Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Doposażenie starego radia samochodowego

januszjr49 02 Maj 2018 15:39 399 11
  • #1 02 Maj 2018 15:39
    januszjr49
    Poziom 3  

    Witam wszystkich, jestem nowy na forum, moim hobby jednakże jest turystyka a nie elektonika - szukam tu raczej pomocy. Opiszę krótko problem: w moim motocyklu jest stare, fabrycznie zamontowane radio Clarion PU-9203A, które nie ma funkcji AF (częstotliwość alternatywna). Wnerwiające jest ciągłe szukanie ulubionej stacji po przejechaniu czasem nawet 50 km. Obsługa radia jest też na kierownicy ale system szukania stacji jest bardzo wolny i mija sporo czasu, zanim znów znajdę stację, której słuchałem. Pytanie: czy możliwe jest "doposażenie" radyjka o tę funkcję i gdzie ewentualnie zwrócić się z tym problemem? Bardzo proszę o oszczędzenie sobie komentarzy w stylu: "a po co radio w motocyklu?".
    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie. Pozdrawiam. Janusz.

    0 11
  • #3 02 Maj 2018 19:02
    januszjr49
    Poziom 3  

    Co znaczy nieopłacalne? Posiadacz BMW R1100RT jest w zasadzie skazany na ten bezużyteczny antyk z powodu przewodowego sterowania radiem z kierownicy. Może prościej byłoby wymienić radio ale trzeba dostosować sterowanie z kierownicy do obsługi radia, które jest zamknięte w schowku na czas jazdy. Funkcje sterowania to głośność + i - , wyszukiwanie stacji "w górę" i "w dół". Może czyta to ktoś z Poznania i chciałby się spotkać, żeby o tym pogadać. Chętnie uiszczę wszelkie koszty związane z adaptacją innego odbiornika. W razie czego mam oznaczenia kabli łączących sterowanie z kierownicy z radiem (wtyk DIN). Pozdrawiam. Janusz.

    0
  • #5 03 Maj 2018 07:35
    Freddy
    Poziom 43  

    januszjr49 napisał:
    Co znaczy nieopłacalne?
    To znaczy, że wykonanie może kosztować nawet kilkaset złotych. :) Nie da się tego oszacować. Tanie będzie kupić radio nowe.

    Najlepiej będzie poszukać na forum BMW, może ktoś zna konkretne typy, lub sztuczki do podmiany.
    Ja znalazłem po minucie na Google coś TAKIEGO, więc wnioskuję, że po prostu Ci się nie chce szukać i czekasz na gotowca. :D :)

    1
  • #6 03 Maj 2018 10:33
    januszjr49
    Poziom 3  

    Nie masz podstaw, żeby oceniać, że idę na łatwiznę. To radyjko Pionier widziałem już dawno w necie, nie wiem, czy doczytałeś, że to część I przeróbki, części II nie ma i nie będzie bo żona faceta zmusiła do pozbycia się motocykla.
    Na forach BMW, również w USA, był tylko ten temat, który przytoczyłeś, motocykl ma 20 lat, mało kto zajmuje się takimi sprawami bo na antyk motocykl za młody a na dofinansowywanie za stary. Kiedyś ktoś w D * miał swoja prywatna stronę poświęconą eksploatacji BMW R1100RT, zakładał radio Blaupunkt z serii miast w nazwie, trzeba było tylko dorobić połączenie DIN z jakimś gniazdem w radiu ale strony już nie ma, a jak dotarłem do faceta i zapytałem o nazwę modelu Blaupunkta zwyczajnie nie pamiętał, bo rzekomo minęło tyle czasu. Firma AKE w D produkuje interfejsy do włączenia w instalację, ale to też wymaga przelutowania DIN na kierownicy żeby dostosować się do interfejsu i dodatkowo do Blaupunktów dochodzą jakieś radia Sony, które są kompatybilne z taka przeróbką, jak już jednak pisałem ten interfejs kosztuje sporo ponad 100 eurasów i kiedy nowe radia są w cenie nawet 250.- zł to spory wydatek. Pozatym te kompatybilne radia dawno już nie są produkowane pozostawałoby więc szukać na Ebay lub Allegro używanych. Jest ten film na YT, gdzie facet ma tylko zewnętrznie podłączone radio Alpine (bok motocykla rozebrany), ale nic nie ma o sterowaniu ani o przeróbce (której i tak sam nie zrobię) sterowania na kierownicy.
    Jak widzisz kolego trochę się jednak natrudziłem. Myślałem, że na elektrodzie jest sporo osób hobbystycznie parających się takimi nietypowymi tematami i znajdę jakąś pomoc lub radę - co dla człowieka o zerowych umiejętnościach elektronicznych było podstawą do podjęcia takich działań.
    Ufffff....myślę, że choć trochę się obroniłem przed zarzutem lenistwa. Pozdrawiam., Janusz

    Dodano po 20 [minuty]:

    Wobec tego dodaję temat inny: jakie radio DIN1 kupić, żeby można było adaptować sterowanie 4 funkcjami z kierownicy? Nie wiem, jak wkleić tu zdjęcia ale widok sterowania na kierownicy BMW R1100RT bez trudu można znaleźć w necie. Jak już pisałem chętnie poniosę wszelkie koszty związane z zamianą, adaptacją czy jak to nazwać. Pozdrawiam. Janusz

    0
  • #8 03 Maj 2018 12:41
    januszjr49
    Poziom 3  

    Może Tobie to wystarczy, mnie laikowi, nie.

    0
  • Pomocny post
    #9 03 Maj 2018 15:09
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    Witam,

    januszjr49 napisał:
    Może Tobie to wystarczy, mnie laikowi, nie.

    jeżeli jesteś w stanie pozyskać (kupić lub coś w tym rodzaju) radio, które jest zastosowane w linkowanym temacie, możesz wszystko zrobić sam, jest tam pełen opis.
    Współczesne radia wyposażone w SWC (Steering Wheel Control) mają poszczególne funkcje wyzwalane przez zwarcie dwóch przewodów za pomocą odpowiedniego opornika. Chodzi o to, że panel sterujący jest w kierownicy (obracanej), łatwiej jest tam doprowadzić kabel mający dwa przewody niż na przykład dziesięć, poza tym funkcje sterujące są rozłączne - nie używasz jednocześnie na przykład zwiększania i zmniejszania głośności.
    Autor rozpoznał wartości tych oporników lub skądś je pozyskał. Musisz po prostu zrealizować w Twoim panelu na kierownicy układ, który jest narysowany na początku rozdziału "Building the interface". Od radia do panelu na kierownicy prowadzisz dwa przewody, do odpowiednich przycisków w panelu na kierownicy podłączasz opisane oporniki, łączysz wszystko jak na rysunku ... i cieszysz się nowym radiem.

    Pozdrawiam

    0
  • #10 04 Maj 2018 19:03
    januszjr49
    Poziom 3  

    Dzięki bardzo za fachowe porady, opis nawet pojmuję ale nie sądzę, żeby moje IQ ogarnęło tę przeróbkę. Proszę rzucić okiem na BMW R1100RT chociażby na YT, gdzie można zobaczyć sterowanie na kierownicy i umiejscowienie radia w zamykanej kieszeni. Układ i oporniki musiałyby być właśnie w tej kieszeni gdzieś - połączenie też w kieszeni bo tam dochodzi wtyk DIN okrągły, taki jak kiedyś były np. do połączenia magnetofonu stereo do wieży starego typu.
    Wyjęcie radia to rozebranie połowy motocykla y lewej strony, mając wszystko przygotowane i sprawdzone przed montażem trzeba liczyć na jakiś 5-6 godz. roboty. Aktualnie szukam używanego radia z możliwością odtwarzania kaset starszego typu z serii miast ( Blaupunkta). Są na ebay ale sprawne wściekle drogie, zepsute strach kupować bo naprawa może się okazać nieopłacalna. Kolega w D obiecał poszukać czegoś na pchlim targu, można tam tez sprawdzić takie radio i ceny są przystępniejsze. Widziałem wystawione do sprzedaży radio sprzed chyba 40 lat za ponad 300./euro. Jeśli podejmiesz się wykonania układu i podłączenia resztę zrobię sam, gotów jestem podjechać do Sulejówka. Pozdrawiam. Janusz.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oczywiście odpłatnie.

    0
  • #11 04 Maj 2018 19:27
    retrofood
    Moderator

    januszjr49 napisał:

    Jak widzisz kolego trochę się jednak natrudziłem. Myślałem, że na elektrodzie jest sporo osób hobbystycznie parających się takimi nietypowymi tematami i znajdę jakąś pomoc lub radę - co dla człowieka o zerowych umiejętnościach elektronicznych było podstawą do podjęcia takich działań.
    Ufffff....myślę, że choć trochę się obroniłem przed zarzutem lenistwa.


    Spokojnie, takie osoby są, ale niekoniecznie wchodzą na forum codziennie i "tylko czekają aby coś podpowiedzieć". One się pojawią, lecz cierpliwości proszę... :D

    0
  • #12 19 Lip 2018 18:17
    januszjr49
    Poziom 3  

    Nie wiem, czy automat, czy moderator zmuszają mnie do podania rozwiązania problemu. Otóż nie rozwiązałem go, zwyczajnie sobie odpuściłem.

    0