Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prawidłowe zbudowanie układu z tranzystorem pMOS

jestem_hejka 21 Maj 2018 12:55 222 4
  • #1 21 Maj 2018 12:55
    jestem_hejka
    Poziom 2  

Hej! Jestem zupełnie zielona, jeśli chodzi o elektronikę i zwracam się do Was z gorącą prośbą. Mam problem ze zbudowaniem schematu: Prawidłowe zbudowanie układu z tranzystorem pMOS
    Rozumiem, że:
    1) "+" napięcia 0...10V mam podłączyć szeregowo na zewnętrzną nóżkę tranzystora,
    2) na drugą zewnętrzną nóżkę tranzystora podłączyć szeregowo rezystor R8 1k,
    3) szeregowo do środkowej nóżki tranzystora podłączyć rezystor R10 1k,
    4) równolegle do rezystora R10 podłączyć rezystor R9 1k,
    5) szeregowo do rezystora R9 podłączyć "+" napięcia 5V,
    6) "-" napięcia 0...10V podłączyć do "-" napięcia 5V (użyć kabla, którym będę mogła stworzyć jeszcze jedno połączenie "-" 5V) ,
    7) "-" napięcia 5V (tym kablem o którym pisałam wyżej) podłączyć równolegle do rezystora R10,
    8) woltomierz podłączyć równolegle na tranzystor z R8 (ale który kabel woltomierza od strony tranzystora, a który od strony R8?),
    9) i co z amperomierzem, bo już się zupełnie pogubiłam w tym miejscu? :(
    Przepraszam, jeśli mój post nie odpowiada poziomem pozostałym postom na forum i przez to mógłby kogoś urazić!

0 4
  • Testo
  • Pomocny post
    #2 21 Maj 2018 13:45
    chudybyk
    Poziom 28  

Prawie dobrze ;-), ale:
    - w ten sposób steruje się tranzystory Mosfet z podłożem typu N, a tutaj masz przeciwny - czyli typ P. Albo steruj go względem dodatniego zasilania, albo zmień typ tranzystora.
    - wszystkie minusy "-" najlepiej łączyć ze sobą - łatwiej jest ogarnąć to logicznie, gdy jest wspólna masa.
    - woltomierz podłączasz czarny do minusa a czerwony do plusa. Jeśli wyjdzie na odwrót, to miernik pokaże wartość ujemną.