Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

CMS 29 May 2018 09:00 6174 15
Nazwa.pl
  • W dzisiejszym artykule przedstawię Wam kolejny specjalnie dla Was zmontowany chiński układ. Tym razem będzie to "Radar na podczerwień", lub "czujnik parkowania", jak zwał tak zwał.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.
    Na dzień dzisiejszy możemy sobie kupić ten gadżet w cenie nieprzekraczającej 13 polskich złotych.

    Tym razem jednak poskładanie układu wymaga odrobiny umiejętności (znajomość oznaczeń na schemacie i umiejętność znalezienia na nim konkretnych elementów, to w tym wypadku minimum), bo producent nie zamieścił w warstwie opisowej płytki drukowanej wartości elementów, a jedynie numerki. W paczce nie znajdziemy schematu ani też żadnej instrukcji, więc musimy się oprzeć o nieostry schemat z aukcji, aczkolwiek nie wszyscy sprzedawcy podają go na tacy. Ja, na ten przykład, musiałem sam sobie znaleźć.

    Teraz czas na kilka zdjęć tego, co znajdziemy w żółtej kopercie.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.
    Tak wygląda zawartość.

    Poniżej widok samej płytki drukowanej.
    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.
    Jak widać, płytka ma bardzo marnej jakości warstwę opisową. Nie wiem czy napisy pościerały się w transporcie, czy od początku były niekompletne. To samo tyczy się soldermaski. Na zdjęciach widać, że jest pościerana w niektórych miejscach.

    Na kolejnych zdjęciach widać, jak układ powstaje. Warto je sobie zapisać na dysku, jeśli ktoś z Was ma zamiar zakupić ten układ. Mogą być bardzo pomocne przy montażu.
    Oczywiście, składanie zaczynamy od najniższych / najmniejszych elementów.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Co bardziej wnikliwi z Was, zauważą pewnie, że potencjometry są zamienione miejscami (w stosunku do zdjęć z aukcji), nie jest to moja pomyłka, a jedynie akt desperacji przy próbie zestrojenia tego ustrojstwa. O tym jednak za chwilę...

    Załączam także schemat tego "radaru". Niestety zdjęcie nie jest zbyt ostre, ale lepszym nie dysponuję.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Czas na odrobinę danych technicznych i to, co znajdziemy w zestawie:

    - nie znalazłem danych na temat zasilania układu, ale z użytych elementów można wywnioskować, że zasilać toto możemy napięciem DC w zakresie 5VDC-15VDC;
    - płytka drukowana (o jakości której już pisałem, że jest tragiczna) o wymiarach 60,5mm x 79,8mm, lub 60,5mm x 88,5mm, jeśli diody zamontujemy kątowo, tak jak ja. Wysokość zmontowanego układu w najwyższym punkcie, wynosi 15,5mm;
    - prąd pobierany przy zasilaniu wynoszącym 5,5VDC, gdy w zasięgu nie ma żadnego obiektu, wynosi 8mA, w momencie gdy świecą się wszystkie trzy diody, układ pobiera 38mA, nadal rozmawiamy o napięciu 5,5VDC;
    - mamy też, znany i lubiany, a nawet rzekłbym nieśmiertelny układ NE555;
    - jest też, poczwórny nie mniej znany, wzmacniacz operacyjny LM324;
    - 3 diody LED, w kolorach żółtym, zielonym oraz czerwonym;
    - jedną diodę nadawczą LED IR;
    - jedną diodę odbiorczą IR;
    - szesnaście rezystorów, różnych wartościach;
    - dwa potencjometry precyzyjne 50kOhm i 20kOhm;
    - dwie diody 1N4148;
    - dwa kondensatory ceramiczne;
    - pięć kondensatorów elektrolitycznych.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Zgodnie z opisem na stronie sprzedawcy, jest to układ typowo edukacyjny, mający na celu naukę lutowania i ogłady przy strojeniu. A muszę powiedzieć, że sporo siwych włosów mi przybyło, zanim uzyskałem efekt zbliżony do tego, jaki jest zaproponowany na stronie sprzedawcy, czyli:

    - obiekt w odległości 30cm - zapala się żółta dioda;
    - obiekt w odległości 20cm - dioda żółta świeci i zapala się zielona;
    - obiekt w odległości 10cm - powyższe dwie diody nadal świecą, a dodatkowo zapala się czerwona.

    Zacznijmy od początku, w paczuszce (o czym już wspomniałem), nie dostajemy, absolutnie żadnych informacji potrzebnych do złożenia tego wynalazku w całość. W pierwszej kolejności składałem na podstawie zdjęć znalezionych na chińskich aukcjach. Jednak, w przypadku kilku elementów miałem wątpliwości (trzy rezystory i kondensatory ceramiczne), zacząłem więc szukać większej ilości danych. Dotarłem do schematu, który zamieściłem powyżej. Z niego odczytałem, że oba potencjometry powinny mieć taką sama wartość, a ja dostałem jeden 20kOHM i jeden 50kOhm, patrząc na schemat uznałem, że to nie powinno mieć większego znaczenia, ale mimo wszystko wlutowałem je tak jak na zdjęciu, na którym się początkowo opierałem.

    Układ po złożeniu i podłączeniu zasilania, zdawał się działać całkiem poprawnie, do momentu, aż zacząłem go stroić. W życiu bym nie pomyślał, że z tak banalnym układem zejdzie mi się tyle czasu. Artykuł zaczął powstawać już 25 maja, pisać zacząłem 27 maja, ale aż do dziś walczyłem z układem, aby w końcu zaczął się zachowywać tak jak powinien.

    Do strojenia układu mamy dwa potencjometry, jeden do regulacji "czułości", drugi do regulacji "kiedy mają się zapalać poszczególne diody". Tutaj pozwolę sobie zacytować majfrenda:

    Quote:
    podczerwieni parking radar składa się z multiwibratora obwodu, transmisji i odbioru sygnału podczerwieni obwodu, wzmocnienie sygnału podczerwieni i napięcie komparator obwodu, i to ma znaków prostego obwodu, niski koszt, stabilnej pracy. This produkt jest szeroko stosowane w różnych odległości pomiar.

    instalacja Badania I Prosta Zasada Wprowadzenie
    1. HJ Podczerwieni rury HF transmisji i odbioru podczerwieni rury mają polaryzacji (długi pin jest dodatnia), proszę nie nieprawidłowo instalacji; kierunek instalacja może być w górę lub sideward. RP1 dostosowuje refleksji odległość, RP2 dostosowuje sensitiviity; gdy odległość wynosi 30 cm, LED 3 jest na; gdy odległość wynosi 20 cm, LED 2 i LED 3 są na; gdy odległość wynosi 10 cm, wszystkie światła są on. Przy Użyciu białego papieru na pokrycie czujnik podczerwieni otrzyma najlepszy refleksji efekt.

    2. elementy Obwodu NE555 i otoczenia tworzą multiwibrator, i generować fal podczerwieni signalafter IC2 trzecia pin wyjście i napęd na podczerwień rury HF do przesyłania transmisji na podczerwień sygnał.


    Myślę, że nie me potrzeby tłumaczenia z języka "czinglisz".

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Wracając do mojej walki z układem. W piątek, gdy otrzymałem paczkę, porobiłem zdjęcia, potem zmontowałem układ, zrobiłem kilka kolejnych zdjęć i już miałem dokumentować "dokładność pomiarów", gdy okazało się, że w żaden sposób nie idzie mi osiągnięcie obiecywanych efektów. Zauważyłem natomiast, że układ potrafi się zachowywać w bardzo dziwny i niekontrolowany sposób, po chwili doszedłem do wniosku, że winny jest przynajmniej jeden z potencjometrów. Wystarczyło przestać dotykać wkrętakiem pokrętła, a dioda/diody, zapalały się lub gasły, zaraz potem doszedłem do wniosku, ze wystarczy lekko stuknąć w potencjometr, aby wywołać efekt zapalenia się jednej lub dwóch diodek. Uznałem, że mam uszkodzonego peerka, zamieniłem je więc miejscami na próbę (i tu się wyjaśnia błąd na zdjęciu). Po zamianie potencjometrów miejscami niewiele się zmieniło, ale zmiana była jednak zauważalna. Zacząłem szukać dalej. Trafiłem na kolejny schemat.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Tutaj wartości potencjometrów montażowych są jeszcze inne.
    Poszedłem zatem na spacerek na wolumen i kupiłem sobie kilka takich potencjometrów 10kOhm, 20kOhm i 50kOhm, bo akurat nie miałem w swoich zasobach takich wartości w tym rozmiarze, a nie bardzo mi się chciało robić "pająki".
    Wstawiłem dwa razy po 50 kilo ohmów, i było jeszcze gorzej.

    Aaa, zapomniałem wam wspomnieć, stukanie i dotykanie scalaków i niektórych rezystorów (plastykową szpatułką), również powodowało zmiany w kalibracji układu (jeśli uzyskane efekty w ogóle mógłbym nazwać jakąkolwiek kalibracją). Po każdej interwencji w płytkę było tylko gorzej. Zacząłem wiec podejrzewać, że mam problem z brakiem kontaktu na którymś z pozostałych elementów lub na przykład pękniętą metalizacją rezystora (a to są jedne z tych najwredniejszych przypadków).

    Po ponad trzech godzinach zabawy, udało mi się ustalić, w jaki konkretnie sposób oraz gdzie ucisnąć płytkę, aby podczas nieprzerwanego docisku, dało się to sensownie skalibrować. Potem zostało już tylko znaleźć, gdzie jest nie-kontakt na płytce. Na pierwszą myśl przychodzi zimny lut. Ale swoich lutów jestem pewien, tym bardziej, że to stara dobra "ołowiówka", bo tych nowych stopów jakoś się brzydzę.
    Zacząłem więc badać ścieżki w powiększeniu 30 razy. I w końcu po kolejnych dwóch godzinach, znalazłem pękniętą ścieżkę, tuż przy samym padzie. Po naprawie połączenia, układ udało się skalibrować bez problemów.
    Niestety, tym razem musiałem użyć czarnego tła do zdjęć, bo na białym układ się gubił i głupiał.

    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.
    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Podsumowując.

    Jest to jeden z ciekawszych gadżetów do własnego montażu jakie do tej pory miałem przyjemność wam opisywać. Gdy emocje opadły, po tym jak w końcu znalazłem przyczynę niepoprawnego działania tak prostego układu, pojawił mi się na twarzy, uśmiech młodego elektronika, który już trzymał w ręku młotek, i oczami wyobraźni widział, jak nieszczęsny układ rozpryskuje się na kawałki... I nagle zobaczył gwiazdkę nadziei, a potem odkrył przyczynę usterki.
    Jeśli chodzi o tą straszną kalibrację, to wierzcie mi, że przy sprawnym układzie, zajmuje ona 2-3min.

    Czekam, na Wasze pomysły, dla zastosowania tego układu.
    Ja na ten przykład pomyślałem sobie o monitorowaniu stanu papieru toaletowego na takiej bardzo grubej / wielkiej rolce.
    Albo inny przykład, (skoro już wszystko musi być SMART albo IOT), informacja o tym czy mamy w szafie jeden, dwa, czy może trzy ręczniki gotowe do użycia.
    Liczę jednak, że znajdziecie jakieś bardziej sensowne zastosowania dla tego, ciekawego gadżetu.
    Biorąc pod uwagę, stracony czas oraz koszt dwóch nowych potencjometrów precyzyjnych, na warszawskim Wolumenie, oraz stracony czas, mogłoby się wydawać, że gra nie jest warta świeczki, zwłaszcza że nie mam na obecną chwilę konkretnego zastosowania dla tego modułu.
    Mam jednak powody przypuszczać, że zwyczajnie miałem pecha i trafił mi się wadliwy egzemplarz (jak to u Chińczyków bywa) i jestem wręcz pewien, że zamówione przez Was sztuki zadziałają, jak to się mówi, od pierwszego strzału.



    Pozdrawiam.
    CMS

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    CMS
    Administrator of HydePark
    Offline 
    Zabawę z elektroniką zacząłem jeszcze zanim poszedłem do zerówki. Zaczęło się od lutowania cynowych ludzików, a zaraz potem wytrawiłem swoją pierwszą płytkę i zmontowałem nadajnik FM. Oczywiście pod czujnym okiem Taty elektronika. Zawodowo związałem się z naprawą elektroniki około roku 2000 i działam w tej branży po dziś dzień. Któregoś dnia, kilkanaście lat temu, trafiłem na portal Elektroda.pl i już tutaj zostałem, z czasem zyskując rangę moderatora, a następnie administratora, oraz pobocznie redaktora.
    Has specialization in: <SERWIS SZEROKO POJĘTY>
    CMS wrote 7496 posts with rating 2053, helped 184 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2004 year.
  • Nazwa.pl
  • #2
    fotomh-s
    Level 24  
    Jako czujnik parkowania to tego nie widzę.
    Pierwsza sprawa to to jak się on sprawdzi przy powierzchni która słabo odbija IR. W takim przypadku przy tak małej czułości może być dzwon.
    Do tego sprawa kurzu który może zakryć te diody.
    Zsumujmy te dwa problemy i mamy zderzak do wymiany...

    ...A to jeszcze nie koniec. Skoro tak łatwo gubi kalibrację to pewnie i dryft termiczny będzie problemem.
  • Nazwa.pl
  • #3
    398216 Usunięty
    Level 43  
    fotomh-s wrote:
    Jako czujnik parkowania to tego nie widzę.

    To gadżet - nie żaden układ do zastosowania w roli gdzie ważna jest dokładność i pewność działania. Nie mniej jednak - poza poprawieniem własnej umiejętności posługiwania się lutownicą (a nawet wśród Użytkowników TEGO forum jest takich nie mało) pozwala chociaż w przybliżeniu (sic!) przyswoić sobie zasadę działania "prawdziwego" czujnika parkowania/zbliżeniowego. A w tej roli nie trzeba niczego więcej.
    Co do zastosowań - oczywiście amatorskich - może jakoś by się udało go przystosować jako czujnik wszelkich robotów poruszających się po podłodze? Wśród mebli miałby pole do popisu... oczywiście o ile w ogóle by działał w miarę poprawnie nie tylko na białe powierzchnie.
  • #4
    CMS
    Administrator of HydePark
    fotomh-s wrote:
    A to jeszcze nie koniec. Skoro tak łatwo gubi kalibrację to pewnie i dryft termiczny będzie problemem.


    Czytaj uważnie. Gubił kalibrację, bo miał pękniętą ścieżkę. Teraz działa całkiem dokładnie.

    398216 Usunięty wrote:
    oczywiście o ile w ogóle by działał w miarę poprawnie nie tylko na białe powierzchnie.


    Przy kalibracji posługiwałem się dłonią. Ten "radar" radzi sobie z każdą powierzchnią odbijającą promieniowanie IR. Radzi sobie nawet z luźno wiszącymi tkaninami, czego czujniki ultradźwiękowe nie potrafią. Nie twierdzę, że to jest idealny i wspaniały czujnik cofania, ale myślę, że cztery takie płytki, mogłyby się sprawdzić jako pomocnik tradycyjnego systemu ultradźwiękowego, bo dokładność możemy sobie ustawić do 1cm, ale myślę, że standardowe 30cm do 10cm będzie dobrym uzupełnieniem, bo z tego co się orientuję, większość fabrycznych systemów działa do minimum 30cm, mamy więc "przedłużkę".
  • #5
    jaszczur1111
    Level 33  
    Ode mnie duży plus dla autora za dociekliwość, cierpliwość itd. przy uruchomieniu tego bubla. Zabrakło staranności na etapie produkcji, dokumentacji i cholera wie gdzie, a on dał radę. Sam układ jest bardzo edukacyjny dla początkujących i zastosowanie kilku takich sprawnie działających układów w aucie może mieć sens. Chodzi o to, by badać w kilku miejscach.

    Pamiętać trzeba, że nawet najlepszy czujnik parkowania jest tylko marnym asystentem i zawsze może przeoczyć coś cienkiego np. słupek. (kierowca też) :D
  • #6
    CMS
    Administrator of HydePark
    jaszczur1111 wrote:
    Sam układ jest bardzo edukacyjny dla początkujących


    Zwłaszcza, jak się trafi, jak to ująłeś, bubel.
  • #7
    szeryf3
    Level 26  
    Zacząłem czytać ten artykuł z myślą o moim samochodzie i o ułatwieniu dla mnie, ale po skończeniu czytania doszedłem do wniosku po co jeszcze bardziej podstarzeć już i tak stare auto przy próbach parkowania przy pomocy tego czujnika.
  • #8
    CMS
    Administrator of HydePark
    Do samochodu, jako samodzielny zestaw do parkowania, to raczej słabo się nada. taniej i lepiej wyjdzie wpisać w Allegro "CZUJNIKI PARKTRONIC 4 x CZUJNIK PARKOWANIA COFANIA" i poniżej 40PLN z wysyłką zakupić gotowy zestaw.
  • #9
    timo66
    Level 23  
    A jak się ma sprawa jeśli by chcieć zwiększyć odległść? Chodzi mi tutaj o nie 30cm a o 3 czy 4 metry? Czy ten układ podoła?
    3m - Zielona lED
    2m - Pomarańczowa LED
    1m - Czerwona LED
  • #10
    fotomh-s
    Level 24  
    Czujniki odbiciowe zwykle nie są wykorzystywane na takich odległościach. Wątpię aby dało radę. Dla takich zastosowań sprawdzają się ultradźwięki.
  • #11
    koczis_ws
    Level 27  
    jaszczur1111 wrote:
    ...

    Pamiętać trzeba, że nawet najlepszy czujnik parkowania jest tylko marnym asystentem i zawsze może przeoczyć coś cienkiego np. słupek. (kierowca też) :D


    Mi się przydarzyło odwrotnie, piszczał jak było źdźbło trawy za samochodem a nie zauważył słupa oświetleniowego :(
    Czujniki ultradźwiękowe maja ograniczenie minimalnej odległości bo układ po wysłaniu wiązki musi czekać aż wygasną drgania płytki i dopiero wtedy odczytywać echo. Podczerwień nie ma tej wady ale zasięg ma mały, więc tak jak napisał CMS można go zastosować jako precyzer przy parkowaniu na styk a to przy problemach z miejscami do parkowania, przynajmniej u mnie, może być przydatne :)
  • #12
    CMS
    Administrator of HydePark
    timo66 wrote:
    A jak się ma sprawa jeśli by chcieć zwiększyć odległść? Chodzi mi tutaj o nie 30cm a o 3 czy 4 metry? Czy ten układ podoła?
    3m - Zielona lED
    2m - Pomarańczowa LED
    1m - Czerwona LED


    Jak tylko dobierzesz odpowiedni kolimator do diody nadawczej i jakiegoś fresnela do odbiorczej, to myślę że zadziała i do 10 metrów, jak nie dalej. Możesz też próbować zwiększyć ilość diod nadawczych i tylko poszukać fresnela do odbiorczej. Tak czy inaczej myślę, że 10m jest spokojnie do osiągnięcia.

    Mam taki oto czujnik bramy:
    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.
    Ma toto jakieś 20 lat.

    Użyte są tak samo jak tutaj zwykłe diody. Tylko, ze mają nakładki przypominające obiektywy.
    Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China. Radar / Czujnik cofania oparty na podczerwieni - DIY Kit - Made in China.

    Jak się tym kiedyś bawiłem to przy odległości jednego metra między czujkami, wystarczyło umieścić po środku obiekt wielkości długopisu, aby układ zareagował. Przy odległości czterech metrów wystarczył obiekt wielkości piłeczki tenisowej umieszczony po środku. Im bliżej którejś z czujek, umieszczamy obiekt, tym mniejszy może on być, aby układ go "zobaczył".
    Niestety nie mam pojęcia gdzie kupić takie nakładki na diody nadawcze. Bo jeśli chodzi o odbiorcze, to myślę, że fresnele z typowych pir'ów powinny się sprawdzić.

    Próbujcie i testujcie, a o efektach, tutaj meldujcie :).
  • #13
    timo66
    Level 23  
    Ciekawe, ciekawe - juz szukam u chińczyka.
  • #14
    CMS
    Administrator of HydePark
    Pamiętaj tylko, że ja mówię o stacjonarnym zamontowaniu, oraz, o tym, żeby czujki, a właściwie, te obiektywy były ustawione osiowo idealnie na przeciw siebie. A, tutaj mamy do czynienia ze światłem odbitym, więc wykrycie długopisu, może być problematyczne. Ale piłeczka powinna zadziałać, nawet przy mniejszej precyzji ustawienia.
  • #16
    CMS
    Administrator of HydePark
    W takim zastosowaniu, powinno to działać bezbłędnie. Kwestia optyki i odpowiedniego wyregulowania całości.