączyłem żaróweczkę 4W wymontowaną z licznika od żuka lecz efekt był taki, że świeciła w pełnym zakresie obrotów.
    Bez względu na wszystko muszę alternator wymontować i sprawdzić wszelkie diody jakie są na alternatorze. W zależności od usterki pozostaje mi kupić drugi alternator lub naprawić ten obecny jeśli się uda. Dzisiaj postaram się wymontować i zajrzeć do niego.

    Dodano po 34 [sekundy]:

    Znacie może jakiś sposób na sprawdzenie na przykład miernikiem regulatora napięcia?

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    Witam panowie ponownie. Akurat znalazłem chwilkę wolnego i rozebrałem doszczętnie alternator.
    I teraz tak, z uzwojenia stojana wychodzą 4 kabelki z czego wszystkie biegną do mostka diodowego. Diod prostowniczych jest łącznie 8 sztuk z czego 4 na plus i 4 na minus. Diod wzbudzania jest 3 lub 4 ale są schowane o ciężko je zobaczyć.
    Pomiędzy diodami dodatnimi a każdym z końców uzwojeń stojana jest 510 oporności (minus miernika na zacisku B+ położyłem) i przewodzi w jedną stronę. Jeśli chodzi o mostek minusowy to pomiędzy nim a wyjściem każdego z uzwojeń jest 500 oporności (plus miernika na obudowie mostka położyłem) i przewodzi w jedną stronę. Jeśli chodzi o diody wzbudzania to nie bardzo wiem czy je sprawdzam prawidłowo gdyż nie mam do nich za dużo dostępu ale pomiędzy zaciskiem D+(wzbudzania) a każdym z końców uzwojeń stojana jest oporność 500(minus miernika na zacisku wzbudzania położyłem). Pomiędzy mostkiem minusowym a plusowym nie ma zwarcia.
    Miernik oczywiście ustawiłem na pozycje do sprawdzania diod. Pisząc "oporność" mam na myśli to co się wyświetla na wyświetlaczu miernika, wybaczcie ale nie wiem jak to sie fachowo nazywa(bo nie omy chyba)?
    Diody wszystkie są mocno zakurzone ale po wydmuchaniu sprężarką nie widać aby któraś była napuchnięta lub zniekształcona.
    Czy wszystkie pomiary wykonałem prawidłowo? Wedle mnie mostki diodowe są sprawne, dobrze mówię?

    0
  • #15 01 Maj 2018 14:18
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Tak zgadza się lecz jeśli jedna dioda miałaby zwarcie to wykazywałoby to na mierniku w danym mostku gdyż przewodziłaby w dwie strony. Diody w mostku plusowym i minusowym są połączone równolegle.

    0
  • #16 01 Maj 2018 14:22
    mczapski
    Poziom 38  

    LENIWIEC_PL napisał:
    I teraz tak, z uzwojenia stojana wychodzą 4 kabelki z czego wszystkie biegną do mostka diodowego. Diod prostowniczych jest łącznie 8 sztuk z czego 4 na plus i 4 na minus. Diod wzbudzania jest 3 lub 4 ale są schowane o ciężko je zobaczyć.

    Poważnie? Jest to możliwe ale niekoniecznie powszechne.

    0
  • #18 01 Maj 2018 17:42
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Strumien swiadomosc... napisał:
    Ale przerwy nie znajdziesz.
    A zwarcie diody skutkuje zczarnieniem 1 fazy na stojanie.

    Zgadza się. W niektórych przypadkach jest tak jak mówisz czyli uzwojenie robi się przegrzane (czarne), w jeszcze innych zwarta dioda wybucha lub puchnie a jeszcze w innych przepala się uzwojenie w miejscu lutowania. Wydaje mi się, że nawet w przypadku przerwy na diodzie alternator powinien normalnie ładować lecz mniejszym amperażem(zmniejszy się jego wydajność prądowa).
    Podmieniłem na chwilkę obecną regulator napięcia od innego alternatora (od corsy ale regulator ten sam) i dam znać. W Corsie żaróweczka wzbudzenia to 5Wat.
    Panowie czytałem na internecie gdzieś, że w passacie do wzbudzania równolegle do żarówki włączony jest rezystor o mocy 5W zamontowany rzekomo w liczniku. O jakiej oporności (w omach) jest ten rezystor? Ewentualnie jak to obliczyć dla żarówki 1.2W?

    0
  • #19 01 Maj 2018 17:49
    abart64
    Poziom 28  

    Ale po co ten elaborat o mocy żarówek? Jak altek się wzbudzi to żarówki może nie być wcale i musi ładować jak jest sprawny.
    Rozlutuj stojan i sprawdź wszystkie diody najlepiej żarówką reflektorową a nie omomierzem.

    0
  • #21 01 Maj 2018 19:06
    Jarzabek666
    Poziom 26  

    kortyleski napisał:
    I tym sposobem pewno powiedziałeś mu papa.


    A dlaczego ?? audi tak ma i jakoś żyją i nawet ten sam alternator.

    0
  • #22 02 Maj 2018 15:03
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Witam.
    Wymieniłem już regulator napięcia alternatora, za który dałem 19zł, rzekomo taki sam siedzi również w starszych bmw, audi, corsach, vw golfach i polo. Po wymianie na wolnych obrotach (950obr)żaróweczka 1.2W się delikatnie rzarzy a przy obrotach powyżej 1100 miga cały czas, więc teraz już wiem, że wina nie leżała w regulatorze napięcia, a leży gdzieś w alternatorze. Dzisiaj rozbiorę go raz jeszcze, wylutuję mostek diodowy i będę szukał usterki. Gdzieś w internecie wyczytałem, że takowy objaw może dawać również uszkodzony wirnik. Jest to możliwe?
    Tak czy inaczej jeśli uszkodzony wirnik to naprawa nieopłacalna, w przypadku uszkodzenia mostka diodowego opłacalna gdyż takowy mostek diodowy kosztuje jakieś 50zł a wirnik ponad 120zł.

    0
  • #24 02 Maj 2018 15:26
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Strumien swiadomosc... napisał:
    Po pierwsze czy gruby przewód z alternatora masz wpięty do + akumulatora?

    Przewód jest koloru czarnego i jest grubości jakieś 13mm(mierzone suwmiarką). Wpięty jest bezpośrednio do zacisku plusowego akumulatora, masa alternatora jest na silniku i przewodzi bardzo dobrze.
    Strumien swiadomosc... napisał:
    Po drugie jakie napięcie masz na jednym i drugim pinie kontrolki ładowania przy zapalonym silniku?

    Po obu stronach kontrolki? Czyli chodzi ci zapewne o napięcia na zacisku D+ oraz B+ względem masy lecz mierzone w liczniku?

    0
  • #26 03 Maj 2018 12:53
    Jarzabek666
    Poziom 26  

    Strumien swiadomosci swia napisał:

    LENIWIEC_PL napisał:
    po dodaniu gazu świeci się tak jak by była zapalona na 50%. Ładowanie jest na poziomie 14.00 - 14.2V


    A skąd się to bierze , pomierz napięcia bo może grzebiesz w sprawnym alternatorze.



    Żarówka się świeci bo na d+ przekracza 17V co dostał prawidłową odpowiedz w pierwszym poscie.

    Niepotrzebnie tak grzebie bo to prosty alternator regulator ma tylko dwa odczepy zasilanie /pomiar na D+ i masę skoro regulator nie reaguje na te 17V to oznacza tylko jedno albo uwalony regulator albo coś nie łączy tak jak kolega pisał w pierwszym poście. No i złącze regulatora z diodami wzbudzania/ zasilania jest przez listek dociskowy mógł zaśniedzieć/skorodować owy listek i będą spadki napięcia na tym złączu i regulator "widzi" inne napięcia. Dlatego podmiana regulatora nic nie dała podstawa to przywrócić dobre połączenie regulatora..

    0
  • #28 04 Maj 2018 11:48
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    No właśnie tam jest dobre połączenie wyczyszczone dobrze papierem ściernym.
    Całość jest podłączona identycznie tak samo jak na schemacie poniżej. Kontrolka z jednej strony do przewodu D+ a z drugiej strony przez włącznik do zacisku plusowego akumulatora.
    O ile w niektórych samochodach pokroju Renault(nowszych), Chevrolet słyszałem, że żarówki są załączane przez minus o tyle w volswagenach jest kontrolka załączana plusem także schemat jest banalnie prosty a mimo to usterka pokonała mnie. Mam obecnie wymontowany ten alternator więc pomiarów będę robił na imadle z wiertarką i akumulatorem ale to w weekend bo teraz zapracowany deczko. Mimo to wszelkie sugestie, podpowiedzi, pytania zawsze okazują się dla mnie bardzo pomocne. Obecnie posiadam również alternator od Renault Clio z tego ----> https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3397667.html <---- postu także gdy dotrze do mnie nowy regulator do niego to spróbuję na nim. Nie pamiętam jednak czy w tym alternatorze z postu kontrolka była załączana przez plus czy minus ale postaram się gdzieś doczytać.
    Alternator BOSCH 90A 12V VW... - Jakiej mocy żaróweczka do tego alternatora?

    0
  • #29 07 Maj 2018 22:50
    Piotrek piki
    Poziom 12  

    Kolego, a jak tam wyglądają pierścienie na wirniku,są gładkie czy mają już rowki od szczotek wytarte.
    No i pasek jest naciągnięty tak jak powinien byś czy troche luźnawy?

    0
  • #30 07 Maj 2018 22:55
    LENIWIEC_PL
    Poziom 17  

    Witam serdecznie.
    Wybaczcie proszę ale nie miałem czasu na testy z tym alternatorem. Zamontowałem obecnie alternator od renault clio z nowym regulatorem na którym kontrolka gaśnie jeszcze podczas kręcenia rozrusznikiem. Alternator tamten po wzbudzeniu daje napięcie 14,3-14-5V w zależności od obciążenia czyli w normie, bardzo szybko się wzbudza, nawet bez żaróweczki.
    Co do alternatora od passata to ma delikatne rowki na wirniku ale są na tyle małe, że prawie niezauważalne. Pasek zawsze naciągam dosyć mocno lecz nigdy nie za mocno.

    0