Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125

10 Maj 2018 22:27 1068 8
  • Poziom 10  
    Witam serdecznie wszystkich. Chciałbym opisać problem, z którym mecze się od kilku tygodni. Otóż nabyłem skuter jak w tytule, silnik w tym modelu jest dwucylindrowy, dwusuwowy. W związku z tym posiada zdublowany zapłon firmy Iskra Polrad Made in Slovenija 12v 150W. Już przy zakupie wiedziałem, że nie ma cewki impulsatora. Udało mi się dokupić podobną, od simsona s53 electronic. Silnik wcześniej odpalał normalnie, ale chodził tylko na jeden gar. Po założeniu drugiego impulsatora, również odpala, z tym że nie wkręca się na obroty. Dlaczego? Otóż pod lampą stroboskopową widać trzy zapłony na jeden obrót wału! (przy impulsatorze s53) - jeden zapłon w prawidłowym punkcie, pozostałe dwa przestawione względem siebie o 120°. Drugi cylinder działa w porządku, iskra jest tam gdzie ma być.

    Teraz tak: skuter ma dwa cewkomoduły, gdy je zamienię miejscami, dzieje się to samo - pierwszy cylinder ma iskrę tam gdzie trzeba, a drugi z impulsem s53 dalej ma 3 zapłony - więc cewkomoduły wykluczam z podejrzeń

    Opór oryginalnego impulsatora wynosi ok 270Ω, tego od s53 ok 300Ω. Czy taka różnica może powodować zakłócenia?

    Podobny zapłon był stosowany również w trialówkach Beta 250.
    Ciężko jest znaleźć jakąkolwiek dokumentację do zapłonu tego typu, instrukcja serwisowa jest bardzo lakoniczna.

    Sam impulsator składa się jak sądzę, z dwóch malutkich cewek, połączonych równolegle. Wychodzą z niego 4ry nóżki - dwie idą jako impuls do cewkomodułu, pozostałe dwie do masy.

    Stąd moja gorąca prośba o pomoc w rozwiązaniu problemu. Niestety nie posiadam oscyloskopu, nim można by sprawdzić przebieg sygnału z org impulsatora. Może ktoś z forumowiczów przerabiał kiedyś problem podobnego zapłonu? Będę wdzięczny za jakiekolwiek informacje.

    Dodaję zdjęcia magneta oraz statora

    Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125
    Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125
    Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125
    Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125
    Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125
    Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    A jak ręką obracasz magneto to też 3 iskry na jeden obrót?
    Mogą indukować się silne zakłócenia które z uwagi na uszkodzenie w układzie ładowania są na tyle duże że wyzwalają dodatkowe zapłony
    co 120° brać się może rozkładu cewek alternatora
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    To chyba źle podłączyłeś ten impulsator. To są dwie cewki połączone szeregowo a nie równolegle. Są do tego połączone w przeciwfazie, tzn. tak aby od zwykłych nabiegunników nie dochodziło do generowania impulsu sterującego (SEM dwóch cewek znoszą się), a impuls powstawał tylko tam gdzie nabiegunniki się na siebie nachodzą i powstaje napięcie na jednej cewce i potem na drugiej.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 10  
    Bardzo dziękuję za podpowiedzi. Zapomniałem dopisać, że skuter ma rozgrzebaną instalacje, zapłon podłączam na krótko, z pominięciem stacyjki oraz obwodu ładowania. Zgodnie z sugestią o zakłóceniach, do cewek ładowania podłączyłem żarówe h4, długie i krótkie w szereg. Niestety nic to nie zmieniło.

    Impulsator da się podpiąć odwrotnie, wtedy zapłon przestawia się np z 2mm przed GMP na 2mm po. Wydaję mi się, że jedynym wyjściem z sytuacji jest zdobycie org impulsatora. Może ten z s53 ma wewnątrz jakiś opornik lub coś innego, czego org nie ma, stąd nie chce działać jak powinien. Z cewkomodułem z s53 pewnie by działał.

    Wczoraj na próbę pod impulsator podłączyłem moduł z cewką od chińczyka 2t. O dziwo, silnik pracował pięknie na wolnych obrotach, po dodaniu gazu niestety zapłon rozjeżdżał się, w pewnym momencie pod lampą stroboskopową było widać jakby brał impuls z drugiego impulsatora.

    Alternatywnie obmyślam założenie kpl zapłonu z chińczyka 2t, z dodatkowym impulsatorem oraz cewką i modułem dla drugiego cylindra. Niewiadomą jest jedynie czy cewka ładująca cdi da radę obsłużyć dwa moduły, w pełnym zakresie obrotów. Magneto pasuje bez przeróbek, stator z podstawą trzeba będzie roztoczyć o 2mm.

    Proszę śmiało pisać jeśli ktoś z forumowiczów ma jeszcze jakieś sugestie.
  • Poziom 29  
    Nie napisałeś czy aktualnie akumulator jest ładowany, jeżeli nie to koniecznie podłącz go we właściwym miejscu do instalacji ponieważ jedną z istotnych cech akumulatora jest obniżanie wszelkich zakłóceń , (to taki dużej pojemności kondensator elektrolityczny). w obwodziew z dużymi zakłceniami stroboskop też może się zakłocać .
  • Poziom 10  
    Akumulatora aktualnie brak ze względu na rozkopaną instalacje elektryczną. do cewek ładowania wpiąłem żarówkę H4, z szeregowo złączonymi żarnikami długie + krótkie (60W+55W). Niezależnie czy obciążenie jest wpięte czy nie, zapłon na jednym cylindrze działa źle.

    Jeszcze raz sprawdzałem cewkomoduły, przy org impulsatorze działają obydwa bez zastrzeżeń, przy impulsatorze z S53 obydwa działają tak samo nieprawidłowo. Więc mam winnego, nie chce być inaczej.

    Myślę, że gdyby były zakłócenia, to na obydwu impulsatorach działo by się to samo.
  • Poziom 39  
    Piszesz że impulsator ma cztery zaciski. Jak więc je łączysz szeregowo? Wystarczy że początek i koniec jednej z cewki będziesz miał podłączony odwrotnie i zamiast impulsatora masz uzwojenie działające tak samo jak np. uzwojenie ładowania, tj. na wyjściu z impulsatora będziesz miał sygnał sinusoidalny. Jako oscyloskop możesz wykorzystać kartę dźwiękową komputera. Możesz się pobawić dwoma magnesami. Zasada działania tego impulsatora jest dość prosta. Jeśli będziesz przybliżał i oddalał bieguny jednoimienne do końcówek impulsatora, to ten nie powinien generować sygnału. Jeśli będą różnoimienne to powinien pojawiać się sygnał. Możliwe że jedna z cewek jest uszkodzona (zwarcie wewnętrzne) i impulsator nie będzie pracował prawidłowo. Mógł się uszkodzić podczas przekładki.
  • Poziom 10  
    Z impulsatora wychodzą cztery zaciski, dwa od frontu, czyli od strony magneta, dwa od strony karteru. Są zmostkowane, więc można przyjąć, że są dwa - masa i sygnał. Masę i sygnał można zamienić miejscami, więcej możliwości brak. Na rysunku pokazałem, jak to wygląda. Może być uszkodzony, nie wykluczam.


    Italjet Formula 125 Twin - Problem z iskrą Italjet Twin 125




    Dzwoniłem do firmy z Będzina, zajmującej się elektroniką motocyklową. Pan wiele mi wytłumaczył, jak to działa, dlaczego nie działa itd. Jest możliwość dorobienia impulsatora, w zasadzie to dwóch, bo żeby zrobić dokładnie taki sam jak mój, muszą otworzyć ten poprawnie działający. Duża szansa, że za pierwszym razem się nie uda, trzeba będzie dorabiać kilka razy. Koszt astronomiczny - pół tysiąca PLN. Pozostaje znalezienie używki w sensownych pieniądzach. Na pocieszenie impulsatory w tych zapłonach rzadko nawalają, cewki ładowania cdi duużo częściej, zwłaszcza w Simsonach S53, z powodu zbyt dużego kondensatora w cewkomodule.

    Apropo, powiedziałem Panu, że może podstawienie cewkomodułu z simsona rozwiąże problem. Odpowiedział, że niestety nie. Po pierwsze może uszkodzić się cewka ładowania cdi, z powodu jaki podałem powyżej. Po drugie, cewkomoduły w italjecie są dwa, jeden pobiera z cewki cdi jedną połówkę sinusoidy, drugi drugą. Jeśli będą dwa cewkomoduły pobierające tę samą połówkę, cewka szybko się przegrzeje i padnie. Jeśli nawet pobierałby dobrą połówkę, cewka i tak sie podda, taka wada cewkomodułu PVL. Nie wspominając o innym wyprzedzeniu zapłonu, w silniku dwucylindrowym nie do pomyślenia.

    Przez chwile pojawiło sie światło w tunelu, bo w moim egzemplarzu jeden z cewkomodułów miał przecięte kable i dolutowaną wtyczkę przyłączeniową. Pomyślałem - komuś padł, założył dwa takie same, dlatego nie działa. Sprawdziłem numery, niestety albo stety są różne, jeden kończy się na 101, drugi na 102 czyli jest ok.

    Impulsator musi być od italjeta lub od bety 250, inny nie będzie działał, taką dostałem odpowiedź. Aktualnie jestem w trakcie poszukiwań, jeśli ktoś posiada, proszę o kontakt.

    Póki co, przerabiam stator od chińczyka, może będzie działać, koszt niewielki, dużo mniejszy od używanego org statora (na ebayu 200EUR!). Bedą dwa moduły, dwie cewki i dwa impulsatory.
  • Poziom 10  
    Witam ponownie po krótkiej przerwie. Z dumą oświadczam, że udało mi się naprawić skuter. Co prawda poczyniłem pewne kroki w celu dopasowania statora i magneta od chińczyka, ale w międzyczasie udało mi się kupić prawie okazyjnie oryginalny stator. Jaka była moja radość kiedy paczka przyszła, szybko poszedłem zamontować i...kicha. Skuter odpalił na dwa cylindry, ale po zagrzaniu gubił iskrę na jednym garze, sporadycznie potrafił chwile działać, za chwilę znowu nie. Im dłużej pracował tym gorzej. Takie są własnie zakupy na znanym portalu aukcyjnym...No nic, trzeba walczyć dalej. wymontowałem nowo nabyty stator, miernik w dłoń, i co się okazuje: impulsatory książkowo mają opór równo po 201Ω obydwa, a cewka ładująca CDI - ok 300Ω - a powinno być 475Ω!! Widocznie była byle jak przewijana, są ślady. Wziąłem więc swój stary stator ze złym impulsatorem, zmierzyłem cewkę CDI, a tam równo 470Ω. Przełożyłem wiec sam impulsator z nowego statora do starego, i moto ożyło. Teraz pięknie, równo pracuje, dźwiękiem przypomina bolid F1 :D

    Dziękuje forumowiczom za sugestie, oraz zainteresowanie tematem.
    pozdrawiam