Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sprężarka HS 1151 - przedmuchy do skrzyni korbowej sprężarki

waldek6530 17 Maj 2018 11:22 153 11
  • #1 17 Maj 2018 11:22
    waldek6530
    Poziom 7  

    Witam
    Mam taki problem, montuje sobie kompresor ze sprężarki chyba od stara 28 jest ona o symbolu HS 1151. Wszystko by grało poza jednym, że podczas pracy sprężarki wzrasta w skrzyni korbowej ciśnienie, które wywala uszczelniacz od strony koła pasowego. Z przeciwnej strony na gnieździe łożyska jest przykręcona trzema śrubami płytka o kształcie zbliżonym do trójkąta, w płytce tej znajduje się otwór średnicy 3 lub 4 mm ale w otwór ten wkręcona była śrubka. Pomyślałem, że to może jakiś odpowietrznik i ją wykręciłem. Po jej wykręceniu gdy sprężarka pracuje to wydmuchiwane jest tym otworem powietrze ze skrzyni ale też z tym powietrzem wywalany jest olej. Wyczytałem, że w skrzyni tej powinno być 0,15 l oleju tyle tez wlałem ale jak tak będzie to po kilkunastu minutach pracy wywali wszystek olej ze skrzyni. Co jest tego przyczyną czy może są przedmuchy na pierścieniach ( założyłem nowe pierścienie tylko nie wiem jakie tam powinny być czy ten cylinder jest po jakimś szlifie czy nie jak to sprawdzić? ) Z góry dziękuje za podpowiedzi i porady.

    0 11
  • #2 17 Maj 2018 13:15
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    waldek6530 napisał:
    Mam taki problem, montuje sobie kompresor ze sprężarki chyba od stara 28 jest ona o symbolu HS 1151.


    A nie aby HS11, a HS 1151 to tylko oznaczenie na odlewie cylindra?
    HS11 ZTCP smarowane były olejem z obiegu silnika? Przebudowa na spreżarkę z "własnym" olejem może się powiesć, ale potrzebny będzie odpowietrznik skrzyni korbowej o większej niż 3mm, ponadto 0,15l oleju na tak mała skrzynię korbową to podejrzanie duża ilość...

    1
  • #3 17 Maj 2018 15:45
    waldek6530
    Poziom 7  

    Takie oznaczenie ma na obudowie (kartyerze) skrzyni korbowej. Ona nie była smarowana olejem z silnika bo ma miejsce na bagnet, tylko w tym miejscu teraz wkręcona jest śruba w celu "zaślepienia" tego otworu i ma też korek spustowy no i nie ma panewek tylko łożyska toczne na wale.

    0
  • #4 17 Maj 2018 15:54
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    waldek6530 napisał:
    Ona nie była smarowana olejem z silnika bo ma miejsce na bagnet, tylko w tym miejscu teraz wkręcona jest śruba w celu "zaślepienia" tego otworu


    Powinna mieć odpowietrznik skrzyni korbowej - wykreć tą śrubę. I lej mniej oleju.

    0
  • #5 17 Maj 2018 16:22
    waldek6530
    Poziom 7  

    Ja nie wiedząc ile należy wlać oleju to wlałem do niej około 0,5 litra a może więcej, bo jak pisałem w pierwszym poście ona w dekielku ma otwór o średnicy ok. 3mm w który była wkręcona śrubka i ja ten otwór uznałem jako kontrolkę poziomu oleju. Dopiero później doczytałem gdzieś na "elektroda", że do niej należy wlać 0,12 litra a w innym miejscu też na "elektroda" 0,2 litra. Teraz to ten otwór ( 3 mm ) mam otwarty i przez niego wylatuje sprężone powietrze te, które spręża się w skrzyni i z tym powietrzem wywalało olej tzn. wylatywał rozpylony. Pomyślałem sobie, że korbowód w skrzyni "rozchlapuje" ten olej w swego rodzaju "mgłę" i część tego oleju spływając po ściance ww. płytki zostaje porwana przez wylatujące powietrze i stad to wybryzgiwanie oleju na zewnątrz. Więc zrobiłem taki myk, że w otworek ten wsadziłem igelitowy wężyk taki od kroplówki, w ten sposób, że od wewnątrz wężyk ten wystaje ok. 1 cm a na zewnątrz ok. 5 cm. Olej spływając po ściance tej płytki (wewnątrz skrzyni) nie jest już porywany przez powietrze tylko spływa sobie obok wężyka a wężykiem wylatuje już tylko powietrze. Ale dalej martwi mnie to dlaczego to powietrze w skrzyni korbowej się tak spręża i cały czas wylatuje, myślę, że są przedmuchy na styku cylinder-pierścienie.

    0
  • #6 18 Maj 2018 06:40
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    waldek6530 napisał:
    Ja nie wiedząc ile należy wlać oleju to wlałem do niej około 0,5 litra a może więcej, bo jak pisałem w pierwszym poście ona w dekielku ma otwór o średnicy ok. 3mm w który była wkręcona śrubka i ja ten otwór uznałem jako kontrolkę poziomu oleju


    3mm na bagnet to za mała średnica.

    waldek6530 napisał:
    Ale dalej martwi mnie to dlaczego to powietrze w skrzyni korbowej się tak spręża i cały czas wylatuje, myślę, że są przedmuchy na styku cylinder-pierścienie.


    Skoro to jednocylindrowa sprężarka to sprezanie powietrza w skrzyni korbowej normalne - skrzynia z ruchem tłoka zmienia objętość. Więc albo musi byc odpowiietrznik (który próbowałeś zrobić) albo skrzynia musi być zupełnie szczelna.

    0
  • #7 18 Maj 2018 06:48
    seweryn7701
    Poziom 31  

    Kolega miał na myśli otwór kontrolny, przelewowy a nie na bagnet. Tak samo nie może byś skrzynia korbowy szszczelna. W wersji nie smarowanej z magistrali silnika oprócz samego otwórki jeszcze coś tam było tylko nie mogę tego znaleźć. Jednocilindrowe kompresory często mają w tym miejscu zaworek zwrotny. Zmniejsza on pulsowanie powietrza w skrzyni korbowej.

    0
  • #8 18 Maj 2018 07:02
    SKM 1964
    Poziom 31  

    Jeżeli jest HS 11 to pracowała w C-330 i ma bagnet i odpowietrznik i jest w pełni ułożyskowana , smarowanie rozbryzgowe . Jeśli od stara to HS 17 lub 19 i smarowanie pod ciśnieniem z obiegu silnika ale jest wtedy na panewkach i nie potrzebuje odpowietrznika . Odpowietrza się wtedy przez powrót . Obie chłodzone powietrzem . :|

    Dodano po 4 [minuty]:

    Waldek 6530 - możesz podesłać fotkę tej sprężarki ??

    1
  • #9 18 Maj 2018 21:26
    waldek6530
    Poziom 7  

    Kolega Seweryn ma rację ja pisząc o otworze o średnicy 3 mm miałem na myśli otwór kontrolny poziomu oleju tak jak np. motocykle WSK 125 miały w misie olejowej wkręconą taka śrubkę, gdy się wymieniało olej w skrzyni to odkręcało się ta śrubkę i tak długo trzeba było lać aż zacznie z niej wyciekać, tak tez pomyślałem, że ten otwór w dekielku ma takie zadanie ale możliwe, że tam był wkręcony zawór zwrotny. Ta sprężarka jest na pewno HS 11 ale pracowała w starze 28 i może to była już jakaś przeróbka w tym pojeździe ( ona mogła być od Ursusa C 330 ale ktoś ja może tam zamontował. Jest w pełni ułożyskowana i ma smarowanie na pewno rozbryzgowe. Jak jej założyłem ten wężyk to śmiga aż miło minuta a może nawet nie i w zbiorniku o poj. ok. 40 l mam 5 atmosfer tyle mnie wystarczy.

    0
  • #10 18 Maj 2018 23:00
    bearq
    Poziom 35  

    Tam w tym otworze nie powinno być żadnego zaworka, to po prostu otwór który robi jako odpowietrznik i tyle. Tych sprężarek było kilka typów a najpopularniejsze to smarowane z silnika ale nadal rozbryzgowo bez bagnetu i tego właśnie otworu czyli odpowietrznika albo z bagnetem i odpowietrznikiem. W przypadku sprawnej sprężarki tam powinno wylatywać tylko powietrze, jeśli pojawia się tam olej tak jak u Ciebie to wskazuje to na stałby stan gładzi cylindra.
    Polecam regularnie sprawdzać stan oleju w sprężarce bo zapewne pojawi się powoli "pobieranie" oleju przez sprężarkę.

    0
  • #11 19 Maj 2018 21:14
    waldek6530
    Poziom 7  

    Dzięki za informację bearq

    0