Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

elektryczne wspomaganie – napęd w rowerze

bebok12345 19 Maj 2018 15:34 120 4
  • #1 19 Maj 2018 15:34
    bebok12345
    Poziom 10  

    Słyszałem, że w latach sześćdziesiątych popularne były mini silniczki spalinowe przy przednim kole, wspomagające rowerzystę w czasie jazdy pod górkę. Chciałbym korzystając z budżetowych części zbudować elektryczny napęd ułatwiający jazdę. Zanim przejdę do konkretnych rozwiązań, chciałbym rozwiać swoje wątpliwości i przekonać się czy jest sens coś takiego montować, zależy mi na niskiej masie. Pomyślałem o silnikczku 12V 6500rpm na prąd stały DC oraz akumulatorze żelowym 12V 1.3Ah AGM MWS
    Napięcie pracy: 12V
    Pojemność: 1.3 Ah
    Wymiary (DxSxW): 97 x 43 x 59 (z zaciskami faston 187)
    Waga: 0,6 kg
    Maksymalny prąd rozładowania: 68A (5sek)
    Rezystancja wewnętrzna: 70mΩ
    Dopuszczalne napięcie ładowania: 13.6 do 13.8 VDC / 25oC - buforowo 14.4 do 15 VDC / 25oC - cyklicznie
    Zalecany maksymalny prąd ładowania: 0,39 A
    Dopuszczalny zakres temperatur dla: Rozładowania: -15°C ~ 50°C Ładowania: -15°C ~ 50°C Przechowywania: -15°C ~ 50°C Zalecany zakres temperatur: 25°C ± 3°C


    Silnik byłby zamontowany na bagażniku z przekładnią łańcuchową do zębatki koła tylnego 24 cale. Z rowerem ważę jakieś 115 kg.
    Mam pytanie, czy taka moc silnika jest sensowna biorąc pod uwagę paramenty? Jak długo będzie działał taki akumulator na jednym ładowaniu?
    Czy mogę użyć tylko włącznika bez prostownika i potencjometru? Jaką teoretyczną prędkość mogę uzyskać z tym zestawem na płaskim terenie nie pedałując? Oczywiście dodatkowy łańcuch "zabrałby mi" dwa największe przełożenia, pytanie czy kręciłby pedałami?

    0 4
  • #2 19 Maj 2018 15:45
    osiniak75
    Poziom 30  

    Silniki w rowerach z wspomaganiem elektrycznym mają moc 200W i więcej. Akumulatorek 12V 1,3Ah nie nadaje się do takich celów. Akumulatory do rowerów mają napięcia 36V lub więcej i ich pojemność jest wielokrotnie większa.

    0
  • #3 21 Maj 2018 19:44
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Takie rozwiązanie nie spełnia wymogów.
    W napędach elektrycznych dla rowerów jest przekształtnik które prąd stały z akumulatora zamienia na prąd trójfazowy i dopiero wtedy w kole rowerowym jest silnik trójfazowy.Jest dopiero możliwy do racjonalnego sterowania mocą.
    Takie rozwiązanie jest niezbędne by energię z akumulatora racjonalnie dawkować dla prędkości marszowych (rowerowych) poprzez przyspieszacz (monetka i czujniki w silniku) w zależności od upodobań kierującego.To od racjonalnej gospodarki energią z akumulatora jest zasięg rowerowy.Bez takiego rozwiązania najlepsze chęci na NIC - nie ogarniesz zużywanej energii w akumulatorze.

    0
  • #4 21 Maj 2018 21:05
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    A silniki DC to co ?

    0