Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] gniazdo haka holowniczego

Brego21 02 May 2018 20:41 4251 6
  • #1
    Brego21
    Level 5  
    Witam.
    Zakupiłem niedawno Citroena C4 Grand Picasso 1,6Vti.
    Podczas badania technicznego diagnosta zauważył w gnieździe przepalony jeden z pinów.
    Na początku gniazdo wyglądało na standard 7 pin, jednak po zdemontowaniu, ściągnięciu obudowy, pokazały się następne piny, których wcześniej widać nie było.
    Jest także zapadka, która po włożeniu wtyczki, zostaje zamknięta, podejrzewam że chodzi tu o czujniki cofania.
    Dziś poszedłem do sklepu motoryzacyjnego by zakupić ów gniazdo i okazuje się że są 7 i 13 pinowe, jednak 13-to pinowe ma zupełnie inne ułożenie pinów.
    Nie mogłem się dogadać ze sprzedawcą, twierdzi że innych nie ma, może mi jeszcze sprzedać przejściówkę, która jak na razie do niczego potrzebna nie jest.
    Podawałem markę samochodu, nic to nie dało.
    W necie jak wpiszę, wyszukuje mi wszystko, tylko nie to co mnie jest potrzebne.
    Nie wiem, czy to jakaś staroć i już tego nie produkują, nie sądzę, zawsze starsze typy są dostępne, choćby w necie, ale i też w sklepach.
    Nie wiem jak nazwać to gniazdo, może źle wpisuję frazy do wyszukiwania.
    Przesyłam zdjęcia, jednak zapomniałem zrobić jeszcze razem z obudową gniazda.
    Jednak tak jw. z obudową wygląda jakby było na 7 pinów.
    Proszę poradźcie mi coś, podejrzewam że to prosta sprawa, ja jednak nigdy z hakiem nie miałem styczności i nie przykładałem do tego większej uwagi.
    proszę o pomoc.

    Pozdrawiam



    gniazdo haka holowniczegogniazdo haka holowniczegogniazdo haka holowniczego
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    eurotips
    Level 37  
    Gniazdo musisz dostosować do standardu 7PIN wtedy jak np wypożyczysz przyczepkę nie będzie problemu, odtwarzanie oryginału nie ma sensu.
  • Helpful post
    #4
    BANANvanDYK
    Level 39  
    To jest standard holenderski, uniwersalny, pod tym względem że możesz podłączyć starą przyczepkę (7 pin) jak i przyczepkę holenderską (w której są te same funkcje co w rozwiązaniu 13-pinowym). Do przyczepki niemieckiej 13-pinowej potrzebujesz przejściówki.
    Możesz to przerobić na gniazdo niemieckie 13-pinowe albo okroić do gniazda 7-pinowego. Tylko musisz kupić gniazdo z mikroswitchem (odłączanie świateł przeciwmgielnych w samochodzie itp.).
  • Helpful post
    #5
    William Bonawentura
    Level 32  
    eurotips wrote:
    Gniazdo musisz dostosować do standardu 7PIN wtedy jak np wypożyczysz przyczepkę nie będzie problemu, odtwarzanie oryginału nie ma sensu.


    Gniazdo 7 pin to anachronizm z epoki gdy przyczepy nie musiały być wyposażone w światło cofania.
    Gniazdo 13 pin posiada styk dla światła cofania oraz dodatkowo może (nie musi) podawać zasilanie stałe do ładowania akumulatora przyczepy oraz "po stacyjce" do zasinienia lodówki. Wtyczka jest dociągana i blokowana przez obrót.
    Ty masz nietypowe "kompromisowe" gniazdo 13 kompatybilne wstecznie z wtykami 7 pin. Standard ten umarł i nie ma sensu szukanie analogicznego gniazda tylko wymiana na współczesne 13.

    O standardzie 7 pin należy zapomnieć.

    Twój samochód jest w stanie ciągnąć przyczepę o DMC > 750kg (parametr O1 w dowodzie rejestracyjnym) i jeśli zredukujesz gniazdo do 7 pin to zasadniczo rzetelny diagnosta powinien wystawić ci negatywny wynik badania okresowego.

    Gniazdem 7 pin nie możesz nawet zasilać bagażnika rowerowego (brak wstecznego).

    Wymień gniazdo na współczesne, standardowe 13 pin.


    Dodam jeszcze, że to twoje nietypowe gniazdo to WeSt (Westfalia) lub Multicon.

    Współczesny standard to Jaeger (DIN 13-to pinowe). https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_11446
  • #6
    Brego21
    Level 5  
    Banan ma rację, to jest standard holenderski, samochód sprowadzony z Holandii.
    Nie wiem jakim cudem, ale udało mi się znaleźć ten typ gniazda. Wygląda inaczej niż moje, jednak układ pinów jest taki sam.
    Musi być też zainstalowany moduł do tego gniazda i nie wiem czy układ podpięcia pod gniazdo 13-to pinowe współczesne, będzie wyglądał tak by jakiś podpięty przewód nie będzie ingerował na coś innego.
    Teoretycznie nie powinno być problemu, jednak elektryka samochodowa potrafi dać się we znaki.
    Zamieszczam oryginał gniazda, dla zainteresowanych, podaję nazwę, może komuś się przyda: "MULTICON WEST"

    gniazdo haka holowniczego
    "MULTICON WEST"
  • #7
    Brego21
    Level 5  
    Gniazd już mam, zakupiłem zamawiając w sklepie.
    Znając nazwę gniazda można się w sklepie dogadać i zamówić.
    Nie każdy jednak posiada takie gniazda, ale nie było problemu większego.
    Poniżej zostawiam link na allegro, a w poprzednim poście wstawiłem zdjęcie:

    http://allegro.pl/gniazdo-do-samochodu-13-pin-multicon-west-mayer-i6240527562.html


    Moderated By T5:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.




    Pozdrawiam i dziękuję tym, którzy byli pomocni.