Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje

d3lta 12 May 2018 15:12 3351 33
  • #1
    d3lta
    Level 18  
    Witam.

    Samochód: Opel Meriva A 2005 silnik Z18XE
    Instalacja LPG: Lovato SMART

    Zauważyłem że auto na benzynie nie pracuje zbyt dobrze (muli w pewnym zakresie obrotów) i według mnie to wina niedostrojonej instalacji gazowej.
    Chcę instalację wystroić samodzielnie.
    Zaopatrzyłem się w interfejs pod OP-Com (China) oraz ELM327 (z Torque Lite) ale w obu nie potrafię odszukać korekcji długo terminowej, gdzie ona jest i czy w ogóle?

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Helpful post
    #8
    krzysiek_82
    Level 13  
    bez problemu stroi się na korekty ten silnik, praktycznie zawsze trzeba robić korekty po obrotach.
  • Helpful post
    #9
    psooya
    Level 38  
    krzysiek_82 wrote:
    praktycznie zawsze trzeba robić korekty po obrotach.

    Ja praktycznie nigdy nie stroje na korekty rpm, naprawiam instalacje i sam mnoznik daje 95% odwzorowanie. Niestety nie każde auto mozna poprawić.
    Dla przykladu, żadnej toyoty nie mam z ani jednym punktem korekty rpm a tam to wychodzi niezla mapa.
  • #12
    krzysiek_82
    Level 13  
    d3lta wrote:
    krzysiek_82 wrote:
    bez problemu stroi się na korekty ten silnik, praktycznie zawsze trzeba robić korekty po obrotach.

    Hej. Na którą korektę nalezy stroić? Bo "nie potrafię odszukać korekcji długo terminowej, gdzie ona jest i czy w ogóle?"


    podglądaj krótkoterminową, po przełączeniu na lpg korekta nie powinna ulec zmianie. I tak przy różnych obciążeniach.
  • Helpful post
    #17
    enhanced
    Level 43  
    Ciśnienie trzeba dopasować do reszty ale ja przy z14xep merivie mam 0,90-0,95 bo jakoś tak wyszło. Instalacja na STAGu qbox basic. No ale to wszystko powiązane ze sobą więc nie wiadomo na ile możesz zejść w dół w zależności od mnożnika i średnicy dysz.

    Początkowo miałem 1,5 czyli nie ruszany reduktor kme tur i też się jeździło tyle że dysze też stockowe.

    Nie masz faktycznie podglądu korekt długoterminowych w opcomie? Możesz z ciekawości wstawić jakiegoś loga z jazdy bo pewnie już sobie takie logi robiłeś z parametrów?

    Wstaw więcej screenów z programu od gazu jak możesz.
  • Helpful post
    #18
    kakibara
    Level 33  
    Jak masz umiejscowione wtryski?
    Wyczyszczona przepustnica?
    podaj podciśnienie jakie widzi op com.
    Na tym drugim zdjęciu cisnienie gazu jest 1 bar Ale według mnie instalacja była na benzynie? I to było 3 lata temu.☺
    Pisałeś że planujesz zmianę reduktora - zmieniłeś go?
    Tak jak kolega pisze wyżej wklej zdjęcia przy rozgrzanej instalacji do 90 st C. Doświadczeni koledzy postarają Ci pomóc.
  • #19
    d3lta
    Level 18  
    Witam. Dziękuję za zainteresowanie. Screeny i logi wrzucę gdy już ogarnę auto na tyle że będe pewny że na benzynie pracuje tak jak ma pracować.

    enhanced wrote:
    Nie masz faktycznie podglądu korekt długoterminowych w opcomie?
    Nie mam. Korekte długoterminową podglądam w programie Torque (Android) poprzez ELM327.
    kakibara wrote:
    Jak masz umiejscowione wtryski?
    Nad kolektorem dolotowym, wężyki 9cm.
    kakibara wrote:
    Wyczyszczona przepustnica?
    Tak.
    kakibara wrote:
    Na tym drugim zdjęciu cisnienie gazu jest 1 bar Ale według mnie instalacja była na benzynie? I to było 3 lata temu.☺
    Pisałeś że planujesz zmianę reduktora - zmieniłeś go?
    Stary screen, wybacz. Reduktor został ten co był, RGJ 3.2L - trzyma ciśnienie bardzo dobrze.
    kakibara wrote:
    Tak jak kolega pisze wyżej wklej zdjęcia przy rozgrzanej instalacji do 90 st C. Doświadczeni koledzy postarają Ci pomóc.
    Uczynię to czym prędzej, po ponownej kalibracji, którą muszę zrobić po zmianie ciśnienia, albo dysz, bo mam na wolnych obrotach czas wtrysku gazu 4,5 ms (a mam wtryskiwacze JP).

    Ważne dla mnie zagadnienie: Czy warto dołożyć mapsensor to tej instalacji (zmieni mi się tylko podgląd ciśnienia czy będzie miał MAP wpływ na sterowanie?)? Czy można założyć "jakiś" czy to musi być ten oryginalny filtr LOVATO FSU P-T-MAP ?

    Dodano po 4 [godziny] 56 [minuty]:

    kakibara wrote:
    podaj podciśnienie jakie widzi op com.
    Niestety op-com nie widzi żadnego podciśnienia. Mam czujnik MAF więc pewnie nie ma MAP
  • Helpful post
    #20
    kakibara
    Level 33  
    Kurcze ustawiasz ja sam wiec chyba do podpowiedzi latwiej bylo by ustawic z map sensorem - sensor według mnie powinien być do tej instalacji koszt nie wielki.
    Pamiętaj że czasy gazu Cię nie interesują - interesuje Cię czas na benzynie u Ciebie jest powiedzmy 3.2 ms( okolo) przełączasz na gaz i benzyna ( na gazie) ma mieć podobna wartość.
    Korekta powinna Ci poruszać się w okolicach zera plus / minus.
    Podłącz jak możesz sondę lambda tylko do sprawdzenia jak oscyluje w programie. Później ja odłączysz.
  • #22
    enhanced
    Level 43  
    A jesteś pewny że nie masz czujnik ciśnienia gazu? Bo nie bardzo rozumiem jak ci to chodzi gdy przykładowo ciśnienie gazu spadnie bo ci się gaz w butli kończy? W normalnych instalacjach się przełącza na benzynę a w twoim przypadku?

    O jakim zestawie filt+czujnik w ogóle mowa? przecież filtr to osobna rzecz a czujnik osobny chyba że patrzę w inną instalację.
    o tym mowa https://allegro.pl/oferta/filtr-lovato-smart-z-mapsensorem-czujnik-cisnienia-8129429254 ?

    Tak narazie czekamy na zdjęcia nawet instalacji, zdjęcia z programów, logi.

    Ogólnie jak ci to chodzi względem benzyny?
  • #23
    kakibara
    Level 33  
    Proszę kolego popraw mnie sam uczę się ( chyba nie za późno?) Lpg.
    Ale chyba'' ktoś'' zaznaczył sterowanie jak np. W silniku vti -i chyba tam nie potrzeba czujnika map - nie stosujes sie go.
    Drugie zdjeci w lewym rogu u dołu.
    oraz lambda nie podlaczona.
  • #24
    d3lta
    Level 18  
    Witam ponownie. Już jestem prawie gotowy do wrzucenia screenów z mojej instalacji ale jeszcze mam jedno pytanie: czy mapa która jest w sterowniku przed autokalibracja ma jakiś wpływ na to co jest po autokalibracji? Czy trzeba starą mapę skasować albo zastąpić czymś fabrycznym?

    Dodano po 1 [godziny] 22 [minuty]:

    A moje pytanie bierze się stąd że najpierw zrobiłem autoadaptacje na starej mapie i wyszły mi różnorakie cyferki. Następnie zamiast cyferek w mapie głównej oraz tej mniejszej wkleiłem same zera i zrobiłem autoadaptacje i wyszło coś całkiem innego, cała mapa ma jednakową wartość 103.
  • #25
    kakibara
    Level 33  
    Kasujesz mapę benzynowa i gazowa - niby nie trzeba bo to tylko podgląd dla Ciebie - wykonujesz autokalibracji ustawia się mnoznik następnie kilka km na benzynie a pozniej przelanczas Na lpg - ale to tylko zebranie map, musisz z osobą towarzyszącą ustawic instalacje żeby nie była uboga lub w drugą strone bogata. Niestety nie znam się za dobrze (lovato juz wcale) żeby poprowadZić Cię za rękę dalej - wrzuć te scany na odpalonym silniku. Koledzy sprawdza czy masz wszystko w programie dobrze ustawione - przypisane.
  • #26
    enhanced
    Level 43  
    psooya wrote:
    Wystrój na czasy wtrysku i będziesz szczęśliwy. Sterownik bez czujnika MAP - będą kłopoty ale do opanowania.

    W z14xep też mam MASS nie MAP i przecież chodzi. Tylko tutaj nie powinien sobie ogarnąć czujnika ciśnienia na listwie jednak?

    Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje

    ps
    czy tutaj nie było screenów i logów czy autor po czasie usunął?
    edit
    widzę w koszu ale bez logów :/

    d3lta wrote:
    Zauważyłem że auto na benzynie nie pracuje zbyt dobrze (muli w pewnym zakresie obrotów) i według mnie to wina niedostrojonej instalacji gazowej.

    A po odłączeniu zasilania na krótki czas tak żeby mapa się zresetowała na samej benzynie też ma zamulenia - oczywiście nie używając LPG podczas testowania? BO tak z miejsca w zasadzie wykluczysz instalację LPG.
  • #27
    d3lta
    Level 18  
    enhanced wrote:

    psooya napisał:
    Wystrój na czasy wtrysku i będziesz szczęśliwy. Sterownik bez czujnika MAP - będą kłopoty ale do opanowania.

    W z14xep też mam MASS nie MAP i przecież chodzi. Tylko tutaj nie powinien sobie ogarnąć czujnika ciśnienia na listwie jednak?
    Wg. mnie chodzi o MAP sterownika gazu.
    kakibara wrote:
    ps
    czy tutaj nie było screenów i logów czy autor po czasie usunął?
    edit
    widzę w koszu ale bez logów :/
    Usunąłem bo bez sensu było analizować na dyszach 2,4. Teraz mam dysze 2.1 i oto screny a w załączniku logi.

    Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje

    Sprawdzałem czasy wtrysku gazu przy maksymalnym obciążeniu - nie zapętla. Split-fuel włączyłem tak na próbę, na symbolicznych ilościach.

    Oto mapa po autokalibracji.
    Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje

    Oto mapa po moim dostrajaniu (autostrada, tempomat, różne biegi i obciążenia).
    Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje

    Na postoju dostroiłem na czas wtrysku a w trakcie jazdy to patrzyłem tylko na wykres korekcji STFT, bo czasy wtrysku na autostradzie to tak latały że nie ogarniałem ich.
  • Helpful post
    #28
    enhanced
    Level 43  
    Screeny z opcoma a najlpiej logi?

    Badałeś zmianę czasu wtrysku PB po przełączeniu na benzyne na luzie dla różnych obrotów? Ogólnie jak to ma być na czas wtrysku to dwie osoby na żywca jadać trzeba robić.

    Do tego podgląd i tak korekt długo i krótko trzeba podglądnać na moje oko.

    Nadal pokazuje za duże dysze no ale to trzeba by korektami sprawdzić jak ECU opla chce poprawić to co gaz daje.

    edit
    widzę że dopisałeś :)

    a powiedz mi jak ci się przełącza na PB jak ci się gaz kończy? na jakiej podstawie czy nie wyjeżdzasz gazu do zera?
  • #29
    d3lta
    Level 18  
    Cześć.
    Screeny z op-coma będą kiedy chińczyk przywiezie nowy interfejs albo znajdę stary, gdzieś się zawieruszył. Do podglądu korekt używam Torque na androida z ELM327.

    Badałem na postoju dla różnych obrotów, bez obciążenia i z obciążeniem (klima, światła etc.) i jest dobrze.

    Do tej pory samochód z braku gazu przełączał się na benzynę bardzo łagodnie, tylko przy "pełnym bucie" potrafiło szarpnąć.

    Dziś kiedy uruchomiłem samochód, po 24 godzinach postoju, przy temperaturze -2,5°C, to w momencie przełączania na gaz samochód zaczął pracować jakby był zalewany, prawie zero mocy, wypadające zapłony, kilka sekund minęło i wyskoczyły błędy a instalacja gazowa włączyła sygnalizację błędu.

    Lovato SMART - Opel Meriva A 2005 Z18XE - strojenie LPG na korekcje

    Czy to może być przez brak korekty od temperatury gazu i reduktora? na czym polega ta korekta? Ustawione cyfry pod linijką o tyle zmniejszają pola w mapie? Chodzi o to żeby zubożyć mieszankę kiedy gaz jest zimniejszy niż w temperaturze roboczej?

    PS. Może znalazł by się jakiś dobry duch który by pojeździł ze mną i korygował mapę gdy ja prowadzę? Przywiozę, odwiozę, zapłacę. Kraków, Katowice, Oświęcim, Olkusz i okolice.
  • #30
    enhanced
    Level 43  
    d3lta wrote:

    Do tej pory samochód z braku gazu przełączał się na benzynę bardzo łagodnie, tylko przy "pełnym bucie" potrafiło szarpnąć.

    to ja jeszcze nie odczułem przełączania przy spadku ciśnienia czyli dla mnie końca gazu w butli bo wchodzi 38L a nawet ostatnio 39L ;)
    Ale robotę za mnie robi czujnik ciśnienia ps-04 + ustawienie żeby przełączał na PB przy błędzie niskiego ciśnienia.
    d3lta wrote:

    Dziś kiedy uruchomiłem samochód, po 24 godzinach postoju, przy temperaturze -2,5°C, to w momencie przełączania na gaz samochód zaczął pracować jakby był zalewany, prawie zero mocy, wypadające zapłony, kilka sekund minęło i wyskoczyły błędy a instalacja gazowa włączyła sygnalizację błędu.

    Czy to może być przez brak korekty od temperatury gazu i reduktora? na czym polega ta korekta? Ustawione cyfry pod linijką o tyle zmniejszają pola w mapie? Chodzi o to żeby zubożyć mieszankę kiedy gaz jest zimniejszy niż w temperaturze roboczej?

    Mnie tylko raz takie rzeczy się stały jak jeszcze czujnika temperatury reduktora (nie gazu bo ten mam cały czas) nie miałem podpiętego i było -10C z tendencją bo wyjazd z garażu do -15C. Przełączanie stag qbox ma czasowe w tym przypadku.

    Teraz gdy mam podpięty czujnik temperatury ale temperatury od silnika (pod wiązke silnika wpiałęm się) to mam spokój a mogłem to zrobić bo reduktor mam wpięty szeregowo nie równolegle w obieg.

    Tak że zamiast bawić się w korekcje od temperatury wg. mnie ustaw większy próg przełączania na gaz nie tam 34C ale 45C, do tego przełączania na PB z LPG nie od 0 (zera) ale minimum 10C.

    W ogóle w tym przypadku powinieneś się podłączyć pod gazowy komputer i zobaczyć jakie on widzi temperatury gazu na reduktorze i temperature gazu (jak to masz realne w nie symulowane) na listwie bo nie powinno być problemu że go zalało bo gaz ci dobrze nie zagrzało.

    CIekawe że mam drugiego ps-04 (zreszta ps-02) i nigdy nie mam temperatury gazu powyżej 40C.

    d3lta wrote:

    PS. Może znalazł by się jakiś dobry duch który by pojeździł ze mną i korygował mapę gdy ja prowadzę? Przywiozę, odwiozę, zapłacę. Kraków, Katowice, Oświęcim, Olkusz i okolice.

    Też jestem z tych okolic w weekend i tygodniu w katowicach ale lepiej może zapytać psooya czy ma jakiś termin na takie rzeczy żeby po AFR ustawił?