Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tor Carrera Go, Autko nie jeździ ale tylko czasami.

janusz-szcz 07 Maj 2018 15:55 159 13
  • #1 07 Maj 2018 15:55
    janusz-szcz
    Poziom 8  

    Witam
    Tor Carrera posiada 2 autka. Jedno nie dziala, choc zdarza sie, ze gdy ruszy i przejedzie kawalek - gdy sie jednak znowu zatrzyma-nie reaguje.
    Tor ma napiecie 14V DC i zasila autko przez parę szczotek w podwoziu.

    Gdy podam 14V na szczotki i ruszę kola napedowe (czyli silniczek) palcami, to kola kreca sie bez problemu, az do czasu zdjecia zasilania. Po ponownym podaniu 14V-niestety znowu trzeba ruszyc palcami kola-tak jakby silniczek napedowy znalazl sie w martwym punkcie.

    Podlaczylem omomierz do szczotek zasilajacych autko i w tym sprawnym autku napiecie jest caly czas ok. 20,6Ω.
    Natomiast w autku niesprawnym mozna znaleźć rowniez polozenie silniczka, w ktorym jest taka oprnosc na szczotkach zasilajacych, ale wystarczy lekko ruszyc silniczkiem a opornosc skacze do MΩ, nie jest przy tym stala, tylko potrafi byc np. 2MΩ, a za chwile 20MΩ.
    W ukladzie jest kondensator wlutowany rownolegle do silniczka. Gdy mu mierze pojemnosc pojemnosc (bez wylutowywania, czyli de-fakto jest to pojemnosc na zasilaniu silniczka) to pokazuje mi zwykle ok. 0,95µF, podczas gdy na sprawnym autku pokazuje zwarcie.

    Czy na podstawie tych danych mozna spodziewac sie uszkodzonego silniczka, czy moze to jednak byc tylko kondensator.
    Gdzie zakupic taki silniczek?

    Na zdjeciu pokazany jest pomiar i uklad zasilania obu autek.

    Bede wdzięczny za każdą poradę!
    Z gory dziękuję.

    0 13
  • #2 07 Maj 2018 16:40
    sylweksylwina
    Red. Komputery FAQ

    Ten układ to aż 2 dławiki i kondensator ;) Raczej pełni to funkcję przeciwzakłóceniową.
    Ewidentnie uszkodzony silniczek. Czasem da się rozebrać przeczyścić i złożyć taki silnik. O ile jeszcze ma szczotki. Komutator należy oczyścić. Czasem można podgiąć blaszki ze szczotkami.
    Ciężko będzie znaleźć taki sam, jak coś to szukaj czegoś na stronach modelarskich.

    Widzę, że masz porządny multimetr :)

    1
  • #3 07 Maj 2018 16:48
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Albo próbować czyścić komutator, albo (jeśłi np. szczotki są na wykończeniu) wymienić silnik. Innej opcji nie ma.

    0
  • #4 07 Maj 2018 16:58
    janusz-szcz
    Poziom 8  

    Silniczek jest bardzo malo eksploatowany i raczej obstawial bym jakis nalot na wspomnianym przez Ciebie komutatorze, gdyz silniczek dlugo sobie lezal bez ruchu...

    Jesli to tylko nalot, to moze wystarczy go pogonic pare minut jak zaskoczy?

    Za bardzo nie chce mi sie go rozbierac. Mam tez co prawda porzadna lutownicę, ale wrodzone lenistwo nie pozwala mi na bardziej skomplikowaną akcje :)

    Dziekuje za porade-dam znac, jesli cos wynajde...

    0
  • #5 07 Maj 2018 17:24
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Nie jestem przekonany, czy "pogonienie" go nie zwiększy problemu. Jeśłi to faktycznie jakiś nalot, może się albo zetrzeć, albo (bo komutator będzie iskrzyć) zwiększy problem. Rozbierz silnik i umyj w IPA. Przy okazji dobrze jest kapnąć po małej kropelce oliwy do maszyn precyzyjnych na łożyska.

    0
  • #6 07 Maj 2018 20:21
    janusz-szcz
    Poziom 8  

    Wyczyszczone, bez sukcesu:( bez zmian :(
    Komutator wszakże byl bardzo brudny (czarny i zielony nalot), wiec nadzieja byla...

    0
  • #8 07 Maj 2018 22:15
    janusz-szcz
    Poziom 8  

    Szczotki wygladaja dobrze, nie sa zuzyte, przeczyscilem je i podgiąłem...

    0
  • #9 07 Maj 2018 22:26
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    A silnika nie złożyłeś odwrotnie? Tą część ze szczotkami ?

    0
  • #11 08 Maj 2018 00:28
    janusz-szcz
    Poziom 8  

    Czyscilem szczeliny ostra wykalaczka i spirytem.

    Zlozylem silnik tak jak byl, szczotek nie wyjmowalem bo sa zespolone z obudowa...

    0
  • #12 08 Maj 2018 11:29
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Oczywiście, ze szczotek jako takich wyjąć się nie a\da,m ale jaki miały kształt? Może po złożeniu dotykały do komutatora tylko małym fragmentem - powinny być ustawione tak, żeby ślizgając sioę po komutatorze była możliwość podania z nich napięcia na dwie sekcje komutatora w momencie "przejścia" (obrotu). Jeśłi dotykały tylko małym fragmentem powierzchni może się zdarzyć,że ta powierzchnia wypadnie (po odłączeniu zasilania) w przerwie pomiędzy okładzinami komutatora i silnik stanie, aż nie zostanie ruszony ręcznie.

    0
  • #13 08 Maj 2018 11:59
    janusz-szcz
    Poziom 8  

    Kazda blaszka jest plaska, ale moim zdaniem te szczotki stracily swoja spręzystosc i to jest problem.
    Zauwazylem, ze silniczek w tym popsutym autku jak juz kreci, to kteci wolniej niz w tym bez usterki.

    0
  • #14 08 Maj 2018 17:31
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Jest to możliwe. Widocnie dość mocno iskrzył, wytworzyła się wysoka temperatura i szczotki utraciły sprężystość. W pewnych metalach/stopach nawet nie trzeba wysokiej temperatury żeby zmieniły się ich właściwości.
    Nie pozostaje nic innego jak wymienić silniki - jeśli jeden padł, najpewniej i drugi długo nie pożyje...

    0