Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel - pomaranczowa kontrolka silnika

mikavel 30 May 2018 12:24 5355 29
  • #1
    mikavel
    Level 10  
    Witam,
    Od pewnego czasu świeci się pomarańczowa kontrolka silnika, na komputerze pokazuje się błąd P0171.
    Nie odczuwam żadnych zmian co do pracy auta, pali w normie, tylko przez cały czas się świeci pomarańczowa kontrolka.
    Na przeglądzie robiłem analizę spalin i wszystko jest OK.
    Poniżej wklejam dane z zamrożonej ramki, pierwsze dane na postoju, drugie podczas jazdy. Mógłby ktoś zdiagnozować na podstawie tych danych co powoduje wystąpienie błędu i zapalenie kontrolki?

    Auto Opel Insignia 1.8 benzyna

    Spoiler:
    Ramka zamrożona - NA POSTOJU
    DTC który spowodował zapisanie P0171
    wymaganych danych chwilowych

    System paliwowy - status 1 CL

    System paliwowy - status 2 --

    Wyliczona wartość obciążenia 14.9 %

    Temperatura płynu chłodzącego 99 °C
    silnik

    Korekta dawki paliwa w krótkim 14.1 %
    okresie - 1 rząd cylindrów

    Korekta dawki paliwa w długim 32.8 %
    okresie - rząd cylindrów 1

    Ciśnienie bezwzględne kolektora 27.0 kPa
    ssącego

    Wartość RPM silnika 778 rpm

    Czujnik prędkości pojazdu 0 km/h

    Zapłon - synchronizacja dla 11.0 °
    cylindra nr. 1

    Temperatura powietrza zasysanego 35 °C
    (Intake Air Temperature)

    Wielkość przepływu powietrza 1.50 g/s
    uzyskana z przepływomierza
    masowego powietrza

    Położenie bezwzględne 13.7 %
    przepustnicy

    Czas od uruchomienia silnika 283 sec

    Polecenie spustu par paliwa 9.8 %

    Wejście poziomu paliwa 72.2 %

    Liczba rozgrzań od czasu 2
    wyczyszczenia diagnostycznych
    kodów problemów

    Odległość przejechana od 12 Km
    wykasowania diagnostycznych kodów
    usterek

    Ciśnienie atmosferyczne 98 kPa

    Temperatura katalizatora - 1 rząd 726.0 °C
    cylindrów, czujnik 1

    Napięcie modułu sterującego 14.090 V

    Wartość bezwzględna obciążenia 10.6 %

    Żądany wskaźnik równoważności 0.999

    Względne położenie przepustnicy 0.4 %

    Temperatura powietrza otoczenia 24 °C

    Położenie bezwzględne B 13.3 %
    przepustnicy

    Położenie pedału przyspiesznika D 20.0 %



    Położenie pedału przyspiesznika E 9.8 %

    Sygnał polecenia sterowania 0.4 %
    siłownikiem przepustnicy


    Ramka zamrożona - PODCZAS JAZDY
    DTC który spowodował zapisanie P0171
    wymaganych danych chwilowych

    System paliwowy - status 1 CL

    System paliwowy - status 2 --

    Wyliczona wartość obciążenia 23.5 %

    Temperatura płynu chłodzącego 103 °C
    silnik

    Korekta dawki paliwa w krótkim 12.5 %
    okresie - 1 rząd cylindrów

    Korekta dawki paliwa w długim 25.8 %
    okresie - rząd cylindrów 1

    Ciśnienie bezwzględne kolektora 40.0 kPa
    ssącego

    Wartość RPM silnika 1654 rpm

    Czujnik prędkości pojazdu 12 km/h

    Zapłon - synchronizacja dla 40.5 °
    cylindra nr. 1

    Temperatura powietrza zasysanego 38 °C
    (Intake Air Temperature)

    Wielkość przepływu powietrza 5.73 g/s
    uzyskana z przepływomierza
    masowego powietrza

    Położenie bezwzględne 21.6 %
    przepustnicy

    Czas od uruchomienia silnika 326 sec

    Polecenie spustu par paliwa 18.8 %

    Wejście poziomu paliwa 56.9 %

    Liczba rozgrzań od czasu 0
    wyczyszczenia diagnostycznych
    kodów problemów

    Odległość przejechana od 3 Km
    wykasowania diagnostycznych kodów
    usterek

    Ciśnienie atmosferyczne 99 kPa

    Temperatura katalizatora - 1 rząd 592.0 °C
    cylindrów, czujnik 1

    Napięcie modułu sterującego 12.291 V

    Wartość bezwzględna obciążenia 19.2 %

    Żądany wskaźnik równoważności 0.999

    Względne położenie przepustnicy 8.2 %

    Temperatura powietrza otoczenia 24 °C

    Położenie bezwzględne B 21.2 %
    przepustnicy

    Położenie pedału przyspiesznika D 24.7 %

    Położenie pedału przyspiesznika E 12.2 %

    Sygnał polecenia sterowania 11.8 %
    siłownikiem przepustnicy
  • #3
    AbRe
    Level 11  
    P0171 to błąd dawki paliwa. Może być to sonda lambda. Jeśli samochód jest z LPG to może to też być winą instlacji.
  • #4
    mikavel
    Level 10  
    Sonda lambda przed katalizatorem, to ta co wchodzi w silnik?
    Czy te objawy mogą być winą przepływomierza?
  • #6
    ociz
    Moderator of Cars
    mikavel wrote:
    Czy te objawy mogą być winą przepływomierza?

    Tak, przepływomierz kłamie.
  • #8
    ladamaniac
    Level 39  
    Przepływomierz kłamie prawie o połowę prawdopodobnie stąd błąd ubogiej mieszanki. Po skasowaniu błędu korekty powinny się wyzerować i spowrotem iść w gorę. Możesz też prysnąć w dolot jakims plakiem czy zmywaczem i sprawdzić czy krótkoterminowa się cofnie na chwilę.
  • #9
    mikavel
    Level 10  
    Ok, w takim razie zacznę od wymiany przepływomierza
  • #10
    tzok
    Moderator of Cars
    Sprawdź najpierw czy przepływomierz "kłamie" czy silnik sobie ciągnie resztę powietrza "bokiem". Kupisz nowy zamiennik no-name za 100zł to będzie pokazywał tak samo albo wcale.
  • #11
    mikavel
    Level 10  
    A jak najlepiej sprawdzić czy ciągnie lewe powietrze?
    Na odpalonym silniku sprawdzałem węże i nic nie syczy, odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.
    Kolega wyżej pisał żeby psiknąć w dolot, ale gdzie dokładnie?
  • #12
    tzok
    Moderator of Cars
    mikavel wrote:
    A jak najlepiej sprawdzić czy ciągnie lewe powietrze?
    Nie wiem czy najlepiej ale najłatwiej rozpylić trochę samostartu lub Plaka wokół kolektora dolotowego na pracującym silniku i obserwować czy nie podniosą się obroty (jeśli go zassie, np. przez nieszczelność to obroty się podniosą). Trzeba to zrobić w takim miejscu, żeby opary nie miały szans być zaciągnięte normalną drogą - przez chwyt powietrza.

    mikavel wrote:
    Na odpalonym silniku sprawdzałem węże i nic nie syczy, odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.
    Jaki korek? Dlaczego miałby się wyjmować z oporem?

    mikavel wrote:
    Kolega wyżej pisał żeby psiknąć w dolot, ale gdzie dokładnie?
    We wlot powietrza, a jeszcze lepiej wyjąć filtr powietrza i tam siknąć, tak żeby dać dodatkowe paliwo i zobaczyć czy sterownik silnika zauważy wzbogacenie mieszanki (zmniejszy korektę krótkoterminową składu mieszanki).
  • #13
    ladamaniac
    Level 39  
    Nieszczelność z kolei sprawdzisz pryskając po kolektorze dolotowym i całym dolocie. Patrzysz na sondę i widzisz czy jest wzbogacenie. Oczywiście bardzo ostrożnie, przebicie albo peyśnięcie w okolice dolotu i pożar gotowy.
  • #14
    mikavel
    Level 10  
    Dzięki za rady, w przyszłym tygodniu postaram się to ogarnąć.

    ladamaniac wrote:
    Oczywiście bardzo ostrożnie, przebicie albo peyśnięcie w okolice dolotu i pożar gotowy.

    No to mnie nastraszyłeś ;) ja słyszałem że można też psikać czymś niepalnym, tylko żeby była piana :)
  • #15
    ladamaniac
    Level 39  
    Reakcji z piany na sondzie nie zobaczysz, jak dziura będzie gdzieś od spodu też nie bardzo. Czasem szły dwie piany na auto i nic, a zmywacz do hamulców robił. Piana jest raczej do nadciśnienia, sprawdzanie szczelności Lpg, klimy, choć czasem pokaże i na podciśnieniu. Fakt, jest 100% bezpieczna.
  • #16
    ociz
    Moderator of Cars
    Tam niczym nie trzeba psikać, żeby pomiar masy powietrza był tak zaniżony to dziura musiała by być duża, widoczna gołym okiem, i to tylko między przepływomierzem a przepustnicą, bo inaczej pisał byś o nierównej pracy itd.
  • #17
    helmud7543
    Level 43  
    mikavel wrote:
    (...) odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.

    Wlew oleju? Powinien być trochę przyssany a silnik zmienić pracę po jego odkręceniu.
  • #18
    mikavel
    Level 10  
    helmud7543 wrote:
    mikavel wrote:
    (...) odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.

    Wlew oleju? Powinien być trochę przyssany a silnik zmienić pracę po jego odkręceniu.


    Dokładnie takie były objawy, był lekko przyssany, a po odkręceniu silnik zaczął jakby lekko się dusić. Robiłem tak, ponieważ kilka osób mi tak poradziło sprawdzić nieszczelność (nawet tu na forum w innym temacie tez przeczytałem o takiej metodzie), bo jakby korek tak przyssało żeby ciężko było go wyjąc, to oznaczałoby ze gdzieś jest dziura.

    W przyszłym tygodniu wezmę się za usuniecie tej usterki, zacznę od spsikania, tak jak radzą tutaj koledzy, a jak nic nie wyjdzie, to będę wymieniał przepływomierz
  • #20
    mikavel
    Level 10  
    Udało mi się znaleźć kogoś do podmiany przepływomierza i efekt jest taki sam jak na moim, czyli błędu nie da się wykasować, a pomarańczowa kontrolka wraca po paru kilometrach.
    Teraz sonda, ta z przodu silnika? Ma ktoś jakiś pomysł?

    Wrzucam zamrożoną ramkę po zamianie przepływomierza:

    DTC który spowodował zapisanie P0171
    wymaganych danych chwilowych

    System paliwowy - status 1 CL

    System paliwowy - status 2 --

    Wyliczona wartość obciążenia 15.7 %

    Temperatura płynu chłodzącego 88 °C
    silnik

    Korekta dawki paliwa w krótkim 24.2 %
    okresie - 1 rząd cylindrów

    Korekta dawki paliwa w długim 32.8 %
    okresie - rząd cylindrów 1

    Ciśnienie bezwzględne kolektora 29.0 kPa
    ssącego

    Wartość RPM silnika 782 rpm

    Czujnik prędkości pojazdu 0 km/h

    Zapłon - synchronizacja dla 9.5 °
    cylindra nr. 1

    Temperatura powietrza zasysanego 18 °C
    (Intake Air Temperature)

    Wielkość przepływu powietrza 1.67 g/s
    uzyskana z przepływomierza
    masowego powietrza

    Położenie bezwzględne 14.5 %
    przepustnicy

    Czas od uruchomienia silnika 456 sec

    Polecenie spustu par paliwa 6.7 %

    Wejście poziomu paliwa 44.3 %

    Liczba rozgrzań od czasu 3
    wyczyszczenia diagnostycznych
    kodów problemów

    Odległość przejechana od 8 Km
    wykasowania diagnostycznych kodów
    usterek

    Ciśnienie atmosferyczne 99 kPa

    Temperatura katalizatora - 1 rząd 572.0 °C
    cylindrów, czujnik 1

    Napięcie modułu sterującego 14.373 V

    Wartość bezwzględna obciążenia 11.8 %

    Żądany wskaźnik równoważności 0.999

    Względne położenie przepustnicy 0.8 %

    Temperatura powietrza otoczenia 16 °C

    Położenie bezwzględne B 13.7 %
    przepustnicy

    Położenie pedału przyspiesznika D 19.6 %

    Położenie pedału przyspiesznika E 9.8 %

    Sygnał polecenia sterowania 1.2 %
    siłownikiem przepustnicy
  • #22
    mikavel
    Level 10  
    Moze to być wina filtra powietrza? Pytam, ponieważ kontrolka pierwszy raz zaczęła zapalać się po ok 2-3 miesiącach od wymiany filtra, może on jest jakiś za gesty? Sprawdzałem go, to na oko źle nie wygląda, nie jest zabrudzony, wiec może sam filtr jest zrobiony z jakiegoś felernego materiału (mam FILTRONa)
  • #23
    jack63
    Level 43  
    mikavel wrote:
    Ciśnienie bezwzględne kolektora 29.0 kPa
    ssącego

    Jaki dokładnie silnik ma ten Opel? Pytam bo coś się nie zgadza.
    Jak przepływomierz to skąd podciśnienie z kolektora dolotowego, czyli wskazanie MAP sensor?
    Dziurka, o ile jest(?), jest niewielka bo auto jeździ normalnie, czyli korekty wystarczają.
    Jak przy wymianie filtra pow mechanik niechcący zrzucił cieniutką rurkę z pod przepustnicy to silnik chciał zwariować...
    Mój silnik to Z14XE.
    Sprawdź wężyk podciśnienia do serwa.
  • #24
    mikavel
    Level 10  
    silnik 1.8 A18XER benzyna
  • #25
    ociz
    Moderator of Cars
    Przytrzymaj chwilę 1800 rpm bez obciążenia i zobacz wtedy co ten MAF widzi, powinno być około 6 g/s.
  • #26
    mikavel
    Level 10  
    ociz wrote:
    Przytrzymaj chwilę 1800 rpm bez obciążenia i zobacz wtedy co ten MAF widzi, powinno być około 6 g/s.


    Przytrzymałem obroty na 1800 i MAF pokazuje ok 4,5 g/s.
    Sprawdzałem to na moim przepływomierzu, jak i na pożyczonym i wskazania są takie same czyli ok 4,5 g/s, wiec wnioskuje ze przepływomierz jest sprawny.
    Skoro obydwa pokazują taką samą za mala wartość, to może coś z filtrem powietrza jest nie tak? jakiś badziewny, za gesty itp?
  • #27
    mikavel
    Level 10  
    ociz wrote:
    Przytrzymaj chwilę 1800 rpm bez obciążenia i zobacz wtedy co ten MAF widzi, powinno być około 6 g/s.


    Przytrzymałem obroty na 1800 i MAF pokazuje ok 4,5 g/s.
    Sprawdzałem to na moim przepływomierzu, jak i na pożyczonym i wskazania są takie same czyli ok 4,5 g/s, wiec wnioskuje ze przepływomierz jest sprawny. Sprawdzałem również bez filtra powietrza, bo miałem podejrzenia ze może on być zasyfiony, jednak nada wskazuje 4,5 g/s

    Ma ktoś jeszcze jakiś pomysł?
  • #28
    andrzej20001
    Level 43  
    W oplach był problem z masą przepływomierza.
  • #29
    mikavel
    Level 10  
    andrzej20001 wrote:
    W oplach był problem z masą przepływomierza.


    Jak mogę to zdiagnozować?
  • #30
    ociz
    Moderator of Cars
    Pomierz napięcia na każdym z pinów przepływomierza względem masy na silniku. Oczywiście na podłączonym.