Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Romet Chart 210 - Brak ładowania, kłopoty z oswietleniem

19 Maj 2018 22:08 657 27
  • Poziom 18  
    Witam,
    Chodzi o motorower Romet Chart 210 .
    Na postoju jak się trochę podładuje to wszystko działa światła kierunki i klakson, lecz jak przejade kawałek to po jakimś czasie wszystko przestaje świecic, klakson nie działa, światła przestaja działac, brakuje zasilania. Gdzie szukać przyczyny?
    Instalacja 6V oryginalna .
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 43  
    Uszkodzony układ ładowania akumulatora. Powód może być prozaiczny ale też bardzo poważny. Na odległość przy braku jakichkolwiek pomiarów konkretnej diagnozy nie otrzymasz.
  • Poziom 43  
    jdubowski napisał:
    woda_cisowianka007 napisał:
    Gdzie szukać przyczyny?


    Stan akumulatora sprawdzony?

    Nawet nie sprawdził czy akumulator w ogóle jest ładowany przy uruchomionym silniku a od tego trzeba zacząć. On go ładował z zewnętrznej ładowarki. Tak wynika z na postoju. Przecież przy uruchomionym silniku akumulator powinien być doładowywany mimo włączenia świateł czy innych odbiorników prądu.
  • Poziom 18  
    W tym momencie nic nie sprawdzałem, ale jak mnie pokierujecie co i jak to posprawdzam wszystko. Wiem tylko że akumulator a mam 2 czy na tym czy na tym napięcie było w porządku ok 6-8V ale na zimnym, na pracującym silniku jeszcze nie mierzyłem. Myslę że sama instalacja ( kable ) jest ok nie mam nic poucinanego czy jakieś druciarstwo jesli chodzi o instalację co do reszty muszę sprawdzac tylko mówcie co i jak ?
    Dodam że ogólnie w moim charcie choć światła byly to przy mojej instalcji 6V mizernie to świeci ledwo widać swiatło czy kierunki...:/
  • Poziom 43  
    1.Czy po uruchomieniu silnika wzrasta napięcie na akumulatorze. Powinno wzrastać o ok. 0,5-1V.
    2.Co się dzieje z napięciem na akumulatorze w miarę zwiększania obrotów silnika.
    Oba pomiary wykonać z wyłączonymi oraz z włączonymi światłami.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 18  
    Ok w poniedzialek jestem w domu wiec będę sprawdzał napięcia.
    Co jeszcze jak coś bedzie trzeba sprawdzić oprocz tego ?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    woda_cisowianka007 napisał:
    Wiem tylko że akumulator a mam 2


    Co masz 2? Akumuklatory? I piszesz że instalacja oryginalna?

    woda_cisowianka007 napisał:
    napięcie było w porządku ok 6-8V ale na zimnym


    Mierzymy pod obciażeniem, weź żarówkę 6V/15W, podłącz i pomierz napięcie.
    Ile lat ma akumulator? poza sezonem go konserwujesz jak Pan Bóg przykazał?
  • Poziom 18  
    Mówię że mam 2 akumulatory na zamiane a nie dwa zalozone w charcie :-D Jeden kupiony w zimę a 2 jakiś starszy w razie W jest :-).
    Więc będę mierzył w poniedziałek na uruchomionym silniku przy włączonych swiatlach i bez.
  • Poziom 43  
    woda_cisowianka007 napisał:
    Ok w poniedzialek jestem w domu wiec będę sprawdzał napięcia.
    Co jeszcze jak coś bedzie trzeba sprawdzić oprocz tego ?

    Na razie podaj wyniki na unieruchomionym silniku i na pracującym przy obrotach minimalnych i znacznie wyższych bez obciążenia (świateł) i z obciążeniem. W zależności od wyników będziemy dalej diagnozować.
    Pytanie na teraz:
    Cytat:

    ...
    Na postoju jak się trochę podładuje...

    Oznacza ładowanie uruchomionym silnikiem, czy z zewnętrznej ładowarki (prostownika)?
    Dobranoc, do poniedziałku po południu.
  • Poziom 18  
    Oznacza że... na postoju z uruchomionego silnika miałem na myśli.Nie z ładowarki.
    Dla jasności wyjaśnie że obecnie w charcie mam wsadzony stary akumulator ktory dostalem go z innym chartem, ( myślałem że mam wsadzony ten mój nowy a) więc nie wiem do końca czy jest on sprawny, ten mój drugi nowy akumulator był kupiony w zime , jeśli ten okaże sie uszkodzony to zamienię, ale najpierw jutro wszystko pomierzę i ocenicie sami , żeby wiedzieć na 100% . Na zgaszonym silniku po nocy pokazuje 7,70 V, jeśli to ma w ogóle jakieś znaczenie.
    Pozdrawiam do jutra.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    woda_cisowianka007 napisał:
    Wiem tylko że akumulator a mam 2 czy na tym czy na tym napięcie było w porządku ok 6-8V ale na zimnym
    woda_cisowianka007 napisał:
    Na zgaszonym silniku po nocy pokazuje 7,70 V, jeśli to ma w ogóle jakieś znaczenie.
    Tak, ma. Na początek wymień baterię w mierniku którym mierzysz.
  • Poziom 18  
    Witam.
    Bateria w mierniku wymieniona.
    Na pracujacym silniku napięcie na akumulatorze 5,90V bez świateł.
    Napięcie na akumulatorze z wlaczonym przednim swiatlem zaczyna spadać do ok 3,30 V jak włączę kierunkowskaz i klakson to poniżej 3 V spada, przy dodawaniu gazu nie zauważyłem jakiegoś wzrostu napięcia. I muszę dodać że właśnie coś mi się stało z obrotami teraz z gaznikiem bo nie wkreca się na obroty wcześniej się wkrecal teraz manetka na full i nie ma obrotów.
  • Poziom 43  
    woda_cisowianka007 napisał:
    ...
    Na pracujacym silniku napięcie na akumulatorze 5,90V bez świateł.
    Napięcie na akumulatorze z wlaczonym przednim swiatlem zaczyna spadać do ok 3,30 V jak włączę kierunkowskaz i klakson to poniżej 3 V spada, przy dodawaniu gazu nie zauważyłem jakiegoś wzrostu napięcia...

    Uszkodzone ładowanie akumulatora stąd rozładowywanie go podczas jazdy i słabe światła. To Ci na odległość trudno zdiagnozować. przynajmniej ja nie znam tej instalacji.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    woda_cisowianka007 napisał:
    Napięcie na akumulatorze z wlaczonym przednim swiatlem zaczyna spadać do ok 3,30 V jak włączę kierunkowskaz i klakson to poniżej 3 V spada


    Doładować akumulator zewnętrznym prostownikiem (6V!) jeśli dalej będzie tak niskie pod obciążeniem to zanieść akumulator do utylizacji.

    woda_cisowianka007 napisał:
    przy dodawaniu gazu nie zauważyłem jakiegoś wzrostu napięcia.


    Brak ładowania - do sprawdzenia mostek i stosowna cewka. ZTCP żadnego regulatora w Ogarku nie ma.
  • Poziom 18  
    Problem nie wkręcania się na obroty już udało mi się rozwiązać okazał się uszkodzony modół- wymieniłem go już i jest wszystko w porządku z obrotami.
    Czyli co teram za robić sprawdzić czy wymienić?
    Akumulator mogę ładowac prostownikiem samochodowym, jest tam na 12 i 6v. tylko ze minimalne ładowanie 6V tam jest troszke wiecej ampero godzin a mój akumulator ma mniej tam jest ok 20ah a ten ma 10 czy 15Aah.
    Jak sprawdzić mostek i cewke?

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    Aku zaraz ogarniam ale kolejna sprawa i chyba kluczowa Pany to tak że ściągam bak a tam w miejscu gdzie powinien byc mostek prostowniczy pusto...nie ma go po po prostu ktoś tutaj musiał wczesniej na grzebać w nim i przerobić ta instalację i to chyba cała przyczyna tego że nie było ładowania akumulatora.
    Jak cos to mam gdzieś jakis mostek prostowniczy nei wiem czy sprawny ale jest, mógł bym go podłaćzyć ale nie wiem jak ani do czego?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    woda_cisowianka007 napisał:
    ylko ze minimalne ładowanie 6V tam jest troszke wiecej ampero godzin a mój akumulator ma mniej


    Jeśli to "głupi" prostownik bez zaawansowanej elektroniki to jest stary indiański sposób - ładowanie przez włączoną w szereg żarówkę.

    woda_cisowianka007 napisał:
    Jak sprawdzić mostek i cewke?


    Mostek jak każdy inny - omomierzem. Cewkę sprawdzić woltomierzem prądu przemiennego (uwaga, bo przy odłączonym mostku pojawia się tam napięcie rzędu 60V).
  • Poziom 18  
    Akumulator już się ładuje ale teraz co z tym moim mostkiem jak go podłączyć bo nie miałem tam w ogóle mostka, ale znalazlem jakiś w częściach moze będzie dobry.

    Dodano po 1 [godziny] 54 [minuty]:

    Małe sprostowanie podlaczajac mostek UNITRY ten co znalazem okazało się że pod ramą był już jakiś mostek założony a myślałem że co nie ma ale był z 4 wyjsciami.

    Wyjalem go, założyłem ten Unitra i co teraz?
    Mostek jeden i 2 sprawdziłem ale nie wiem czy dobrze.
    Sprawdzilem w ten sposób że na mierniku dałem na piszczenie i jeden koniec miernika z jedenej strony 2 z drugiej strony. Tak to się sprawdza?

    Dodano po 21 [minuty]:

    Małe sprostowanie podlaczajac mostek UNITRY ten co znalazem okazało się że pod ramą był już jakiś mostek założony a myślałem że co nie ma ale był z 4 wyjsciami.

    Wyjalem go, założyłem ten Unitra i co teraz?
    Mostek jeden i 2 sprawdziłem ale nie wiem czy dobrze.
    Sprawdzilem w ten sposób że na mierniku dałem na piszczenie i jeden koniec miernika z jedenej strony 2 z drugiej strony. Tak to się sprawdza?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Objawy wskazują że masz źle podłączoną instalację, tzn. światła są zasilane z akumulatora. Fabrycznie masz osobne uzwojenie na światła i osobne uzwojenie na ładowanie, więc światła powinny być zasilane ze silnika.
  • Poziom 18  
    Więc co jest nie tak gdzie i jak to sprawdzić ? bo już powoli mam dość :-/
    Mostek mam podlaczony tak :
    - do mocowania cewki butelkowej do ramy
    + do stacyjki do przewodu nr 19 - do pinu 19 na stacyjce,
    2 x "~~" do kostki iskrownika tam gdzie są krótkie kable w tejże kostce te 2 kable po 2 stronie w kostce ida do przewodów brązowy i żółty ( chyba to sa przewody od cewek brązowy wspólna masa a żółte od ładowania???) niby wszystko się zgadza według tego, jeśłi jestem w błędzie prosze o poprawę,
    Napięcie na akumulatorze który trochę podladowalem ładowarka zewnętrzna jest 5,90 v bez świateł i z swiatlami 5,80 ok z kierunkiem troszkę mniej. A powinno być chyba ok 8v. Już nie wiem co z tym zrobić :-/

    Dodano po 15 [godziny] 59 [minuty]:

    Jesli instalacja jest źle podłączona, tak jak mowisz całe oświetlenie jest zasilane akumulatora, to co w takim wypadku musze zrobić, jak podłączyć te przewody żebym miał osobne zasilanie z silnika do świateł i osobne do ładowania akumulatora ?

    Troche juz poznalem ta instalacje i moze udalo by mi sie dojść po ciężkiej walce do tego , bo o elektryka ciężko tym bardziej to takiej pieroly a za robocizne pewnie by sporo zaspiewal, ale jesli nie dam rady sam to niebede mial wyjscia, ale chce sprobowac, tylo nie wiem gdzie grzebac?
    Co do przewodow idacych od iskrownika to na kostce wygladaja wszystko oryginalnie nic nie przerabiane, chyba ze przy samym iskrowniku jest cos po przelutowane ( tego nie wiem).
  • Poziom 39  
    W zasadzie instalację Charta spieprzyli bardziej niż w S51, chociaż konstruktorzy zaczęli iść w dobrą stronę z pewnymi rzeczami. Już lepiej była zrobiona instalacja w Motorydwanie (12V, regulatory napięcia świateł i ładowania).
    Weź pod uwagę że tylna pozycja i podświetlenie licznika jest zasilane z akumulatora, jednak w stacyjce na położeniu świateł łączy się dwa uzwojenia ładowania dla większej wydajności (tak jak dawno temu w Japonii). Ze względu na pozostałe odbiorniki (stop, kierunkowskazy) i konieczność jazdy na światłach mijania, zawsze będziesz miał niedoładowany akumulator. Przednie światło jest zasilane ze silnika, tak jak wcześniej wspominałem. Przerabianie zapłonu ma sens, szczególnie iż konstrukcja statora ma potencjał.
    Wypróbuj podłączyć żarówkę 12V do przedniej lampy + żarówkę 12V 5W pod zasilanie ze silnika (czerwony przewód), jeśli zapłon będzie miał wystarczającą wydajność to mógłbyś taką przeróbkę zastosować (tylne światło pozycyjne zasilane razem z przednim światłem). Światło postojowe (czwarta pozycja stacyjki) nie jest wymagane.
  • Poziom 18  
    To jak to mam rozumiec koniec koncem, ze oryginalnie tak mialem zrobione w charcie ta instalacje czy ktos to mi przerobil po swojemu, bo wedlug tego co piszesz , to odbieram to jako ze fabrycznie tak to zostalo zrobione? Bo tego nie kminie w tym momencie czy oryginalnie tak bylo czy to ktos przerobil....
    Jestes w stanie zrobic lub podeslac jakis schemat jak ta moja instalacja ma koniec koncem wygladac ?
  • Poziom 18  
    Naładowałem dzisiaj akumulator na maxa prostownikiem, wymieniłem mostek 35A a takze modul z Telpodu na nowy. Przed jazda na uruchomionym silniku było napiecie 6,30V bez obciazenia z obcieazeniem ok 6,10v. Przejechalem sie rometem z 12 km napiecie na pracujacym silniki ok 6v pod obciazeniem. Sprawdziłem dodatkowo napięcia na kostce od zaplonu brazowy kabel plus 2 zolte od cewek tam bylo po 10,1V .
  • Poziom 34  
    Sprawdź jeszcze napięcia na mostku. Na wejściu zmiennego powinno być tyle samo co na kostce od zapłonu, a później stałe na wyjściu mostka (+ i -). Później pomiędzy + z mostka i - z masy.
  • Poziom 18  
    Z tym moze byc juz ciezko , bo nie wiem jak to sie mierzy, gdzie by trzeba bylo dotknac koncowkami miernika i na czym to mierzyc na V pradu przemiennego ?
  • Poziom 34  
    Miernik na V zmienne i mierzysz na tych wyprowadzeniach mostka gdzie są wężyki. Następnie miernik na V= i na wyprowadzeniach mostka "+" i "-|". I podaj co odczytałeś. Oczywiście przy odpalonym silniku.
  • Poziom 18  
    Motorek zawiozlem do mechanika, lecz z tego co mowi to ciemno to widzi zeby to zrobil. Napiecie z cewek wychodzi do mostka prostowniczego wchodzi i jakies tam wychodzi, ale z tego co mowil to poki co jeszcze nie wie co i jak, mowi ze przed kostka jest a za kostka juz nie dochodzi to napiecie takie jakie powinno do ladowania. Ma przy tym pogrzebac jeszcze jak o n tego nei zrobi to zaworze do kolejnego bo juz sam tego mam dosc:/. Jak mozecie to doradzcie cos jeszcze co trzeba zrobic po kolei. mowil ze bedzie zmenial mostek jescze na inny ale watpie zeby to cos dalo. I co z ta lampa przednia moze ja jak by najpierw podlaczyl tak jak trzeba pod zasilanie z iskrownia i dopiero grzebal ptzy elektryce bylo by letwiej mu dojsc to tego moze to przez nia ona tyle napiecia bierze ?
  • Poziom 18  
    Witam,
    Chciał bym odswieżyć temat.
    Po roku bezawaryjnego użytkowania znowu mam problem z ładowaniem akumulatora( spadek napięcia do 4v pod obciążeniem) . Napiecia na kostce instalacji od iskrownika ok 8,4v, mostek wymieniłem na nowy współczesny, niestety po chwili od odpalenia silnika przez chwile jest fajny prąd , zaraz pada do 0. Czy może mostek co wsadziłem jest jakiś kijowy? Czy powinienem akumulator najpierw naładować po tym jak padł i przez to nie może z samego silnika go naładować na full? Mostek i akumulator nowe jeszcze zamówiłem przez internet w razie czego...