Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel - pomaranczowa kontrolka silnika

mikavel 30 Maj 2018 12:24 870 29
  • #1 30 Maj 2018 12:24
    mikavel
    Poziom 9  

    Witam,
    Od pewnego czasu świeci się pomarańczowa kontrolka silnika, na komputerze pokazuje się błąd P0171.
    Nie odczuwam żadnych zmian co do pracy auta, pali w normie, tylko przez cały czas się świeci pomarańczowa kontrolka.
    Na przeglądzie robiłem analizę spalin i wszystko jest OK.
    Poniżej wklejam dane z zamrożonej ramki, pierwsze dane na postoju, drugie podczas jazdy. Mógłby ktoś zdiagnozować na podstawie tych danych co powoduje wystąpienie błędu i zapalenie kontrolki?

    Auto Opel Insignia 1.8 benzyna

    Spoiler:
    Ramka zamrożona - NA POSTOJU
    DTC który spowodował zapisanie P0171
    wymaganych danych chwilowych

    System paliwowy - status 1 CL

    System paliwowy - status 2 --

    Wyliczona wartość obciążenia 14.9 %

    Temperatura płynu chłodzącego 99 °C
    silnik

    Korekta dawki paliwa w krótkim 14.1 %
    okresie - 1 rząd cylindrów

    Korekta dawki paliwa w długim 32.8 %
    okresie - rząd cylindrów 1

    Ciśnienie bezwzględne kolektora 27.0 kPa
    ssącego

    Wartość RPM silnika 778 rpm

    Czujnik prędkości pojazdu 0 km/h

    Zapłon - synchronizacja dla 11.0 °
    cylindra nr. 1

    Temperatura powietrza zasysanego 35 °C
    (Intake Air Temperature)

    Wielkość przepływu powietrza 1.50 g/s
    uzyskana z przepływomierza
    masowego powietrza

    Położenie bezwzględne 13.7 %
    przepustnicy

    Czas od uruchomienia silnika 283 sec

    Polecenie spustu par paliwa 9.8 %

    Wejście poziomu paliwa 72.2 %

    Liczba rozgrzań od czasu 2
    wyczyszczenia diagnostycznych




    kodów problemów

    Odległość przejechana od 12 Km
    wykasowania diagnostycznych kodów
    usterek

    Ciśnienie atmosferyczne 98 kPa

    Temperatura katalizatora - 1 rząd 726.0 °C
    cylindrów, czujnik 1

    Napięcie modułu sterującego 14.090 V

    Wartość bezwzględna obciążenia 10.6 %

    Żądany wskaźnik równoważności 0.999

    Względne położenie przepustnicy 0.4 %

    Temperatura powietrza otoczenia 24 °C

    Położenie bezwzględne B 13.3 %
    przepustnicy

    Położenie pedału przyspiesznika D 20.0 %

    Położenie pedału przyspiesznika E 9.8 %

    Sygnał polecenia sterowania 0.4 %
    siłownikiem przepustnicy


    Ramka zamrożona - PODCZAS JAZDY
    DTC który spowodował zapisanie P0171
    wymaganych danych chwilowych

    System paliwowy - status 1 CL

    System paliwowy - status 2 --

    Wyliczona wartość obciążenia 23.5 %

    Temperatura płynu chłodzącego 103 °C
    silnik

    Korekta dawki paliwa w krótkim 12.5 %
    okresie - 1 rząd cylindrów

    Korekta dawki paliwa w długim 25.8 %
    okresie - rząd cylindrów 1

    Ciśnienie bezwzględne kolektora 40.0 kPa
    ssącego

    Wartość RPM silnika 1654 rpm

    Czujnik prędkości pojazdu 12 km/h

    Zapłon - synchronizacja dla 40.5 °
    cylindra nr. 1

    Temperatura powietrza zasysanego 38 °C
    (Intake Air Temperature)

    Wielkość przepływu powietrza 5.73 g/s
    uzyskana z przepływomierza
    masowego powietrza

    Położenie bezwzględne 21.6 %
    przepustnicy

    Czas od uruchomienia silnika 326 sec

    Polecenie spustu par paliwa 18.8 %

    Wejście poziomu paliwa 56.9 %

    Liczba rozgrzań od czasu 0
    wyczyszczenia diagnostycznych
    kodów problemów

    Odległość przejechana od 3 Km
    wykasowania diagnostycznych kodów
    usterek

    Ciśnienie atmosferyczne 99 kPa

    Temperatura katalizatora - 1 rząd 592.0 °C
    cylindrów, czujnik 1

    Napięcie modułu sterującego 12.291 V

    Wartość bezwzględna obciążenia 19.2 %

    Żądany wskaźnik równoważności 0.999

    Względne położenie przepustnicy 8.2 %

    Temperatura powietrza otoczenia 24 °C

    Położenie bezwzględne B 21.2 %
    przepustnicy

    Położenie pedału przyspiesznika D 24.7 %

    Położenie pedału przyspiesznika E 12.2 %

    Sygnał polecenia sterowania 11.8 %
    siłownikiem przepustnicy

    0 29
  • #3 30 Maj 2018 12:51
    AbRe
    Poziom 10  

    P0171 to błąd dawki paliwa. Może być to sonda lambda. Jeśli samochód jest z LPG to może to też być winą instlacji.

    0
  • #4 30 Maj 2018 18:34
    mikavel
    Poziom 9  

    Sonda lambda przed katalizatorem, to ta co wchodzi w silnik?
    Czy te objawy mogą być winą przepływomierza?

    0
  • #6 30 Maj 2018 21:37
    ociz
    Moderator Samochody

    mikavel napisał:
    Czy te objawy mogą być winą przepływomierza?

    Tak, przepływomierz kłamie.

    0
  • #8 30 Maj 2018 23:11
    ladamaniac
    Poziom 37  

    Przepływomierz kłamie prawie o połowę prawdopodobnie stąd błąd ubogiej mieszanki. Po skasowaniu błędu korekty powinny się wyzerować i spowrotem iść w gorę. Możesz też prysnąć w dolot jakims plakiem czy zmywaczem i sprawdzić czy krótkoterminowa się cofnie na chwilę.

    0
  • #9 01 Cze 2018 11:23
    mikavel
    Poziom 9  

    Ok, w takim razie zacznę od wymiany przepływomierza

    1
  • #10 01 Cze 2018 11:30
    tzok
    Moderator Samochody

    Sprawdź najpierw czy przepływomierz "kłamie" czy silnik sobie ciągnie resztę powietrza "bokiem". Kupisz nowy zamiennik no-name za 100zł to będzie pokazywał tak samo albo wcale.

    0
  • #11 01 Cze 2018 13:30
    mikavel
    Poziom 9  

    A jak najlepiej sprawdzić czy ciągnie lewe powietrze?
    Na odpalonym silniku sprawdzałem węże i nic nie syczy, odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.
    Kolega wyżej pisał żeby psiknąć w dolot, ale gdzie dokładnie?

    0
  • #12 01 Cze 2018 14:42
    tzok
    Moderator Samochody

    mikavel napisał:
    A jak najlepiej sprawdzić czy ciągnie lewe powietrze?
    Nie wiem czy najlepiej ale najłatwiej rozpylić trochę samostartu lub Plaka wokół kolektora dolotowego na pracującym silniku i obserwować czy nie podniosą się obroty (jeśli go zassie, np. przez nieszczelność to obroty się podniosą). Trzeba to zrobić w takim miejscu, żeby opary nie miały szans być zaciągnięte normalną drogą - przez chwyt powietrza.

    mikavel napisał:
    Na odpalonym silniku sprawdzałem węże i nic nie syczy, odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.
    Jaki korek? Dlaczego miałby się wyjmować z oporem?

    mikavel napisał:
    Kolega wyżej pisał żeby psiknąć w dolot, ale gdzie dokładnie?
    We wlot powietrza, a jeszcze lepiej wyjąć filtr powietrza i tam siknąć, tak żeby dać dodatkowe paliwo i zobaczyć czy sterownik silnika zauważy wzbogacenie mieszanki (zmniejszy korektę krótkoterminową składu mieszanki).

    0
  • #13 01 Cze 2018 15:37
    ladamaniac
    Poziom 37  

    Nieszczelność z kolei sprawdzisz pryskając po kolektorze dolotowym i całym dolocie. Patrzysz na sondę i widzisz czy jest wzbogacenie. Oczywiście bardzo ostrożnie, przebicie albo peyśnięcie w okolice dolotu i pożar gotowy.

    0
  • #14 02 Cze 2018 09:58
    mikavel
    Poziom 9  

    Dzięki za rady, w przyszłym tygodniu postaram się to ogarnąć.

    ladamaniac napisał:
    Oczywiście bardzo ostrożnie, przebicie albo peyśnięcie w okolice dolotu i pożar gotowy.

    No to mnie nastraszyłeś ;) ja słyszałem że można też psikać czymś niepalnym, tylko żeby była piana :)

    0
  • #15 02 Cze 2018 10:07
    ladamaniac
    Poziom 37  

    Reakcji z piany na sondzie nie zobaczysz, jak dziura będzie gdzieś od spodu też nie bardzo. Czasem szły dwie piany na auto i nic, a zmywacz do hamulców robił. Piana jest raczej do nadciśnienia, sprawdzanie szczelności Lpg, klimy, choć czasem pokaże i na podciśnieniu. Fakt, jest 100% bezpieczna.

    0
  • #16 02 Cze 2018 10:13
    ociz
    Moderator Samochody

    Tam niczym nie trzeba psikać, żeby pomiar masy powietrza był tak zaniżony to dziura musiała by być duża, widoczna gołym okiem, i to tylko między przepływomierzem a przepustnicą, bo inaczej pisał byś o nierównej pracy itd.

    0
  • #17 02 Cze 2018 11:10
    helmud7543
    Poziom 42  

    mikavel napisał:
    (...) odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.

    Wlew oleju? Powinien być trochę przyssany a silnik zmienić pracę po jego odkręceniu.

    0
  • #18 02 Cze 2018 13:31
    mikavel
    Poziom 9  

    helmud7543 napisał:
    mikavel napisał:
    (...) odkręcałem korek od silnika i wyjmuje się go bez większego oporu.

    Wlew oleju? Powinien być trochę przyssany a silnik zmienić pracę po jego odkręceniu.


    Dokładnie takie były objawy, był lekko przyssany, a po odkręceniu silnik zaczął jakby lekko się dusić. Robiłem tak, ponieważ kilka osób mi tak poradziło sprawdzić nieszczelność (nawet tu na forum w innym temacie tez przeczytałem o takiej metodzie), bo jakby korek tak przyssało żeby ciężko było go wyjąc, to oznaczałoby ze gdzieś jest dziura.

    W przyszłym tygodniu wezmę się za usuniecie tej usterki, zacznę od spsikania, tak jak radzą tutaj koledzy, a jak nic nie wyjdzie, to będę wymieniał przepływomierz

    0
  • #20 27 Cze 2018 10:34
    mikavel
    Poziom 9  

    Udało mi się znaleźć kogoś do podmiany przepływomierza i efekt jest taki sam jak na moim, czyli błędu nie da się wykasować, a pomarańczowa kontrolka wraca po paru kilometrach.
    Teraz sonda, ta z przodu silnika? Ma ktoś jakiś pomysł?

    Wrzucam zamrożoną ramkę po zamianie przepływomierza:

    DTC który spowodował zapisanie P0171
    wymaganych danych chwilowych

    System paliwowy - status 1 CL

    System paliwowy - status 2 --

    Wyliczona wartość obciążenia 15.7 %

    Temperatura płynu chłodzącego 88 °C
    silnik

    Korekta dawki paliwa w krótkim 24.2 %
    okresie - 1 rząd cylindrów

    Korekta dawki paliwa w długim 32.8 %
    okresie - rząd cylindrów 1

    Ciśnienie bezwzględne kolektora 29.0 kPa
    ssącego

    Wartość RPM silnika 782 rpm

    Czujnik prędkości pojazdu 0 km/h

    Zapłon - synchronizacja dla 9.5 °
    cylindra nr. 1

    Temperatura powietrza zasysanego 18 °C
    (Intake Air Temperature)

    Wielkość przepływu powietrza 1.67 g/s
    uzyskana z przepływomierza
    masowego powietrza

    Położenie bezwzględne 14.5 %
    przepustnicy

    Czas od uruchomienia silnika 456 sec

    Polecenie spustu par paliwa 6.7 %

    Wejście poziomu paliwa 44.3 %

    Liczba rozgrzań od czasu 3
    wyczyszczenia diagnostycznych
    kodów problemów

    Odległość przejechana od 8 Km
    wykasowania diagnostycznych kodów
    usterek

    Ciśnienie atmosferyczne 99 kPa

    Temperatura katalizatora - 1 rząd 572.0 °C
    cylindrów, czujnik 1

    Napięcie modułu sterującego 14.373 V

    Wartość bezwzględna obciążenia 11.8 %

    Żądany wskaźnik równoważności 0.999

    Względne położenie przepustnicy 0.8 %

    Temperatura powietrza otoczenia 16 °C

    Położenie bezwzględne B 13.7 %
    przepustnicy

    Położenie pedału przyspiesznika D 19.6 %

    Położenie pedału przyspiesznika E 9.8 %

    Sygnał polecenia sterowania 1.2 %
    siłownikiem przepustnicy

    0
  • #22 27 Cze 2018 12:57
    mikavel
    Poziom 9  

    Moze to być wina filtra powietrza? Pytam, ponieważ kontrolka pierwszy raz zaczęła zapalać się po ok 2-3 miesiącach od wymiany filtra, może on jest jakiś za gesty? Sprawdzałem go, to na oko źle nie wygląda, nie jest zabrudzony, wiec może sam filtr jest zrobiony z jakiegoś felernego materiału (mam FILTRONa)

    0
  • #23 27 Cze 2018 13:28
    jack63
    Poziom 42  

    mikavel napisał:
    Ciśnienie bezwzględne kolektora 29.0 kPa
    ssącego

    Jaki dokładnie silnik ma ten Opel? Pytam bo coś się nie zgadza.
    Jak przepływomierz to skąd podciśnienie z kolektora dolotowego, czyli wskazanie MAP sensor?
    Dziurka, o ile jest(?), jest niewielka bo auto jeździ normalnie, czyli korekty wystarczają.
    Jak przy wymianie filtra pow mechanik niechcący zrzucił cieniutką rurkę z pod przepustnicy to silnik chciał zwariować...
    Mój silnik to Z14XE.
    Sprawdź wężyk podciśnienia do serwa.

    0
  • #24 27 Cze 2018 13:33
    mikavel
    Poziom 9  

    silnik 1.8 A18XER benzyna

    0
  • #25 27 Cze 2018 17:50
    ociz
    Moderator Samochody

    Przytrzymaj chwilę 1800 rpm bez obciążenia i zobacz wtedy co ten MAF widzi, powinno być około 6 g/s.

    0
  • #26 30 Cze 2018 14:43
    mikavel
    Poziom 9  

    ociz napisał:
    Przytrzymaj chwilę 1800 rpm bez obciążenia i zobacz wtedy co ten MAF widzi, powinno być około 6 g/s.


    Przytrzymałem obroty na 1800 i MAF pokazuje ok 4,5 g/s.
    Sprawdzałem to na moim przepływomierzu, jak i na pożyczonym i wskazania są takie same czyli ok 4,5 g/s, wiec wnioskuje ze przepływomierz jest sprawny.
    Skoro obydwa pokazują taką samą za mala wartość, to może coś z filtrem powietrza jest nie tak? jakiś badziewny, za gesty itp?

    0
  • #27 02 Lip 2018 15:35
    mikavel
    Poziom 9  

    ociz napisał:
    Przytrzymaj chwilę 1800 rpm bez obciążenia i zobacz wtedy co ten MAF widzi, powinno być około 6 g/s.


    Przytrzymałem obroty na 1800 i MAF pokazuje ok 4,5 g/s.
    Sprawdzałem to na moim przepływomierzu, jak i na pożyczonym i wskazania są takie same czyli ok 4,5 g/s, wiec wnioskuje ze przepływomierz jest sprawny. Sprawdzałem również bez filtra powietrza, bo miałem podejrzenia ze może on być zasyfiony, jednak nada wskazuje 4,5 g/s

    Ma ktoś jeszcze jakiś pomysł?

    0
  • #28 02 Lip 2018 15:41
    andrzej20001
    Poziom 43  

    W oplach był problem z masą przepływomierza.

    0
  • #29 03 Lip 2018 17:05
    mikavel
    Poziom 9  

    andrzej20001 napisał:
    W oplach był problem z masą przepływomierza.


    Jak mogę to zdiagnozować?

    0
  • #30 03 Lip 2018 17:30
    ociz
    Moderator Samochody

    Pomierz napięcia na każdym z pinów przepływomierza względem masy na silniku. Oczywiście na podłączonym.

    0