Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Octavia I 1.9 TDI 110 KM - Jak wymienić sworzeń wahacza.

11 Maj 2018 17:13 570 11
  • Poziom 11  
    Witam. Chce wymienić sworzeń wahacza (stona prawa), czy muszę po wymianie sworznia koniecznie ustawiać zbieżność? Czy może ktoś z Kolegów opisać jak się zając tym tematem, bez zbędnego demontażu elementów pośredniczących.
    Dzieki z góry.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Tutaj masz filmik instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=kM2U1mmexBo

    A co do zbieżności to powinieneś ustawić. Każda ingerencja w zawieszenie powinna kończyć się jej ustawieniem. Nowy sworzeń czy silentblock się tak łatwo nie podda naporom opony gdy ją ściąga do środka lub na zewnątrz, dlatego łatwo się zastanowić czy lepiej wydać 50-60 zł na zbieżność czy za kilka tysięcy km na nowe opony.
  • Poziom 11  
    Jak wymieniałem tujeje dolną wahacza w warsztacie to nie ustawiałem zbieżności, na obie strony wymieniałem tuleje bez zbiezności i opony jak nowe, u mnie w okolicy ustawienie zbieżności od 80 zl do 150 zł, z reguły biorą 150, więc to troche mało ekonomiczne po wymianie jednego elementu. Chociaż tu masz rację jesli chodzi o sworzeń wahacza, że zbieżność trzeba bedzie ustawić, gdyż po ruszeniu tych trzech śrub (od dołu), nie ustawię tak jak było przed demontażem - patrze teraz na filmiku tam nie ma otworów pasowanych, dlatego lekkie przesunięcie i faktycznie zbieżnośc trzeba skorygować.
  • Poziom 11  
    Wymiana sworznia wahacza przeciągnęła się, tzn. rok temu na przeglądzie jeszcze było ok, natomiast teraz w Maju na przegladzie dowalił obciążenie na szarpaku i diagnosta powiedział aby jak najszybciej sworzeń wahacza wymienić. W związku z tym mam pytanie do kolegów mechaników - chce kupic nasadkę 12 kąt 1/2 tylko jaki tam jest rozmiar klucza 36 czy 34? i czy może być nasadka o standardowych ściankach czy musi być cienkościenna aby sie ona zmieściła. Bede musiał jeszcze kupić, bądz dorobić ściągacz do przegubów kulowych, podobny jak ten na filmie powyżej. Pytanie mam tylko do Was o tą nasadkę?
    Też zastanawiam sie nad tym aby zaznaczyć na tym trójniku mocującym sworzeń, dokładne miejsce jego zamocowania, to może obejdzie sie bez ustawiania zbieżności.?
    Dzięki za wszelkie sugestie.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    slaw777 napisał:
    chce kupic nasadkę 12 kąt 1/2 tylko jaki tam jest rozmiar klucza 36 czy 34?

    Do wymiany sworznia nie potrzebujesz tej nasadki
  • Poziom 11  
    milejow napisał:
    Do wymiany sworznia nie potrzebujesz tej nasadki

    nie trzeba wyciągać półosi, jak na tym filmie powyżej? jak wybije sworzeń?lub jak zacznie sie obracać przy odkręcaniu? czy przy dokręcaniu sworznia nie bedzie go można zablokować imbusem lub torxem?



    Przeczytałem opinie pod tym filmikiem powyżej i masz kolego rację, że nie trzeba demontować półosi, to nie będę kupował tej nasadki na jedną robotę.
  • Poziom 14  
    Na geometrię trzeba jechać bo nie wpasujesz tych trzech śrub idealnie i podkreślam na geometrię nie na zbieżność bo na tym sworzniu ustawiasz pochylenie sworznia zwrotnicy, nie myląc z katem koła choć są to rzeczy połączone Razem tworzą kąt sumaryczny
  • Poziom 11  
    Dawid W napisał:
    Na geometrię trzeba jechać

    Jak częsci mi dojdą do Poniedziałku to zrobię u mechanika na Wtorek jestem zapisany oni od razu sprawdzą geometrę. Tylko oni za kazdym razem chca sprawdzać geometrię czy zbieżność, nawet podczas wymiany tulei wahacza, gdzie sworznia wahacza w ogóle nie ruszają.
  • Poziom 11  
    Sworzeń wahacza wymieniłem u mechanika, ustawił zbieżność na drążkach kierowniczych korygował. Mówił, że geometria to jest zbieżność, 2 razy pytałem o to. Na prawej stronie było jakies 20 minut na zewnatrz natomiast na lewym kole jakies 52 minuty do środka.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Zbieżność to nie geometria. Geometria to kąt wyprzedzenia zwrotnicy, kąt pochylenia koła oraz właśnie zbieżność. Nie wszystkie parametry mają możliwość regulacji, zależy od auta.
  • Poziom 11  
    kortyleski napisał:
    Nie wszystkie parametry mają możliwość regulacji, zależy od auta.

    Czyli u mnie w aucie nie ustawia się geometrii na sworzniu?
  • Poziom 42  
    Tego akurat nie pamiętam. Na pewno po jego wymianie coś się rozjedzie. Nawet jak nie ustawia się kątów to zbieżność zawsze. Sworzeń przesunięty o 1mm to nawet dwa milimetry zmiany zbieżności. A to już sporo