Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Szukam stacji na baterie - Poszukuję modelu stacji multimedialnej działającej na

Przemyslav30 01 Jun 2018 18:59 399 7
Tespol
  • #1
    Przemyslav30
    Level 3  
    Witam serdecznie.
    Mam nadzieję, że moje zapytanie nikogo tu nie zszokuje, gdyż nie chodzi mi tu o wywołanie niemerytorycznej dyskusji, lecz szukam poważnej, kompetentnej odpowiedzi rzeczowej na taki dylemat :
    Myślę o zakupie azjatyckiego trojkolowego elektrycznego pojazdu marki ZEV T3-1, który co prawda na pokładzie posiada radio z mp3, ale chciałbym doposazyc go w jeszcze jeden ważny gadżet, czyli dobrą stację multimedialną, zawierająca możliwość odtwarzania muzyki z kart MicroSD I SD, z USB, RADIO Z RDS, dobrym equalizerem, dobrej jakości modułem WIFI Z anteną i Bluetooth, TV DVB-T, auto DIAGNOSTYKĄ, gniazdem dla kamery cofania i wideo rejestratora (chętnie z tymi urządzeniami w pakiecie za dodatkową opłatą), ale TAKĄ, KTORA NIEKONIECZNIE WYMAGA WPIECIA POD GNIAZDO CZERPIACĄ ENERGIĘ Z AKUMULATORA, BO TO WPŁYWA NA zasięg elektrycznego pojazdu i niszczy silnik, lecz chodzi mi o stacje multimedialna, która mogłaby korzystać z własnego akumulatora podobnie jak przenośny głośnik Bluetooth, komórka, ewentualnie miałaby gniazdo bateryjne. Jeśli moglibyście mi coś podpowiedzieć w temacie, jak rozwiązać ten dylemat, będę ogromnie zobowiązany, pozdrawiam pięknie.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    rb401
    Level 38  
    Przemyslav30 wrote:
    BO TO WPŁYWA NA zasięg elektrycznego pojazdu i niszczy silnik


    Jakoś nie zbyt widzę uzasadnienia dla Twoich lęków. Jeśli na pokładzie masz baterię 4100Wh (wersja mniejsza), to dołączenie systemu pobierającego kilka, kilkanaście watów, nie ma praktycznie większego znaczenia. A tym bardziej nie jest stresujące dla baterii i silników operujących w zakresie obciążeń kilowatowych.
    Z danych fabrycznych wynika że na silnik średnio idzie gdzieś 71Wh na kilometr (4100Wh/57km).
    Tak że jeśli nawet obciążysz, powiedzmy 14W czyli jakiś system audio, video plus te różne funkcje, które chcesz, to pięciogodzinne jego użycie zmniejszy Ci teoretyczny zasięg ledwo o kilometr (z 57 na 56km). Czyli dokładanie osobnych baterii dla audio, to gra nie warta świeczki. Tym bardziej że zwiększysz masę i zmniejszysz i tak małe miejsce.

    Jeśli już potrzebujesz tych rzeczy, to ważną kwestią było by stwierdzenie czy wbudowany system audio ma wejście AUX (i da się w ogóle słuchać). Bo wtedy możliwe że wystarczyło by dodać jakiś odpowiedni tablet z rozdzielonym wejściem ładowania od wejścia USB, zasilenie go z baterii pojazdu przez odpowiednią przetwornicę (np. 72V/12V, choć może już taka w tym pojeździe już jest). Funkcjonalności robisz sobie dobierając oprogramowanie na tablecie.
    A przeniesienie stacji (audio-video) np. z normalnego samochodu, wydaje mi się nierealne ze względu na mało miejsca.
  • Tespol
  • #3
    Przemyslav30
    Level 3  
    Witam i dziękuję za odpowiedź najpiękniej.
    Moje obawy biorą się z przykrych doświadczeń z dotychczasowym sprzętem, skuterem inwalidzkim marki Meyra Cityliner.
    Przez wiele lat świetnie jeździł na oryginalnych żelowych akumulatorach, 13lat,nastepnie gdy padły, zakupiłem kwasowe, zasięg był mniejszy co prawda, z 60km spadł do 20paru na jednym ładowaniu, ale prawdziwe hece zaczęły się, gdy u autoryzowanego, świetnego lokalnego speca, postanowiłem rozprowadzić instalacje zakupionego radia typowo motocyklowego i podpiąć pod akumulator. Zrobiłem zaledwie dwa kursy tym radiem z przedmieścia, gdzie mieszkam, nieduzego miasta, do jego rogatek obwodnicy i jeden taki kurs kosztował akumulator, zżarcie doskonałej większości zasobu akumulatora, rozlaczylem natychmiast wszelkie kable, pozbylem się radia, ale i tak mój skuter z niewiadomych przyczyn, tak potężnie stracił zasięg, że starcza go na 12km dosłownie, niczym zabawka a nie poważny pojazd, a ja nie potrafię dociec przyczyny... Dlatego wolę chuchać na zimne, nabywając za ciężko zaoszczędzone środki i potężnym kosztem wyrzeczeń, nowy pojazd, dlatego też moje pytanie o to, czy istnieje taka stacja którą mógłbym zasilić ze źródła zewnętrznego jak power bank i wszystkie podpięte peryferia lub jakąś bateria, nie chce powtórki dramatu, po wykonaniu dostosowania pod radio spec także mnie zapewniał że straty zabiorą jakieś 2km zasięgu, praktyka życia pokazała, że się mylił... Pozdrawiam pięknie.

    Dodano po 2 [godziny] 19 [minuty]:

    Przyszła mi do głowy taka myśl, moimi typami stacji multimedialnych są te w linkach poniżej :

    http://allegro.pl/radio-stacja-multimedialna-vw-skoda-kamera-android-i6890815255 .html

    http://allegro.pl/radio-stacja-multimedialna-hyundai-ix45-gps-dvd-i7138429643.html

    Czy gdybym wykorzystał jeden ze schowków pojazdu jako kieszeń I połączył do potężnego powerbanka jak niżej w linku który działa jak zewnętrzne źródło energii :
    http://allegro.pl/boost-jump-starter-klemy-powerbank-kompresor-12v-i7190599503.html

    To czy wówczas jest szansa, by wszystko działało bez zakłóceń, nie obarczając mocy akumulatora?

    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #4
    powalla
    Moderator of CarAudio
    Dlaczego kombinujesz z jakimis powerbankami ? Nie latwiej, taniej, szybciej wsadzic zelowy akumulator motocyklowy calkowicie odseparowany od oryginalnej instalacji?
  • #5
    Przemyslav30
    Level 3  
    Świetna idea, bardzo dziękuję za tę podpowiedź, tylko gdzie umieścić ten dodatkowy akumulator dokładnie, skoro zapewne- choć na 100% nie jestem pewien- pracują pod maską dwa sprzężone kwasowo ołowiowe akumulatory i jesli udałoby sie istotnie umieścić dodatkowy żelowy, to czy wsółpraca jego z azjatyckimi fabrycznymi , byłaby harmonijna i zgodna( bez nagłych awarii i innych kwiatków), czyli ,czy mogłyby pracować równocześnie, dając moc pojazdowi i pozwalając zarazem korzystać( dzięki temu zelowemu)z multimediów w stacji? Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #6
    rb401
    Level 38  
    Przemyslav30 wrote:
    rozlaczylem natychmiast wszelkie kable, pozbylem się radia, ale i tak mój skuter z niewiadomych przyczyn, tak potężnie stracił zasięg, że starcza go na 12km dosłownie, niczym zabawka a nie poważny pojazd, a ja nie potrafię dociec przyczyny...


    Rozumiem. Ale i tak trudno bardzo uznać za bezpośrednią przyczynę usterki akumulatorów, pobór prądu rzędu watów przez system audio, przy jednocześnie ciężkim, stresującym poborze mocy przez silnik z bardzo zmienną mocą szczytową rzędu setek watów czy kilowatów.
    Jedyne chyba wyjaśnienie Twoich kłopotów (oprócz przypadkowej zbieżności faktów), może tkwić w jakimś stałym poborze prądu przy nieużywaniu pojazdu i nawet pozornie wyłączonym systemie audio (włączona na stałe przetwornica?), co mogło doprowadzić do nadmiernego rozładowania akumulatorów i tym samym ich uszkodzenia (zasiarczenie itp.) Lub system audio obciążał niesymetrycznie tylko jeden z akumulatorów (jeśli były to np. 2x12V), i wskutek tego jeden z akumulatorów wykazywał stałe niedoładowanie.
    Tak że trzeba zwrócić uwagę na ten szczegółowy aspekt (sposób podpięcia do baterii, unikanie asymetrii poboru z baterii, ewentualnie zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem ), tak czy inaczej dobierając rozwiązania.

    Przemyslav30 wrote:
    Przyszła mi do głowy taka myśl, moimi typami stacji multimedialnych są te w linkach poniżej :


    Jakoś nie widzę tego patrząc na zdjęcia wnętrza ZEV. Zauważ że te stacje mają jakąś tam głębokość, która powoduje konieczność ich "wpuszczenia". Ale obserwacja np. obrazu kamery cofania czy nawigacji, gdzieś pod kierownicą wydaje mi się bardzo nieergonomiczna.
    To już o wiele lepszym wydaje mi się umieszczenie ekranu (tabletu) na uchwycie gdzieś na poziomie szyby.
    Ewentualnie w ogóle rozdzielenie funkcji Twojego projektu na samo audio, np. zastąpienie fabrycznego radyjka czymś lepszym. A funkcje wymagające widzenia obrazu w polu widzenia zrealizować oddzielnie.
    Jeszcze innym argumentem za wykorzystaniem sprzętu przenośnego (tablet) jest jego naturalna energooszczędność, która nie jest tak ważna w systemach do zabudowy w samochodzie.
  • Helpful post
    #7
    Wojtek(KeFir)
    Level 42  
    Po prostu ma kolega martwe akumulatory w wózku. Możliwe, że podczas montażu dotychczasowego systemu audio stało się jakieś zwarcie czy inny przypadek, który jeszcze bardziej zniszczył akumulatory. Tutaj szukał bym przyczyny ponieważ fizycznie niemożliwe jest aby system audio który powinien pobierać moc równoważną żarówce światła drogowego tak zmniejszał zasięg.

    Zwróć uwagę, że to mógł tylko jeden akumulator umrzeć i to on tam zmniejsza wydatek całego pakietu. Ja bym zdecydowanie zaczął od oddania akumulatorów na serwis gdzie zrobią pomiary pojemności, a przynajmniej wyznaczą indywidualne krzywe ładowania i rezystancję wewnętrzną.

    A co do samego systemu audio - najoszczędniej będzie zamontować 10calowy tablet z Androidem w wodoszczelnej obudowie na kierownicy i podłączyć jakiś mały wzmacniaczyk samochodowy i niewielkie głośniki. Są takie zapinane pokrowce dla motocykli, z foliową klapą co dotyk przenosi i można normalnie obsługiwać urządzenie. Co więcej, niektóre sterowniki silników w takich pojazdach mają aplikację na Androida i pozwalają wczytywać parametry pracy, prędkość, naładowanie akumulatora i wiele innych informacji.