Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

KW8/A - wzmacniacz z kinowego projektora 16mm - schemat

21 Aug 2005 18:16 4347 12
  • Level 11  
    witam, stałem sie niedawno szczęśliwym posiadaczem wzmacniacza lampowego KW8/A o mocy 8 VA produkowanego jakos w latach 50-tych a wymontowanego dość nieprofesjonalnie, ale cóż, z projektora kinowego 16mm zasilanego 110V-ami. Nie mogę do niego znależć schematu nigdzie w internecie dlatego zwracam sie z uprzejmą prośbą do wszystkich posiadaczy takowego sprzetu o parę informacji. Mianowicie: oderwane są kable od kondensatorów elektrolitycznych filtrujących napięcie oraz kabel od środkowego wyprowadzenia transformatora sieciowego uzwojenia pierwotnego. Jeśli ktoś jest posiadaczem takowego "sprzętu" bądż schematu błagam o pomoc.


    ( dodatkowe informacje o wzmacniaczu : Lampy: EF22 6N8Sx2 EL34x2 AZ4x1. napięcie zasilania 110V , pobór mocy 100VA ( to chyba silnik od napędu projektora tyle ciągnął bo był zasilany z tego samego trafa , lata produkcji : jakoś 1950- 1960 moze nawet wcześniej )

    dziekuje z góry i pozdrawiam
  • Level 26  
    Z tego samego trafa bylo ciagniete napiecie do zarowki
  • Level 20  
    Czołem.

    Wzmacniacz 8W na 2*EL34 zupełnie nie ma sensu. Przypuszczalnie miał moc co najmniej 30W. Wtedy i duży transformator sieciowy ma jakiś sens. Inna możliwość, to taka, że ktoś wstawił tam EL34 zamiast na przykład lamp 6V6. Na mój gust nawet 6P3S nie zostały by zastosowane we wzmacniaczu o mocy 8W.

    Pozdrawiam,
    Jasiu
  • Level 11  
    6P3S były wstawione w miejscu EL34 we wzmacniaczu drugim który niestety został " komisyjnie zniszczony" razem z projektorem ( sprzęt z naszego lokalnego domu kultury ).... :( głupota ludzka nie zna granic ... lampy na szczęście udało mi sie z niego wyciągnąć :) w każdym razie mocno sie one chyba tam przegrzewały ponieważ są czarne od środka ! i nie wiem co w sumie jest z tymi ośmioma watami... też mi to nie pasowało.. jest tylko jedno wyjście w dodatku na głośnik 15Ω .... a lampy w tym wzmaku są prawie takie same jak we wzmacniaczu WR-40, za wyjątkiem magicznego oka w WR-40 jednej więcej EF22 i u mnie jest tylko jedna AZ-4 w zasilaczu...

    Dodano po 2 [minuty]:

    wzmacniacz obsługiwał całe kinowe nagłośnienie w tamtych czasach więc moze tak jak w rozgłośnieniowych czy radiowęzłowych wzmakach jest tam to 30 czy 60 moze nawet 110V na wtórnym głośnikowego.... :/

    Dodano po 18 [minuty]:

    podam to co napisane jest na trafo głośnikowym ( tj. o uzwojeniu ) :

    T4-C-4247-027-1
    T4-D-3247-044-1


    PIERWOTNE: (wyprowadzenia :1-2) 1800 ZW
    (2-3) 1800 ZW

    WTÓRNE: (4-5) 192 ZW
    (6-7) 18 ZW
    (7-8) 18 ZW


    do sieciowego sie nie moge dokopac bo strasznie sie nieprzeźroczysta zrobiła to folia , ale wlasnie siedze z nozyczkani do skórek matki ;) i kompinuje kompinuje... :)
  • Level 20  
    Czołem.

    Czyli z uzwojeniem 4-5 masz przekładnię 18 z kawałkiem. Wygląda na to, że jest to uzwojenie przystosowane do głośnika 15Ω. Daje przy tym impedancję obciążenia lamp ponad 5kΩ, typową dla układów P-P w klasie AB zarówno z lampami 6P3S, jak i EL34.

    Polskie 6P3S były mocno nietrwałe i szybko się zużywały (często wręcz wypalały się z cokołu).

    Pozdrawiam,
    Jasiu
  • Level 11  
    ok, trafo sieciowe...

    T4-C-4247-026-2
    T4-D-3247-043-1

    TUTAJ NIE WIEM.... TO CHYBA PIERWOTNE:

    (1-2) 110V

    WTÓRNE:
    (3-10) 295V 0,18A
    (10-4) 295V 0,18A
    (6-7) 4V 2A
    (8-9) 6,3V 4,5A
    (5-10) 6,3V 5A

    a teraz najlepsze.. gabaryty !! ( tadam ! ) : 150mm / 100mm
    głębokość 80mm

    karkas: wys: 110mm średnica: 67mm...

    fajny sprzęt... ale co z nim zrobić zeby wreszcie zaczął działać ? ;(

    Dodano po 2 [minuty]:

    to jaki głośnik do tego ? skoro: "Czyli z uzwojeniem 4-5 masz przekładnię 18 z kawałkiem. Wygląda na to, że jest to uzwojenie przystosowane do głośnika 15Ω. Daje przy tym impedancję obciążenia lamp ponad 5kΩ, typową dla układów P-P w klasie AB zarówno z lampami 6P3S, jak i EL34. "

    Dodano po 1 [minuty]:

    na kondziorze wyrównawczym jest data :) 1957 :)

    Dodano po 1 [godziny] 11 [minuty]:

    doszedłem jak ma być wszystko podłączone :)
    jeśli ktoś móglby mi jeszcze udzielić info na temat tego co zrobić z tymi 15 omami na wyjściu to byłbym wdzięczny....

    Dodano po 8 [minuty]:

    a, i jeszcze moze jak wyciagnac z niego te domniemane 30 VA na jakims głośniku o ludzkiej impedacji...
  • Level 20  
    Czołem.

    15Ω to (niestety) bardzo popularna impedancja w czasach lampowych. O ile nie zamierzasz budować specjalnej kolumny, to podłącz 8Ω. Moc Ci spadnie, zniekształcenia wzrosną, ale grać będzie.

    Pozdrawiam,
    Jasiu
  • Level 11  
    Czołem!
    a są moze gdzieś jakieś posty na temat budowy takiej kolumny ? zależy mi na brzmieniu...
  • Level 20  
    Czołem.

    bartekk511 wrote:

    a są moze gdzieś jakieś posty na temat budowy takiej kolumny ? zależy mi na brzmieniu...

    Stron o kolumnach jest w Internecie sporo, wygooglasz coś podchodzącego pez problemu. Pisałem o kolumnie "specjalnej" bardziej w znaczeniu tych 15Ω niż jakichkolwiek innych wymaganiach. Moæna wybrać konstrukcję z dwoma głośnikami połączonymi szeregowo i zastosować ośmioomowe.

    Oczywiście są pewne wskazania przy szukaniu kolumn do wzmacniaczy lampowych. Mają one (wzmacniacze) stosunkowo duży opór wewnętrzny, a zatem będą słabo tłumiły własne rezonanse kolumn. Warto stosować konstrukcje, które nie mają takich rezonansów, co wskazuje raczej na prostą zwrotnicę. Z tego samego powodu kolumny zamknięte przekonują mnie bardziej niż bass-reflex.

    Pozdrawiam,
    Jasiu
  • Tube radio receivers specialist
    Prawdpopodobnie twój wzmacniacz był przerabiany. Zazwyczaj w tego typu sprzętach pracowały lampy EL12. Przedwzmacniacze były na stalowych pentodach np. EF14 jak dobrze pamiętam. Jako prostownicza pracowała EYY13.

    Wstawiano zamiast lamp mocy lampy 6P3S i EL34. Zamiast lamp EF14 wstawiano lampy EF86. Zamiast EYY13 były fabrycznie czasm montowane AZ12 lub po przeróbkach widywano tam 5C4S.

    Chętnie wstawiano zamiast lamp EL12 i EYY13 (AZ12) tam razieckie lampy 6P3S i 5C4S.

    Wewnątrz wzmacniacza powienien być schemat. Oryginalnie był mocowany na pokrywie zasłaniajacej lampy, gniazda pomiarowo-testowe. Układ jest jak najbardziej klasyczny. Dwa pentodowe przedwzmacniacze, w pierwzym regulacja sopranów. Z pierwszym stopniem regulator siłty głosu.
    W drugim stopniu regulacja basów. Trzecia pentoda pracowała połączona jak trioda jako inwerter z dzielonym obciążeniem.
    Lampy mocy pracowały z polaryzacją siatek za pomocą dodatkowego napięcia ujemnego.
    Powinien mieć jeszcze wbudowany gong mechaniczny z wysokoimpedancyjnym mikrofonem.

    Ciekawe że zawsze sprzęt kinowy był zasilany z sieci prądu zmiennego na 110V.
  • Level 20  
    Czołem.

    studisat wrote:

    Chętnie wstawiano zamiast lamp EL12 i EYY13 (AZ12) tam razieckie lampy 6P3S i 5C4S.

    Zamiany, o których piszesz były by od razu widoczne "gołym okiem". Podstawki pod lampy metalowe serii 12 są zwykle większe od oktalowych (i otwór jest inny). EYY13 ma napięcie żarzenia 6.3V, AZ12 - 4 V a 5C4S - 5V. Zamiany wymagały by przerabiania transformatora.

    Pozdrawiam,
    Jasiu

    PS. Jakoś dużo znajomych tu spotkałem :-) J.
  • Tube radio receivers specialist
    JasiuB - w tych egzpemparzach które widziałem trafo miało uzwojenie żarzenia lampy prostownieczej 6,3V z odczepem dla 5V. Więc nie było problemu z zastosowaniem lamp AZ12. Byc może stosowano lampe AZ12 a potem już EYY13.

    Przeróbki były widzoczne - bakelitowe płytki z podstawkami noval pod lampy EF86.

    Kilka takich wazmacniaczy ma mój kolega fanatyk projektórów kinowych, starych filmów i starych tramwajów.