Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja Elektryczna Rowerowa

nitager007 21 Sie 2005 14:05 8210 14
  • #1 21 Sie 2005 14:05
    nitager007
    Poziom 11  

    Wpadłem ostatni na pomysł, aby zrobić sobie na rowerku instalacje elektryczną na akumulator 12V /1,3Ah , napotkałem jednak na parę istotnych problemów (schemat blokowy instalacji w załączniku)
    , otóż oto pare pytań które mnie nurtują:

    1. Czy tym zasilaczem od wzmacniacza antenowyego (schemat) naładuje ww akumulator
    2. Jak zsynchronizować kierunkowskazy tylne z przednimi , oraz przednie oświetlenie
    3. Głównym założeniem działania tej instalacji jest to żeby oprócz oświetlenia chodził na tym dyskman , oraz żeby można było odłączać poszczególne elementy w zależności od potrzeb.
    Włączać/ wyłączać oddzielnie tylne, przednie światła, zasilanie dyskmena

    Schemat elektryczny jakiegoś motoroweru mile widziany, z góry dziękuję za pomoc , w załączniku jest to czym dysponuje i jakie to ma parametry.

    0 14
  • Pomocny post
    #2 21 Sie 2005 15:03
    rgb
    Poziom 28  

    Pod tym linkiem masz zbiór schematów motorowerów i motocykli http://arecki113.republika.pl/ .
    Wydaje mi się, że aby zrealizować Twój zamiar i tak musisz zaprojektowć wszystko od nowa.

    Cytat:
    2. Jak zsynchronizować migacze tylne z przednimi , oraz przednie oświetlenie
    Czy chcesz zrealizować w ten sposób sygnalizacje zmianę kierunku jazdy i aby światła przednie migały razem z tylnymi ?

    0
  • Pomocny post
    #3 21 Sie 2005 17:08
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Sprawdź jakie napięcie daje ten zasilacz, zwykle jak pisze 12V to potrafi dać z 19,
    naładować akumulator może, ale może go i przeładować, jak nie wyłączysz na czas,
    albo nie dasz układu ograniczającego ładowanie - przykład takiego, ale na 6V, jest w
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1752459#1752459

    0
  • #4 30 Sie 2005 23:41
    nitager007
    Poziom 11  

    Dzięki, sprubuje zrobić to ze schematu motorynki Stella - najczytelniejszy schemat:D, a jak by jeszcze zarzucił by ktoś jakiś schemat/link do testera/wskaźnika naładowania, poprostu to by było miodzio.

    PS. Jaki kod paskowy barwny ma opornik 60 ohm
    Łącze pod 12 V równolegle dwa szeregi , po 3 diody LED białe standardowe 10 mm na szereg. Tak mi wyszło z obliczeń

    0
  • #5 03 Wrz 2005 11:29
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Może 62 omy - niebieski (6) czerwony (2) czarny (0).
    Biały LED ma (ten, który ja zmierzyłem) spadek napięcia 3.54V,
    więc 3 LED-y 10.62V, i z 12V zostaje 1.38, dla 20mA wychodzi 69 om.

    Ale: akumulator 12V podczas ładowania nawet małym prądem ma 14.4V,
    podczas rozładowania zaczyna się (jak nie zaraz po ładowaniu) od 13.2V,
    i wypadałoby to jakoś uwzględnić, chyba że chcesz uszkodzić LED-y...
    Lepiej chyba użyć źródła prądowego na tranzystorze.

    0
  • Pomocny post
    #7 16 Wrz 2005 17:06
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Zwykle żółte diody mają spadek napięcia znacznie mniejszy od 3V.
    Jakiś układ ograniczania prądu jest potrzebny, i lepiej, żeby działał w miarę niezależnie od napięcia.

    Co do schematu: przy rozładowaniu się kondensatora przez tranzystor i LED-a łatwo może
    się uszkodzić któryś z tych elementów - lepiej dodać jakiś opornik, by ograniczyć prąd.
    Na tym schemacie jest jeden LED - jak chcesz podłączyć pozostałe?
    I do roweru to takie krótkie błyski mogą być nienajlepsze - myślę, że to dobre raczej do zabawy.

    A poza tym sugeruję nie używać formatu DOC, bo to u jednych się przeczyta, u innych nie.

    0
  • #8 16 Wrz 2005 19:51
    nitager007
    Poziom 11  

    Czy tranzystor powinno sie montować wypukłością dośrodka oczka obwodu?

    0
  • #9 16 Wrz 2005 20:37
    _jta_
    Specjalista elektronik

    nitager007 napisał:
    co się stanie jeśli się tranzystor zamontuje na odwrót

    Jak go połączysz na odwrót (to znaczy, w układzie w którym ma być na odwrót,
    połączysz go normalnie), to układ po prostu nie zadziała, bo tranzystor się nie
    przebije napięciem 12V (w każdym razie tranzystorowi od tego nic się nie stanie,
    nie uszkodzi się). A które strona jest dobra, zależy od rozmieszczenia elementów:
    jak patrzysz od strony nóżek, a tranzystor jest wypukłością do góry, to od lewej
    masz kolejno emiter (oznaczany strzałką), bazę (prostopadła), i kolektor.

    0
  • #10 20 Wrz 2005 23:18
    nitager007
    Poziom 11  

    Moja frustracja sięga zenitu, polutowałem to i nie działa, sprawdziłem kombinacje połączeń, nic, obliczenie rezystora dla 4 , 10mm jaśniejszych 2,6V żółtych LEDów w szeregu wydaje się poprawne, wyszło mi 80Ω. Czemu to draństwo nie działa.:| Czy ten schemat jest poprawny?

    Byłbym wdzięczny, żeby ktoś te elementy, naszkicowane oczami laika, ich nóżki, połączył w odpowiednie punkty na schemacie.

    0
  • Pomocny post
    #11 26 Wrz 2005 08:43
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 27 Wrz 2005 20:56
    nitager007
    Poziom 11  

    Zarojektowałem wszystko od początku, Największy problem mam z kierunkowskazami, na które będą się składać 4 diody Pomarańczowe 10mm 2,8V. Obmyśliłem dać dwa (po 4 diody na kierunek czyli razem 8) niezależne układy powodujace mruganie diod, ponieważ wygodniej włączać przy manetce jeden przycisk po tej samej stronie co kierunek, a pozatym trzeba liczyć się z ludzką złośliwością,i uszkodzeniem instalacji.
    Przydał by mi się jakiś schemat przerywające dopływ prądu/napięcia do diód układu z łopatologicznym opisem elementów - ich montaźu, ale w którym łatwo można by modyfikować ilość diód poprzez podłączanie ich w szereg lub kilka szeregów równolegle wczepiajac również odpowiedni opornik. Ideą tego żeby układ ten był modułem do którego podłącza sie akumulator, wyjścia + - dają inpulsy. Te kierunkowskazy są oddalone od siebie o 150cm jedna para z przodu i jedna z tyłu, więc sporo prądu pójdzie w kabel.

    PS: Czy powyższe schematy są poprawne?

    0
  • #13 27 Wrz 2005 21:48
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Diody LED pomarańczowe mają spadek napięcia raczej około 1.8V, a nie 2.8V.

    Może sprawdź, jakie są wymagania na rozmieszczenie i częstotliwość migania
    kierunkowskazów - układ niezgodny z przepisami może kosztować mandat.

    Jaki masz do tego wyłącznik? Dobry byłby trójpozycyjny - środek nieaktywny,
    położenia skrajne włączają kierunkowskazy - coś takiego stosuje się w innych
    pojazdach, wyklucza włączenie obu kierunkowskazów naraz ;).

    Pewnie sensowne jest, żeby układ miał takie końcówki:
    - masa (pewnie to będzie minus zasilania);
    - zasilanie L;
    - zasilanie R;
    - wyjście.
    LED-y L włączasz razem z opornikami między zasilanie L a wyjście, LED-y R
    między zasilanie R a wyjście. Układ powinien być generatorem, który może być
    zasilany z którejkolwiek końcówki "zasilanie" (ma w środku diody od obu tych
    końcówek do swojego "plusa zasilania"), i będzie zwierał i rozwierał wyjście z masą.

    Wtedy wyłącznik potrzebuje połączyć "zasilanie L" z plusem akumulatora, żeby
    zadziałał lewy kierunkowskaz, a "zasilanie R", żeby prawy. Niestety jak połączy
    się oba zasilania, to będą mrugać oba kierunkowskazy - na to trudno poradzić.

    0
  • #14 28 Wrz 2005 10:36
    nitager007
    Poziom 11  

    Przepisy nie wymagają od rowerzystów kierunkowskazów. W dzień i tak będę machał ręką, to ważne jest tylko w nocy. A te diody śą o podwyższonej i chodzą nawet na 3,5 V i sie nie jarają, wziołem w obliczeniach 2,8 bo musze uwzglęnić że akaumulator 12V może mieć nawet 14V

    0
  • Pomocny post
    #15 28 Wrz 2005 13:25
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Przepisy kierunkowskazów nie wymagają, ale jak mają zastąpić pokazywanie kierunku ręką,
    to są określone wymagania. To było opisane, razem z układem na żarówki i tranzystory germanowe,
    w jakimś Młodym Techniku z początku lat 70-tych, ale przez ponad 30 lat przepisy mogły się zmienić.

    Diody LED zwykle mają określony prąd dopuszczalny, na przykład 20mA, jeśli go trochę przekroczysz,
    to LED od razu się nie spali, ale będzie zmniejszał jasność tym szybciej, im większy prąd mu dasz.
    Jak po 1000-cu godzin ma mieć niewiele mniejszą jasność, to nie przekraczaj katalogowego prądu;
    jak przekroczysz go 2-krotnie, to widoczny spadek jasności może być np. po paru godzinach.
    No, chyba że to robisz do sprzedaży na drugi koniec świata, np. do Chin - w Chinach tak robią, i takie
    wysyłają do nas, kilka godzin ładnie działa, a potem dużo gorzej, ale już nie ma gdzie reklamować.

    0