Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylator biurkowy - podłączenie przez dodatkowy regulator z potencjometrem

=N3UTR0N= 04 Cze 2018 11:21 210 1
  • #1 04 Cze 2018 11:21
    =N3UTR0N=
    Poziom 10  

Witam,
    kupiłem jakiś czas temu regulator z potencjometrem do regulacji mocy (chyba mocy - nie znam się na elektryce). Urządzenie działa z żarówką ale jak podłącze pod wentylator biurkowy, to po obniżeniu potencjometrem natężenia prądu, wentylator zaczyna po prostu buczeć. Czy ten regulator można jakoś podłączyć do wentylatora bezpośrednio żeby działała regulacja (z pominięciem skokowej regulacji przyciskami na wentylatorze), czy może lepiej kupić coś innego. Jeśli coś innego, to co polecacie solidnego i trwałego. Pozdrawiam i dziękuje z góry.

0 1
  • #2 05 Cze 2018 21:07
    Steryd3
    Poziom 32  

Nie wiem w jaki silnik wyposażony jest twój wentylator ale większość obecnie dostępnych wentylatorów wyposażona jest w silniki indukcyjne klatkowe.
    Co do regulatora mocy...prawdopodobnie masz jakiś prosty oparty o triak i tzw. sterowanie fazowe tj. taki który włącza napięcie na odbiornik w zadanym momencie napięcia sinusoidalnego sieci. Nie będę tu robił wykładu...poszukaj adekwatnego rysunku i omówienia.
    Regulatory takie dobrze sprawdzają się jako ściemniacze do żarówek, regulatory mocy niewielkich grzałek i do regulacji obrotów silników komutatorowych (wiertarki, miksery, odkurzacze,...). Słabo sprawdzają się jednak w wypadku silników indukcyjnych...coś tam się da kulawo posterować przycinając nieco moc u góry natomiast dla małych obrotów sprawa wygląda mizernie. Ogólnie do silników indukcyjnych by regulować ich obroty stosuje się urządzenia zwane falownikami (choć głównie do tych 3-fazowych). Tak więc dobrego rozwiązania dla Ciebie nie mam...