Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?

decybel91 19 Maj 2018 23:26 44262 326
  • #61 19 Maj 2018 23:26
    nici
    Poziom 34  

    Tak tak, teraz każdy jest prefekt i robi manualnie... Mając kolejkę klientów na klime Już widzę te manualne dobieranie czynnika i oleju...kila lat pracy z warsztatami pokazalo mi jak to wygląda.

  • Sklep HeluKabel
  • #62 20 Maj 2018 11:15
    kortyleski
    Poziom 41  

    Jak ktoś jest małpa i ma maszynę dla małpy to i robi jak małpa. To jak z fotografią, dla amatorów są automaty, profesjonalista wybierze aparat gdzie sam może sobie wszystko poustawiać.
    Profesjonalny serwis klimy zależy od sytuacji. Jak mi wpada auto ze sprawną klimą to ja włączam na kilkanaście minut, później odzysk czynnika i separacja oleju. Dolewka dokładnie tyle ile zostało odzyskane.
    Jak przyjeżdża pusty układ to idzie azot, Lokalizacja nieszczelności. Ucho, pianka i pędzel z ludwikiem zawsze pokaże wyciek. Czasem widać ślady po oleju, czasem uv pokaże gdzie się zadzialo. Po naprawie płukanie układu, wtedy już olej wg instrukcji. No i czynnik.

  • #63 20 Maj 2018 12:16
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    Cytat:
    Jak mi wpada auto ze sprawną klimą to ja włączam na kilkanaście minut, później odzysk czynnika i separacja oleju



    Pierwszy błąd.

  • #64 20 Maj 2018 12:34
    nici
    Poziom 34  

    szymitsu21 napisał:
    Pierwszy błąd.
    Olej się rozrzuci jak gnój po polu , lepiej poczekać aż zleci w najniższy możliwy punkt.

  • #65 20 Maj 2018 12:58
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    nici napisał:
    szymitsu21 napisał:
    Pierwszy błąd.
    Olej się rozrzuci jak gnój po polu , lepiej poczekać aż zleci w najniższy możliwy punkt.


    Po co?
    Niema to znaczenia gdzie on zleci. Z resztą niema co dywagować, lata trwa nauka tego co i jak....

  • #66 20 Maj 2018 13:46
    E8600
    Poziom 36  

    Widzę, że ktoś tutaj zainwestował w sprzęt do klimy i obawia się o przyszłych klientów?

    Ja wiem jedno jak coś jest głupie ale działa tak jak powinno to wówczas przestaje być głupie. Ogólnie podobne podejście ludzie mieli do instalacji LPG w silnikach. Obecnie już wiadomo, że były to "strachy na lachy".

  • #67 20 Maj 2018 14:15
    decybel91
    Poziom 39  

    jack63 napisał:
    Napisz chociaż coś o ori układzie i podaj ciśnienia i temperatury.


    W orginale klima manualna 600-700g czynnika, ciśnienia 2 na niskim ok 6-7 HP. Napewno jest przewaga izobutanu nad propanem, choć muszę to jeszcze sprawdzić wydaje się że klima jest mniej wydajna niż wcześniej, ale przy normalnej jeździe nie ma to wpływu. Sprawdzę to jeszcze dokładnie.
    Na dziś, spróbuję zamówić w Linde gaz Care30. Pozdrawiam

  • #68 20 Maj 2018 20:36
    jack63
    Poziom 42  

    kortyleski napisał:
    Jak ktoś jest małpa i ma maszynę dla małpy to i robi jak małpa.

    Jest gorzej. To maszyna jest inteligentniejsza, bo zawiera algorytm przystosowany do typowych przypadków.
    kortyleski napisał:
    Jak mi wpada auto ze sprawną klimą to ja włączam na kilkanaście minut, później odzysk czynnika i separacja oleju. Dolewka dokładnie tyle ile zostało odzyskane.

    Po pierwsze skąd wiesz że układ pracuje ok?
    Po drugie, jak jest ok, to po co odzysk czynnika i to po cieczy, a potem zabawa z separacją oleju. Dolewki itd itp.
    Dla mnie i nie tylko, jest to bez sensu. No chyba aby dopieścić klienta... i go trochę skubnąć.
    W normalnym chłodnictwie, bo samochodówka jest nienormalna, co widać w ustawie, takich rzeczy się nie robi.
    Jest procedura nazywana kontrolą szczelności i obejmuje wszechstronne sprawdzenie urządzenia, ale nie ma wymogu bezpodstawnego odzysku czynnika!
    W kwestii maszyn. Były bardzo drogie i niektórzy producenci samochodów (np. Opel) nie dawali autoryzacji na naprawy gwarancyjne bez posiadania jakiejś tam, ale bardzo drogiej maszyny, nie dbając w ogóle o obowiązujące w Unii prawo. Czyli przede wszystkim kwalifikacje pracownikòw.
    Ale jak mówią na wsi: skończyło się babce sr..nie.
    Ja uważam, że dobrze się stało, choć dopuszczenie R1234yf jest przegięciem.
    Ciekawe jakie maszyny wymusi Daimler dla ich instalacji z R744 (CO2) i czy kupi się za taką Mercedesa?
    A może wystarczy tylko pompa próżniowa i butla z suchym CO2 ?
    decybel91 napisał:
    W orginale klima manualna 600-700g czynnika, ciśnienia 2 na niskim ok 6-7 HP. Napewno jest przewaga izobutanu nad propanem, choć muszę to jeszcze sprawdzić wydaje się że klima jest mniej wydajna niż wcześniej,

    Szkoda, że robiłeś to tak na pałę, bo gdyby nie, to inni mieliby jakąś podstawę, informacje do działań na tej niwie.
    Oficjalnie nikt nie może tego robić, więc pozostaje inicjatywa indywidualna.
    Wg. mnie trzeba było zacząć od wymienionych wcześniej proporcji , ale to wymaga wagi i ...umiejętności czysto chłodniczych.
    Po za tym, trzeba mierzyć też temperatury w odpowiednich miejscach i sterować wentylatorami.
    Spróbuj choć dać na full wentylator nawiewu i zmierz temp wylatującego powietrza. Termometry są tanie. Był w Lidlu za 16 zł taki z dwoma termistorami. Kupiłem jeden a teraz żałuję, że nie więcej, bo mierzy bardzo dokładnie i przede wszystkim szybko reaguje na zmiany temperatury.

  • Sklep HeluKabel
  • #69 20 Maj 2018 21:54
    decybel91
    Poziom 39  

    Na wylocie ok 6-7st C. Dziś robilem 300km i naprawdę jest super. Pomierzyłem też gaz który mi został i wyszło tak, że ok 800g (400g izobutan 400g propan-butan) wymieszałem, ok 250g nabiłem, ale są to wartości mocno orientacyjne.

  • #71 21 Maj 2018 22:26
    decybel91
    Poziom 39  

    Nie dzwoniłem jeszcze i nie wiem kiedy to nastąpi ;)

  • #72 22 Maj 2018 14:37
    jack63
    Poziom 42  

    decybel91 napisał:
    Pomierzyłem też gaz który mi został i wyszło tak, że ok 800g (400g izobutan 400g propan-butan) wymieszałem, ok 250g nabiłem, ale są to wartości mocno orientacyjne.

    Dlaczego orientacyjne? Przecież większość mniejszych wag mierzy do 1 grama. Np te kuchenne. Sprawdzałem taką z Biedry i ważyłą nad podziw dokładnie ale ma zakres tylko 3 kg. Jak napełnia się z większej butli to trzeba większą wagę o z reguły mniejszej rozdzielczości.
    Poczytałem trochę w necie o tym Care30. Zalecają ok 30% ori napełnienia.
    Czynnik jest grzeczny i można go stosować, wg. producenta, z każdym olejem. Zalecają jednak stosować olej lepkości o stopień większej niż był dla R12 czy 134a.
    Poza wybuchowością niby czynnik bajka. Jednak, jak wszystko, ma swoje wady. Jest zeotropowy (ciekawe który samochodziarz wie co to znaczy), więc napełniać układ  z większej butli należy tylko cieczą! Dla zeotropów to normalne.
    Ale napełnianie to pan pikuś. Gorsze są inne konsekwencje:
    1. Poślizg temperaturowy (nie znalazłem info jak duży) i związane z nim ryzyko rozdzielenia się mieszaniny podczas odparowania, co przy małych obciążeniach grozi zalaniem sprężarki gdy nie ma separatora cieczy (z angielska akumulator).
    2. Przy nieszczelności po stronie gazowej grozi ucieczka czynnika wcześniej parującego, zmiana składu mieszaniny a przez to właściwości termodynamicznych. Pierwszy ucieknie R600a i cały układ pójdzie w większe ciśnienia skraplania. Wysokie przegrzania szkodliwe dla sprężarki. Utrata wydajności chłodniczej jest oczywista.
    Także zachęcam do starań o szczelność układu, bo u "dobijaniu" można zapomnieć. Czynnik trzeba wypuścić (oczywiście po stronie gazowej aby nie stracić oleju!) i po próżni napełnić od nowa.
    Także, nie wszystko złoto co się świeci...

  • #73 23 Maj 2018 06:16
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    Cytat:
    Jest zeotropowy (ciekawe który samochodziarz wie co to znaczy),


    Nikt nie wie bo po co ?

    Poza tym to są Azeotropowe....

  • #75 23 Maj 2018 14:16
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    jack63 napisał:
    szymitsu21 napisał:
    Poza tym to są Azeotropowe....

    A to "to", to co to jest?



    Nie mam pojęcia.

  • #76 24 Maj 2018 19:20
    Zbychul
    Poziom 20  

    W przypadku starszych układów gdzie jest tylko prosty włącznik ciśnieniowy klimy, chroniący przed pustym układem, będą działać normalnie. Problem powstaje przy bardziej złożonych układach gdzie komputer stale odczytuje napięcie z presostatu, bo czynnik oryginalny ma inną szybkość narastania ciśnienia i po zastosowaniu środka zastępczego komputer stwierdza zbyt szybki przyrost ciśnienia i wyłącza sprzęgło klimy. Jak napięcie na czujniku spadnie załączy ponownie - i tak w kółko. I nie chodzi tu o max napięcie na czujniku, tylko właśnie szybkość narastania. Po chwilowym zbocznikowaniu przekaźnika klima działa/chłodzi normalnie. Normalnie - ale słabiej niż na oryginalnym czynniku.

  • #77 24 Maj 2018 19:54
    jack63
    Poziom 42  

    Zbychul napisał:
    Problem powstaje przy bardziej złożonych układach gdzie komputer stale odczytuje napięcie z presostatu, bo czynnik oryginalny ma inną szybkość narastania ciśnienia i po zastosowaniu środka zastępczego komputer stwierdza zbyt szybki przyrost ciśnienia i wyłącza sprzęgło klimy. Jak napięcie na czujniku spadnie załączy ponownie - i tak w kółko. I nie chodzi tu o max napięcie na czujniku, tylko właśnie szybkość narastania.

    Sprawdziłeś to dokładnie? Znasz algorytm sterowania ?
    Znasz charakterystykę zamiennika czynnika?
    Czy może tylko gdybasz?
    Szybkoś przyrostu HP, bo tam jest przetwornik a nie presostat ( presostat to osobna bajka) zależy o wielu parametrów czyli stanu układu. Np. Prędkości wentylatora parownika, czy temp powietrza wlotowego do niego lub choćby zabrudzenia fitra p.pyłkowego. Jest tych parametrów więcej.
    Także ciekawa teoria, tylko na ile prawdziwa?
    Poza tym dobry zamiennik czynnika powinien mieć bardzo zbliżoną charakterystykę do R134a i nie sądzę aby układ sterowania na podstawie tylko jednej wielkości potrafił stwierdzić, że coś jest nie tak. Od strony chłodniczej powinno być ok, ale, jak pisałem samochodówka nie jest normalnym chłodnictwem i wszystko jest możliwe.

  • #78 24 Maj 2018 19:59
    Zbychul
    Poziom 20  

    To nie gdybanie tylko obserwacja napięcia na czujniku , niskiego ciśnienia i zachowania klimy. Dla ścisłości - sprawnej po niedawnym serwisie
    :-)

  • #79 24 Maj 2018 20:34
    jack63
    Poziom 42  

    Zbychul napisał:
    To nie gdybanie tylko obserwacja napięcia na czujniku , niskiego ciśnienia i zachowania klimy. Dla ścisłości - sprawnej po niedawnym serwisie

    Teraz zmieniasz zeznania? To gdzie ten czujnik wreszcie był i NARASTAŁO, a nie spadało, na nim ciśnienie(napięcie)?
    Sprawna wg. Ciebie? Jakim czynnikiem napełniona.
    Czy układ miał elektroniczny zawór rozprężny?
    Wyciągasz pochopne wnioski, które mnie w ogóle nie przekonują.

  • #80 24 Maj 2018 20:39
    Zbychul
    Poziom 20  

    Trudno twoja sprawa.
    Czujnik (przetwornik) napięcia to jedno, a wskaźnik ciśnienia na tym gadżecie z easyklimy to drugie. Nie mam zamiaru się tutaj doktoryzować - TYLKO uprzedzam innych naśladowców przed niespodziankami.
    Amen.

  • #81 24 Maj 2018 21:06
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    Cytat:
    Czy układ miał elektroniczny zawór rozprężny?



    Możesz podesłać jakieś źródło do czegoś takiego?
    Nie znam a chętnie bym poznał.

  • #82 24 Maj 2018 21:22
    jack63
    Poziom 42  

    Zbychul napisał:
    Trudno twoja sprawa.

    Nie moja tylko Twoja lub Twojego klienta. Oby nie klienta...
    Zbychul napisał:
    Nie mam zamiaru się tutaj doktoryzować

    Odpowiedzieć na zadane pytania też, jak widać, nie masz zamiaru.
    Zbychul napisał:
    TYLKO uprzedzam innych naśladowców przed niespodziankami.

    Raczej straszysz i tworzysz kolejne urban legends.
    Jeden tylko wniosek się nasuwa. Zastosowanie zamiennika czynnika R134a, to nie samograj i nie panaceum na wysoką jego cenę. Ew. próby będą obnażać niesprawności, niedoskonałości instalacji i....braki wiedzy "personelu".
    Będzie jak z zamiennikami R22. Panie na tym freonie wszystko hulało na tym świństwie nie chce.

  • #83 24 Maj 2018 22:00
    jack63
    Poziom 42  

    Zbychul napisał:
    To forum zdecydowanie schodzi na psy

    Nie tyle forum, co niektórzy jego uczestnicy...
    szymitsu21 napisał:
    Cytat:
    Czy układ miał elektroniczny zawór rozprężny?

    Możesz podesłać jakieś źródło do czegoś takiego?
    Nie znam a chętnie bym poznał.

    Jaby coś, to cytat mojego pytania. Pasuje poprawić cytowanie.
    Kolego szymitsu21. Czy jest to pytanie podchwytliwe? Bo chyba nie zaczepka?
    Na temat EEV jest w sieci sporo informacji. Myślę, że znajdziesz. W razie konkretnych wątpliwości zapytaj. Odpowiem, jak będę mógł. Trudno robić wykłady, bo to Forum zejdzie całkiem na psy...:D

  • #84 25 Maj 2018 21:48
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Znowu teoretyzujesz.
    Jeżdżę na takiej mieszance propan/izobutan 50/50 już drugi sezon. Klima działa bez zastrzeżeń i nietypowych dźwięków ze sprężarki. Dokładnych ilości nie pamiętam. Przeliczałem mieszankę tak, by uzyskać tę samą objętość co 600gr r-134a. Napełniana była mała butla, następnie wszystko w postaci gazowej na ssaniu do instalacji. Samochód to almera n16 ze sprężarką o zmiennej wydajności, czy coś w tym stylu. Pracuje ona cały czas, i żaden termostat na parowniku jej okresowo nie rozłącza.

  • #85 25 Maj 2018 22:02
    jack63
    Poziom 42  

    Wlodek22 napisał:
    Znowu teoretyzujesz.

    Napisz gdzie i co jest teoretyzowaniem. A nawet jak tak, to co się nie zgadza?
    Jak pisałem w innym wątku, jesteś fachowcem. Wiesz co i jak. Masz doświadczenie zdobyte dzięki własnej pracy i myśleniu.
    Po za tym nigdzie nie napisałem, że się nie da tego zrobić!
    Wręcz przeciwnie, choć wymaga to właśnie fachowości.
    Wlodek22 napisał:
    Pracuje ona cały czas, i żaden termostat na parowniku jej okresowo nie rozłącza.

    Nie wiem o jaki termostat Ci chodzi i dlaczego miałby wyłączać?

  • #86 26 Maj 2018 00:25
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Co najmniej w kilku miejscach.
    Co do 100% szczelności. Typ sprężarki, oringi na jej połączeniu z rurociągami i elastyczne węże wykluczają jej 100% szczelność. Elektroniczne zawory rozprężne czy separatory cieczy, to nie w tym przypadku. Klimatyzacja w samochodzie to daleko nie apteka, począwszy od ilości czynnika, którego na starcie jest więcej niż powinno być na pokrycie strat w trakcie, po ciągle zmieniającą się wydajność wszystkiego, sprężarki, skraplacza i parownika. Tam parametry temperatury i ciśnienia właściwie nigdy się nie stabilizują. Z gazami też namieszałeś. Najpierw stwierdziłeś, że " Przy nieszczelności po stronie gazowej grozi ucieczka czynnika wcześniej parującego", potem "Pierwszy ucieknie R600a", a na końcu "i cały układ pójdzie w większe ciśnienia skraplania" Wcześniej paruje propan i moim zdaniem on w większym stopniu będzie znikał niż izobutan, a ciśnienie skraplania spadnie. Można się o tym przekonać, gdy dość intensywnie korzystamy z butelkowanego LPG bez podgrzewania tejże butelki.
    W starych samochodach na parowniku była zamontowana kapilara termostatu. Po osiągnięciu ustawionego progu temperatury, termostat wyłączał sprężarkę, a z parownika wtedy leciała spora ilość wody. Było to swego rodzaju sterowanie wydajnością klimatyzacji ON/OFF.

  • #87 26 Maj 2018 13:14
    jack63
    Poziom 42  

    Bardzo dziękuję za długą, treściwą i merytoryczną wypowiedź. Sporo w niej ciekawych informacji. Ja zapamiętam i poszerzę moją wiedzę praktyczną. Przecież jestem teoretykiem. :D Myślę, że i innym zainteresowanym ta wiedza się przyda.
    W zasadzie na tym mógłbym zakończyć, ale nie byłbym sobą, aby coś nie dodać. :D
    Mój błąd w analizie "ucieczki" czynników z mieszaniny wyszedł, dzięki koledze Wlodek22, wszystkim na dobre, bo jak sądzę, dzięki dyskusji, problem dotarł do zainteresowanych. Do mnie z resztą też. :D Przeprosiłem i postaram się poprawić posty z błędem gdzie się da.
    Nasuwają się też wnioski tyczące tematu.
    Napełnianie "dziurawej" instalcji zamiennikami, o których toczy się dyskusja w temacie, jest gorsze niż "dobijanie"R134a, a może być groźne dla sprężarki w niskich temp otoczenia i "podparciu" termostatu/presostatu po stronie LP, co chyba zrobił już jeden z dyskutantów.
    Napełnianie instalcji należy wykonać tak jak pisze Wlodek22.
    Choć opis:

    Wlodek22 napisał:
    . Przeliczałem mieszankę tak, by uzyskać tę samą objętość co 600gr r-134a.

    wymaga wyjaśnienia.
    Osobiście napełniał bym ok 30% R134a wagowo, jak zalecają producenci Care30 i kontrolował pracę instalacji.

  • #88 26 Maj 2018 21:13
    elektronik123456789
    Poziom 21  

    jack63 napisał:
    Osobiście napełniał bym ok 30% R134a wagowo, jak zalecają producenci Care30 i kontrolował pracę instalacji.


    Dlaczego 30% i gdzie można przeczytać o takim zaleceniu producenta? Według tej strony https://en.wikipedia.org/wiki/Care_30 i szybkim policzeniu wychodzi ok. 45% wagi R134a. Także jeden z producentów HC-12a zaleca 40-43% wagi R134a http://www.hcrefrigerant.com/charging.htm , Duracool także zaleca 40% wagi R134a http://www.duracool.com/-faq.html . Warto zauważyć, że HC-12a i Duracool to też mieszanina R290/R600a o składzie podobnym jak Care 30 (HC-12a, also called ES-12a, OZ-12a, and Hydrocarbon Blend B, is a "drop-in" replacement refrigerant for Freon-12 and to a lesser extent, R-134a. HC-12a is a mixture of hydrocarbons, specifically propane (R-290) and isobutane (R-600a)). A Hydrocarbon Blend B to inaczej czynnik R-436B R-290/600a (52±1%/48±1%).

  • #90 26 Maj 2018 23:15
    jack63
    Poziom 42  

    A co za różnica około 30, a 39 % . Tylko czy wasze maszyny potrafią to zrobić?
    Epatujecie się procentami czegoś co trudno kupić, o ile w ogóle, a nikt nie zwrócił uwagi na to co napisał Wlodek22.
    Jego napełnienie kosztowało kilkanaście zł, ale on wie o co chodzi.
    Poza tym i tak trzeba sprawdzić przegrzanie, aby nie było za małe na co zwrócił uwagę kolega bodziopl w wątku o pompie ciepła.