Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyj±tek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że ogl±dasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?

Marek_Skalski 28 Maj 2018 11:30 7596 25
  • BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?

    Tematyka:
    Ten artykuł zawiera informacje dlaczego akumulatory mog± zostać u¶pione i w jaki sposób można je przywrócić do użytku.

    U¶piony akumulator
    Akumulatory Li-ion zawieraj± w swojej strukturze układ ochronny, który zapobiega ich uszkodzeniu w przypadku nadmiernego rozładowania. Ten ważny element odł±cza ogniwo czyni±c je teoretycznie bezużytecznym. Po dłuższym czasie, akumulator może wej¶ć w stan u¶pienia na skutek samorozładowania, które czę¶ciowo jest spowodowane przez procesy chemiczne ogniwa, a czę¶ciowo przez układ ochrony akumulatora stale pobieraj±cy niewielki pr±d. W zależno¶ci od producenta, układ ochronny aktywuje się przy napięciu od 2,2V/ogniwo do 2,9V/ogniwo. (Zobacz też BU-802b: Elevated Self-discharge)

    Budzenie ze snu
    Dostępne s± ładowarki, które potrafi± obudzić u¶piony akumulator, poprzez zwiększenie jego napięcia w celu dezaktywacji układu ochronnego (boost). Ładowarki pozbawione tej opcji wykrywaj± akumulator jako uszkodzony i nie naładuj± u¶pionego akumulatora. Budzenie polega na podaniu napięcia na styki akumulatora przy ograniczeniu pr±du do niewielkiego poziomu. W ten sposób układ ochronny dostaje zasilanie, a napięcie akumulatora może wzrosn±ć powyżej warto¶ci progowej, powyżej której rozpoczyna się normalne ładowanie. Typowo proces ożywiania trwa około minuty. Jeżeli napięcie ogniwa nie wzrasta do oczekiwanego poziomu, wtedy ogniwo należy uznać za uszkodzone. Rysunek 1. pokazuje w uproszczony sposób na czym polega procedura budzenia.

    BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?
    Rysunek 1. Wybudzanie akumulatora Li-ion ze stanu u¶pienia.


    Ryzyko
    Nie należy stosować tej metody do akumulatorów, których napięcie spadło poniżej 1,5V/ogniwo i utrzymywało się na takim poziomie przez tydzień lub dłużej. Mostki miedziowe powstaj±ce wewn±trz ogniwa mog± doprowadzić do czę¶ciowego lub całkowitego zwarcia. Ładowanie takiego akumulatora może spowodować niestabilno¶ć procesu, nadmierne wydzielanie ciepła, z ryzykiem pożaru wł±cznie. Zaawansowane ładowarki potrafi± rozpoznać takie sytuacje i zatrzymać proces ożywiania u¶pionego ogniwa.

    Budzenie ogniwa niesie jeszcze jedno ryzyko – zamianę polaryzacji. Większo¶ć ładowarek potrafi rozpoznać ogniwo podł±czone odwrotnie, o ile na jego zaciskach jest napięcie. U¶piony akumulator nie wykazuje żadnego napięcia na zaciskach, dlatego należy zachować duż± ostrożno¶ć, ponieważ istnieje ryzyko odwrotnego podł±czenia akumulatora. Przy braku napięcia, ładowarka może próbować obudzić akumulator, ale przy zamienionej polaryzacji nast±pi trwałe uszkodzenie ogniwa. Ogniwa Li-ion s± znacznie bardziej wrażliwe na zamianę polaryzacji niż inne typy akumulatorów.





    Zapobieganie usypianiu
    Przechowywanie akumulatorów litowo-jonowych nie jest wcale łatwym tematem. Z jednej strony producenci zalecaj± utrzymanie stanu naładowania rzędu 40% - 50% nominalnej warto¶ci, ale z drugiej strony samorozładowanie ogniw, szczególnie w podwyższonych temperaturach, może spowodować nadmierne rozładowanie i wej¶cie w stan u¶pienia. Wiedz±c, że akumulator nie będzie ładowany przez więcej niż 12 miesięcy, warto zwiększyć ładunek pocz±tkowy. (Zobacz też: BU-702: How to Store Batteries)

    Testy
    W laboratorium Cadex przebadano 294 akumulatory z telefonów komórkowych, które zostały zwrócone w ramach gwarancji. Zaawansowana ładowarka z analizatorem pozwoliła przywrócić do użytku 91% ogniw z pojemno¶ci± 80% i więcej. Ogniwa głęboko u¶pione stanowiły 30% z całej grupy. Po doładowaniu odzyskały sprawno¶ć. Nie udało się obudzić 9% akumulatorów. Wszystkie odzyskane pakiety wróciły do użytku i działały nie wykazuj±c wad. Ten przypadek pokazuje, że istniej± duże szanse na odzyskanie u¶pionego akumulatora.

    Ostatnia aktualizacja 2016.03.07

    Artykuł jest tłumaczeniem materiału zawartego na stronie: BU-808a: How to Awaken a Sleeping Li-ion

    Zapraszam do dyskusji w temacie.
    Marek


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wy¶lij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #3 28 Maj 2018 13:58
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Marek_Skalski napisał:
    Nie należy stosować tej metody do akumulatorów, których napięcie spadło poniżej 1,5V/ogniwo
    Jak to sprawdzić skoro, jak sam piszesz, :
    Marek_Skalski napisał:
    U¶piony akumulator nie wykazuje żadnego napięcia na zaciskach
    ? ;)

  • #4 28 Maj 2018 14:37
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Może na pocz±tek kilka definicji na potrzeby dyskusji:
    Ogniwo, to zbiornik z elektrodami i elektrolitem.
    Akumulator, to ogniwo + elektronika zabezpieczaj±ca.

    Jeżeli można się dostać do ogniwa, to można zmierzyć napięcie. Jeżeli nie można zmierzyć napięcia ogniwa, to wykonujemy test poprzez zasilanie akumulatora Ľródłem pr±dowym o niewielkiej warto¶ci i napięciu maksymalnym 3 V. Test trwa okre¶lony czas, np. 60 sekund, po czym wył±czamy zasilanie.
    Jeżeli napięcie nie ro¶nie w czasie testu lub pr±d osi±ga warto¶ć maksymaln± (zwarcie), to przyjmujemy ogniwo za trwale uszkodzone.
    Jeżeli napięcie ro¶nie i pr±d nie osi±ga warto¶ci maksymalnej, to rozpoczyna się "boost", który trwa do uzyskania napięcia bezpiecznego rzędu 2,9 V. Dalej następuje normalne ładowanie.

    Warto¶ci charakterystyczne dla pr±du s± funkcj± pojemno¶ci i temperatury ogniwa.
    Ja też szukam informacji na temat ogniw i akumulatorów. Chętnie zrobiłbym takie testy, ale nie mam uszkodzonych/u¶pionych akumulatorów i trochę mi brakuje czasu.

  • #5 28 Maj 2018 17:26
    abdul.98
    Poziom 14  

    Panowie nie wiem jak wy ja posiadam tylko Imax B6 (oryginalny) niestety nie ma on funkcji budzenia ogniw natomiast z powodzeniem udaje się podnie¶ć ogniwa ręcznie ustawiaj±c ładowarkę w tryb ładowania akumulatorów NiCd prad ustawiony na 1A i łaowanie do lekko ponad 3V oraz sprawdzanie co chwila temperatury ogniwa czy nie grzeje się potem normalne ładowania i lajonki się ładnie podnosz± bez specjalnych ładowarek

  • #6 28 Maj 2018 17:58
    piotr_go
    Poziom 28  

    Wypadało by wspomnieć że najpopularniejsze ogniwa 18650 czy pakiety modelarskie nie maj± żadnego układu ochronnego poza zabezpieczeniem przed przegrzaniem. Takich nie obudzimy, bo przy 0V będ± już martwe.
    Te z dołożonym zabezpieczeniem oznaczane s± jako "protected".

    Marek_Skalski napisał:
    Akumulator, to ogniwo + elektronika zabezpieczaj±ca.

    Akumulator to ogniwo które można ładować, kropka.

    Protected 14500 i zwykły 18650:
    BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?

  • #7 28 Maj 2018 18:29
    abdul.98
    Poziom 14  

    piotr_go napisał:
    Wypadało by wspomnieć że najpopularniejsze ogniwa 18650 czy pakiety modelarskie nie maj± żadnego układu ochronnego poza zabezpieczeniem przed przegrzaniem. Takich nie obudzimy, bo przy 0V będ± już martwe.
    Te z dołożonym zabezpieczeniem oznaczane s± jako "protected".
    Marek_Skalski napisał:
    Akumulator, to ogniwo + elektronika zabezpieczaj±ca.

    Akumulator to ogniwo które można ładować, kropka.

    Protected 14500 i zwykły 18650:
    BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?
    18650 no może nie do zera ale 0,1V i wstaj±

  • #8 28 Maj 2018 19:03
    abart64
    Poziom 29  

    Mam komplet 18650 z pakietu do Della. Niestety, zostawiłem na pół roku, zeszły do zera i nic nie może ich już podnie¶ć. Rozdłubałem baterię, porozcinałem na pojedyncze sztuki ale każdy jest jak kawał drutu, zwarcie prawie kompletne- 8A przy 1V.Nawet jedna sztuka nie rusza :(

  • #9 28 Maj 2018 22:03
    abdul.98
    Poziom 14  

    abart64 napisał:
    Mam komplet 18650 z pakietu do Della. Niestety, zostawiłem na pół roku, zeszły do zera i nic nie może ich już podnie¶ć. Rozdłubałem baterię, porozcinałem na pojedyncze sztuki ale każdy jest jak kawał drutu, zwarcie prawie kompletne- 8A przy 1V.Nawet jedna sztuka nie rusza :(
    Kolega chyba chce stracić łapki daj±c 8A ja 18650 podnoszę ładowark± Imax B6 ładuję najpierw tak jak NiCd 1A az uzyska 3V sprawdzaj±c czy się nie grzeje a potem jak normalnego lajonka i się podnosz±

  • #10 28 Maj 2018 22:34
    rafbid
    Poziom 32  

    abdul.98 napisał:
    piotr_go napisał:
    Wypadało by wspomnieć że najpopularniejsze ogniwa 18650 czy pakiety modelarskie nie maj± żadnego układu ochronnego poza zabezpieczeniem przed przegrzaniem. Takich nie obudzimy, bo przy 0V będ± już martwe.
    Te z dołożonym zabezpieczeniem oznaczane s± jako "protected".
    Marek_Skalski napisał:
    Akumulator, to ogniwo + elektronika zabezpieczaj±ca.

    Akumulator to ogniwo które można ładować, kropka.

    Protected 14500 i zwykły 18650:
    BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?
    18650 no może nie do zera ale 0,1V i wstaj±
    Baterię od telefonu podnosiłem od 0,00V miała tylko zabezpieczenie przed przegrzaniem.

  • #11 29 Maj 2018 10:42
    koczis_ws
    Poziom 25  

    Się człowiek uczy przez całe życie :). Nie wiedziałem o takim zabezpieczeniu a udało mi się przypadkiem ożywić akumulator od komórki, który wykazywał 0 V. Chciałem ponownie zmierzyć napięcie ale nie zauważyłem, że miernik jest ustawiony na omy. Miernik co¶ tam pokazał ale się zorientowałem o swoim błędzie, przeł±czyłem na wolty i o dziwo pokazało się co¶ koło 3 V. Widać pr±d z omomierza ożywił akumulator.
    Po naładowaniu zwykł± ładowark± bateryjka zaczęła działać normalnie.

  • #12 29 Maj 2018 11:36
    max-bit
    Poziom 25  

    Sa np. go¶cie na ajeglo którzy sprzedaj± takie podnoszone akku ze smieciowych pakietów (głównie z laptopów)
    To na ogół zużyte smieciowe akumulatory
    Ostatnio jest całe stado afer z pal±cymi się ¶mietnikami (podobno takie wysypiska zanotowały już ponad 60 pozarów od pocz±tku roku.
    Jak to nazywaj± działa sobie tzw mafia smieciowa która sprowadza smieci z EU nie ma co z tym robić to wybucha pożar.
    Niestety do¶ć szybko się okazało że nikt nie wie ile jest takich wysypisk (bo nie sa rejestrowane).
    Co ciekawe powód jest taki że do tej pory takie smieci trafiały do np. Chin tylko że ci ostatni przestali przyjmować ¶mieci ¶wiata.

    A WIĘC wszystkim pomysłodawcom aby wydłubywać ¶mieciowe akku z pakietów mówimy nie.

  • #13 29 Maj 2018 11:55
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Poruszyłe¶ bardzo poważny problem utylizacji zużytych akumulatorów.
    Z jednej strony mamy tanie urz±dzenia zużywaj±ce więcej energii, o krótkim czasie życia, szybko zamieniaj±ce się w odpad.
    Z drugiej strony mamy kampanie edukacyjne, rosn±c± ¶wiadomo¶ć zagrożenia i łatwo dostępne kosze na zużyte baterie i akumulatory, usprawniaj±ce gospodarkę odpadami.
    Ale nigdy nie wiemy co dzieje się póĽniej z zebranymi elektro¶mieciami, w tym również akumulatorami Li-ion. Na Dolnym ¦l±sku, sk±d pochodzę, jest przynajmniej kilka przetwórni ¶mieci wszelakich, do których każdego dnia przywozi się kilkana¶cie lub kilkadziesi±t ciężarówek z odpadami z różnych krajów. Z moich obserwacji, pracuj± tam ludzie nie maj±cy pojęcia o zagrożeniach chemicznych, biologicznych czy ¶rodowiskowych. Stada szczurów biegaj±ce w pobliżu to już stały element. Pożar, to niestety nadal najtańsza metoda pozbycia się materiałów niebezpiecznych poprzez ich utlenienie i wysłanie do atmosfery.

    Celem tego tematu jest wydłużenie życia akumulatora i wykorzystanie jego potencjału do granic możliwo¶ci. Uważam, że to jest lepsze dla nas i dla ¶rodowiska niż wyrzucanie i kupowania następnego, i następnego, i następnego...

  • #14 29 Maj 2018 20:18
    vodiczka
    Poziom 43  

    Marek_Skalski napisał:
    Celem tego tematu jest wydłużenie życia akumulatora i wykorzystanie jego potencjału do granic możliwo¶ci. Uważam, że to jest lepsze dla nas i dla ¶rodowiska niż wyrzucanie i kupowania następnego, i następnego, i następnego...
    Raczej jest to reanimacja trupa bo poprawnie eksploatowany akumulator nie wymaga czarodziejskich sztuczek
    Marek_Skalski napisał:
    Wiedz±c, że akumulator nie będzie ładowany przez więcej niż 12 miesięcy, warto zwiększyć ładunek pocz±tkowy.
    Wystarczy doładować regularnie raz w roku :)
    Sytuacje w których akumulator nie będzie mógł być doładowany z tak± częstotliwo¶ci± to wyj±tek z wyj±tków.

  • #15 29 Maj 2018 21:57
    kowal011
    Poziom 17  

    Ale bzdury. Baterie z telefonu można mniej więcej tak uratować ale 18650 z laptopa nie usypia...

  • #16 30 Maj 2018 09:11
    szeryf3
    Poziom 16  

    Dzięki temu artykułowi spróbuję obudzić kilka akumulatorów, które uważałem za kompletnie martwe.

  • #17 30 Maj 2018 20:47
    CMS
    Administrator HydePark

    kowal011 napisał:
    ale 18650 z laptopa nie usypia...


    Fakt. Je¶li nie jest, to ogniwo z zabezpieczeniem. Ale i taj niektóre 18650 maj±ce 0V da się podnie¶ć.

  • #19 30 Maj 2018 22:42
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    oskare2345 napisał:
    W ramach ciekawostki. Może ryzykowne lecz jak widać działa.
    Potęga internetu i YT w szczególno¶ci...

  • #20 31 Maj 2018 09:25
    CMS
    Administrator HydePark

    Też tak robiłem, ale bez wiercenia. Pod dodatnim biegunem jest co¶ ala bezpiecznik bimetaliczny, tyle że jedno razowy. Czasem da się uratować takie ogniwo, wciskaj±c delikatnie ten bezpiecznik, tak aby wrócił do pierwotnej pozycji.

  • #21 01 Cze 2018 09:13
    szeryf3
    Poziom 16  

    Na filmie YT bardzo dużo ostrzega przed niewła¶ciwym postępowaniem, ale spróbować można, a nóż się uda.

  • #22 02 Cze 2018 18:54
    E8600
    Poziom 36  

    Osobi¶cie mogę powiedzieć, że takie zabezpieczenie potrafi być pułapk±. Spotkałem bowiem kilka przypadków, że owe zabezpieczenie ulegało uszkodzeniu, a w rezultacie ogniwo było ładowane powyżej bezpiecznego napięcia. Miało to miejsce głównie w bateriach telefonów, które w wyniku przeładowania szybko nabierały kr±gło¶ci. Po sprawdzeniu mikroskopijnej elektroniki to ona była winna ładuj±c nawet do 5V ogniwo Li-ion.

    Ostatnio takie co¶ takiego spotkałem w baterii od modemu Huawei.

    BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?

    Bateria z odzysku, po 1 ładowaniu było ok, ale podczas rozładowywania wykazała znikom± pojemno¶ć 150 mAh, natomiast podczas 2 ładowania spuchła. Więc zabawa, pokaż kotku co masz w ¶rodku, sprawdzenie napięć. Napięcie na ogniwie 4,3 V, napięcie na stykach elektroniki zaledwie 3,7V i nie chciało i¶ć w górę. Sprawdzenie kontrolnie napięcia na ogniwie w trakcie ładowania, a tam 5V, odci±łem ogniwo i sprawdziłem napięcie na elektronice, a tam ponad 5V mimo iż elektronika była zasilana napięciem 4,2V z modułu ładowarki TP4056.
    Odcięte ogniwo pod ładowark± ożyło i ma przyzwoit± pojemno¶ć ok 2000 mAh. Jako, że ogniwo było troszkę spuchnięte po tym jednym ładowaniu potraktowałem je troszkę imadłem i mimo kolejnych cykli ładownia nie puchnie.
    Posłuży do zasilania oscyloskopu/multimetru lub innego wynalazku.

    Jeszcze uwaga dla potomnych, ta bateria składa się z 2 ogniw poł±czonych równolegle, prawdopodobnie od Nokii.


    Moja teoria, nadmierne rozładowanie w trakcie długiego leżakowania nienaładowanego ogniwa, w niektórych modelach potrafi uszkodzić elektronikę.

  • #23 04 Cze 2018 14:01
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 34  

    Marek_Skalski napisał:
    Budzenie polega na podaniu napięcia na styki akumulatora przy ograniczeniu pr±du do niewielkiego poziomu.

    Może kto¶ podać jakie¶ konkretne warto¶ci? Chociaż zakres "od do"?

  • #24 04 Cze 2018 18:01
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Opieraj±c się na dokumentacji produkowanych obecnie układów, pr±d jest na poziomie 0,05-0,1C, więc dla ogniwa 1200 mAh to będzie od 60 mA do 120 mA. Napięcie przy zwartym ogniwie będzie wynosiło 0 V. Koniec budzenia, to napięcie między 2,5 V a 2,9 V.
    Układy z tak± funkcj± produkuj± między innymi Texas Instruments, Maxim i Microchip.

  • #25 04 Cze 2018 18:14
    E8600
    Poziom 36  

    Nie wiem czy jest sens się bawić w zasilacze gdy najtańsza ładowarka TP4056 załatwia sprawę. Pocz±tkowo na ogniwo podaje znikomy pr±d 5-10 mA po podbiciu napięcia do 2,5 V zaczyna ładować pełn± moc± do 1A.
    Postawiłem t± ładowark± kilkana¶cie ogniw.

  • #26 26 Cze 2018 23:42
    lufex
    Poziom 14  

    Tak apropo baterii, Bateria wyjęta z 2-3 letniego asusa, tak opuchnięta że tylko mała igła wystarczyła, by jej żywot szybko się zakończył.
    BU-808A: Jak obudzić u¶piony akumulator Li-ion?