Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Mercedes OM447 z EDC - Ginie gaz

kwok 08 Cze 2018 19:13 675 14
  • #1 08 Cze 2018 19:13
    kwok
    Poziom 39  

    Silnik OM447 z EDC pracuje w autobusie normalnie, od czasu do czasu ginie gaz - pracuje na wolnych, dawkę wtedy reguluje (obciążajac go np biegiem dokłada sobie paliwa żeby utrzymać jałowe obroty). Diagnoza wykazuje brak błędów i parametry normalnie w czasie kiedy silnik działa normalnie, gdy zniknie gaz w parametrach pedał gazu widoczny jest na 0% nie zależnie jak głęboko pedał wcisnąć. Po zgaszeniu i ponownym uruchomieniu wszystko wraca do normy na jakiś czas. Raz mi się zdarzyło że po odpaleniu zareagował na gaz z opóźnieniem i nie trzymał równo obrotów tylko skakał o 500 w górę i w dół. Górski działa normalnie. Gdzie szukać przyczyny? Pedał gazu czy padnięte EDC?

    0 14
  • Pomocny post
    #2 08 Cze 2018 21:13
    Seether
    Poziom 14  

    Jeżeli to autobus to prędzej szukałbym przyczyny w wiązce od pedału gazu do FMR.
    Łatwiej byłoby jakbyś podał jaki to autobus to może mógłbym pomóc jakimś schematem.
    Jeżeli nie ma błędu to znaczy, że po prostu EDC nie dostaje informacji od FMR, natomiast FMR pewnie nie ma informacji z pedału gazu.
    Miałem taki przypadek w Setrze - walnięta była wiązka od pedału - dokładnie od przełącznika biegu jałowego.

    0
  • #3 08 Cze 2018 21:31
    kwok
    Poziom 39  

    To jest mercedes o345 z chyba 99 roku a więc klasyk już trochę. Co to jest FMR (słabo się orientuję w sterownikach dużych pojazdów) albo inaczej, gdzie tej puszki szukać bo tam nic oprócz sterownika ABS i EDC nie znalazłem. Jeśli dysponujesz schematami to byłbym bardzo wdzięczny bo jest jeszcze jeden mniejszy problem - świeci kontrolka świec żarowych. Dokładnie to jest tak że po włączeniu zapłonu zapali się i zgaśnie a jak silnik odpali (pojawi się ładowanie) to znowu się zapala, ale to później albo wcale ☺. Jeśli to coś ułatwi to podaję vin NMB67101013227977.
    Dzięki serdeczne za pomoc.

    0
  • Pomocny post
    #4 08 Cze 2018 21:54
    Seether
    Poziom 14  

    Mercedes OM447 z EDC - Ginie gazFMR to moduł, który wygląda tak jak na zdjęciu.
    Na nim masz narysowany schemat połączeń.
    Do FMR dochodzą sygnały m.in. z pedału gazu, czujnika obrotów wału (pomocniczego), tachografu itd.
    FMR te informacja "obrabia" i podaje na szynę CAN do EDC.
    Niestety nie znam Conecto i nie wiem gdzie dokładnie moduł się znajduje - w 350 (Tourismo) jest pod kierowcą z lewej, w Setrze 315 z tyłu w kufrze, w Neoplanie pierwsza klapa z lewej za kierowcą itd. Trzeba szukać albo pytać :)
    Spróbuj przemierzyć wiązkę od FMR do pedału gazu.
    Ja niestety nie mogłem znaleźć miejsca uszkodzenia i puszczałem nową wiązkę...

    Jeżeli dalej będziesz miał problem to zeskanuję schemat instalacji od Mercedes Integro albo setry 315 - powinny być takie same.`

    Aaaa... zapomniałem o tej świecy. W tym silniku to raczej będzie świeca płomieniowa, która zazwyczaj nie działa :)
    Sterownik do niej to taka metalowa puszeczka
    Mercedes OM447 z EDC - Ginie gaz

    Zazwyczaj pomaga jej odłączenie - chyba, że będziesz chciał usprawnić instalację od świecy, wtedy też coś poradzimy.

    1
  • #5 09 Cze 2018 19:49
    kwok
    Poziom 39  

    Bardzo dużo już pomogłeś - dzięki wielkie.
    Świecę pewnie odpuszczę bo nie będzie czasu. Martwi mnie tylko kopanie po autobusie żeby fmr znaleźć ale jak trza to trza. Po niedzieli będę miał komputer to zmęczę autobus do wystąpienia usterki i wtedy popatrzę co widzi fmr a co edc. Przypomniało mi się że wskaźnik temp i paliwa świruje, sygnał do nich też jest z fmr? Czy można w razie potrzeby wymienić fmr bez programowania/kalibrowania, czy inne takie samo będzie działało plug&play?

    0
  • #6 09 Cze 2018 20:36
    Seether
    Poziom 14  

    Wskaźnik temperatury jest zazwyczaj wysterowany bezpośrednio z czujnika na silniku.
    Czujnik z dwoma płaskimi pinami - jeden od wskaźnika, drugi do kontrolki.
    Wskaźnik paliwa zazwyczaj bezpośrednio z czujnika paliwa - sterowany masa.
    Oba wskaźniki można sprawdzić zwierając przewód sygnałowy do masy i obserwując wskaźniki.

    FMR można wymieniać bez żadnego programowania. Ogólnie w FMR można zmienić tylko parę parametrów ze Star Diagnosis z poziomu HHT.
    Po winie mogę dopiero coś sprawdzić w pracy, więc dopiero w poniedziałek bym wiedział gdzie ten FMR jest.

    0
  • #7 09 Cze 2018 21:02
    kwok
    Poziom 39  

    To już mam pewność że wskaźnik temp jest uszkodzony (dostaje przerwy jak jest ciepły tzn jak się licznik trochę podgrzeje i leci na max), z tym już wcześniej walczyłem, żadne przerwy na liczniku i instalacji do czujnika nie występują a i sam czujnik też przerwy nie robi - uderzenie w licznik czasem go niby "naprawia". Paliwo to na bank czujnik ale tankują codziennie pod korek więc nie ma problemu. Ogólnie autobus stary i szef nie za bardzo chce w niego inwestować, hamulce, ukł kierowniczy, oleje, zawieszenie itp nie ma problemu bo bezpieczeństwo a pierdoły po macoszemu.
    Jeśli vin może pomóc tylko w znalezieniu fmr to się nie kłopocz - jak skrzynka jest to znajdę. Pomocny byłby schemat pedału gazu albo sposób jak go sprawdzić. Ma 7 przewodów i nie potrafię wymyślić do czego one wszystkie miałyby służyć.
    Dzięki za pomoc i udanej niedzieli.

    0
  • Pomocny post
    #8 10 Cze 2018 20:34
    Hart3
    Poziom 25  

    Autobus w tym roczniku posiada system sterowania pompą MS5 lub MS6,4 więc pedał przyspieszenia adekwatny do tego rozwiązania potencjometr z wyłącznikami.Kolego Kwok podobny przypadek przerabiałem niedawno co prawda w Man-ie,co pewien czas brak reakcja na pedał gazu.W moim przypadku przyczyna nie leżała po stronie pedału gazu lecz pedału hamulca ,albowiem użycie tego pedału powoduje również odcięcie gazu. Przyczyna leżała po stronie jednego z czujników.

    0
  • #9 10 Cze 2018 22:34
    kwok
    Poziom 39  

    Tu tylko górski odcina gaz, nożny tego nie robi. Z górskim wydaje się być wszystko w porządku bo po poszczeniu guzika na komputerze widać że procenty pedału gazu wracają, sam guzik też był już odłączony bo myślałem że to on się rozleciał ale to nie to. Z resztą, gdyby to jakiś czujnik od hamulca to gaz by wrócił sam (było jechane parę km tak bez gazu) a tu trzeba go zgasić (wyłączenie prądu) i zapalić znowu i gaz wraca. Jak sprawdzę co widzi FMR w chwili usterki to będę więcej wiedział, muszę poczekać na komp bo tak to mam tylko multimetr i swoją głowę czyli żmudna praca :( .
    Dzięki wielkie za pomoc.

    0
  • #10 16 Cze 2018 22:08
    kwok
    Poziom 39  

    Chyba udało mi się go złapać.
    Mercedes OM447 z EDC - Ginie gaz
    Poza tym cała masa zapisanych innych błędów od pedału i jakieś n-signal i v-signal (nie wiem od czego to).
    Ciekawostka taka że na postoju pokazywał że jedzie tzn prędkość pojazdu sobie skakała bezładnie jak silnik pracował a na zgaszonym było ładne zero.
    Mercedes OM447 z EDC - Ginie gaz

    [url=https://obrazki.elektroda.pl/4612468800_1529180014.jpg]Mercedes OM447 z EDC - Ginie gaz[/url
    Jak widać fmr widzi aktywny sygnał sprzęgła/hamulca - nie wiem skąd on to bierze bo ruszanie dosłownie wszystkim nic nie zmienia i może wiesz jak przetłumaczyć REDUZIEREINGANG bo też niby aktywne a tłumacz google nie może sobie z tym słowem poradzić.]

    Ogólnie to skłaniam się ku pedałowi gazu tylko zastanawiam się czy to może nie fmr bo ta latająca prędkość i jakieś aktywne rzeczy są.....

    0
  • Pomocny post
    #11 17 Cze 2018 21:54
    Seether
    Poziom 14  

    Wraca z nad morza i widzę, że temat rozwojowy.
    Ruszyłem tyłek i zeskanowałem Ci schemat instalacji silnika - EDC i FMR.
    Niestety nie mam skanera A3 i jest w dwóch częściach.
    Powinno Ci to trochę rozjaśnić sytuację. Oznaczenia są zgodne z tymi w Star Diagnosis.
    Błąd, który masz możesz rozwinąć - klikając Enter. Powinien wyświetlić się dokładny opis i tym się kieruj.

    Błędy oznaczone n-signal to błędy od czujników obrotu wału korbowego - czujniki są w obudowie sprzęgła i "czytają" obroty z koła zamachowego. Jeden idzie do EDC, drugi do FMR.
    Błędy v-signal to błędy od sygnału prędkości, który idzie od tracho.

    Co do samego pedału gazu to tylko raz mi się trafił uszkodzony. Ja bym się nie bawił i od razu zrobił nową wiązkę od pedału gazu. Jeżeli błąd pojawia się często to możesz puścić wiązkę "bokiem" lub nawet przez środek autobusu i pojechać na próbę. Jeżeli pomoże to zrobisz sobie to tak jak się należy.

    Mercedes OM447 z EDC - Ginie gazMercedes OM447 z EDC - Ginie gaz

    0
  • #12 18 Cze 2018 15:34
    kwok
    Poziom 39  

    Pomysł z drugą wiązką jest dobry tylko z realizacją gorzej. Oczywiście wiązkę mogę zrobić tylko problem stanowi występowanie błędu. Jak temperatura "nad morzem" jest poniżej powiedzmy 22st to wóz jeździ, jak wyższa to gaz potrafi zniknąć kilka razy na 20km drogi. To był powód nie pisania w temacie - komputer mogę mieć od 9-tej do max 14:30 i jak na złość cały tydzień od rana było chłodniej i chodził, psuł się pod wieczór ale nie miałem kompa, dopiero w piątek zdechł przed południem to mogłem coś zobaczyć. Gdybym miał kat D to bym sam jeździł a że nie mam to potrzebuję również kierowcy i tu kest kolejny problem a następny to że autobus na lini w takim stanie nie może jeździć tzn kierowcy się boją.
    W piątek skasowałem błędy z fmr bo bylo sporo i auto przyjechało na warsztat, po drodze gaz znikł więc jutro zobaczę jeszcze raz jaki błąd jest zapisany i w tym kierunku podejmę działania. Inne błędy ( nie wiem czy słusznie myślę) mogły się pojawić bo 1. był odłączany pedał podczas pracy (to na pewno) 2.padła bateria w laptopie gdy przeglądałem co widzi fmr - tu nie wiem czy to może spowodować błędy np CAN bo takowy też zapisany był.

    Dodano po 14 [godziny] 47 [minuty]:

    Wiązkę przedzwoniłem żarówą i potraktowałem jeszcze induktorem na okoliczność przetatć izolacji i jest elegancko. W fmr tylko jeden błąd od pedala więc zamówiłem używkę i zobaczymy co z tego wyjdzie.
    Dzięki za pomoc.

    0
  • #13 18 Cze 2018 17:53
    Hart3
    Poziom 25  

    Dopiero jak kol. Seethet wrzucił schemat skojarzyłem że przy Setrze 315 GT-HD miałem podobne przypadki.Pierwszym razem torba kierowcy na przycisku hamulca górskiego,drugim razem brak dobrego styku na wtyku pedału gazu przy module FMR.

    0
  • #14 22 Cze 2018 21:22
    kwok
    Poziom 39  

    Nowy używany czujnik pedału gazu zamontowany we wtorek i jak dotąd jeździ. Dzięki wszystkim za pomoc.

    0
  • #15 26 Cze 2018 22:42
    kwok
    Poziom 39  

    Nadal jezdzi więc to na pewno był czujnik pedału gazu.

    0