Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat instalacji co cwu- prośba o sprawdzenie i doradzenie

marcinp1984 11 Maj 2018 00:19 198 1
  • #1 11 Maj 2018 00:19
    marcinp1984
    Poziom 8  

    W związku z modernizacją kotłowni mam parę pytań dotyczących projektu tego jak ma wyglądać cała instalacja. Coś już się dowiadywałem i coś już jest jednak chciałem w 100% wszystko doprecyzować bo najwyższy czas z tym ruszyć. Główna rura zasilająca i powrót są 2" bo to stara instalacja. Schemat widoczny poniżej:
    Schemat instalacji co cwu- prośba o sprawdzenie i doradzenie
    1. Wyjście zasilania i powrotu kotła to 1 1/2. Czy można to od razu zredukować na 1" i wpiąć się później do 2" zasilania i powrotu? Czy lepiej powrót z do pieca dać 1 1/2, zasilanie 1 1/2 i zredukować go za trójnikiem na 1" dla 2 x cwu i grzejniki? Jaka średnica w obiegu kotłowym? 1" wystarczy?
    2. Czy jest sens stosować filtr skośny przed każdą pompą? Nie wystarczy jeden filtr np. 1 1/2" zaraz po rozgałęzieniu na zbiornik wyrównawczy co i cwu? Tutaj też pełno rozbieżnych opinij jednak dowiedzieć się czemu tak a nie inaczej to już gorzej :)
    3. Czy ma jakikolwiek sens zastosowanie obejścia z zaworem różnicowym w przypadku kiedy jest zawór 3D? Jedni mają inni nie a większość opinij jest taka, że nie ma sensu...
    4. Jeśli za trójnikiem wszystko byłoby zredukowane do 1" to zawór 3d 1" będzie wystarczający?
    5. Zamykać układ czy zostawić otwarty? :) Pomijam koszta bardziej chodzi o zalety. Sprawność? Trwałość?
    6. Za pompami / zaworami zwrotnymi w obiegu cwu dawać zawory motylkowe? Nie wiem czy przy odkręceniu pompy zawór zwrotny zatrzyma skutecznie wodę.
    7. Jeśli chodzi o obieg, który idzie na grzejniki zawór zwrotny powinien być za pompą czy na powrocie przed piecem? Spotykam rozbieżne opinie i nie wiem co z tym zrobić.
    8. Warto coś tu jeszcze dodać / zmienić? Termometr, manometr, zawór bezpieczeństwa, odpowietrznik, może coś innego? Jeśli tak to w którym miejscu najlepiej?
    9. Wymieniam również wszystkie grzejniki. W jednym salonie jest 30 żeberek żeliwnych, w innym 15. W innych poniżej 12 i rury 3/ albo 1/2. Przy tych największych rura zasilanie/powrót 3/4. Jeśli założę tyle samo żeberek żeliwnych z redukcją i zaworem 1/2 to będzie wystarczający przepływ, czy lepiej szukać zaworów 3/4 i nie redukować? W sklepie powiedzieli, że 3/4 się już nie sprzedaje i dostępne tylko na zamówienie. Na 1/2 wszystko powinno działać jak należy.

    0 1
  • #2 18 Maj 2018 23:34
    W0jtek92
    Poziom 36  

    Witam.
    A więc moim zdaniem to by było tak....
    1: Lepiej zostaw średnicę 6/4" aż do głównego rozdziału. mniejsza średnica to większe opory a więc i pompy się bardziej męczą. już na same odgałęzienia to 1" wystarczy, podmieszanie krótkiego obiegu kotłowego średnicą 1" też będzie wystarczające.
    2:Jeden filtr byłby ok. Aleee... gdy on się zapcha stoi cała instalacja, nie grzeje nic bo pompy nie mają jak poprawnie pracować, ja osobiście dla każdej pompy zastosowałbym osobny filtr. Kwestia funkcjonalności.
    3:Obejście pompy C.O stosuje się w instalacji grawitacyjnej, Podepnij naczynie przelewowe dwu rurowo (rura wznośna i opadowa) oczywiście musi być ono podpięte zgodnie ze sztuką, a wtedy obejście pompy jest zbędne.
    4:Ja osobiście uważam że lepszy byłby zawór 4 drożny oczywiście z siłownikiem jak bozia dała. by chronił nam powrót kotła i ograniczał temperaturę wody dla grzejników w cieplejsze dni.
    5:Ja osobiście jestem zwolennikiem otwartych układów c.o kotłów stałopalnych bądź sterowanych z podajnikiem. Zamknięty układ też jest dobry pytanie czy producent kotła na to pozwala.
    6:Zawór zwrotny ze sprężyną tę wodę zatrzyma, może minimalnie przepuszczać ale nie tak bardzo by wywołał jakiś potop kotłowni, moim zdaniem zawory kulowe za pompami są zbędne.
    7:Zawory zwrotne powinny być tuż na pompami, na powrocie mogą sprawiać kłopoty w postaci dzwonienia podczas ssania pompy wody z powrotu itd.
    8:To kwestia do dłuższych rozmów, nie wiem jak fizycznie ma to wyglądać itd. ale termometr i manometr powinien być na samym kotle. ewentualnie można zastosować termometr za mieszaczem przy wyjściu na grzejniki by mieć pewność że ustawiona temperatura na grzejniki jest wiarygodna.
    9:Zawory 1/2" są wystarczające, ważne by dłuższe grzejniki podłączyć po przekątnej dla wykorzystania ich pełnej sprawności grzania.
    Tu można by dużo pisać. Bez dokładniejszych informacji dotyczących kotła, zapotrzebowania mocy na ciepło w budynku itp. itd. Ciężko coś więcej powiedzieć ale mam nadzieję że to co napisałem w pewnej mierze może pomóc.
    Pozdrawiam.

    0