Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym - poprawki po deweloperze

ro-x 09 Cze 2018 09:00 3816 92
  • #61
    emigrant
    Poziom 28  
    To kup lampki innego producenta. Z tymi od F&F o ile pamiętam chodziło o to, że potrzebują na tyle mało prądu, że po przepaleniu bezpiecznika w BZ-3 LED'y dalej świeciły. BZ-3 przepuszcza pojedyncze miliampery, żeby zasilić własną lampkę informującą o przepaleniu bezpiecznika. Poza tym kontrolki mają tylko informować o obecności fazy lub jej braku. Nie będzie fazy to nie będzie nic świecić.
  • IGE-XAO
  • #62
    CYRUS2
    Poziom 38  
    ro-x napisał:
    Perspektywa wyłączenia obwodu w wigilię mogłaby się dla mnie źle skonczyć, i zagrożeniem nie byłby tu prąd
    To co koledze przeszkadza ?
  • #63
    ro-x
    Poziom 10  
    CYRUS2 napisał:
    ro-x napisał:
    Perspektywa wyłączenia obwodu w wigilię mogłaby się dla mnie źle skonczyć, i zagrożeniem nie byłby tu prąd
    To co koledze przeszkadza ?

    Zagrożeniem stałaby się wściekła żona. Jakakolwiek porażka energetyczna w jej królestwie, jakim jest kuchnia, wywołałaby święty gniew.

    A na poważnie, to ma być zrobione dobrze. Dom to inwestycja na resztę życia. Wszystko ma działać jak należy. Nie ma mowy o tresurze domowników że tego z tamtym jednocześnie nie można włączyć. Przyjmuję to co piszecie i zastosuje się do wskazówek. Jak pisałem, tynków nie ma, więc kabli dołożyc zawsze można.
  • #64
    CYRUS2
    Poziom 38  
    ro-x napisał:
    Zagrożeniem stałaby się wściekła żona. Jakakolwiek porażka energetyczna w jej królestwie, jakim jest kuchnia, wywołałaby święty gniew.
    Musi kolega zadbać o odpowiedni przydział mocy, tak żeby na wszystko wystarczyło.
    ro-x napisał:
    A co jak żyła PE w WLZ straci ciągłość? Wtedy mam instalację odbiorczą bez uziemienia.
    Snujesz bezsensowne katastroficzne teorie.
    PE nie straci ciągłości, bo to jest przewód bezprądowy.

    Niech się kolega martwi o to żeby N(PEN) nie stracił ciągłości.
    To jest przewód prądowy, najważniejszy.
    Wzrost rezystancji na połączeniach N(PEN) skutkuje zniszczeniem wszystkich odbiorników.
    Jak się płyta indukcyjna uszkodzi z tego powodu, kilkanaście dni dom będzie bez kuchni.
    To spowoduje ogromne wzburzenie tej niewiasty.
  • #65
    ro-x
    Poziom 10  
    CYRUS2 napisał:
    ro-x napisał:
    A co jak żyła PE w WLZ straci ciągłość? Wtedy mam instalację odbiorczą bez uziemienia.
    Snujesz bezsensowne katastroficzne teorie.
    PE nie straci ciągłości, bo to jest przewód bezprądowy.

    OK. W takim razie po co uziemiać dodatkowo w budynku szynę PE, skoro podział PEN na PE i N jest wykonany w ZK, WLZ jest 5 żyłowy i (według Ciebie) nie ma obawy o utratę ciągłości tego połączenia na linii ZK-RG?
  • #66
    CYRUS2
    Poziom 38  
    ro-x napisał:
    OK. W takim razie po co uziemiać dodatkowo w budynku szynę PE, skoro podział PEN na PE i N jest wykonany w ZK, WLZ jest 5 żyłowy i (według Ciebie) nie ma obawy o utratę ciągłości tego połączenia na linii ZK-RG?
    Uziemia się obiekt - w celu ekwipotencjalizacji i zabezpieczenia przeciwprzepięciowego.
    Obiekt,czyli GSU obiektu są połączone z PE.

    Uziomu nie można doprowadzać długim przewodem,ze względu na impedancję przewodu.
    Uziom a uziemienie to różne pojęcia.
    Uziemienie to potoczna nazwa przewodu PE pracującego dla celów ochrony przeciwporażeniowej.
    Ochronna przciwporażeniowa w układzie TN polega na połączeniu metalicznym.
  • #67
    emigrant
    Poziom 28  
    CYRUS2 napisał:
    Uziomu nie można doprowadzać długim przewodem,ze względu na impedancję przewodu.

    Można długim, tylko musi być o przekroju płaskim np. taśma(bednarka).
  • #68
    ro-x
    Poziom 10  
    CYRUS2 napisał:
    Uziemia się obiekt - w celu ekwipotencjalizacji i zabezpieczenia przeciwprzepięciowego.
    Obiekt,czyli GSU obiektu są połączone z PE.

    Wiem Kolego. Odniosłeś się do kawałka mojej wypowiedzi, która byłą reakcją na wypowiedź, w której kolega barteksmrek udowadniał, że mam uziom i że generalnie moja instalacja jest cacy.
    barteksmrek napisał:
    Masz uziom w złączu bądź liczniku a od złącza bądź licznika tncs. Sądzisz że developer źle zrobił i instalacje przeszły wszystkie odbiory. Musiał mieć firmę.


    Żeby była jasność, ja uziom wykonam i nie kwestionuję potrzeby jego istnienia. Nadal jednak uważam, że trafnie identyfikuję ryzyko możliwości utraty uziemienia w instalacji odbiorczej, jeśli jedynym do czego podłączona jest szyna PE jest przewód 6mm2 z WLZ. To był sens mojej wypowiedzi, do której się kolego CYRUS2 odniosłeś. Proszę ten temat już zostawmy, bo nic mądrego już do dyskusji nie wniesie. Zgadzamy się w tej kwestii :)

    Wracając do meritum, korzystając z Waszych porad odnośnie obwodów w kuchni, przeprojektowałem trochę RG uwzględniając dodatkowe obwody i rozkład na poszczególne fazy. Wywaliłem też trzy S'ki dobezpieczające kontrolki na rzecz F&F BZ-3. Same kontrolki pewnie zmienię na coś innej firmy, zobaczymy co będzie w hurtowni. Doszedł jeszcze napęd bramy (zgodnie z zaleceniem producenta siłowników FAAC - YKY 3x1,5 zabezpieczony B10A).

    Rozmawiałem też z elektrykiem. Powiedział, że jak zobaczy i zaakceptuje projekt, to będę mógł sam to osznurować, a on wykona potem do tego pomiary i dokumentację.

    Otwartym pozostaje kwestia wprowadzania przewodów do puszek w ścianach bez wierzchniej warstwy izolacji. Jak to poprawić bez wymiany przewodów?
    Mam pomysł, aby założyć na żyły kilka cm izolacji zdjętej z takiego samego przewodu, a połączenie uszczelnić termokurczką. Czy to będzie akceptowalne? Przypomnę, przewód traci wierzchnią warstwę izolacji 1-3cm przed wejściem do puszki. Obawiam się co z tym będzie jak zostanie zalane tynkiem.

    Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym - poprawki po deweloperze
  • IGE-XAO
  • #69
    emigrant
    Poziom 28  
    Schemat dobry. Czemu nie zrobisz sobie gniazda trójfazowego w środku garażu, albo na zewnątrz. Jak teraz nie jest potrzebne to może w przyszłości się przyda a nic nie szkodzi go zrobić. Byś musiał się tylko wykosztować na RCD 4P, wyłącznik nadprądowy 3P i przewód 5-żyłowy. Moim zdaniem warto.
  • #70
    ro-x
    Poziom 10  
    emigrant napisał:
    Jak rozdział PEN masz przed rozdzielnicą to taki SPD powinieneś zamontować np. http://www.hager.pl/katalog-pr...inowane-typ-1/spa401/32412.htm Nie masz instalacji odgromowej, więc wystarczy SPD z odpornością udarową do 12,5 kA.


    A czy może być SPN901? Różnica w cenie między SPA401 a SPN901 to jakieś 1200zł na korzyść SPN901...

    emigrant napisał:
    Schemat dobry. Czemu nie zrobisz sobie gniazda trójfazowego w środku garażu, albo na zewnątrz. Jak teraz nie jest potrzebne to może w przyszłości się przyda a nic nie szkodzi go zrobić. Byś musiał się tylko wykosztować na RCD 4P, wyłącznik nadprądowy 3P i przewód 5-żyłowy. Moim zdaniem warto.


    RCD 4P to jest już w rozdzielnicy, może zostać na obwód 3fazowy, Skę 3P pewnie gdzieś mam w klamotach. Posłucham Cię :)
  • #71
    emigrant
    Poziom 28  
    ro-x napisał:
    A czy może być SPN901? Różnica w cenie między SPA401 a SPN901 to jakieś 1200zł na korzyść SPN901...

    SPA401 posiada człon odcinający(iskiernik). Iskiernik potrafi odbierać duże prądy udarowe i takie jest jego zadanie. Nie ulega uszkodzeniu, oczywiście pod warunkiem jak prąd udarowy nie przekroczy jego odporności udarowej. Po chwilowym ostygnięciu, znowu może przyjmować kolejne "strzały". Jako drugi stopień T2 to połączone równolegle warystory do iskierników w tym SPA401, które mają zadanie ograniczające. SPN901 posiada tylko warystory. To takie same badziewie jak ten Legrand co masz zamontowany w rozdzielnicy. Skutki dostania się prądu udarowego do takiego SPD, który posiada tylko warystory mogą być takie -> https://www.youtube.com/watch?v=ejX8KXFxg30
    Nie patrz na ceny na stronie Hagera. SPA401 kosztuje 800 czy 900 złotych. Odbierz wiadomość priv. DEHNshield chyba znajdziesz za 1100 złotych.

    SPA401 to SPD 3+1. Posiada iskiernik sumujący. Będziesz też miał extra ochronę przeciwporażeniową. To dość istotne jak SPD posiada warystor... N od PE są galwaniczne oddzielone. Nie ma możliwości zwarcia między N i PE. Co zarazem nie ma możliwości wystąpienia niebezpiecznego potencjału na sieci PE w instalacji.

    Jak kasa nie gra roli to możesz zainstalować SPD z odpornością udarową 25 kA. Za takie SPD trzeba zapłacić ponad 2000 złotych i zajmuje miejsce 8 modułów.
    Hager - http://www.hager.pl/katalog-produktow/rozdzia...i-przepiec-kombinowane-typ-1/spn801/32970.htm

    DEHNventil - http://www.dehn.pl/docs/publikacje/karty_katalogowe/951400_951405.pdf

    Ja u siebie mam SPD z odpornością udarową 25 kA na fazę i 100 kA N-PE, ale to dlatego, że mam instalację odgromową. Więc tu nie ma mowy o innym SPD.

    Dodano po 9 [minuty]:

    ro-x napisał:
    RCD 4P to jest już w rozdzielnicy, może zostać na obwód 3fazowy, Skę 3P pewnie gdzieś mam w klamotach. Posłucham Cię

    No tak, RCD 4P już masz. Ska 3P kosztuje grosze. Jak IPZ na to pozwoli to daj Skę o charakterystyce C. Może kiedyś będziesz podłączał jakieś silniki o ciężkim rozruchu. Zwykła betoniarka ze swoim małym silniczkiem to też ciężki rozruch. Dobrze mieć gniazdo siłowe niż go nie mieć.
  • #72
    ro-x
    Poziom 10  
    Odnośnie różnicówek, dać typ AC czy A? Różnica w cenie 50zł od sztuki przy 3 sztukach mnie nie zabije, tylko czy jest sens.
  • #73
    emigrant
    Poziom 28  
    ro-x napisał:
    Odnośnie różnicówek, dać typ AC czy A? Różnica w cenie 50zł od sztuki przy 3 sztukach mnie nie zabije, tylko czy jest sens.

    Ja mam wszystko u siebie typu A. Nie interesuje mnie zdanie innych, że przepłacone, dałem zarobić firmom, blabla.

    Dodano po 1 [godziny] 32 [minuty]:

    Zastanów się, czy nie warto zamontować w rozdzielnicy zamiast FR przełącznik sieć-agregat z ręcznym przełączaniem I-0-II. Ja tak mam, mimo, że nie mam jeszcze agregatu i nie wiem kiedy kupię. Wyprowadzić do garażu, czy na elewację domu WLZ pod gniazdo 32 A jednofazowe.
  • #74
    ro-x
    Poziom 10  
    emigrant napisał:
    Zastanów się, czy nie warto zamontować w rozdzielnicy zamiast FR przełącznik sieć-agregat z ręcznym przełączaniem I-0-II. Ja tak mam, mimo, że nie mam jeszcze agregatu i nie wiem kiedy kupię. Wyprowadzić do garażu, czy na elewację domu WLZ pod gniazdo 32 A jednofazowe.

    Pomysł mi się podoba. Jako że mam kilkanaście metrów YKY 5x6mm2, to użyję go i zakończę gniazdem 32A 5P męskim w garażu. Będę mógł ewentualnie podłączyć generator 3F :D
  • #75
    emigrant
    Poziom 28  
    Agregat 3-f to zły pomysł. Sam miałem taki pomysł, żeby taki kupić. Agregat 3-F to same wady. Chyba, że kupisz taki za 50 tys. złotych o dużej mocy. Kupisz 3 fazowy np. 6 kW. Na fazę będziesz miał ledwo co 2 kW, do tego jakieś straty. To bez sensu. Jak kupisz jednofazowy to będziesz miał do dyspozycji na całą instalację domową całe 6 kW.
    Do tego agregat 3-f byś musiał równomiernie obciążać a domowe odbiorniki praktycznie w 100% są jednofazowe. WLZ robisz 5-żyłowy i w gnieździe 1-f mostkujesz L1,L2,L3 ze sobą.

    Dodano po 14 [minuty]:

    ro-x napisał:
    to użyję go i zakończę gniazdem 32A 5P męskim w garażu.

    Nie ma gniazd męskich. Nawet z racji bezpieczeństwa, żeby nikt paluchami nie dotknął bolców. Poza tym gniazdo to gniazdo, zawsze jest żeńskie.
  • #76
    ro-x
    Poziom 10  
    Ok, źle nazwałem. Powinienem napisać złącze. Miałem na myśli takie.
    https://www.tme.eu/pl/details/525-6/zlacza-wielofazowe-iec-60309/pce/

    Ok, rozumiem wady generatora 3f. Mogę zainstalować analogoczne w werski 3p niebieskie.
    https://elektrocave.pl/pl/p/Wtyczka-odbiornikowa-3P-16A-230V-niebieska-IP44-513-6/206850

    Swoją drogą widziałem kiedyś przypadek, że takie złącze zostało zainstalowane do zasilania analizatora krwi w laboratorium medycznym. Tak, męskie na ścianie. Elektryk nie widział w tym nic złego 😒
  • #77
    emigrant
    Poziom 28  
    Ja bym nie montował takiego wtyku, tylko gniazdo. Mimo, że to będzie beznapięciowe jak zasilanie będzie z sieci publicznej to lepiej, żeby nikt tam palcami nie dotykał. Nie kuś losu... W gnieździe takiej możliwości nie będzie.

    Ja mam coś takiego na elewacji https://www.300energia.com/gniazda-elektryczn...32a-2p-e-ip67-omnia-natynkowe,,rid,11361.html Z blokadą mechaniczną i jednocześnie rozłącznikiem. Póki nie przekręcisz blokady to nie wyjmiesz wtyku. Po wyjęciu wtyku nawet jak ktoś wsadzi gwoździa to nic się nie stanie bo gniazda są rozłączone. Takie samo gniazdo z blokadą też jest na elewacji tylko, że siłowe 32 A.
  • #78
    retrofood
    Moderator
    ro-x napisał:
    Tak, męskie na ścianie. Elektryk nie widział w tym nic złego 😒

    Kiedyś przed laty pseudoelektrycy u mnie na wsi (u Ciebie również był to doopa nie elektryk) też tak uważali w związku z czym jedynie dzięki wybitnie szczęśliwemu zbiegowi okoliczności ja jeszcze żyję.
    Gdybyśmy mogli się spotkać to pokazałbym Ci ślady na dłoni jakie mi nie zginęły nawet po kilkudziesięciu latach od tamtego porażenia. Dlatego proszę, daj spokój. Ja wiem, że to może być tragiczne!!!
  • #79
    ro-x
    Poziom 10  
    emigrant napisał:
    Ja mam coś takiego na elewacji https://www.300energia.com/gniazda-elektryczn...32a-2p-e-ip67-omnia-natynkowe,,rid,11361.html Z blokadą mechaniczną i jednocześnie rozłącznikiem. Póki nie przekręcisz blokady to nie wyjmiesz wtyku. Po wyjęciu wtyku nawet jak ktoś wsadzi gwoździa to nic się nie stanie bo gniazda są rozłączone. Takie samo gniazdo z blokadą też jest na elewacji tylko, że siłowe 32 A.

    O, no i znów się nauczyłem czegoś fajnego :) Podziękował.

    retrofood napisał:
    Dlatego proszę, daj spokój.

    Zrozumiał, zanotował, pięć razy przeanalizuje i zrobi tak, żeby było bezpiecznie i bez wystających bolców, na których może pojawić się napięcie.
  • #80
    ro-x
    Poziom 10  
    Jeszcze dwa pytania.
    1.
    Niestety, bez przedłużania przewodów w rozdzielnicy się nie obejdzie, wszystko jest niemalże na styk. Czy zastosowanie takich tulejek i zaizolowanie termokurczką będzie OK? Bo zakładam, że lutowanie to zły pomysł, a na poświęcenie całej szyny TH na ZUGi pozwolić sobie nie mogę - brak miejsca.

    Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym - poprawki po deweloperze

    2.
    Jakim przekrojem szyć rozdzielnicę? 6mm2 wystarczy, czy iść w 10mm2?
  • #81
    emigrant
    Poziom 28  
    Do bloku rozdzielczego tym samym przekrojem co WLZ. W SPD od zacisku uziemienia/PE minimum 16 mm^2. Zasilenia RCD jak tam sobie chcesz, ja bym robił 6 mm^2.
  • #82
    Akrzy74
    Poziom 39  
    emigrant napisał:
    Do bloku rozdzielczego tym samym przekrojem co WLZ

    Nie wiem na który post kolega odpowiedział, ale w wielu przypadkach to nie jest prawda.
    emigrant napisał:
    Zasilenia RCD jak tam sobie chcesz, ja bym robił 6 mm^2.

    Tutaj nie ma mowy o szkole "jak tam chcesz, ale ja bym dał..." Słyszał kolega o prądzie/obciążeniu znamionowym? Prądzie zwarciowym i długościach towarzyszących temu zjawisku o wielu twarzach (początkowy, długotrwały..)? Fajnie by było, gdyby kolega uzasadnił dlaczego wlz o tym samym przekroju, oraz dlaczego zasilenie RCD o przekroju 6mm2, uwzględniając prąd znamionowy aparatu, przewody i osprzęt.
    W wielu przypadkach przewymiarowanie nie ma uzasadnienia, bo mowa jest o prądzie znamionowym ok. 25A, a mostki długości kilkunastu centymetrów.
  • #83
    emigrant
    Poziom 28  
    Akrzy74 napisał:
    Nie wiem na który post kolega odpowiedział, ale w wielu przypadkach to nie jest prawda.

    Mnie wiele przypadków nie interesuje, tylko skupiłem się na tym temacie.
    Akrzy74 napisał:
    Fajnie by było, gdyby kolega uzasadnił dlaczego wlz o tym samym przekroju

    Nie wiem o co pytasz. Czytał kolega cały temat?
  • #84
    Akrzy74
    Poziom 39  
    Autor napisał, że ma jeszcze tylko dwa pytania- jedno dotyczące przedłużenia przewodów. Nie wiadomo których przewodów, bo została udzielona lakoniczna odpowiedź autora:
    Cytat:
    Jeszcze dwa pytania.
    1.
    Niestety, bez przedłużania przewodów w rozdzielnicy się nie obejdzie, wszystko jest niemalże na styk. Czy zastosowanie takich tulejek i zaizolowanie termokurczką będzie OK? Bo zakładam, że lutowanie to zły pomysł, a na poświęcenie całej szyny TH na ZUGi pozwolić sobie nie mogę - brak miejsca.

    Raczej nie ma mowy o bloku rozdzielczym, a o przedłużeniu przewodów, na styk, czyli wszystkich przewodów. Należy skontaktować się z elektrykiem, szczególnie dlatego, że autor elektrykiem nie jest.
    emigrant napisał:
    Nie wiem o co pytasz. Czytał kolega cały temat?

    Czytał kolega ostatnie pytania autora? Słyszał kolega o szynach grzebieniowych? To nie jest forum dla szwaczek i nie wszystko musi być szyte.
    Może zamiast przedłużania przewodów wystarczy unieść rozdzielnicę?- Szczególnie, jeśli to tzw stan surowy.
    Odniesienie do WLZ i tego samego przekroju nie na miejscu. Uważam, że nie wie kolega co to jest prąd znamionowy aparatu i prąd obciążenia obwodu. Samo stwierdzenie, że "ja bym dał" należy się autorytetom, których elektrycy szanują i często podają linki do ich wypracowań. Oni potrafią liczyć i nie narażają inwestora na koszty... :|
  • #85
    pol102
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Do takich przedłużeń stosuję tulejki izolowane:
    https://www.tim.pl/koncowka-tulejka-laczaca-izolowana-1-5-2-5mm2-pvc-li-2-5-100szt
    Końcówka /tulejka/ łącząca izolowana 1,5-2,5mm2 PVC LI 2,5 /100szt./
    Producent: EM GROUP

    Seria produktu: LI

    Indeks producenta: LI2,5

    Indeks TIM: 0003-00000-02164

    Praska kosztuje około 30zł. Podnoszenie rozdzielnicy skończy się tym, że będzie zbyt wysoko do normalnej obsługi... albo zbyt nisko bo to też już widziałem.
  • #86
    ro-x
    Poziom 10  
    Pierwszy dzień roboty przy wymianie rozdzielnicy za mną. Jednak stwierdziłem, że kompromisy zawsze źle się kończą, i wybrałem Hager FW2 5x24. Miejsca jest :)

    Efekt prac widać na załączonych zdjęciach. Jeśli szanowni koledzy dostrzegą jakieś nieprawidłowości lub mają inne cenne uwagi, proszę o komentarze.

    Uprzedzając, widoczna na zdjęciu pianka montażowa uzupełnia tylko braki w cegle, rozdzielnica jest pewnie zamocowana na ośmiu śrubach.

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za pomoc w dojściu do stanu obecnego.

    Instalacja elektryczna w domu jednorodzinnym - poprawki po deweloperzeInstalacja elektryczna w domu jednorodzinnym - poprawki po deweloperzeInstalacja elektryczna w domu jednorodzinnym - poprawki po deweloperze
  • #87
    Akrzy74
    Poziom 39  
    Czyli wymiana rozdzielnicy i/lub jej uniesienie (stan surowy) przyniosła pożądany skutek. Osobiście uważam, że nieprawidłowości jest wiele, ale jaki elektryk taka robota...
    Chyba nic nie zmieni faktu, że są nieprawidłowości. Skoro robota uzgodniona a elektryk wykonał rozdzielnicę wg jego wiedzy, nasze porady na nic się zdadzą, bo chłopisko robi tak- a nie inaczej (od zawsze :)) i działa. :lol:
  • #88
    ro-x
    Poziom 10  
    Akrzy74 napisał:
    Chyba nic nie zmieni faktu, że są nieprawidłowości

    Chłopisko robi, ale ja płacę. Jeśli jednak mógłbyś je wymienić, to byłbym wdzięczny. Celem ćwiczenia była poprawa instalacji, więc wolałbym, żeby nieprawidłowości nie było.
  • #89
    Akrzy74
    Poziom 39  
    ro-x napisał:
    Chłopisko robi, ale ja płacę.

    Proponuję, żeby elektryk narysował schemat rozdzielnicy, będzie Ci łatwiej zrozumieć. W schemacie niech uwzględni również połączenia wyrównawcze, wartość uziemienia szyny PE, dobór SPD i zabezpieczenie modułu lampek sygnalizacyjnych. Niech też wskaże na schemacie który przewód jest od którego obwodu (na zdjęciu brak tzw. opisówek).
    Nie wiem czy można doradzać w kwestii projektowej, bo kolega próbuje wyryć swoje inicjały na rozdzielnicy, która powinna być wykonana przez fachowca, a kolega jest amatorem.
    Powinien być schemat jednokreskowy elektryka (nie jakiś malunek), odpowiedź: dozwolone, zabronione lub w sam raz, poprawić to czy tamto.
    Będzie schemat, będzie dyskusja z moim udziałem.
  • #90
    ro-x
    Poziom 10  
    Akrzy74 napisał:
    Będzie schemat, będzie dyskusja z moim udziałem.

    Schemat w najbliższych dniach dostanę.
    Tymczasem odpowiem, że ten SPD jest tu tylko tymczasowo. Będzie docelowo Hager SPA401 (warystor+iskiernik), tylko chwilowo brakło funduszy. Lampki zabezpieczone topikami 1A.

    Uziomu jeszcze nie ma, będzie wykonywany w przyszłym tygodniu.
    Propozycja jest taka, aby bednarkę biegnącą od uziomów szpilkowych zakończyć przed wejściem do garażu na zewnątrz i stamtąd wejść do domu linką CU 16mm2 aż do GSU - odległość linki od połączenia z bednarką do GSU to 5m. Od GSU połączenie linką 16mm2 < 0,5m z szyną PE i SPD.

    I tutaj mam pytanie, czy te 5m linki 16mm2 od bednarki do GSU to nie jest za dużo do poprawnego zadziałania SPD?
    I czy w tym wypadku rezystancja uziomu ma wpływ na poprawne działanie ograniczników i powinna być < 10 omów?