Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów

Maja23101979 03 Maj 2018 19:23 61836 45
  • Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów
    Witam wszystkich forumowiczów.
    Jestem nowy w temacie "kolektory". Mam zrobiony kolektor i chciałem pochwalić się skutecznością oraz zaczerpnąć porad doświadczonych fachowców w tej dziedzinie odnośnie opinii - może coś zmienić, by było lepiej niż jest. Kolektor nie ma jeszcze szyby, bo nie wiem jaka lepsza, i sterownika, bo na razie kontroluję podgrzewanie manualnie, czyli od 8.00 rano do 12.00 najlepsze efekty. W pełnym słońcu woda podgrzewa się do 80/90 stopni w bojler 80l woda użytkowa w obiegu nie glikol przez ten bojler, a przepływ reguluję zaworem, bo nie mam jeszcze rotametru czyli na oko około 1.5 litrów na minutę - efekt zadowalający rurki miedziane fi18 lutowane na miękkim lucie pojemność około 10l powierzchnia kolektora to 1.8m2
    Plecy z płyty OSB wełna 30mm z ekranem aluminiowym pokryte blachą ocynkowaną czarny mat. Na tej blasze położone zostały rurki, jak widać na zdjęciu pokryte blachą aluminiową 0.5 mm pomalowaną na czarny mat do kominków. Nawet niezły ten czarny macik wyszedł i pokryłem to wszystko na razie skreczem, bo nie mam jeszcze szyby i pompka do cyrkulacji 110stopni.
    Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutów

    Moderowany przez magic9:

    Poprawiłam, co mogłam, ale resztę to autor powinien poprawić, bo ja niestety mogę zmienić sens - brak znaków przestankowych powoduje, że nie wiadomo, co autor miał na myśli.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Maja23101979
    Poziom 2  
    Offline 
    Specjalizuje się w: budownictwo, budo, budowlanka
    Maja23101979 napisał 4 postów o ocenie 31, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Wołomin. Jest z nami od 2018 roku.
  • #3
    Maja23101979
    Poziom 2  
    Woda w obiegu bo baniak muszę wymienić na 2 wężownice do co i kolektora wtedy glikol i chyba ruszy a narazie to test i woda przepływa przez kolektor i w terme i tak przez 4 godziny potem wyłączam pompke i zakręcam zawory i do wanny tylko bańka za mała zdała by się jakaś 140 na
  • #4
    andrzejek23
    Poziom 18  
    Popraw pisownię, bo tego się czytać nie da.
  • #5
    abdul.98
    Poziom 14  
    Dam od siebie trochę krytyki.
    1. Woda zamiast glikolu, w wysokich temperaturach z wody wytrąca się kamień dalej chyba nie muszę mówić.
    2 Nie widzę żadnej izolacji termicznej wytracasz przez to ciepło.
    3.Brak szyby
    To tyle z takich błędów które widzę. po za tym konstrukcja jest ok powyższe bym szybko wprowadził w życie
  • #6
    matii_speed
    Poziom 16  
    Witam. czy ter rurki miedziane nie zaczyna reagować z blachą aluminiową?
  • #7
    przemo2147
    Poziom 12  
    Witam
    Niezła konstrukcja, kolektor grzał by jeszcze lepiej gdyby podzielić go na sekcje np po 4 rurki wtedy woda (najlepiej glikol) będzie płynąć znacznie wolniej ...
  • #9
    servgsm
    Poziom 23  
    Konstukcja poprawna technicznie.

    Zastanawia mnie właśnie jeszcze użycie tego glikolu. Z tego co wiem, w takich instalacjach zwykle stosuje się glikol o stężeniu 35%. O ile Glikol jest dobrym przewodnikiem ciepła i względnie odporny na zamarzanie (lepiej niż woda), to przy punktowej temperaturze 150°C zaczyna tracić swoje właściwości.
    No i jeszcze do przemyślenia jest kwestia opłacalności, bo o to głównie w projekcie idzie.
    Koszta glikolu, odpowiedniej pompy, najlepiej dorobienia osobnego obwodu z wężownicą... Przy tak małym kolektorze okaże się to nieopłacalne, bądź może jestem z błędzie?
  • #10
    arturavs
    Poziom 41  
    Maja23101979 napisał:
    Na tej blasze położone zostały rurki, jak widać na zdjęciu pokryte blachą aluminiową 0.5 mm pomalowaną na czarny mat do kominków


    Nie lepiej było przylutować te rurki do:
    Maja23101979 napisał:
    pokryte blachą ocynkowaną


    Po długości lutować do ocynku, i dopiero wtedy pomalować?
    Aluminium + miedź bardzo się nie lubią. Trochę wilgoci z powietrza i będziesz dziur szukał.
  • #11
    h jaworski
    Specjalista AGD
    Należało by zaizolować od spodu wełną mineralną aby ciepło nie uciekało od spodu ( styropian się nie nadaje kurczy się od temperatury ) .W wodzie jest rozpuszczona duża ilość powietrza i przy podgrzewaniu to powietrze się wydziela i możne ograniczać przepływ wody dlatego proponuję glikol . Szybę można kupić zwykłą . Ja jak kiedyś robiłem swój podobny tylko rurki były krótsze wielkość 1m na 2m założony miałem na osi i szło go obracać na osi przez co można go było ustawić pod kątem prostym do słońca od godziny 7,00 do 19,00 i maksymalnie wykorzystać warunki słoneczne . Zacząłem już nawet robić mechanizm do obrotu do słońca ale właściciel na jesień zapomniał spuścić wodę z samego kolektora i przy 1 chłodniejszej nocy wszystkie kolanka w rurkach zostały rozerwane bo w układzie była woda . Dlatego jak ktoś chce w domy używać dłużej to tylko glikol .
  • #12
    servgsm
    Poziom 23  
    h jaworski napisał:
    (...)Dlatego jak ktoś chce w domy używać dłużej to tylko glikol .


    A takie pytanie, bo ciekawość mnie zżera, jedni mówią, że mieszanka glikol/woda 35/65, drudzy coś gadają o 50/50. W instalacjach przemysłowych zwykle widziałem mieszanki 35/65, więc jest sens stosować większe stężenia?
  • #14
    h jaworski
    Specjalista AGD
    Chodziło mi o to że jak ktoś chce używać kolektor późną jesienią czy zimą to nie może mieć w nim wody a płyn niezamarzający a co do stężenia to już jego wola , tylko trzeba wziąć to pod uwagę że część instalacji jest wystawiona na zewnątrz budynku i jak będzie w nocy -30 stopni żeby nie było akuku rano.
  • #15
    idepopizze
    Poziom 32  
    servgsm napisał:
    A takie pytanie, bo ciekawość mnie zżera, jedni mówią, że mieszanka glikol/woda 35/65, drudzy coś gadają o 50/50. W instalacjach przemysłowych zwykle widziałem mieszanki 35/65, więc jest sens stosować większe stężenia?


    Stężenie jakie się stosuje zależy od tego do jakiej ujemnej temperatury instalacja ma pracować.

    Ta instalacja na lato jest ok, na inne pory roku to już nie bardzo.
  • #16
    stronytwoichmarzenpl
    Poziom 2  
    Mam pytanie czy inwestycja się opłacała? Chodzi mi o używanie w pochmurne dni, których sporo w Polsce.
  • #17
    idepopizze
    Poziom 32  
    Jak patrzę na fotki i rozmieszczenie baniaka i kolektora (baniak wyżej, kolektor niżej) to przy innej konstrukcji solara i odpowiednich rurkach mogłoby to pracować bez pompki i sterownika po prostu samoczynnie w grawitacji.
  • #18
    maly_maly
    Poziom 17  
    Witam,
    Z uwagi na to, iż jest to forum elektryczne zalecałbym poprawne zainstalowanie gniazd 230 V :). Albo wkuć te puszki aby były podtynkowe lub kupić gniazdo natynkowe.
    Pozdrawiam.
  • #19
    nostromo
    Poziom 13  
    Bardzo ładna konstrukcja. Coś podobnego chce zainstalować na działce. Oszczędza to od cholery kilowatów.
  • #20
    popiol667
    Poziom 15  
    nostromo a ileż tych kilowatów oszczędzisz na działce? Bo ja już, już miałem kupować do domu letniskowego kolektor ciśnieniowy z zbiornikiem 200l - po przeliczeniu wyszło mi że za 3200zł + koszty instalacji (PEX itd.) kupię prądu na 10 lat grzania wody. Skończyło się na bojlerze.

    W jaki sposób zostało zrealizowane połączenie bojler - kolektor? (maksymalna temperatura)

    Pozdrawiam!
  • #21
    Przemek22tex
    Poziom 13  
    Witam. Panowie zrobiłem podobny kolektor lecz w środek wstawiłem grzejnik łazienkowy "suszarkę" o wymiarach 175cm na 75cm. Grzejnik jest prosty i ma około 50 rurek . Całość przykryłem blachą aluminiową 0.5mm i pomalowałem na czarno. W testach na sucho bez wody wewnątrz temperatura osiągała ponad 100 stopni kolektor skierowany był prostopadle do słońca. Obecnie kolektor powiesiłem na ścianie budynku -( nie prostopadle do słońca) zalałem wodą i czekam.. Po całym dniu wewnątrz kolektora max 45 stopni a woda w baniaku 100l nie podniosła się ani o 1 stopień. Co zrobiłem nie tak? czy pompa zbyt szybka kręci wodą? Kolektor zamiast szkłem mam przykryte podwójną pleksą o grubości 15mm - taką miałem na zbyciu. Dodam że kolektor leży poziomo a nie jak typowy grzejnik pionowo. Kolektor domowej roboty - działa bez zarzutówdo for..jpg Download (429.86 kB)
  • #22
    timo66
    Poziom 23  
    Przemek22tex napisał:
    Witam. Panowie zrobiłem podobny kolektor lecz w środek wstawiłem grzejnik łazienkowy "suszarkę" o wymiarach 175cm na 75cm. Grzejnik jest prosty i ma około 50 rurek . Całość przykryłem blachą aluminiową 0.5mm i pomalowałem na czarno. W testach na sucho bez wody wewnątrz temperatura osiągała ponad 100 stopni kolektor skierowany był prostopadle do słońca. Obecnie kolektor powiesiłem na ścianie budynku -( nie prostopadle do słońca) zalałem wodą i czekam.. Po całym dniu wewnątrz kolektora max 45 stopni a woda w baniaku 100l nie podniosła się ani o 1 stopień. Co zrobiłem nie tak? czy pompa zbyt szybka kręci wodą? Kolektor zamiast szkłem mam przykryte podwójną pleksą o grubości 15mm - taką miałem na zbyciu. Dodam że kolektor leży poziomo a nie jak typowy grzejnik pionowo.

    A no to, że zamontowałeś go źle. Popatrz jak montuje się o w łazience i później przeanalizuj przepływ wody po najmniejszym oporze.

    Jeśli chcesz to uratować to pozycja pionowa (odwrotnie niż w łazience) i ustaw przepływ 150-300l/h.
    Nie zapomnij o tym że pompka ma być na zimnej stronie.
  • #23
    Przemek22tex
    Poziom 13  
    Pompka jest na zimnej stronie i pcha do kolektora. W grzejniku wewnątrz na odpływie jest rurka plastikowa której jeden koniec znajduje się przy zaworze a drugi tuż przy końcu grzejnika / przy odpowietrzniku więc woda musi z początku grzejnika dojść po przekątnej do jego końca aby mogła wypłynąć zaworem wyjściowym. Też myślałem że woda krąży pomiędzy najbliższymi rurkami przy zaworach.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Teoretyczni to powinno działać czy nie? Bo zainwestowałem kilkaset zł a efektu brak.
  • #24
    timo66
    Poziom 23  
    Niema prawa to działać. To jest nieistotne czy ty pchasz wodę przy pierwszym "zwoju" czy ostatnim. Konwekcja jest taka sama. Woda płynie po obrzeżu i powierzchnia grzania to może 0,1mq. Dochodzi do tego że przepływ masz 10-20razy za duży i masz co masz. Fizyki za kasę nie kupisz.
  • #27
    timo66
    Poziom 23  
    I ta rurka wszystko psuje. Pochwal się jeszcze jaki masz przepływ.
  • #28
    Przemek22tex
    Poziom 13  
    przepływ dość spory bo mam pompke obiegowo do CO na wolnym biegu i dodatkowo zwolniona regulatorem fazowym. Rurkę mam wywalić czy może dać ja na dopływ ? A może postawic go w pionie tak jak grzejnik suszarkowy w łazienkach.Gdy dam w pionie to co z rurką? Gdzie ją dać?
  • #29
    timo66
    Poziom 23  
    timo66 napisał:
    Jeśli chcesz to uratować to pozycja pionowa (odwrotnie niż w łazience) i ustaw przepływ 150-300l/h.
  • #30
    abdul.98
    Poziom 14  
    Przemek22tex napisał:
    Witam. Panowie zrobiłem podobny kolektor lecz w środek wstawiłem grzejnik łazienkowy "suszarkę" o wymiarach 175cm na 75cm. Grzejnik jest prosty i ma około 50 rurek . Całość przykryłem blachą aluminiową 0.5mm i pomalowałem na czarno. W testach na sucho bez wody wewnątrz temperatura osiągała ponad 100 stopni kolektor skierowany był prostopadle do słońca. Obecnie kolektor powiesiłem na ścianie budynku -( nie prostopadle do słońca) zalałem wodą i czekam.. Po całym dniu wewnątrz kolektora max 45 stopni a woda w baniaku 100l nie podniosła się ani o 1 stopień. Co zrobiłem nie tak? czy pompa zbyt szybka kręci wodą? Kolektor zamiast szkłem mam przykryte podwójną pleksą o grubości 15mm - taką miałem na zbyciu. Dodam że kolektor leży poziomo a nie jak typowy grzejnik pionowo.

    Chciałeś pójść na skróty i teraz są tego efekty z tego co widzę chciałeś zrobić coś na wzór kolektora z układem harfty żeby to uratować rurki muszą iść pionowo do tego dobór odpowiedniego przepływu popatrz jak są wykonane kolektory z harfą musisz zrobić podobnie sam kolektor powinien być ustawiony też pod odpowiednim kontem najlepiej południową stroną i kąt od 20-45 stopni powieszenie go na ścianie to poważny błąd tracimy na tym prawie połowę energii