Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.

exzabar 03 Jun 2018 21:13 5568 9
  • #1
    exzabar
    Level 7  
    Awaria napedu STRONG na płycie ZBX74/78

    Witam serdecznie i proszę o pomoc dla zwykłego zjadacza chleba. To już trzecia moja przygoda z tym napędem.
    Ale do rzeczy

    Warunki zastane:

    Brama otworzyła się i "umarała". Myślałem, że podobnie jako poprzednio będzie podobny problem typu kończąca się krańcówka lub problem numer dwa uszkodzone foto.
    Jeszcze bez otwierania obudowy napedu zdziwiło mnie,że tym razem po podaniu sygnału pilotami nie słychać charkterystycznego dzwięku - takiego cykania. Dodam że nie mam karty sieciowej a zdalne sterowanie
    odbywa się za pomocą NANO ODBIORNIKA RADIOWEGO firmy DTM SYSTEM (kwestia dostosowania kodu do innych pilotów i bramy garażowej). Ten odbiornik ma taką diode z przyciskiem do programowania i
    dla zaprogramowanych pilotów diodaa w chwili podania syganału z pilota zapala się na czerwono. Niestety tym razem się nie zapala. Acha piloty są jedynymi wyzwalaczami bramy dla użytkowników nie ma domofonów itp.



    No dobra mam chwile trza się schylić i zdjąć obudowę (krańcówka od kluczyka - dolna klapka zatrzaśnięta i kilka razy porządnie ruszona)

    1) Pierwszy zaobserwowany fakt mniej więcej po regulacją dipów (ta dłuższa sekcja 1-10) nerwowo miga czerwona dioda.
    2) Pierwsza myśl sprawdź - bezpieczniki kolejno 3 sztuki od lewej. Efekt wszyskie wyglądają ok. Zaobserwowane zachowanie migającej na czerwo diody to po wykręceniu 1go lub 2go bezpiecznika od
    lewej dioda przestaje migać, 3i bezpiecznik nie wpływa na jej miganie.
    3) Druga myśł bezpiecznik w foto, które wymieniałem nie cały rok temu. Tu też jest ok. A fotki też nie klikają !
    4) No dobra to odpinam fotki (zasilanie i sygnał) od płytki i mostkuje (2- C1). Efekt nerwowa dioda przestała być nerwowa i przestała migać :)
    5) No to klik na pilota, ale dalaj NIC ani cyknięcia ani dioda nono odbiornika nie zaświeciła się.
    6) No dobra to może krańcówki na tej sprężynie. Ponieważ nie znam zasady ich działania ale już je wymieniałem to stwierdziłem że je poprostu wypne ze styków i tak też zrobiłem. Efekt dalej nic
    7) Hmm... to może ten "nieszczesny wąs" trzecia krańcówka przy kluczuku i klapce z kólkiem (wysprzęglnikiem) - pisałem na początku że kilka razy pokręciłem mocniej wiedząc że moze się zapiekł.
    Niestety tu nie zabardzo znazłem metode szybkiego dostępu bo jest za płytą na samym dole. Stwierdziałem że odłącze go stykiem.I tu wpadłem na pomysł, że odłącze go pomimo wykonania pkt.6 na płycie kabelki przewody FA,FC,F i tak też zrobiłem. Próba pilotem i NIC.
    8) I jak tu dalej postępować. No dobra odłączam odbiornik radiowy NANO DTM SYSTEM. Odłączony. Tym razem impuls zrobie łączac kawałkiem przewodu (1-7) No to cyk (1-7) złączone i dalej NIC.
    Pomysły mi się zaczeły kończyć. Stwierdziałem, że może czas sprawdzić napięcia, ale troche trudno to zrobić nie mając nic poza żarówką 230 V i żarówką 12 V samochodową, ale dobre i to.
    Test na zaciskach L i N (230v) żarówka świeci
    Test na zaciskach 0 12V żarówka samochodowa świeci
    Test na zaciskach 0 24V żarówka samochodowa świeci mocniej niż poprzednio.

    Wniosek: Skoro jest jakieś napięcie (testy w pkt 8) to chyba tranformator jest ok ?

    9) Ostatni test jak wykonałem zanim się poddałem - skoro fotki odłączone, nano odbiornik oraz 3y krańcówki i zmostkowane cały czas (2-C1) to tą żarówką samochodzową pobadam napięcie na listwie akcesoriów

    test styku 10 i 11 czyli chyba + i - nic nie świeci.
    test styku 10 i 2 (nie wiem czy tu jest cały czas napięcie) ale też nic.

    Wniosek na listwie podłączenia akcesoriów nie ma napięcia, jedynie co na niej działa albo i nie to te mostkowanie (wyłącza) nerwową didodę Podejrzewam
    że fotki i nano obiornik są ok, tylko z jakiegoś powodu nie dostają napięcia. Druga sprawa, że ich pominięcie i podanie na krótko syganłu (1-7) nic nie daje.

    No i co teraz kto doradzi i pomoże. Jako załączniki dodaje zdjęcie ustawień DIP (1-10) których nie dotykałem. Oczywiście jak jak usunę mostek (2-C1) dioda dalej miga na czerwono.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.
  • Helpful post
    #2
    Sniezynka
    Level 33  
    Witam,
    Na początek proszę kupić nawet najtańszy miernik . pomiary żarówką są dobre jako sztuczne obciążenie a nie do stwierdzenia że napięcie jest (pytanie jakie) . Należy przeprowadzić pomiary zasilania poszczególnych gałęzi zasilania.
    Tutaj masz instrukcję http://docs.came.com/pdf/FA00127-PL.pdf?1435839602 pomierz miernikiem napięcia zasilania na poszczególnych wyjściach linii zasilających.
  • #3
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Odepnij radio(może powodować zwarcie) oraz przycisk do obsługi bez pilota (jeżeli istnieje), fotki (na czas testu) zmostkuj tak jak napisałeś (2-C1), zamknij obwody NC (klapka wysprzęglenia, dip 8 i 9 na ON poprzełączaj kilka razy on - off, on - off styki mogły przestać prawidłowo działać).
    Podaj impuls zwierny na styki 2-7...
  • #4
    exzabar
    Level 7  
    Kupiłem najtańszy miernik za 24,98 PLN w casto... DT830D
    Poczytałem instrukcje i zrobiłem test:
    Sprawdziłem na baterii typu paluszek 1,5 V pokazał 1,55 V
    Sprawdziłem w gniazdku domowym 230 V i pokazał 238 V

    no to mierzymy zaciski na płycie napędu:

    na zaciskach listwy jak w domu 238V
    na zaciskach transformatora oznaczonych 0/12/24
    dla 12 V waha się od 0,02 V do 0,03V
    dla 24 V to samo

    na listwie akcesoriów pola 10 11 i 2 znów około 0,02 V

    żeby być dokładnym chciałem również dla dla prądu stałego podać natężenie

    ale tu nie umiałem dobrze dokonać kalibracji miernika nie wiem w jakich jednostkach ale natężenie bardzo się zmieniało np.
    na 12 i 24 V rozpiętość jest od od wartości - do ponad 300 czegoś jakiś amperów (nie wiem jak to skalibrować) Pewnie dlatego żarówka samochodowa tak świeciła.

    No i teraz najlepsze :)

    Chciałem zrobić powtórzenie pomiaru napięcia w takiej kolejności jako poprzednio czyli na zaciskach prądu zmiennego a tu miernik pokazuje 1 zamiast 238V jak poprzednio .
    Mierze napięcie na 12 i 24 V a on pokazuje mi wartości dwa razy większe czyli już nie 0,02 V ale tak 0,04 .

    Zdenerwowałem się i pobiegłem po baterie 1,5 voltowego paluszka mierze a paluszek ma juz prawie 2,6 V

    Wniosek miernik wytrzymał jakieś 15 minut i po pomiarach (może natężenia ) coś mu zaszkodziło - nic jutro pojadę wymienić do casto.(żeby nie było wymieniłem baterie w mierniku a pomiaru natężenia dokonywałem nie stosując nie zabezpieczonego bezpiecznikiem wyjścia (10A)

    W każdym razie czy mogę już przyjąć że uszkodzony jest w napędzie transformator ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Marek J. wrote:
    Odepnij radio(może powodować zwarcie) oraz przycisk do obsługi bez pilota (jeżeli istnieje), fotki (na czas testu) zmostkuj tak jak napisałeś (2-C1), zamknij obwody NC (klapka wysprzęglenia, dip 8 i 9 na ON poprzełączaj kilka razy on - off, on - off styki mogły przestać prawidłowo działać).
    Podaj impuls zwierny na styki 2-7...


    Do Pana Marka --->>> Bawiłem się ustawieniami dipów i nic poza może jedną rzeczą której albo wcześniej nie zauważyłem albo to wina szalejącego transformatora (patrz równoległa odpowiedź) a mianowicie po zwarciu 2-7 jest wyraźne cykniecie i na płyce widać w jednym z tych przezroczystych kostek że pracują takie styki. Niestety silnik nie chce zakręcić.
  • #5
    Sniezynka
    Level 33  
    Zrób zdjęcie całego sterownika wskażemy miejsca pomiaru.
  • #6
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Zastanawiam się pod co masz podłaczone radio i fotki jeśli 1zacisk 11 jest wolny , nie używany?
  • #7
    exzabar
    Level 7  
    Sniezynka wrote:
    Zrób zdjęcie całego sterownika wskażemy miejsca pomiaru.


    Ok jutro wstawię zdjęcie bo dziś już za późno (ciemno na zewnątrz)

    Dodano po 5 [minuty]:

    andrzej lukaszewicz wrote:
    Zastanawiam się pod co masz podłaczone radio i fotki jeśli 1zacisk 11 jest wolny , nie używany?


    W tej chwili na potrzeby "śledztwa" nic nie jest podpięte oprócz mostka 2-C1

    Fotki nie korzystały z numeru 11 korzystały tylko z numerów 2,10 i C1
    Radio też nie korzystało z 11 tylko z impulsu 1 i 7 oraz z zasilania również branego z 2 i 10.

    Dodano po 16 [godziny] 50 [minuty]:

    Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.
    Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.
    Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.
    Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.Napęd Came na płycie ZBX74-78 - unieruchomiony po raz trzeci.

    Dodano po 4 [minuty]:

    W sumie trzy zdjęcia ale niestety mam możliowść tylko z komórki i dość dzieżko to uporządkować .

    Bardzo proszę o dalsze wskazówki :)
  • #8
    Darek0026
    Level 28  
    Wymien bezpiecznik od akcesorow ten "środkowy" 1A i nie sprawdzaj juz napięcia na 10-11 żarówka bo znowu go przepalisz. Odłacz całkowicie najdłuższą wtyczne (sygnalowa z 2,7,10,11 itd) podnieś dodatkowo dip np 7 na on i sprawdź czy automat ruszy z 2-7. Oczywiście zamknij klapke i przekrec kluczyk.
  • #9
    exzabar
    Level 7  
    Dobra informacja jest taka że napęd juz działa . I wszysko podłączone jak pierwotnie i też działa.

    Oczywiście zastosowałem do ostatniej rady "Darek0026" dodatkowo przeczyściłem wszyskie wtyczki i styki - wymieniłem bezpieczniki no efekt był taki że dioda ostrzegawcza wogóle przestała migać a napęd przy podaniu sygnału 2-7 przestał klikać czyli gorzej niż wczoraj :(

    Bezradnie zacząłem kręcić mocniej dociskając bezpieczniki i no i pomogło i w cale nie chodzi o to że bezpiecznik był spalony . Coś te gniazda bezpieczników nie kontaktują i na 99% tu jest jakiś problem który należałoby wyeliminować.

    Co z tym robić mam wrażenie że bram podziała chwilę i zaraz wyjdzie to samo ?
  • #10
    exzabar
    Level 7  
    Dobra informacja jest taka że napęd juz działa . I wszysko podłączone jak pierwotnie i też działa.

    Oczywiście zastosowałem do ostatniej rady "Darek0026" dodatkowo przeczyściłem wszyskie wtyczki i styki - wymieniłem bezpieczniki no efekt był taki że dioda ostrzegawcza wogóle przestała migać a napęd przy podaniu sygnału 2-7 przestał klikać czyli gorzej niż wczoraj :(

    Bezradnie zacząłem kręcić mocniej dociskając bezpieczniki i no i pomogło i w cale nie chodzi o to że bezpiecznik był spalony . Coś te gniazda bezpieczników nie kontaktują i na 99% tu jest jakiś problem który należałoby wyeliminować.

    Co z tym robić mam wrażenie że bram podziała chwilę i zaraz wyjdzie to samo ?

    Dodano po 18 [godziny] 1 [minuty]:

    Problem rozwiązany prowizorycznie porzed dociskanie gniazd bezpieczników do płyty (coś nie kontaktuje czasami)