Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewki

miketbg 16 Maj 2018 22:57 579 10
  • #1 16 Maj 2018 22:57
    miketbg
    Poziom 3  

    Witam, robię taki projekt w którym chcę przeprowadzić badania diagnostyczne silnika elektrycznego.
    Posiadam silnik 3-fazowy o mocy 250W, który będzie obciążony znamionowo i potrzebuję przeprowadzić badania na silniku dobrze działającym oraz "zepsutym"

    Szperając w internecie znalazłem możliwość "zepsucia" silnika poprzez zwarcie jednej cewki używając stycznika. Lecz szczegółowych informacji już nie. Działałoby to w taki sposób że silnik normalnie działa, załączamy stycznik i zaburzamy jego pracę.
    Niby mam tam jakieś wykształcenie zawodowe, ale potrzebuje pomocy kogoś bardziej doświadczonego ponieważ nie miałem dużej styczności z silnikami elektrycznymi.

    Pierwsza sprawa to rozebranie stojana
    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewki5.png Download (519.44 kB)
    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewki1.png Download (938.61 kB)
    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewki6.jpg Download (23.71 kB)

    Tutaj proszę o pierwszą odpowiedź, czy się nie mylę że silnik trójfazowy posiada 3 cewki (3 kolory na zdjęciu) ?

    Następnie każdy kolor oznaczający cewkę posiada przewody pod którę podpinamy prąd w gwiazdę lub trójkąt (tą część tematu całkiem dobrze znam).

    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewki2.png Download (799.46 kB)

    Teraz rodzi się pytanie jak podpiąć układ, żeby uzyskać zamierzony cel.

    Wrzucam również wycinek z jakiegoś artykułu naukowego, w którym badano zachowanie silnika poprzez zwarcie jednego, czterech zwojów lub całej cewki.
    I mnie interesuje podpunkt C najlepiej D
    Niestety nie podzielili się zbyt bardzo jak uzyskali zwarcie.
    Liczę na jakąś pomoc

    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewki4.png Download (66.54 kB)

    0 10
  • #2 17 Maj 2018 08:09
    any56
    Poziom 39  

    Ile wyprowadzeń ma silnik ?

    0
  • Pomocny post
    #3 17 Maj 2018 08:12
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    W tym opracowaniu, art. naukowym, jest pewna nieścisłość. Silnik 3 fazowy 1400 obr/min (typowy) 24 żłobki, ma 4 cewki na jedną fazę. Nie wiemy, czy autorom chodziło o komplet cewek na jedną fazę, czy o pojedynczą cewkę. Problem jest w tym, że nie da się wyprowadzić ze silnika końca i początku pojedynczej cewki. Jest to możliwe tylko w trakcie uzwajania.

    0
  • #4 17 Maj 2018 13:15
    miketbg
    Poziom 3  

    Silnik, który posiadam jest starym silnikiem wygrzebanym gdzieś w warsztacie taty.
    Posiada 6 wyprowadzeń.

    Odpowiedz stanislaw1954 przybliżyła mi bardziej budowę stojana.
    Z związku z tym może spróbujemy najpierw zrealizować cel poprzez ingerencję w gotowe wyprowadzenia czyli komplet cewek. Jeżeli nie, będzie trzeba kombinować głębiej. Czekam na jakieś propozycję.

    Edit: Też co do tego artykułu naukowego, tam gdzie są podpisane te wykresy w wersji angielskiej jest coś takiego 1 coil (51turns) czyli świadczy to o tym, że robili ingerencję w 51 zwojów co dla nich było jedną cewką. Ma się rozumieć że to jest raczej jedna z 4 cewek na jednej fazie?
    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewkicewka.png Download (254.74 kB)

    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewkiIMAG01..jpg Download (1.95 MB)

    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewkiIMAG01..jpg Download (2.61 MB)

    0
  • Pomocny post
    #5 17 Maj 2018 14:10
    sp3ots
    Poziom 36  

    Witam !
    Pierwszy krok to demontaż silnika aby zobaczyć jak wygląda uzwojenie.
    Dobranie się do 1/4 ( jednej cewki jednej fazy ) może być bardzo trudne.
    1. Impregnacja uzwojenia.
    2. Stosunkowo cienki drut.

    0
  • Pomocny post
    #6 17 Maj 2018 14:22
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    miketbg napisał:
    Ma się rozumieć że to jest raczej jedna z 4 cewek na jednej fazie?
    Tak bym to rozumiał.Na jedną fazę w silniku 4 żłobkowym składa się dwie "podwójne" cewki: mała i duża. Każda z nich będzie mieć np. 50, 70 czy coś koło tego zwojów.
    Aby zewrzeć jedną cewkę, a w tym przypadku całość jednej fazy, bo tylko do tego mamy dostęp w tym silniku, trzeba by wyprowadzić układ gwiazdy, czyli te przewody pod mostkiem gwiazdowym (zdjęcie nr. 2 w #4) na jakiś wyłącznik, który by "spinał " gwiazdę do normalnej pracy, a po przełączeniu, łączyłby tylko dwa z pośród trzech przewodów gwiazdy, a pozostały jeden - łączył z drugą stroną cewki. Przykład :zielony i brązowy zostają połączone( część gwiazdy), natomiast czarny jest połączony z czarnym z przeciwnej strony kostki zaciskowej.

    0
  • Pomocny post
    #7 17 Maj 2018 17:34
    any56
    Poziom 39  

    Na zdjęciu nr 2 silnik jest połączont w gwiazdę.
    Aby wprowadzić anomalię w zasilaniu należy stworzyć układ który zwierałby (na czas pomiaru) zielony i brązowy przewód silnika.

    0
  • Pomocny post
    #8 20 Maj 2018 10:29
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Silnik ten ma 1400 obr/ min.Musi mieć dwie pary biegunów w każdej fazie.
    Zakładając że ma 24 żłobki w stojanie to na każdą fazę ma ich 8 żłobków.
    Dwie pary biegunów w 8 żłobkach to na jedną parę biegunów przypada 4 żłobki, a na jeden biegun przypada 2 żłobki.
    Każdy biegun ma swój kierunek uzwojenia (od nas lub do nas) i 4 bieguny są tak nawinięte, że kierunki mają na przemian bo inaczej się nie da. Elektro strumień ma swój kierunek i całe trójfazowe wirujące pole elektromagnetyczne ma swój kierunek wirowania.
    Można tylko by przezwoić taki stojan by miał 4 pary biegunów a wtedy będzie miał 750 obr/min.
    Ilość par biegunów i ich kierunek uzwojenia jest decydujący.To znaczy że jeżeli uzwojenie fazy ma swój początek i swój koniec to nie można ich zmieniać, U1 i U2 jest na kostce zaciskowej prawidłowo fabrycznie przyłączone, gdy je zmienimy (koniec z początkiem) dla jednej fazy to będzie zwarcie magnetyczne całego uzwojenia silnika.
    Zmienią się obroty i moment czyli moc.W takich warunkach silnik może nie wystartować , a jego praca będzie szkodliwa dla żywotności.
    Mając w stojanie uzwojenie fazowe należy rozpoznać jeden biegun w dwóch żłobkach, i tutaj jest okazja by uzwojenie fazy podzielić poprzez wyprowadzenie przewodu z drugiego żłobka dla każdego bieguna wybranej fazy.Będzie takich wyprowadzeń po dwa na każdą fazę, a 6 na cały silnik.Tego nie da się zrobić chirurgicznie i i bez trwałych uszkodzeń się nie uniknie.
    Przybędzie 6 końców cewek tworzących połowę biegunów.
    Te końce możesz zwierać na kostce zaciskowej z oryginalnymi końcami.
    Zwarte odcinki nie będą narażone na przegrzanie i zwęglenie lakierów, a te o kierunkach i odcinkach jak dotychczas będą narażone.
    Na początek proponuję zamienić koniec z początkiem jednej fazy i rozpoznać skutki.Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewki
    Nie musisz wyprowadzać aż tylu przewodów ale jeden dla jednej cewki , dla jednej pary biegunów wystarczy by przeprowadzić eksperyment.
    Ten nowy koniec wystarczy połączyć ze starym końcem.U2 z U2
    Ten nowy odcinek cewki U1 z U2U2 będzie miał mniejszy opór i mniejszą żywotność.

    0
  • #9 20 Maj 2018 21:32
    miketbg
    Poziom 3  

    Dziękuję za przedstawione ciekawe propozycję

    Dzięki informacjom z artykułu naukowego, wiadomo o prądach jakie występują na takiej zwartej cewce. Wygląda to tak:

    Cytat:
    Bezoporowe zwarcie jednej cewki uzwojenia fazowego (rys. 7c) wywołuje w zwojach zwartych prąd 6,5 razy większy od prądu fazowego przed zwarciem. Gęstość prądu sięga wówczas 50 A/mm2.

    Silnik elektryczny 3~ Celowe zwarcie cewkipradnace..e.png Download (69.08 kB)

    Nawet znalazłem informacje o temperaturze stojana, że wzrasta ona o 16 stopnii podczas 30 sekundowego zwarcia takiej cewki. (Akurat tyle czasu by trwał pomiar, który muszę przeprowadzić)

    Wydaję mi się, że zwarcie całej fazy będzie trochę niebezpieczne.

    Wpadłem na taki pomysł, tylko nie mam pojęcia jak to będzie działać (tutaj liczę na waszą pomoc) aby zrobić coś takiego:
    1. Robimy rozruch sprawnym, prawie że nie obciążonym silnikiem
    2. Kiedy silnik wejdzie już na obroty - zostanie załączona żarówka na alternatorze która wywoła obciążenie
    3. I tutaj mam taki pomysł, żeby zamiast robić zwarcia, po prostu odłączyć jedną fazę. Dać jakiś przełącznik, który zrobiłby tak że zasilane są tylko dwie fazy.

    Proszę o jakieś opinię co do tego pomysłu, jak to będzie działać i czy w ogóle silnik będzie się kręcić.

    0
  • #10 21 Maj 2018 07:41
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    miketbg napisał:
    2. Kiedy silnik wejdzie już na obroty - zostanie załączona żarówka na alternatorze która wywoła obciążenie
    O jaki alternator chodzi, bo nie było o tym mowy wcześniej?
    miketbg napisał:
    3. I tutaj mam taki pomysł, żeby zamiast robić zwarcia, po prostu odłączyć jedną fazę. Dać jakiś przełącznik, który zrobiłby tak że zasilane są tylko dwie fazy.
    Silnik będzie pracował na 2 fazach, oczywiście w zależności jak długo, to albo tylko się zagrzeje, albo spali.

    0
  • #11 21 Maj 2018 20:15
    miketbg
    Poziom 3  

    stanislaw1954 napisał:
    O jaki alternator chodzi, bo nie było o tym mowy wcześniej?

    Znaczy pisałem tam na początku tematu, że silnik będzie obciążony znamionowo i to właśnie poprzez sprzężenie silnika z alternatorem samochodowym

    stanislaw1954 napisał:
    Silnik będzie pracował na 2 fazach, oczywiście w zależności jak długo, to albo tylko się zagrzeje, albo spali.

    Potrzeba mi go przełączyć na jakieś 30-60 sekund więc myślę, że nie powinno być źle.

    0