Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V

Mad Bekon 06 Maj 2018 22:09 1332 42
  • #1 06 Maj 2018 22:09
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    Witam.
    Stałem się posiadaczem wiertarki kolumnowej, zasilanej napięciem trójfazowym 400V.
    Jako, że nie mam najmniejszej szansy na 400V w domu, szukam alternatyw modyfikacji silnika w wiertarce.
    Idalnym rozwiązaniem by było, gdyby uzwojenia dało się przełączyć, tak, żeby można było zasilać silnik z 3 faz 230V, wtedy podpinam falownik 1f->3f i po problemie.

    Czy jestk któś tutaj kto mógłby podpowiedzieć mi co z tym fantem zrobić?
    Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230VPrzełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230VPrzełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230VPrzełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230VPrzełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V

    0 29
  • #3 07 Maj 2018 08:16
    fuutro
    Poziom 43  

    To na pewno silnik dwubiegowy? Widać tylko 6 przewodów, więc 3 początki i 3 końce jak sądzę.

    0
  • #4 07 Maj 2018 09:16
    vcc
    Poziom 33  

    Przecież na tabliczce pisze 2860/1420 a że jest 6 przewodów to będzie YY/D i pod 230 tak łatwo się go nie podłaczy.

    0
  • #5 07 Maj 2018 09:21
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Mad Bekon napisał:
    Idalnym rozwiązaniem by było, gdyby uzwojenia dało się przełączyć, tak, żeby można było zasilać silnik z 3 faz 230V, wtedy podpinam falownik 1f->3f i po problemie.

    Możesz go podpiąć w trójkąt i zasilić z falownika 230V 3f.

    Moderowany przez Krzysztof Reszka:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

    0
  • Pomocny post
    #6 07 Maj 2018 09:51
    vcc
    Poziom 33  

    Ale to układ Dahlandera i trójkąt jest na 400V
    Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V

    UP.
    Na tabliczce nie ma informacji że to YY/D więc mogą to być 2 oddzielne uzwojenia

    0
  • #7 07 Maj 2018 13:57
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    vcc napisał:
    Ale to układ Dahlandera i trójkąt jest na 400V
    Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V

    UP.
    Na tabliczce nie ma informacji że to YY/D więc mogą to być 2 oddzielne uzwojenia

    Kolega może mieć rację, sprawdzę po powrocie z delegacji, bo nie miałem czasu tego sprawdzić wczoraj.
    W takim przypadku, z tego co póki co się orientowałem, jedyną opcją będzie przezwojenie silnika, pytanie tylko czy jest szansa, na 2800obr na 3 x 230V?

    Dodano po 2 [godziny] 21 [minuty]:

    No i kolejne pytanie:
    Przełożenia skrzyni wiertarki dla 1400, daja maksymalnie 1000 obr/min.
    Czy lepiej przezwoić na 1400 obr/min czy na 2800?

    0
  • #8 07 Maj 2018 15:40
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    fuutro napisał:
    To na pewno silnik dwubiegowy? Widać tylko 6 przewodów, więc 3 początki i 3 końce jak sądzę.

    Tak na pewno silnik dwubiegowy .
    vcc napisał:
    a że jest 6 przewodów to będzie YY/D

    Nie jest powiedziane że to ta konfiguracja . Są też silniki Y/YY lub Y/Y z oddzielnymi uzwojeniami.
    Do autora da kolega schemat tej wiertarki będziemy wtedy pewni co do połączeń.
    Inną sprawą jest nawinięcie tego silnika . Jeśli chcesz wykorzystać wszystkie rodzaje obrotów to nawinąć go należało by na 2800 obrotów . Falownikiem bez problemów zejdziesz do 1420 obr.

    0
  • #9 07 Maj 2018 17:27
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    Niestety, schematu brak, a jeszcze nie miałem okazji połączeń rozczytać, bo tyle co przywiozłem sprzęt do domu i musiałem w delegacje jechać.
    Ale może mieć kolega racje, że są oddzielne Y/Y, bo jedna i druga trójka przewodów wchodzi do manualnego przełącznika, ktory ma pozycje -2, -1, 0, 1, 2.
    A co do obrotów, no właśnie, zastanawia mnie ten temat, bo gdzieś czytałem, że może być korzystniej zrobić 1400 i falownikiem wywinować trochę w górę te obroty.

    No ale z drugiej strony, mam skrzynie biegów, a dla 2800 przełożenia to odpowiednio : 160 - 540 - 890 - 3010.
    Dla 1400 byłoby: 75 - 265 - 440 - 1480

    0
  • #10 07 Maj 2018 18:03
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Mad Bekon napisał:
    i falownikiem wywinować trochę w górę te obroty.

    Silnik musiał by być inaczej nawinięty ( połączony w trójkąt) i forsowany techniką 87 Hz .

    0
  • #11 07 Maj 2018 18:38
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    Czyli silnik przewinięty na 1400 - trójkąt - 230V i do tego falownik 2.2kW?
    Ale czy to nie wymaga falownika z możliwym wyższym napięciem wyjściowym?
    (Bo musimy założyć falownik z wejściem jednofazowym 230V)

    Cytat:
    A co się zmienia się gdy będziemy chcieli regulować prędkość silnika w zakresie częstotliwości: 50 – 87Hz ? W tym zakresie zostaje zachowana proporcja pomiędzy napięciem a częstotliwością czyli jest możliwość napędu do 87Hz. Napięcie 400V podane na silnik (przy jego znamionowym 230V) w tym przypadku nie jest dla niego groźne ponieważ napięcie 400V zostaje podane przy częstotliwości 87Hz. Wynika to stąd, że silnik posiada impedancję, która jest proporcjonalna do częstotliwości i od której wartość zależy od indukcyjności silnika. I wtedy jeśli na silnik zostanie podane podwyższone napięcie przy większej częstotliwości to nie spowoduje to podwyższenia prądu.

    0
  • Pomocny post
    #12 07 Maj 2018 18:58
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Tak to mniej więcej wygląda. Technika 87Hz ma zastosowanie do silników posiadających uzwojenie 230/400V. I falownik jest trójfazowy co w twoim przypadku jest jak piszesz nie możliwe. Więc pozostań
    przy pierwszej koncepcji.

    0
  • #13 07 Maj 2018 19:56
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Widzę w pakiecie blach stojana dwa niezależne uzwojenia.Oba są na 400 V.
    Dwubiegunowe na 3000 obr/min.(2860)
    Czterobiegunowe na 1500 obr/min.(1420)
    Nie mogą mieć połączeń pomiędzy sobą - to można sprawdzić (przedzwonić) które końce są dla którego.
    Na pewno to NIE układ Dahlandera - Nie będą współpracować.
    Na 230 V mogą oddzielnie pracować po dobraniu kondensatora.Stracą co najmniej 30% mocy.
    Pozostaje jeszcze kwestia doboru kondensatora. Pn 1100 W to C 30 uF:

    Rodzaje układów trójfazowych, pierwszy oznacza połączenie w źródle napięcia, drugi w odbiorniku:

    układ trójprzewodowy typu gwiazda-gwiazda (λ-λ)
    układ czteroprzewodowy typu gwiazda-gwiazda (λ-λ)
    układ trójprzewodowy typu trójkąt-gwiazda (Δ-λ)
    układ trójprzewodowy typu gwiazda-trójkąt) (λ-Δ)
    układ trójprzewodowy typu trójkąt-trójkąt (Δ-Δ)

    0
  • #14 07 Maj 2018 21:10
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    JESIOTR1 napisał:
    Widzę w pakiecie blach stojana dwa niezależne uzwojenia.Oba są na 400 V.

    Mógłbyś w ramach walorów edukacyjnych, narysowac mi jakąś kredką na tym obrazku jak widzisz te uzwojenia?

    0
  • #15 07 Maj 2018 21:24
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Mad Bekon napisał:
    Mógłbyś w ramach walorów edukacyjnych, narysowac mi jakąś kredką na tym obrazku jak widzisz te uzwojenia?


    Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V

    Tu masz sposoby łączeń silników dwubiegowych.

    0
  • Pomocny post
    #16 07 Maj 2018 21:35
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Widzę to coraz gorzej ale jest taki wariant do sprawdzenia dwóch niezależnych uzwojeń,Mogą być w gwiazdę lub w trójkąt bo z tabliczki nie wynika jednoznaczność.
    Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230VPrzełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V.Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V
    Dwubiegunowe i czterobiegunowe.Jak przedzwonisz to będę przekonany.jest dużo rozwiązań.

    0
  • #17 07 Maj 2018 21:37
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    Dzięki za rysunki, wrócę do donubędę badać. A jeśli to co mam to Y / Y i udałoby się dokopać do punktu wspólnego uzwojeń, dałoby sie zrobić z nich trójkąt i puścić na 230V?

    0
  • #18 07 Maj 2018 21:58
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Chirurgiczna operacja w lakierze elektroizolacyjnym pod mikroskopem.
    Jak z gwiazdy zrobisz trójkąt to stracisz moc,
    dalej jak zamiast 400 V dasz 230 V i kondensator to też stracisz moc.
    W sumie stracisz ponad 50 % mocy, a koszta i ryzyka przezwajania są duże.
    Lepiej i szybciej mechanicznie wymienić na silnik jednofazowy nowej generacji z falownikiem.

    0
  • #19 08 Maj 2018 06:08
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    Najchętniej właśnie wsadziłbym kompletnie nowy silnik razem z falownikiem. Problematczne jest tylko to, że ten stojan jest w korpusie wiertarki i ciężko będzie tam upchnąć cały silnik razem z obudową. No chyba, że jest możliwy zakup nowego silnika i wyciągnięcie z niego stojanu i jakimś magicznym sposobem średnica przypasuje.
    Przełączenie uzwojeń / przewinięcie silnika dwubiegowego 400V na 230V

    1
  • #20 08 Maj 2018 07:24
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Średnica dwubiegowych jest znacznie większa - stojan jednofazowy tej i większej mocy na 2800 obr/ min jest znacznie mniejszy.
    Wbudowanie całego silnika w to miejsce nie powinno być problemem.
    Piękna maszyna trzeba ją uruchomić na 230 V.Powodzenia.

    0
  • #21 08 Maj 2018 08:15
    vcc
    Poziom 33  

    Jeżeli to Y/Y to jak kolega dobrze kombinuje rozpiąć punkt gwiazdy i spiąć w trójkąt i pod falownik.

    0
  • #22 08 Maj 2018 08:38
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    vcc napisał:
    jak kolega dobrze kombinuje rozpiąć punkt gwiazdy
    Tylko czym "rozpuścić " twardą izolację czoła uzwojenia. Przy dobrze polakierowanym i wysuszonym silniku, to tylko młotek i przecinak.

    0
  • #23 08 Maj 2018 09:41
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    Już w zasadzie zrezygnowałem z tego pomysłu.
    Biorę tylko pod uwagę całkowite przezwojenie lub wstawienie innego silnika o ile znajde coś co się tam zmieści.

    0
  • #24 08 Maj 2018 11:06
    vcc
    Poziom 33  

    Raczej punkt gwizdy jest szyty na czole więc z rozłączeniem nie powinno być problemu, już w kilku silnikach rozpinałem uzwojenia i się dało.

    0
  • #25 08 Maj 2018 11:16
    jaskiniowiex
    Poziom 15  

    Przwiniecie tego stojana to mały problem , wiekszy problem to jego wybicie tak zeby tego nie rozwalic na zawsze. Palnik i " dawaj "
    Mad Bekon przyjrzyj się jak to jest zrobione z tego wszystkiego nic nie wynika .
    Jeżeli w połowie żlobka widać przekładkę oddzielające cewki ( nie zakładkę zamykająca złobek) to sugeruje to ze masz dwa uzwojenia .
    Uzwojenie na 1400 obr jest z dwóch zezwojów, pomiędzy cewką 4 wolne złobki.
    Uzwojenie na 2800 obr jest z dwóch zezwojów 8 wolnych złobków pomiędzy cewką.

    0
  • #26 08 Maj 2018 11:59
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    vcc napisał:
    Raczej punkt gwizdy jest szyty na czole więc z rozłączeniem nie powinno być problemu, już w kilku silnikach rozpinałem uzwojenia i się dało.
    Zawsze połączenia uzwojeń i wyprowadzeń w silnikach robi się w czołach. Niestety, czasem jest tak dobrze polakierowane, że nie jest możliwe, oddzielenie poszczególnych drutów. Bywają też silniki , w których uda się to zrobić. Dlatego wtrąciłem się do dyskusji.

    0
  • #27 08 Maj 2018 13:50
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    jaskiniowiex napisał:
    Przwiniecie tego stojana to mały problem , wiekszy problem to jego wybicie tak zeby tego nie rozwalic na zawsze. Palnik i " dawaj "

    Oj możesz mieć racje, zwłaszcza, że jest to osadzone w takim miejscu że ciężko tam się z czymkolwiek dostać. Trochę próbowałem zanim musiałem z domu wyjechać, ale będzie to nie lada wyzwanie.
    Wręcz zastanawiałem się nad tym, żeby od góry w korpusie wywiercić 4 gwintowane otwory i próbowac go wypchnąć prętami gwintowanymi. Jutro wracam do domu i podejmuje rękawice.

    0
  • #28 08 Maj 2018 15:39
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Mad Bekon napisał:
    Wręcz zastanawiałem się nad tym, żeby od góry w korpusie wywiercić 4 gwintowane otwory i próbowac go wypchnąć prętami gwintowanymi.

    Obudowa jest żeliwna wiec zostaw ten pomysł.
    jaskiniowiex napisał:
    Palnik i " dawaj "

    Tylko tak.

    0
  • #29 08 Maj 2018 20:35
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Trzeba delikatnie, nic na siłę - jak z kobietą, najpierw zapoznać , oswoić i delikatnie jak się dało wsadzić to się da i wyjąć.
    Żeliwo można rozchylić, rozepchnąć - z jednej strony obejma stojana ma szczelinę.

    0
  • #30 08 Maj 2018 21:17
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Dla mnie wyciąganie i przezwajanie to by była ostateczność jak by był spalony.
    Skoro myślisz o falowniku to poszukaj autotransformatora 230/400V i zasil nium falownik.

    Tak robiłem to już, autotransformator 16kVA falownik 10,5kVA.
    Przy tym silniczku atr 600VA pewno starczy .

    0