Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?

decybel91 13 Maj 2018 18:05 44295 326
  • #1 13 Maj 2018 18:05
    decybel91
    Poziom 39  

    Z związku z chorą ceną r134a, szukam zamienników dla klienta, który usłyszawszy cenę za nabicie twierdzą "opuszczę szybę".

    Ktoś miał styczność z czymś takim?
    https://www.easyklima.pl/easyklima-starterkit-r134a

    Podobno bardzo popularne w USA/Kanadzie. Zastanawia mnie skład, ponieważ "naturalny węglowodór" to gaz ziemny lub propan/butan lub pochodne itp.
    Amatorów proszę aby nie zabierać głosu w temacie.

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • #2 13 Maj 2018 19:12
    E8600
    Poziom 36  

    Raczej wątpię abyś znalazł skład.


    Link


    Część osób stosuje z powodzenie propan/butan w zastępstwie nie przejmując się jego palnością ze względu na niewielką ilość czynnika.

    3
  • #3 13 Maj 2018 21:21
    elektronik123456789
    Poziom 21  

    @decybel91 te czynniki stosowane w zestawach to zwykle mieszanka propanu (R290) i izobutanu (R600a) w stosunku 50/50. Poszukaj sobie pod nazwami HC-12a, Duracool 12a, Linde Care 30 a także R-436A R-290/600a (56±1/44±1) oraz R-436B R-290/600a (52±1/48±1). Zapewne któryś z tych ostatnich znajduje się w tych puszkach.

    Na forum ktoś napełnił też instalacje samym propanem w ilości 30% wagi R134a i jest zadowolony z efektów. Więcej tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3455546.html

    No i post:

    mateusz.teo napisał:
    Próbowałem podać czysty propan jak i mieszaninę propanu z butanem to efekty są bardzo dobre. propanu wchodzi około 30 % (200-300g) tego co R134 i osiąga te same ciśnienia i temperatury co pełny wsad R134. Zaś propan butan trzeba było użyć troszeczkę więcej bo około 50-60% tego co R134. Układ klimatyzacji bardzo dobrze radzi sobie z tymi gazami i tyle co go tam jest nie powinno mieć wpływu na bezpieczeństwo, a jest super ekologiczny. Pewnie znajdą się tacy co powiedzą że wybuchnie itd. Ale niech zastanowią się nad tymi co wożą z sobą duży zapas propanu butanu w bagażniku

    3
  • #5 13 Maj 2018 21:49
    elektronik123456789
    Poziom 21  

    Ależ ten ich zestaw wcale nie jest potrzebny. Są redukcje-zaworki z tych małych butli z czynnikami na złącze 1/4 SAE. Zresztą i tak to się powinno napełniać na wagę a nie na ciśnienie.

    A tutaj porównanie czynników:
    Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?

    Większy kłopot kupić je w PL, a przecież to nie są F-gazy, to może można by je legalnie kupić za granicą?

    1
  • #6 13 Maj 2018 22:00
    decybel91
    Poziom 39  

    Akurat mam pod ręką auto, w którym po roku uciekło ok 300g r134a, uszczelniłem to i nabiję propanem-butanem i zdam relację.

    4
  • Sklep HeluKabel
  • #7 13 Maj 2018 22:14
    elektronik123456789
    Poziom 21  

    Jeżeli propanem-butanem z butli to może się nie udać. Wiele publikacji ostrzega, że te gazy nie są czyste wystarczająco do zastosowań chłodniczych. Czy można mieszać R134 z mieszanką R290/R600a też nie wiem. Ja czekam na puszki z R290 i R600a i też zamierzam wykonać eksperyment. Z tym że u mnie układ jest pusty bo magik-mechanik spuścił cały gaz w eter. Ale na szczęście wygląda na szczelny, azot trzyma ciśnienie.

    Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?

    A i jeszcze jeden szczegół: dla R290 niby stosuje się 30% wagi R134a a dla R290/R600a 45-50% wagi R134a.

    1
  • #8 13 Maj 2018 22:17
    decybel91
    Poziom 39  

    Jak chcesz je wymieszać? Przy nabijaniu?

    4
  • #9 13 Maj 2018 22:25
    elektronik123456789
    Poziom 21  

    Tak, czytałem już nieco na ten temat. Chce wykorzystać same właściwości termodynamiczne gazów + ewentualnie podgrzać jeden z pojemników.

    Common ref...131260.pdf Download (1.33 MB) tutaj widać, że w 20 stopniach R600a ma ciśnienie 2 bary a R290 7.4 bara. To powinno się udać. Chce podać 45-50% wagi R134a (550g) czyli około 250-260 gramów mieszanki, przy czym chyba użyje wariantu że dam 115 gramów R290 i 135 gramów R600a bo tego drugiego będę miał więcej ;) Powinno się chyba udać.

    5
  • #10 14 Maj 2018 21:18
    jaszczur1111
    Poziom 33  

    Pierwsza kwestia to przepisy, które zabraniają używania większej ilości propanu niż ,,, poszukajcie sobie, do instalacji stacjonarnych bez odpowiednich uprawnień. O autach nie wspomnę. Argument z dużą ilością palnego gazu w butli jest kiepski. Taka butla jest niewiarygodnie odporna na uszkodzenie, podczas gdy instalacja AC wyjątkowo podatna i wystawiona na pierwszy "ogień". Ilość czynnika wystarczy na ugotowanie kilku obiadów. Jednorazowe wypuszczenie tej ilości w razie wypadku to piękny początek pożaru.

    Druga kwestia to prawidłowe wykonanie napełnienia. Jeśli mamy resztki 134A nie można dopuszczać propanu. Oba te gazy mają zupełnie odmienne parametry. Układ wprawdzie będzie jakoś działał ale nie będzie osiągał optymalnej wydajności. Może na tym ucierpieć sprężarka. Jeśli mamy pusty układ lub co gorsza wpuściliśmy azot, to niezbędne jest wykonanie próżni i przepłukanie 1-2 krotne świeżym czynnikiem.

    Cena zestawu nie jest rzucająca na kolana biorąc pod uwagę ceny czystego propanu w sklepach specjalistycznych i to bez manometru i końcówki. Mało którą instalację można napełnić mając samą złączkę 1/4 cala typową dla zaworów Schreedera.

    1
  • #11 15 Maj 2018 00:58
    Karaczan
    Poziom 39  

    Porównując propan/butan do nowego cudownego, ekologicznego i superanckiego YF1234, to skutki rozszczelnienia instalacji butanowej to jest pikuś ;)

    A porównując butan/propan z R134A, to klima nabita butanem powinna być wydajniejsza.
    Robiliśmy kiedyś eksperymenty z chłodzeniem komputera za pomocą sprężarki lodówkowej, i układ napełniony butanem osiągał zdecydowanie niższe temperatury...

    Ważnym pytaniem jest jak olej do klimy (na ogół PAG) reaguje z propanem/butanem.
    Ew jaki typ oleju można zastosować z tymi czynnikami, bo zarżnąć sprężarkę to nie problem ;)

    Co innego sporadycznie pobawić się złomowym agregatem, a co innego używać codziennie. Sprężarki samochodowe nie są takie tanie...

    3
  • #12 15 Maj 2018 01:31
    elektronik123456789
    Poziom 21  

    jaszczur1111 napisał:
    Pierwsza kwestia to przepisy, które zabraniają używania większej ilości propanu niż ,,, poszukajcie sobie, do instalacji stacjonarnych bez odpowiednich uprawnień.


    https://www.hvacr.pl/klimatyzator-midea-otrzymal-certyfikat-blue-angel-5037

    Spoiler:
    Midea Group, wiodący na świecie producent urządzeń gospodarstwa domowego, ogłosił 14 marca 2018, że ​​klimatyzator All-Split R-290 z serii All Easy uzyskał certyfikat Blue Angel za wyjątkowo niski potencjał globalnego ocieplenia (GWP), wysoką efektywność energetyczną, niski poziom hałasu i surową kontrolę jakości materiałów. Certyfikat przyznawany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody, Budownictwa i Bezpieczeństwa Jądrowego, świadczy o najwyższym standardzie w zakresie wydajności energetycznej, ochrony zdrowia i przyjazności dla środowiska w kategorii urządzeń domowych. Zanim ostatecznie przyznano klimatyzatorowi certyfikat Blue Angel, R-290 uzyskał ponad 200 patentów krajowych i międzynarodowych, z wieloma przełomowymi rozwiązaniami w zakresie efektywności energetycznej, bezpieczeństwa, redukcji hałasu i kontroli materiałów. Midea Group, wiodący na świecie producent urządzeń gospodarstwa domowego, ogłosił 14 marca 2018, że ​​klimatyzator All-Split R-290 z serii All Easy uzyskał certyfikat Blue Angel za wyjątkowo niski potencjał globalnego ocieplenia (GWP), wysoką efektywność energetyczną, niski poziom hałasu i surową kontrolę jakości materiałów. Certyfikat przyznawany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody, Budownictwa i Bezpieczeństwa Jądrowego, świadczy o najwyższym standardzie w zakresie wydajności energetycznej, ochrony zdrowia i przyjazności dla środowiska w kategorii urządzeń domowych. Zanim ostatecznie przyznano klimatyzatorowi certyfikat Blue Angel, R-290 uzyskał ponad 200 patentów krajowych i międzynarodowych, z wieloma przełomowymi rozwiązaniami w zakresie efektywności energetycznej, bezpieczeństwa, redukcji hałasu i kontroli materiałów.


    To tylko kwestia czasu, kiedy R290 zawita w domowych splitach ;) A co do braku odpowiednich uprawnień to racja, bo są/będą zbędne. Czy kupując LPG na stacji też są wymagane? ;)

    jaszczur1111 napisał:
    Jednorazowe wypuszczenie tej ilości w razie wypadku to piękny początek pożaru.


    R-1234yf także jest palny i jest w większej ilości w układzie niż propan/butan. A poza tym produkty jego spalania są wysoce toksyczne, a tutaj mamy CO2, parę wodną i w najgorszym przypadku nieco tlenku węgla.





    jaszczur1111 napisał:
    Taka butla jest niewiarygodnie odporna na uszkodzenie


    Butla pewnie i tak, ale parownik, wtryskiwacze? Benzyna też jest palna i jest jej też kilkaset ml w komorze silnika, np. w filtrze, listwie wtryskowej.

    jaszczur1111 napisał:
    Jeśli mamy resztki 134A nie można dopuszczać propanu. Oba te gazy mają zupełnie odmienne parametry. Układ wprawdzie będzie jakoś działał ale nie będzie osiągał optymalnej wydajności.


    To jest raczej oczywiste, najlepiej użyć azotu do wypłukania układu.

    jaszczur1111 napisał:
    Jeśli mamy pusty układ lub co gorsza wpuściliśmy azot, to niezbędne jest wykonanie próżni i przepłukanie 1-2 krotne świeżym czynnikiem.


    Dlaczego co gorsza? Wystarczy zrobić próżnię, to chyba jedyna fachowa metoda takiej przeróbki? Płukanie czynnikiem? Ekolodzy i UE pialiby z zachwytu ;)

    jaszczur1111 napisał:
    Cena zestawu nie jest rzucająca na kolana biorąc pod uwagę ceny czystego propanu w sklepach specjalistycznych i to bez manometru i końcówki. Mało którą instalację można napełnić mając samą złączkę 1/4 cala typową dla zaworów Schreedera.


    Jest nieco powalająca. Za 130 zł widziałem najtańszy zestaw manometrów, węży i szybkozłączy, za 25 zaworek-redukcje, propan za 40zł. Oczywiście nie mamy pompy i akcesoriów do azotu.

    Karaczan napisał:
    Ważnym pytaniem jest jak olej do klimy (na ogół PAG) reaguje z propanem/butanem.
    Ew jaki typ oleju można zastosować z tymi czynnikami, bo zarżnąć sprężarkę to nie problem ;)


    Propan/butan tolerują i oleje mineralne i syntetyczne ;)

    2
  • #13 15 Maj 2018 05:17
    pawel1148
    Poziom 20  

    Ja osobiście odradzam stosowania tego typu zamienników u klientów(r290/r600a). Po pierwsze- to nie Twoje pieniądze idą na czynnik, więc jaki masz problem w tym, że jest drogi ?? Chcą mieć klimę niech płacą. Zawsze można zaproponować uszczelnienie układu- ze szczelnego układu gaz nie ucieka, ale taka usługa musi swoje kosztować.
    Po drugie pamiętajcie, ludzie są różni. Zapali im się samochód(nie od gazu z klimy). Oskarżą was o spowodowanie pożaru przez zmianę czynnika. Mogą być z tym kłopoty niewspółmierne do zysków uzyskanych przez wymianę czynnika.

    Swoją drogą teraz wchodzą auta z klimą na CO2, wszyscy tacy szczęśliwi, bo nieświadomi, że w ich przypadku ,,dobijanie gazu" w dużej części przypadków będzie niemożliwe, bo najpierw trzeba będzie znaleźć nieszczelność. Ale to będzie raj dla serwisów. 50zł za czynnik+1500zł za znalezienie i załatanie nieszczelności. Układ będzie szczelny, albo czynnik w szybkim tempie ucieknie z układu.. Nikt co prawda się nie będzie przejmował ucieczką CO2, ale CO2 ucieka znacznie szybciej od swoich konkurentów.

    Co do uprawnień, to są wymagane do serwisu klimy z Fgazem. Nawet w momencie jak go nie ma w środku. Nie możesz nawet podpiąć manometrów bez. Nie to, żeby były kontrole(bo o tym nie słyszałem), ale komuś się nie spodoba, że psujesz mu rynek swoimi przeróbkami i poinformuje odpowiednie służby(że robisz bez uprawnień). A kary za to mogą być większe, niż przez rok zarobisz na klimatyzacji, jeśli tylko tym się zajmujesz(nie fantazjuje, po prostu słyszałem coś na ten temat). A dodatkowo, możesz mieć problem z wyrobieniem takowych uprawnień po dostaniu takiej kary.

    Porównywanie palności 1234yf do propanu/butanu (a konkretniej izobutanu, bo R600A to czysty Izobutan- ta druga odmiana ma inne właściwości chłodnicze) jest zupełnie nie na miejscu. By podpalić 1234yf trzeba go rozgrzać >400stopni, propanu i butanu nie trzeba rozgrzewać.
    Przy 1234yf potrzebny jest ogień przy >400stopniach(samozapłon to sporo wyższa temperatura), butan wystarczy nagrzać do 365 stopni lub dać iskrę przy temperaturze >-60stopni(czyli praktycznie w każdych warunkach). różnica temperatur -60stopni a 410stopni jest dosyć spora.
    1234yf został określony jako palny i przez to szkodliwy bo chciano go wykorzystać do napędu środka gaśniczego w gaśnicach. Tam faktycznie dmuchałoby się nim bezpośrednio na płomień rozgrzany niekiedy do takiej temperatury.

    Midea to klimatyzacyjny odpowiednik Foxconn ogromna część światowej produkcji klimatyzatorów tam powstaje, większość chinolów tam powstaje. Przez co, często mają te same obudowy z różnym logiem. Ciekawe kiedy Polskie ministerstwo środowiska zacznie wydawać takie certyfikaty... A co do tych klim, to nie słyszałem, by w Polsce oferowały się firmy z tymi klimami, narazie słyszałem tylko o R32 w realnych produktach, ale to szybko sie zmienia.Wykorzystanie propanu/izobutanu w klimatyzacji w budynkach zostało obarczone ograniczeniami już dość dawno temu. Jak sie nic nie zmieniło, to bez wentylacji poza piwnicą można do 150g, a powyżej, pomieszczenie musi być na tyle duże, by przy rozszczelnieniu i rozproszeniu całego czynnika nie mogła powstać mieszanka wybuchowa(poniżej połowy dolnej granicy wybuchowości).

    PS: Co do linka, raczej bym się nie czarował. W USA tego typu zestaw może być faktycznie popularny, bo tam lubią łatwe i tanie rozwiązania. W tym, że nie jest to tanie, to fakt, ale w odniesieniu do ceny Europejskiej. W Stanach może to kosztować 3-5dolarów.
    Co do opisu zestawu, pokazuje on raczej skrajną niekompetencję piszącego, raczej nie sprawdzimy nieszczelności podczerwienią. No chyba, że sprytnie zmierzymy temperaturę za jej pomocą. Poza tym, dodawanie na starcie do gazu kontrastu UV jest niekoniecznie wskazane. W odniesieniu do tego węglowodoru który niczym w reklamie leku na ból ,,odnajduje i reanimuje olej", to się nie będę wypowiadał, bo nie znam się na takich węglowodorach. Najbardziej z tego wszystkiego zaimponował mi ten adapter HP-LP z dołączonym tłumaczeniem skrótu...
    Ja tam bym sie zainteresował kwestią granicy UE i cenami fgazów poza UE

    2
  • #14 15 Maj 2018 06:51
    Karaczan
    Poziom 39  

    Tyle że 1234yf reagując z woda tworzy kwas fluorowodorowy.
    I nie tylko palący się 1234yf. Jak ktoś widział jak się napełnia tym gazem instalacje to na ogół jest przerażony i nie chce tego w swoim aucie ;)

    Znajomy z własnej głupoty nie założył maski, bo ojtamojtam...
    Podpinjąc węże ciut uszło i debil zrobił wdech, krew z nosa momentalnie.
    Na szczęście na strachu się skończyło.

    1
  • #15 15 Maj 2018 09:31
    jaszczur1111
    Poziom 33  

    Ten najnowszy czynnik to kpina z zasad bezpieczeństwa i ekologii. Powinno zostać przykładnie ukarane. Ale lobby Du Point jest innego zdania.

    Elektronik123456789: Masz rację i zgadzam się z Tobą w 90% jednak nie chodzi o moje przekonania tylko o przepisy. Nie chodziło mi o ekologiczne uwarunkowania tylko prawne dotyczące wpuszczania łatwopalnego czynnika do układów. Przepłukowanie zawsze było stosowane nawet przy R12. Chodzi o to że samo wykonanie próżni to za mało. Oczywiście nie używa się do tego azotu. Można go użyć do sprawdzenia szczelności z grubsza. Próżnia wykonana pompą łopatkową nie jest to idealna. Trzeba ją wykonać 2-3 razy naprzemiennie z wpuszczaniem niewielkiej ilości czynnika.

    Teraz w kwestii butanu. Przy ciśnieniu w okolicy atmosferycznego ma on temp. parowania ok -1C. Z tego względu nie da się na nim uzyskać żadnych logicznych wydajnośći.

    Paweł 1148 wystarczająco dobrze ujął problem z propanem we wszelkich instalacjach chłodniczych.

    0
  • #16 15 Maj 2018 10:14
    quanto777
    Poziom 14  

    decybel91 ja miałem taki zestaw do napełniania. Napełniłem, zadziałało. Ale niestety żeby to zrobić prawidłowo, trzeba najpierw sprawdzić szczelność i często wymienić oringi. Ja tego nie zrobiłem, gaz uciekł po 3 miesiącach. Teraz korzystam z usługi kolegi, wypompowuje resztkę czynnika, pompuje CO2, trzyma to godzinę na ciśnieniu i sprawdza, czy nic nie ucieka.

    1
  • #17 15 Maj 2018 11:13
    kortyleski
    Poziom 41  

    Zastanówcie się co będzie w przypadku butanu jak się rozszczelni parownik i zaiskrzą szczotki wentylatora. Już chyba wolałabym airbagiem w pysk dostać niż całą deską

    2
  • #19 15 Maj 2018 13:57
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  

    E8600 napisał:
    Część osób stosuje z powodzenie propan/butan w zastępstwie nie przejmując się jego palnością ze względu na niewielką ilość czynnika.

    HFO-1234yf jest niepalny? Palny jak jasna cholera! Do tego spalając się wydziela fluorowodór. Który przy próbie gaszenia przekształca się w kwas fluorowodorowy.
    W kontakcie ze skórą może wywołać poparzenia jak kwasem siarkowym. Mało tego, nie czuć tego od razu (jak oparzenia gorącem) tylko z opóźnieniem. :-(
    Świetny czynnik.
    Propan-butan wydziela co najwyżej NOx'y. :-D

    Ktoś z fachowców jest w stanie wyjaśnić dlaczego UE odeszła od CO2 jako nowego czynnika? Jeśli to lobby producentów (a więc pieniądze) to całe to słodkie pierdzenie UE o ekologii jest g...o warte.

    Dodano po 13 [minuty]:

    kortyleski napisał:
    Zastanówcie się co będzie w przypadku butanu jak się rozszczelni parownik i zaiskrzą szczotki wentylatora. Już chyba wolałabym airbagiem w pysk dostać niż całą deską

    Po Polsce i świecie jeździ masa pojazdów na LPG. No i jakoś armagedon nie następuje...? :-D

    0
  • #20 15 Maj 2018 14:01
    E8600
    Poziom 36  

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Ktoś z fachowców jest w stanie wyjaśnić dlaczego UE odeszła od CO2 jako nowego czynnika? Jeśli to lobby producentów (a więc pieniądze) to całe to słodkie pierdzenie UE o ekologii jest g...o warte.

    Widzę, że widział kolega mój skromy artykuł. Link
    Nowe auta klasy premium dostały CO2 ze względu na niebezpieczeństwo związane z HFO-1234yf. Świadczy to tylko, że "ekologia" w rozumieniu UE ma inne znaczenie nie związane z ochroną środowiska.

    0
  • #21 15 Maj 2018 14:13
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  

    E8600 napisał:
    Nowe auta klasy premium dostały CO2 ze względu na niebezpieczeństwo związane z HFO-1234yf.
    Jesteś w stanie podać które dokładnie modele dostały CO2 w klimie?

    0
  • #23 15 Maj 2018 14:36
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33  
  • #24 15 Maj 2018 17:18
    grzesiekw12
    Poziom 20  

    Wypowiem się i ja, jako że zamieniłem lata temu R12 w zamrażarce Mors na Izobutan jaki jest w pojemniku do napełniania zapalniczek. Jedyne co zrobiłem to wlutowałem palnikiem zaworek za 10zł do rurki pompowej. Próżni nie robiłem, bo nie wjadę stacją do domu :D a i wtedy nie miałem do dyspozycji takowej. Układ był przepłukany na zasadzie wlania gazu na pałę i po godzinie wypuściłem zawartość. Następnie był gaz pompowany przez wąż z manometrem aż powstanie nieduże ciśnienie w kadzi agregatu podczas pracy. Mors działa już 3 lata, i co ciekawe nie ucieka mi gaz, tak że nie wiem którędy zwiał oryginalny r12. Pisali że się nie miesza tych gazów, ale chyba resztek było tak mało że nie reagują ze sobą. Wydaje mi się że cykle pracy agregatu mogły się nieco wydłużyć, ale podkreślam - nie robiłem próżni. Ważne że mrozi !!

    0
  • #25 15 Maj 2018 18:27
    iron64
    Spec Overclocking

    Nie wiem ogólnie jakie są teraz u was ceny, ale ja dziś nabiłem za 100zł R134a. Zostało mi raptem 70g więc brakowało 680g. Zmieściłem się w cenie do 700g. 1000g kosztuje póki co 150zł. Więc jeśli kogoś nie stać na 150zł to niech jeździ rowerem.

    4
  • #26 15 Maj 2018 22:31
    decybel91
    Poziom 39  

    iron64 napisał:
    Nie wiem ogólnie jakie są teraz u was ceny, ale ja dziś nabiłem za 100zł R134a. Zostało mi raptem 70g więc brakowało 680g. Zmieściłem się w cenie do 700g. 1000g kosztuje póki co 150zł. Więc jeśli kogoś nie stać na 150zł to niech jeździ rowerem.


    Ale zdajesz sobie sprawę, że warsztat nabijający łamie prawo? Przy takim ubytku należy znaleść i usunąć nieszczelność, wystawić f-vat i dopiero cieszyć się chłodem.
    Więc 100pln to na lewo i GIOŚ może dowalić karę kilku tys na warsztat. W.g prawa należy rozliczyć się z każdego 10g zużytego r134a lub innych.
    Poza tym policz skraplacz+wymiana+robocizna+gaz i łatwo przekroczyć 1000pln. Często jest to >10% wartości auta.


    Za radą kolegi elektronik zamówiłem r600a i zmieszam go z propanem. Podzielę się wynikiem.

    2
  • #27 15 Maj 2018 22:38
    nici
    Poziom 34  

    decybel91 napisał:
    Ale zdajesz sobie sprawę, że warsztat nabijający łamie prawo?


    Raczej jedno z praw które są notorycznie łamane we warsztatach. Robiąc wszystko 100% legal można zwijać manatki.
    iron64 napisał:
    Więc jeśli kogoś nie stać na 150zł to niech jeździ rowerem.
    Słusznie i naukowo. ! <piwo>

    2
  • #28 16 Maj 2018 04:17
    iron64
    Spec Overclocking

    decybel91 napisał:
    Przy takim ubytku należy znaleść i usunąć nieszczelność, wystawić f-vat i dopiero cieszyć się chłodem.

    A skąd wiesz, że ta klima była kiedykolwiek nabijana? Ja tego nie wiem, bo auto kupiłem miesiąc temu, ale ty to już wiesz? Poza tym nawet producenci określają ubytek na około 10% rocznie. Oczywiście może być mniej ale do 0% nie dojdziesz nigdy. Więc jeśli chcesz serwisować ( a może raczej wymieniać sprawną klimę) to może tu jest problem, że klienci uciekają od ciebie? Tak tylko pytam, to nie jest atak.
    decybel91 napisał:
    Ale zdajesz sobie sprawę, że warsztat nabijający łamie prawo?

    Taaa, no nikt nie broni ci postępować zgodnie z tymi (durnymi) dobrymi przepisami. Tylko, że te przepisy nie zapewnią ci przetrwania na rynku. One zapewnią przetrwanie jedynie sobie samym.
    A tymczasem, tam gdzie ja byłem jest taki ruch, że trzeba telefonicznie się umawiać.

    2
  • #29 16 Maj 2018 04:43
    rafbid
    Poziom 32  

    iron64 napisał:
    tym nawet producenci określają ubytek na około 10% rocznie. Oczywiście może być mniej ale do 0% nie dojdziesz nigdy.
    Ja mam nie nabijaną od nowości czyli 2006.

    1
  • #30 16 Maj 2018 07:56
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 33