Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

phanick 03 Maj 2018 10:53 4332 15
  • Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS
    W tym artykule opiszę zmagania z odczytem nietypowej składanki, wbudowanej w konsole typu Pegasus. Projekt to pomysł + stworzenie PCB + napisanie kodu w assemblerze 6502.

    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    Motywacja
    Niedawno w moje ręce trafiła dość oryginalna konsola (oznaczenie BOS-2800 CONSOLE TV). Jej rzadkość polega na tym, że w jej wnętrze wchodzą cztery baterie R20. I brak możliwości podpięcia dodatkowego zasilania DC. Nikt o zdrowych zmysłach nie kupowałby oczywiście takich wielkich (i drogich) baterii, aby pograć kilka godzin aż do rozładowania, więc konsolę przerobiłem na zasilanie z zewnętrznego 9V DC (z tyłu była nawet zaślepka na gniazdo).
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS





    Jednak po włączeniu urządzenia, zaciekawiło mnie zupełnie co innego - wbudowana składanka gier. Jest ona o tyle nietypowa, że wszystkie z nich to znane hity, ale w przebraniu. Przerobieniu uległa muzyka, postacie oraz krajobrazy. I tak np. zamiast wyścigów formuły 1 (F1 Race), ścigamy się statkiem kosmicznym wśród gwiazd, a strzelanie do kaczek (Duck Hunt zostało zmienione na strzelanie do spodków. Nigdy wcześniej nie widziałem czegoś takiego, więc postanowiłem znaleźć jakiś sposób, na zgranie tej składanki na PC.
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS


    Idea wbudowywania gier w konsole to chleb powszedni w pegasusopodobnych podróbkach - zwykle we wnętrzu takiej konsoli dostępne jest drugie gniazdo (od spodu), do którego włożona jest płytka drukowana z wbudowaną składanką lub wręcz jest ona wlutowana na kablach.
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    Trochę mnie to dziwi, bo z ekonomicznego punktu widzenia chyba taniej byłoby po prostu dołożyć dyskietkę jako oddzielny nośnik. W omawianej konsoli składanka obecna jest jako dodatkowy układ-glut na płytce drukowanej. I jak tu zgrać ją?
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    Gdyby nawet popodłączać się do wszystkich mikroskopijnych ścieżek kabelkami, a następie wygenerować kolejne adresy i odczytać magistralę danych, to sygnały przez nas wystawiane kolidowałyby z tymi od procesora konsoli (drugi glut). Można byłoby się pokusić o odcięcie ścieżek od CPU, jednak byłby to zabieg wyjątkowo ryzykowny i z całą pewnością destruktywny dla konsoli. Więc może jest jakiś prostszy sposób?

    Pomysł i plan
    Pierwszym krokiem jest określenie, w jaki sposób konsola wykrywa obecność kardridża w gnieździe (i dezaktywuje wbudowaną składankę). Konsole, z jakimi miałem do czynienia robiły to na różne sposoby, jednak idea była podobna: wykorzystanie, że 99% kardridży posiada zwarte i do niczego nie podłączone dwa piny:
    - CIRAM !CE i PPU !A13 (te służą do rozszerzania rozmiarów planszy wyświetlanej na ekranie)
    - AUDIO-IN i AUDIO-OUT (możliwość dodania nowych kanałów dźwiękowych).

    Po stronie konsoli jeden z pinów podłączano do masy (lub zasilania) i badano stan na drugim pinie. Oczywiście, gdyby jednak w gnieździe znalazł się kardridż, który owe piny do czegoś wykorzystuje, mogłoby dojść do zwarć i jego uszkodzenia.

    W omawianej konsoli konstruktor wykorzystał sprytny fakt, że kardridż posiada dwa piny do zasilania +5V, a w każdej dystkietce, z jaką się spotkałem, są one ze sobą połączone. Wystarczy więc tylko podać zasilanie na jeden z nich (tutaj pin nr 30), natomiast drugi (pin nr 31) będzie służył jako detekcja, czy kardridż jest włożony (wtedy jest na nim +5V) czy nie.

    Zwarcie podczas działania wewnętrznej składanki pinu nr 31 do +5V powoduje natychmiastowe zawieszenie (kardridż sie dezaktywuje), zatem świadczy to o tym, że przełączenia można dokonać nawet już w czasie działania konsoli.

    Zgrywanie
    Wymyśliłem dość oryginalny sposób na zgranie, mianowicie: stworzenie kardridża z programowalną pamięcią typu flash, który sterowałby właśnie stanem logicznym pinu 31, dzięki czemu mógłby aktywować/dezaktywować wewnętrzną pamięć w konsoli w trakcie jej działania. Schemat działania byłby następujący:

    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    1. Tuż po włączeniu zasilania, aktywny jest zewnętrzny kardridż, który kopiuje swój kod wykonywalny do pamięci RAM (*) w konsoli i zaczyna go wykonywać:
    3a. Aktywuje wewnętrzny kardridż
    3b. Kopiuje porcję danych z wewnętrznego kardridża do pamięci RAM
    3c. Aktywuje zewnętrzny kardridż i zaprogramuj obecną w nim pamięć flash skopiowaną porcją danych z pamięci RAM
    3d. Jeśli nie skopiowano jeszcze wszystkiego, skacze do punktu 3a
    Kardridż taki następnie zostanie wyjęty z konsoli i włożony do zgrywarki (Kazzo) i jego zawartość zostanie odczytana.

    (*) Kopiowanie kodu wykonywalnego do pamięci RAM jest konieczne z dwóch względów:
    * Zapewnia możliwość wykonywania go nawet, gdy aktywna jest wewnętrzna składanka,
    * Zapewnia możliwość programowania pamięci Flash (nie da się jednocześnie wykonywać kodu z pamięci Flash i jej programować, bo cykl zaprogramowania jednego bajtu składa się z czterech cykli zapisu i nie można go przerwać operacją odczytu)
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    Dodatkowa funkcjonalność wymagała dołożenia jedynie jednego scalaka (7474) i kilku elementów biernych. Kilka kruczków:
    * Nie można pinu 31 podłączyć bezpośrednio do wyjścia 7474, bo gdy taki kardridż umieścimy w zgrywarce (lub innej zwykłej konsoli), gdzie oba piny 30/31 są podpięte do +5V, nastąpi zwarcie
    * Kardridż sam musi dezaktywować swoją pamięć (zarówno PRG jak i CHR), gdy włączy on wewnątrzną składankę w konsoli,
    * Pamięć CHR w zasadzie nie jest potrzebna, ale dzięki jej obecności taki kardridż można też wykorzystać do wykonania na nim zwykłej gry.

    Z technicznego punktu widzenia, kardridż taki przypomina popularny mapper UNROM (a właściwie jego odmianę - #71 Camerica):

    Code:

    Odczyt:
      $8000-$bfff: przełączalny bank
      $c000-$ffff: wskazuje na ostatni bank

    Zapis:
     $8000-$bfff: programowanie obszaru pamięci flash
     $c000-$ffff: E--P PPPP
                  |  | ||||
                  |  +-++++- ustaw numer banku dla obszaru $8000-$bfff
                  +--------- włącz (1) lub wyłącz (0) wewnętrzną skladankę


    Po wykonaniu, kardridż prezentuje się jak poniżej:
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS


    Uruchamianie - 1 podejście
    Na start napisałem jakiś prosty program w 6502 aby sprawdzić, czy uda się zaprogramować pamięć Flash chociażby kilkoma bajtami. Oczywiście, nie działał. Przyczyną była obecność w konsoli, w szeregu z zasilaniem kardridża diody, która obniżała napięcie z 5 V do ~4.3 V. Po jej zwarciu kardridż (i kilka innych gier, które na tej konsoli nie chodziły) zaczął działać. Obecność diody jest dla mnie zagadką, ale prawdopodobnie została ona umieszczona, aby poziomy logiczne generowane przez kardridż nie przekraczały 4.3V, dzięki czemu może współpracować on z układami 3.3V (być może gluty w konsoli wykonano właśnie w takiej technologii)

    Uruchamianie - 2 podejście
    Próbowałem odczytać obszary $8000-$bfff i $c000-$ffff, jednak tuż po włączeniu wewnętrznej składanki, ich odczyt zwracał otwartą magistralę. Dopiero dodanie odstępu ok 10 ms pomiędzy włączeniem (oraz wyłączeniem) składanki rozwiązało problem - wtedy wreszcie mogłem zobaczyć na oczy pierwsze poprawne bajty, które pochodziły już ze składanki.

    Uruchamianie - 3 podejście
    W wyniku analizy odczytanych obszarów $8000-$bfff i $c000-$ffff, dostałem już działające menu składanki (oczywiście bez działającej grafiki - więc albo grafika w tej składance jest w oddzielnej pamięci CHR-ROM, albo jest w pamięci PRG-ROM z programem, ale w innym banku)
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    Następnie mogłem sprawdzić, jakie banki próbują być włączone po starcie kardridża oraz po wybraniu każdej z gry z listy. To pozwoliło przekonać się, że przy zapisie liczy się adres zapisywanej wartości

    Code:

                                               Cykl zapisu po wybraniu
    Nazwa        Oryginalna gra      Rozm M  Hex   Bin
    ------------------------------------------------------------------
    -Menu-                              ? ?  $8000 100000000 0 000 000
    Tennis       Tennis                16 V  $8048 100000000 1 001 000
    Mars         Star Force            16 V  $8052 100000000 1 010 010
    Sky Invader  Sky Destroyer         16 H  $80db 100000001 1 011 011
    Cow Boy      Wild Gunman           16 V  $8064 100000000 1 100 100
    Forest Guard Hogans Alley          16 V  $806d 100000000 1 101 101
    Space 2050   Duck Hunt             16 V  $8076 100000000 1 110 110
    Ufo Race     F1 Race               16 V  $807f 100000000 1 111 111
                                                                   
    Ufo Shoot    Duck Hunt Clay Shoot  16 V  $8076 100000000 1 110 110
                                                           | | ||| |||
                                                           | | ||| +++- PRG bank
                                                           | | +++ ---- CHR bank
                                                           | + --- ---- mode (0=32K, 1=16K)
                                                           + - --- ---- mirroring (0=V, 1=H)



    Uruchamianie - 4 podejście
    Kolejnym krokiem było zganie całej pamięci z kodem oraz z grafiką oraz dopisanie do emulatora (FCEUX) kodu realizującego obsługiwany sposób bankowania pamięci w kardridżu (nie widziałem żadnych gotowych numerów mapperów, które mógłbym wykorzystać):
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS


    Po tej czynności, wszystkie gry już działały. Niestety, wyświetlana grafika miała błędy::
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    Wyglądało na to, jakby była przesunięta o jedną linie w pionie (pierwsza linia to jakieś śmieci). Długo nie wiedziałem, o co chodzi, a po analizie odczytanych bajtów wyszło, że pierwszy poprawny bajt jest drugim, drugi trzecim, itp. Dopiero potem mnie olśniło, że przecież tak działa mechanizm odczytu, że gdy CPU chce odczytać dane z magistrali PPU, ustawiając adres przez PPUADDR, a potem odczytując dane przez PPUDATA, pierwsza odczytana wartość pochodzi z rejestru tymczasowego, dopiero kolejne są już prawidłowe. Po uwzględnieniu tego, kardridż wyświetla się już poprawnie i cel został osiągnięty:
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS


    Fajne!
  • Sklep HeluKabel
  • #2 03 Maj 2018 15:07
    prosiak_wej
    Poziom 26  

    Sprytne :)
    Czy jest szansa, że odczytany plik będzie dostępny dla innych?

  • #3 03 Maj 2018 23:47
    george2002

    Poziom 19  

    Kurczę jestem pełen podziwu dla Kolegi za to co działa z konsolami bo aż się łezka w oku kręci jak się czasy pegasusa przypominają :) te spalone przegrzane zasilacze te przegranie noce i dnie i brak save game skutkujący niewylaczaniem konsolki ehhh super czasy :) ale mam pytanie bo zaciekawił mnie temat tych podróbek konsoli, może kolega miałby jakąś godną polecenia z np aliexpress bo już od dłuższego czasu się przymierzam kupić coby pograć ale noe wiem którą żeby dało się właśnie kartridże włożyć bo teraz wszystkie już są 500 in one itd i nie wiem czy mają możliwość włożenia kartridża :)

  • Sklep HeluKabel
  • #5 07 Maj 2018 22:23
    neo_84
    Poziom 14  

    Witam, świetna robota i widać że kosztowała dużo pracy. Płytka pcb wygląda wzorowo! robiona termo transferem ???
    Domyślam się że projektowana w eagle , jedyne do czego można się czepić to otwory troszkę po przesuwane podczas wiercenia dla tego polecam skrypt ULP o nazwie drill-aid.ulp naprawdę super sprawa, problem zniknie jak ręka odjął :D

  • #6 07 Maj 2018 23:00
    phanick
    Poziom 28  

    Cytat:

    jedyne do czego można się czepić to otwory troszkę po przesuwane podczas wiercenia dla tego polecam skrypt ULP o nazwie drill-aid.ulp naprawdę super sprawa, problem zniknie jak ręka odjął

    Nie mam raczej problemów z wierceniem (nawet szybko i dużej ilości) otworów - proszę zobaczyć pierwsze zdjęcie - czyli stronę płytki, po której wierciłem otwory - wszystkie wyszły idealnie.
    Nie jest to też problem zgrania dwóch warstw przez termotransferem, bo gdyby coś sie przesunęło, to wszystkie otwory po drugiej stronie byłyby przesunięte. Moim zdaniem to albo: * już podczas wprasowania miejscowo przesunęły się (na skutek grzania) niektóre obszary, stąd małe przesunięcia niektórych otworów po drugiej stronie, albo
    * płytka nie była nie była idealnie pionowo w stosunku do wiertła, przez co nie wysżło ono idealnie w środku otworu po drugiej stronie

    Cytat:
    Płytka pcb wygląda wzorowo! robiona termo transferem

    Tak, płytka z termotransferu, na temat mojego sposobu nie będę się rozpisywał, bo już w wielu miejscach na elektrodzie zdradzałem, jak można robić takie ładne płytki.
    Inny problem, który mi bardziej spędza sen z powiek to zapewnienie idealnej lutowności takiej płytki po wytrawieniu. Do tej pory większość płytek smarowałem topnikiem na bazie kalafonii (dobrze zabezpiecza PCB przez utlenianiem + powinien teoretycznie zapewnić dobrą lutowalność). Niestety, odniosłem wrażenie, że czasami lutowalność jest tragiczna - powstawały zimne luty. Kilka płytek pocynowałem za pomocą pasty Sn97Cu3 (do lutowania rurek miedzianych), np tak jak tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3430200.html

    I lutowalność jest rzeczywiście idealna, ale taka pasta jest droga i podobno żrąca.
    Płytkę do kardridża z tego tematu w ogóle nie cynowałem/nie smarowałem kalafonią i muszę powiedzieć, że lutowalność wyszła też bardzo dobra (ale pewnie dlatego, ze lutowałem ją od razu po wykonaniu)


    Cytat:
    ale mam pytanie bo zaciekawił mnie temat tych podróbek konsoli, może kolega miałby jakąś godną polecenia z np aliexpress

    NIE poleam tych wyglądem przypominających Famicoma (biało-czerwone). Obudowa dość dobrej jakości, jednak wnętrze gorsze momentami od konsol bazarowych za 20zł.

    Kiedyś mignęła mi oferta na aliexpress konsoli na układach scalonych w obudowie z plexi, to powinno być dobrej jakości i dobrej zgodności (o ile nie trafi się na procesor sprzed połowy roku 1990, wtedy może być problem ze zgodnością z niektórymi grami)

    Cytat:
    Czy jest szansa, że odczytany plik będzie dostępny dla innych?

    https://ufile.io/p78q0

  • #7 08 Maj 2018 10:47
    gold-game
    Poziom 16  

    Temat świetny i cieszę się, że jeszcze ktoś coś z tym pegasusem kombinuje nadal. Ja w tym wszystkim zwróciłem uwagę na wygładzanie grafiki w okienku programu po zgraniu przez autora zawartości pamięci. Nie sądziłem, że sama gra ma trochę lepszą grafikę, niż to, co wyświetla nam konsola. Chciałbym w sumie zobaczyć teraz w wersji PC grę mario. Gdzie tego szukać ?

  • #8 08 Maj 2018 11:02
    andrzejlisek
    Poziom 28  

    To wygładzanie grafiki to 2xSai, SuperEagle lub HQ3x, w niektórych emulatorach NES i innych konsol można włączyć takie algorytmy.

    Czy w ogóle da się z takiego kartridża wyodrębnić gry, żeby dostać samodzielne pliki z grą Duck Hunt, Sky Destroyer, tylko, że z tymi zmianami, które pozorują zupełnie inną grę? Innymi słowy, tak, jakbyś chciał wyciągnąć jedną grę i zrobić z nią kartridż NROM, UOROM, CNROM, czy jaki tam będzie potrzebny z mapperem takim samym, jak oryginalna gra.

    Wydaje mi się, że składanki to umieszczone gry obok siebie, ewentualnie mniej lub bardziej zmienione. Potem doimplementowane menu i wymyślony mapper, który będzie w stanie obsłużyć wszystkie gry, dlatego na kartridżu z popularnym mapperem nie da się zrobić składanki. Gdzieś czytałem, że "Golden Five" zawiera 5 osobnych gier w pamięci, a kod menu jest wciśnięty w puste obszary kodu jednej z gier i da się zrobić 5 osobnych gier bez menu.

  • #9 09 Maj 2018 14:35
    phanick
    Poziom 28  

    Jasne, można bez problemu wyodrębnić pojedyncze gry (trzeba tylko zmienić adres wektora przerwań resetu w każdej z nich na $C000 (w Mars na $C005).

    Co do Space 2050 i Ufo Shoot to jest to ta sama gra (w pierwszej strzel się do kaczek, a drugiej do spodków). W oryginale z poziomu menu samej gry można były wybrać tryb 1 kaczka/2 kaczi/spodki.
    Tutaj po wyborze gry z listy, po wybraniu Ufo Shoot, a przed oddaniem sterowania do gry, menu zapisuje pod $7FF wartość $02 i potem gra na tej podstawie uruchamia odpowiednią swoją część.

  • #10 11 Maj 2018 23:03
    phanick
    Poziom 28  

    Zgrana z konsoli składanka spodobała mi się na tyle, że postanowiłem zrobić ją w postaci osobnego kardridża:
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

  • #11 12 Maj 2018 15:32
    nowyARM
    Poziom 20  

    phanick napisał:
    Zgrana z konsoli składanka spodobała mi się na tyle, że postanowiłem zrobić ją w postaci osobnego kardridża:
    Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS Kardridż do zgrania zawartości nietypowej konsoli PEGASUS

    Długo to nie podziała. Złącze powinno być złocone.

  • #12 12 Maj 2018 16:05
    mikke2
    Poziom 12  

    phanick napisał:

    Cytat:
    Czy jest szansa, że odczytany plik będzie dostępny dla innych?

    https://ufile.io/p78q0


    Czy podany powyżej link działa? Ja nie mogę go otworzyć.

  • #13 12 Maj 2018 21:10
    prosiak_wej
    Poziom 26  

    Ja nie miałem problemów, aczkolwiek warto mieć jakiś NoScript na stronie ;)
    Plik jest niewielki, może autor zamieści go jako załącznik w poście?

  • #14 16 Maj 2018 13:55
    hardboy1
    Poziom 18  

    mikke2 napisał:
    phanick napisał:

    Cytat:
    Czy jest szansa, że odczytany plik będzie dostępny dla innych?

    https://ufile.io/p78q0


    Czy podany powyżej link działa? Ja nie mogę go otworzyć.


    Pobrałem, więc raczej działa.

    Ogólnie przy okazji autorowi należą się oklaski. Fajny pomysł, fajne wykonanie i sporo serca wraz z umiejętnościami.
    Fajnie, że są tacy ludzie jak Ty.

    Pozdro!

  • #15 16 Maj 2018 15:20
    andrzejlisek
    Poziom 28  

    Ja mam Windows 8 pro i kartę dźwiękową Sound Blaster Audigy 2.

    Pobrałem programy Nestopia i FCEUX, bo chciałem pograć w te gry. W obu emulatorach, jak wczytałem grę, to w mikserze głośności pojawiał się ten emulator i słupek skakał, czyli emulator dawał dźwięk, głośność była na max, ale w głośnikach nic nie słyszałem. Jak odtwarzam muzykę w programach Foobar2000 i VLC, to słyszę dźwięk. Próbowałem oba programy przestawić w tryb zgodności z Windows XP i problem nadal występował. Gdzie i co muszę ustawić, żeby uzyskać dźwięk?

    W karcie dźwiękowej mam opcję nagrywania "Whats U hear", która nagrywa wszystko, co jest odtwarzane i po nagraniu, jest nagrany dźwięk i można go posłuchać.

    Dawniej, byłem zapaleńcem NES i korzystałem właśnie z wymienionych emulatorów na Windows XP i nie było żadnego problemu z dźwiękiem i działaniem.

  • #16 19 Maj 2018 13:55
    Trzyzet
    Poziom 18  

    phanick napisał:
    Inny problem, który mi bardziej spędza sen z powiek to zapewnienie idealnej lutowności takiej płytki po wytrawieniu.


    Mam na to głupi sposób - Otóż używam dużo i często plecionek do rozlutu. Jak robiłem płytki to cynowałem całość właśnie zużytymi plecionkami :D Efekt według mnie był bardzo dobry.