Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jako napęd koła zamoachowego i prądnica

hubiwit 03 Maj 2018 20:09 186 4
  • #1 03 Maj 2018 20:09
    hubiwit
    Poziom 25  

    Witam,
    jak realizowane jest sterowanie, wzbudzenie, praca jako silnik, w układach zasilnia awaryjnego, gdzie silnik napędza koło zamachowe, a w momencie zaniku zasilania silnik ten działa jako prądnica, wykorzystując energię zgromadzoną w kole zamachowym?
    Czy jest to silnik indykcyjny asynchroniczny klatkowy? Czy przy zaniku zasilania dołączane są kondensatory jak w układzie prądnicy, czy prądnica jest wzbudzona i takich kondensatorów nie potrzebuje? Czy może wirnik posiada uzwojenie z końcami na szczotkach i jest odpowiednio zrealizowane sterowanie zasilaniem wirnika?

    Pozdrawiam

    0 4
  • #2 03 Maj 2018 20:29
    sanfran
    Poziom 36  

    Zapewne tak, jak jest w obecnych samochodach elektrycznych. Silnik asynchroniczny, zapewne trójfazowy sterowany przez inteligentną elektronikę.
    Samochód taki można sobie wyobrazić jako urządzenie gromadzące energię, a hamowanie silnikiem (czyli odzysk energii do baterii) jest płynne i uzależnione w samochodzie od stopnia naciśnięcia hamulca a w układzie buforowym od stopnia obciążenia układu.
    Oczywiscie nie muszę pisać, że sterownik silnika zmienia częstotliwość na inwerterach, a częstotliwość 50 Hz może być uzyskana z dodatkowego falownika.

    0
  • #3 03 Maj 2018 20:34
    hubiwit
    Poziom 25  

    Dziękuje za odpowiedź, jednak chodzi mi nie o samochody ale o systemy zasilania awaryjnego np. dla fabryk, data center itp. Stosuje się generatory, w których na wspólnym wale jest silnik diesla, sprzęgło, koło zamachowe, prądnica/silnik. Przy mocach 500 kVa i więcej nie spodziewam się tam żadnych przetwornic, raczej spadek częstotliwości o kilka Hz na czas startu diesla.

    Link


    Link

    0
  • #4 03 Maj 2018 20:35
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Asynchroniczny klatkowy raczej nie , może jakaś hybryda. Wirnik musi wytworzyć pole elektromagnetyczne, o odpowiedniej sile żeby wytworzyć energię w stojanie.

    0