Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metalwork
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa panelu sterowania do turbinowego silnika 2PW8, uruchomienie

owner1 13 Cze 2018 19:02 4929 33
  • #31 13 Cze 2018 19:02
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    satanistik napisał:
    Silniki do łodzi mają moce rzędu 200hp+ i nie słyszałem żeby codziennie zmieniać śrubę.


    Tu nie chodzi o moc a o obroty rzędu 6k obr. Żadna śruba nie wytrzyma długo takich obrotów. Nie bez kozery wspomniałem o łodziach wyścigowych ( typu ślizgacz ), tam obroty na wale są w granicach 5-5.5k obr. Moce silnika rzędu 1000 kucyków i więcej :-) Miałem kolegę w Kanadzie który brał udział w takich wyścigach stąd wiem. Jeden wyścig, jedna śruba o dużym skoku. Niestety zginął w jednym wyścigu.

    satanistik napisał:
    Ostatecznie można zastosować przekładnie redukcyjna i dac smiglo z nastawnym skokiem np ogonowe od mi2


    Gratuluje pomysłu z przekładnią ogonową ze śmigłowca MI 2. "-) Aż tak szczelna to ona nie jest żeby wytrzymała olbrzymie ciśnienie wody. Zresztą konstrukcja za słaba, zaprojektowana na tłoczenie powietrza a nie wody. Po za tym masa przekładni ogonowej to inna historia.

    owner1 napisał:
    Odnośnie rozbiegania się turbin to w 87r. nasz Ił-62M SP-LBG „Tadeusz Kościuszko” rozbił się gdyż rozbiegła się turbina.
    Tam zatarło się łożysko na wale i rozgrzało wał do takich temperatur że wał po prostu pękł .


    Zgadza się, zatarło się łożysko gdyż wałeczków było mniej o ponad połowę, ruskie z powodu braku wałeczków ( poszły na inne potrzeby ) przebudowali bieżnie łożyska nawiercając otwory smarujące i tu właśnie bicia poprzeczne spowodowały zatarcie się łożyska i zmęczeniowe urwanie wału na wskutek wibracji jak i wysokiej temperatury. Resztę dokończyła rozerwana obrotami turbina wysokiego ciśnienia.

    owner1 napisał:
    Na silnikach turbinowych z wolną turbiną jest zamontowany pewien agregat


    Jaki agregat ? Chyba że koledze chodzi o dynastarter ale on jest napędzany z przekładni turbiny wysokiego ciśnienia. Ja wiem że poprzez przekładnie turbina wysokiego ciśnienia napędza wał kompresora i jeśli jest to także turbinę niskiego ciśnienia.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Metalwork
  • #32 13 Cze 2018 19:08
    lechoo
    Poziom 39  

    Kraniec_Internetów napisał:
    A tak z ciekawości - na jakiej zasadzie włączany jest silnik w F-22? https://www.youtube.com/watch?v=U9l_NnvsB-g

    To co widzimy na początku filmu, to start APU przy użyciu kartridża startowego - gazy powstałe przy odpaleniu ładunku w ciągu sekundy rozpędzają APU do obrotów startowych.

  • Metalwork
  • #33 13 Cze 2018 19:30
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    lechoo napisał:
    To co widzimy na początku filmu, to start APU przy użyciu kartridża startowego - gazy powstałe przy odpaleniu ładunku w ciągu sekundy rozpędzają APU do obrotów startowych.


    Zgadza się. Używa się go w sytuacjach nagłego szybkiego startu w warunkach bojowych a także awaryjnych, gdzie nie ma dostępu do przenośnego APU lub brak czasu na podłączenie. Normalnie silniki uruchamiane są za pomocą naziemnego APU , elektrycznie a także z kompresora lub butli z gazem pod ciśnieniem jeśli silnik zaopatrzony jest dodatkowo w rozrusznik pneumatyczny (Turbinka podobna do turbo tylko z przekładnią obiegową ) .

  • #34 17 Cze 2018 23:47
    Gizmoń
    Poziom 28  

    Właśnie, dlaczego nie zrobić hydraulicznego przeniesienia napędu, jak już zaproponował Kraniec_Internetów? Wymiary nieduże, masa też nie, sprawność wysoka (przy zastosowaniu pompy o regulowanym wydatku), a regulacja płynna i to nawet w dwie strony! Ponadto, łatwo zrobić zabezpieczenie przeciwprzeciążeniowe, a właściwie ograniczenie momentu obrotowego, by przy takiej mocy motocykl od razu nie stanął dęba :D