Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?

decybel91 10 Sie 2018 16:06 136434 1084
  • #211
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    Logika tutaj nie rządzi. Butla 10kg propanu starczyłaby na jakieś 20-30 aut a kosztuje 50-60zł. Do tego jest w pełni ekologiczny. Oba te czynniki jeszcze długo będą zniechęcać ustawodawców....
  • Texa PolandTexa Poland
  • #212
    jack63
    Poziom 42  
    jaszczur1111 napisał:
    Oba te czynniki jeszcze długo będą zniechęcać ustawodawców....

    Nie ustawodawców tylko producentów i ich lobbystów.
    To poważna różnica.
    R1234yf został wynaleziony gdzieś ok 1947 roku, jak dobrze pamiętam i o dziwo nie był wykorzystywany. Ostatnio został "odkryty" na nowo. Nie daje ci to do myślenia?
  • #213
    kilgore$
    Poziom 14  
    Witam
    Przypadkiem trafiłem ze mozna nabić klimę gazem z dust clenaera, bo ona zawiera zamiennik r134a.
    https://www.youtube.com/watch?v=dl4qOySVru0
    https://nowaalchemia.blogspot.com/2016/03/wybuch-powietrza.html
    -Difluoroethane=R152A
    Tylko teraz pytanie czy którąś puszka zawiera w polsce ten gaz ;)


    Ten chyba ma nawet r 134a:
    https://sklep.semicon.com.pl/shop2/dust-off-6...7L9jl2NwuCdsIJEGKxiNpFj6oh8F_SDkaAtiBEALw_wcB
  • Texa PolandTexa Poland
  • #214
    bubu1769
    Warunkowo odblokowany
    Ja ostatnio nabiłem klimatyzacje w Vectrze B z kartuszu Harris Propan-Mix, koszt 750ml/385g to jakieś 50-80zł, przy temperaturze na zewnątrz 30 stopni powietrze z nawiewu spadło nawet do 8 podczas jazdy.
  • #215
    jack63
    Poziom 42  
    kilgore$ napisał:
    Ten chyba ma nawet r 134a:

    Też... oraz :eter dimetylowy; metoksymetan; tlenek metylu. Nie sądzę, że te składniki GŁÓWNE są bez wpływu na np. olej w sprężarce, bo to zmywacze.
    Do tego ilość jest taka. iż cena za kilogram R134a wyjdzie kosmiczna.
  • #217
    Bobasy
    Poziom 11  
    jaszczur1111 napisał:
    Przez te wszystkie pozorne oszczędności skończy się zatarciem sprężarki i kto wie jaki wpływ na przewody elastyczne.


    Czy znasz się na budowie klimatyzacji?

    Czy wiesz od czego by się zatarła ?

    A gdzie jest w sprężarce olej? ;-)

    Czy gaz ma twoim zdaniem właściwości smarne?

    Który gaz ma wyższe?
  • #218
    kilgore$
    Poziom 14  
    Hej ja jednak nabije izobutanem w przyszłym roku :)
  • #221
    Bobasy
    Poziom 11  
    Wiem kto jest chciwy w tym interesie.
    Wiem też jak działają, jak dla podtrzymania własnych przekonań o własnej "słuszności" nawet zwracają głowę moderatorowi.

    Ps. Pozdrawiam Mod :-)
  • #222
    kilgore$
    Poziom 14  
    Raczej z ciekawości poznania zasady działania, i własnej satysfakcji :) Cena r134a też ma wpływ :P Auto jest z 84 wiec....
  • #223
    Bobasy
    Poziom 11  
    Ja dla eksperymentu kupiłem sobie samochodzik i bez robienia podciśnienia, dodałem uszczelniacz i poskładałem z tego co było pod ręką zestaw rurek.

    Na start klimatyzacja była pusta. Teraz jest szczelna i działająca a o to mi chodziło.

    Na dniach chodziarko zamrażarkę w takiej samej kondycji będę uszczelniał i napełniał :-)

    No i mój ulubiony samochodzik też uszczelnię i napełnię. Teraz zgodnie z kompletną procedurą :-)
  • #224
    jack63
    Poziom 42  
    Bobasy napisał:
    Ja dla eksperymentu kupiłem sobie samochodzik i bez robienia podciśnienia, dodałem uszczelniacz

    Napisz jaki uszczeniacz?
    Bobasy napisał:
    Na dniach chodziarko zamrażarkę w takiej samej kondycji będę uszczelniał i napełniał

    Bardzo proszę, załóż temat w dziale AGD i zdaj relację.
    Może to być ciekawe doświadczenie.
  • #225
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    Bobasy napisał:
    jaszczur1111 napisał:
    Przez te wszystkie pozorne oszczędności skończy się zatarciem sprężarki i kto wie jaki wpływ na przewody elastyczne.


    Czy znasz się na budowie klimatyzacji?

    Czy wiesz od czego by się zatarła ?

    A gdzie jest w sprężarce olej? ;-)

    Czy gaz ma twoim zdaniem właściwości smarne?

    Który gaz ma wyższe?


    Owszem, znam się, bo to mój zawód. Jeżeli napełniasz układ bez wykonania próżni z powietrzem w środku lub innym czynnikiem popełniasz fatalny błąd w sztuce. Napełniając układ przypadkową mieszaniną propan-butan nic nie wiesz o parametrach czynnika. Czasem się uda. Nic nie wiesz o ilości i stanie oleju smarującego sprężarkę. To wszystko czynniki ryzyka. Olej w klimie samochodowej krąży w całym układzie. Gazy nie mają istotnego wpływu na własności smarne oleju. W butlach gazowych jest totalny syf zwłaszcza na dnie. Są to pozostałości po wielokrotnym napełnianiu i odparowywaniu zawartości. Jest to głównie mazut i woda. Gratuluję wpuszczania sobie tego do układów. Jeśli bierzesz gaz z butli w stanie gazowym to jeszcze pół biedy ale jak pobierasz ciekły to cały ten syf masz w gratisie. Jak pobierasz frakcję gazową, to przeważa propan. W miarę jak gazu ubywa w butli skład mieszaniny się zmienia w kierunku butanu. Ja też popieram oszczędności ale przestrzegam jednocześnie zwłaszcza niedoświadczonych przed wybraniem pozornie taniej drogi.

    Oczywiście pozostawiam bez komentarza niezgodność wszystkich tych zabaw z przepisami.

    W zasadzie uważam większość z tego tematu za szkodliwe porady niezgodne z regulaminem forum, mogące poważnie zaszkodzić sprzętom. Jednocześnie apeluję do moderatora o podjęcie interwencji.
  • #228
    kilgore$
    Poziom 14  
    Z tego co też piszecie to np. w austarli mają propan w klimie i żyją sprzęty ? a u nas zaraz mają sie sypać ? Tak zamknąć temat i wykasować bo można coś uszkodzić i przepisami postraszyć... Wszelkie porady mechaniczne np. jak wymienić tarcze w aucie też skasować bo niedoświadczona osoba moze doprowadzić do wypadku?
  • #229
    Bobasy
    Poziom 11  
    jaszczur1111 napisał:
    Bobasy napisał:
    jaszczur1111 napisał:
    Przez te wszystkie pozorne oszczędności skończy się zatarciem sprężarki i kto wie jaki wpływ na przewody elastyczne.


    Czy znasz się na budowie klimatyzacji?

    Czy wiesz od czego by się zatarła ?

    A gdzie jest w sprężarce olej? ;-)

    Czy gaz ma twoim zdaniem właściwości smarne?

    Który gaz ma wyższe?


    Owszem, znam się, bo to mój zawód. Jeżeli napełniasz układ bez wykonania próżni z powietrzem w środku lub innym czynnikiem popełniasz fatalny błąd w sztuce. Napełniając układ przypadkową mieszaniną propan-butan nic nie wiesz o parametrach czynnika. Czasem się uda. Nic nie wiesz o ilości i stanie oleju smarującego sprężarkę. To wszystko czynniki ryzyka. Olej w klimie samochodowej krąży w całym układzie. Gazy nie mają istotnego wpływu na własności smarne oleju. W butlach gazowych jest totalny syf zwłaszcza na dnie. Są to pozostałości po wielokrotnym napełnianiu i odparowywaniu zawartości. Jest to głównie mazut i woda. Gratuluję wpuszczania sobie tego do układów. Jeśli bierzesz gaz z butli w stanie gazowym to jeszcze pół biedy ale jak pobierasz ciekły to cały ten syf masz w gratisie. Jak pobierasz frakcję gazową, to przeważa propan. W miarę jak gazu ubywa w butli skład mieszaniny się zmienia w kierunku butanu. Ja też popieram oszczędności ale przestrzegam jednocześnie zwłaszcza niedoświadczonych przed wybraniem pozornie taniej drogi.

    Oczywiście pozostawiam bez komentarza niezgodność wszystkich tych zabaw z przepisami.

    W zasadzie uważam większość z tego tematu za szkodliwe porady niezgodne z regulaminem forum, mogące poważnie zaszkodzić sprzętom. Jednocześnie apeluję do moderatora o podjęcie interwencji.


    Zawód mówisz i może nie masz żadnego interesu w propagowaniu "jedynie słusznej” , dobrze płatnej wersji?

    Czytałem dziećmi książeczkę, " poszła żaba do doktora" polecam każdemu. Czytając krytycznie dowiesz się dużo ;-)

    Ale odnośnie twego wpisu. Czytam, że wiesz więcej niż ja o butlach i ich napełnieniu, zanieczyszczeniach itp. Albo jest to wynikiem szpiegostwa ( nieudolnego ) albo braku ... poprzestańmy na kultury.

    Rozumiem twoje dobre chęci, bo gdyby ruszył powszechnie sposób napełniania aircon w samochodzie to ..... Hipoteka ma własne wymagania !

    A już ruszyła lawina samodzielnego myślenia i podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
    Bo KAŻDY ma własny rozum. Czasem jest nieużywany, ale i tak ma ;-)
    Dziękuję ci że przestrzegasz ludzi ,żeby podejmowali decyzję świadomie, to jest potrzebne. Bo straszących jest masa. A ludzie mają już serdecznie dosyć straszenia. Bo straszy każdy głupi i/ lub zbiznesowany. A dużo ludzi , jak ta żaba co poszła do doktora, da się wbrew naturze ususzyć. Bo im ich " autorytet " kazał.

    Pozdrawiam kolegę cieplutko :-)



    Ps. Przy doborze gazu pomocną jest temperatura. Zamrożona kompozycje propanu, butanu wody itp w różnym stopniu gęstnieje w obniżonej temperaturze. O wodzie każdy wie-dziec powinien.
    Frakcją ze względów estetycznych tego bym nie nazwał, ale oficjalnie tak.

    Ps. Kiedyś się zastanawiałem, czemu CO2 nie jest popularnym gazem w chłodnictwie.


    Ps ....każde zgłoszenie = 3 punkty. Za moje dwa dzisiejsze wpisy poszły punkty ;-)
    Tyle że admin płynnie powie i napiszę Grzegorz Brzęczyszczykiewicz ze Szczebrzeszyna.... ;-)

    Dodano po 4 [minuty]:

    jack63 napisał:
    jaszczur1111 napisał:
    Oczywiście pozostawiam bez komentarza niezgodność wszystkich tych zabaw z przepisami.

    Jakimi przepisami?
    Jak je znasz to daj liki do nich.


    Jak to jaki. ;-)
    "Daj mi człowieka a ja znajdę przepis" ponoć syn Przewalskiego. Zaorał ka**pów bardziej niż jedyna armia którą zdobyła Moskwę.
    A jest jeszcze Brzeziński, Jastrzębski i jeszcze Bóg wie ilu.
  • #230
    kortyleski
    Poziom 42  
    Panowie, wszystko jest pięknie, eksperymentować na swoim samochodzie każdemu wolno. Ważne żeby w takim aucie w widocznym miejscu pod maską znalazła się wklejka informująca o rodzaju czynnika w układzie. Zawsze może się zdarzyć że takie auto trafi gdzieś na warsztat. I zaistnieje konieczność odessania czynnika z klimy.
  • #231
    jack63
    Poziom 42  
    kortyleski napisał:
    Ważne żeby w takim aucie w widocznym miejscu pod maską znalazła się wklejka informująca o rodzaju czynnika w układzie. Zawsze może się zdarzyć że takie auto trafi gdzieś na warsztat. I zaistnieje konieczność odessania czynnika z klimy.

    Ciekawe co ma na tej "wklejce" napisać ten od "sprężonego powietrza" w aerozolu?
    Nie odessać tylko odzyskać. Jak masz jakieś uprawnienia, to przydało by się używać fachowego nazewnictwa.
    Wiadać że bronisz swojego buisnesu i amortyzacji maszyny. Ciekawe czy te kilka dg propanu może bardziej zanieczyścić czynnik w butli maszyny niż już jest on zanieczyszczony?
    Pal sześć kliemci i ich instalacje. Ważne aby mojej maszyny klient nie zanieczyścił...
  • #232
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    http://www.linde-gaz.pl/pl/products_and_suppl.../natural_refrigerants/r290_propane/index.html

    http://www.chlodnictwoiklimatyzacja.pl/artyku...kladach-chlodniczych-przechowalni-warzyw.html

    W tym drugim linku wyraźnie znajdziecie informację o ilości nie przekraczającej 150g. To apropo tego co miałem znaleźć.

    Proszę nie "wieszać na mnie psów". Żyjemy w określonych przepisami uwarunkowaniach. Nie tylko niektórym z Was się to nie podoba. Mnie także. Mój wpis nie ma na celu reklamy bądź antyreklamy a jedynie zwrócenie uwagi na problemy i bezpieczeństwo.

    Bobasy: trafiłeś kulą w płot. Bynajmniej nie zgłaszałem Twoich postów a moja hipoteka zawsze była czyściutka ale skoro to Ci przyszło do głowy to serdecznie współczuję. Czuję się jednak dotknięty takim potraktowaniem mnie.

    Używanie mieszanin palnych do układów chłodniczych uważam za stosunkowo niebezpieczne zwłaszcza przez osoby przypadkowe i bez doświadczenia. Zachęcanie do takich działań jest potencjalnie niebezpieczne. Proszę pamiętać, że czasem wjeżdżamy takim autem np. na podziemny parking w blokach. Nieszczelna klima w kilku samochodach z wysoce palnym czynnikiem to świetny przepis na "dobrą zabawę".

    To forum zawsze słynęło z trzymania się przepisów, dlatego dziwi mnie fakt, że temat nie został do tej pory skasowany.
  • #233
    T5
    Admin grupy Samochody
    jaszczur1111 napisał:
    To forum zawsze słynęło z trzymania się przepisów, dlatego dziwi mnie fakt, że temat nie został do tej pory skasowany.



    Temat jest po to aby dyskutować o nim merytorycznie.
  • #234
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    T5 napisał:
    jaszczur1111 napisał:
    To forum zawsze słynęło z trzymania się przepisów, dlatego dziwi mnie fakt, że temat nie został do tej pory skasowany.



    Temat jest po to aby dyskutować o nim merytorycznie.


    Oczywiście. lecz przy okazji otwiera furtkę dla potencjalnych oszołomów,, którzy za nic mają nasze wspólne bezpieczeństwo. Pal licho ich własne ale martwi mnie moje.
  • #235
    bubu1769
    Warunkowo odblokowany
    jaszczur1111 napisał:
    Proszę pamiętać, że czasem wjeżdżamy takim autem np. na podziemny parking w blokach. Nieszczelna klima w kilku samochodach z wysoce palnym czynnikiem to świetny przepis na "dobrą zabawę".

    Tak samo jak auta z nieszczelną instalacja LPG, tylko w wypadku klimatyzacji ubytek gazu daje bardzo szybki efekt w postaci jej niedziałania a z tego co mi się wydaje większość osób będzie próbowało naprawić wyciek a nie ciągle dobijać. Poza tym duża część parkingów ma tak skonstruowaną instalacje wyciagową ażeby usuwać gromadzony się przy podłożu gaz.
    Jak to ktoś stwierdził: "idiotów ci u nas pod dostatkiem", a temat nabijania klimatyzacji alternatywnymi gazami jest już bardzo powszechny, tylko my tutaj omawiamy jak to robić względnie bezpiecznie.
  • #236
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    bubu1769 napisał:
    jaszczur1111 napisał:
    Proszę pamiętać, że czasem wjeżdżamy takim autem np. na podziemny parking w blokach. Nieszczelna klima w kilku samochodach z wysoce palnym czynnikiem to świetny przepis na "dobrą zabawę".

    Tak samo jak auta z nieszczelną instalacja LPG, tylko w wypadku klimatyzacji ubytek gazu daje bardzo szybki efekt w postaci jej niedziałania a z tego co mi się wydaje większość osób będzie próbowało naprawić wyciek a nie ciągle dobijać. Poza tym duża część parkingów ma tak skonstruowaną instalacje wyciagową ażeby usuwać gromadzony się przy podłożu gaz.


    Ale ciasne podwórka nie mają takiej instalacji w bezwietrzną noc.

    Tobie się wydaje inny twierdzi że być może... Co się z Wami dzieje? Ja rozumiem, że jak nie wolno a się bardzo chce to można....ale bez przesady. Fakt, że komuś nawaliła klima nie oznacza, że natychmiast zajmie się usuwaniem skutków wycieku i ewakuacją :D Oczywiście że będą dobijać, bo jak będzie prawie za darmo to po co uszczelniać? Butla za 50 zł na 20-30 napełnień. Nieszczelna instalacja LPG ? Oczywiście nieraz była przyczyną wybuchu.
  • #237
    kortyleski
    Poziom 42  
    jack63 napisał:
    Pal sześć kliemci i ich instalacje. Ważne aby mojej maszyny klient nie zanieczyścił...

    Nie pal sześć klienci. Klient przyjeżdża zapłacić za r134 i ma otrzymać r134 a nie mieszaninę ścierwa z gównem.
    A o maszynę się obawiam, tania nie była, nie oszczędzam na sprzęcie. Nie widzę więc powodu by był niszczony przez czyjeś pseudooszczędności. Dziwią mnie one, nabicie klimy to 100- 150 zeta, w porywach do 200. Za taką kasę to by mi się rąk brudzić nie chciało.
  • #238
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
  • #240
    jack63
    Poziom 42  
    kortyleski napisał:
    Nie pal sześć klienci. Klient przyjeżdża zapłacić za r134 i ma otrzymać r134 a nie mieszaninę ścierwa z gównem.

    Już nie pierwszy raz pomijasz, celowo lub nie, kwestię syfu w twojej maszynie i to syfu nie związanego z odzyskiem z instalacji napełnionej jakimś "wynalazkiem".
    Powtórzę. Bardziej interesuje cię " zdrowie" twojej drogiej maszyny, która myśli za ciebie, niż zanieczyszczenie instalacji klienta syfem ze zbiornika twojej maszyny.
    Tym syfem jest nie tylko zwykły brud, spalony olej itp. które można wyłapać filtrem, ale POWIETRZE, azot i wilgoć. Te ostatnie maszyna zabiera z instalacji jednego klienta i wkłada do instalacji klienta następnego.
    To jest "urok" korzystania z usług maszyny.
    W zasadzie odzysk powinien być prowadzony w ten sposób, że butla odzyskowa powinna być " jednorazowa". Czyli być czyszczona i próżniowana przed kolejnym użyciem.