Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie z USB w samochodzie. Przetwornica czy gniazdo+ładowarka

stasiak666 11 Cze 2018 16:35 378 3
  • #1 11 Cze 2018 16:35
    stasiak666
    Poziom 2  

    Szukając informacji o przetwornicach do samochodu i tego czy są lepszym rozwiązaniem od dodatkowego gniazda zapalniczki, znalazłem dużo informacji o grzaniu się elementów tych urządzeń i o niebezpieczeństwie spalenia podłączonego sprzętu.
    Ponieważ nie jestem w stanie sam ocenić co będzie lepszym rozwiązaniem, dlatego proszę o pomoc.

    W dwóch samochodach potrzebuje gniazd USB które będą działać po przekręceniu kluczyka.
    Samochód I- podłączone 2 kamerki (instalacja schowana)
    Samochód II - podłączona kamerka (instalacja schowana) + często 1 lub 2 telefony.
    Zasilanie chcę puścić z "pustego" bezpiecznika poprzez bypass Ładowanie z USB w samochodzie. Przetwornica czy gniazdo+ładowarka ponieważ jak najmniej chce ingerować w fabryczną instalacje.

    Zastanawiam się nad trzema rozwiązaniami:
    I-dodatkowe gniazdo zapalniczki z ładowarką samochodową np. Blitzwolf lub Aukey schowane pod deską i wychodzą same kable. Nie wiem czy jest to nawet porównywalne z przetwornicami?
    II- gotowa przetwornica 12v-5v np. Ładowanie z USB w samochodzie. Przetwornica czy gniazdo+ładowarka niestety to, tak jak inne tego typu urządzenia, jest z chin. W tej opcji boje się jakości niezawodności tych urządzeń oraz negatywnych skutków dla pojazdu(np. pożar)
    III- (rozwiązanie znalezione po czytaniu forum) montaż np. Przetwornica step-down LM2596S 5V 3 A z dwoma gniazdami USB Ładowanie z USB w samochodzie. Przetwornica czy gniazdo+ładowarka (z tego co zrozumiałem montaż odbywa się tak jak w poprzedniej przetwornicy. Jeśli do tego urządzenia potrzebuję coś jeszcze montować lub rozbudować o inne elementy to opcja III raczej odpada.) tutaj brakuje mi osłony cześci urządzenia przed uderzeniami i tak jak w II nie wiem jakie negatywne skutki może mieć to dla pojazdu.


    I tutaj pojawia się moje pytanie o to która z tych trzech opcji będzie:
    Bezpieczna dla instalacji samochodu oraz urządzeń podpiętych, oprócz zagrożeń spowodowanych np. skokami napięć, chodzi mi też o wytwarzane ciepło( w kilku tematach na forum użytkownicy zwracali uwagę na ten problem)
    Zapewni wystarczające parametry do pracy dla urządzeń typu kamerka, telefon lub CB.
    Nie będzie powodowało zakłóceń np. systemu audio.

    Urządzenia które pokazałem na zdjęciach są tylko przykładowe, jeśli ktoś zna inne urządzenia tego typu proszę o nazwy lub linki.

    Znalazłem tematy o przetwornicach i o ładowarkach ale nie o porównaniu tych rozwiązań. Jeśli był taki temat to proszę o usunięcie mojego i wskazanie mi innego.
    Mam nadzieję że to dobry dział do tego pytania.

    0 3
  • #2 12 Cze 2018 20:47
    al777
    Poziom 26  

    Sądzę, że łatwiej byłoby coś zaproponować, gdybyśmy znali szacowany największy pobór prądu (z wyjścia 5V). Bez tej informacji trudno się wypowiadać co do modelu przetwornicy czy ilości wytwarzanego ciepła.

    Z noty aplikacyjnej układu LM2596S wynika, że przy napięciu wyjściowym 5V i zasilaniu 12,5-15V, dla prądu obciążenia 3A sprawność wyniesie 80-82% - to pozwala wyliczyć ilość mocy strat i oszacować tym samym wzrost temperatury.

    Co do zakłóceń - pozwolę sobie przedstawić moje doświadczenia w tym zakresie.
    Spory wpływ na działanie urządzeń podłączonych do instalacji samochodu (szczególnie radia) ma wybór punktu podłączenia do masy takiej przetwornicy, i często trzeba to sprawdzać doświadczalnie. Unikałbym również podłączania '+12V' dla przetwornicy z przewodu zasilającego radio albo jakiś inny ważny komponent (np. sterownik silnika). Za to zasilanie gniazda zapalniczki (jeśli jest 'po kluczyku' - jak w większości nowszych aut) zwykle nieźle się do tego celu nadaje.

    0
  • #3 15 Cze 2018 00:27
    E8600
    Poziom 35  

    Układ LM2596 przy obciążeniu 3 A wymaga radiatora do odprowadzania ciepła.
    Wszystko zależy jakie telefony chcesz ładować i czy zależy Ci na "szybkim ładowaniu" taka przetwornica tego nie zapewni natomiast do zasilania kamerek jak najbardziej się nadaje.

    0
  • #4 15 Cze 2018 18:42
    stasiak666
    Poziom 2  

    Dziękuje za odpowiedzi,
    w samochodzie gdzie będą tylko kamerki dane techniczne
    jedna: pobór Prądu: 500mA
    druga: pobór mocy: gotowości 200 mAh, nagrywanie 250 MAH ~ 315 MAH

    Nie mogę znaleźć informacji o kamerce do drugiego samochodu. Aktualnie telefony to HTC ONE m8, Samsung Galaxy S4 oraz Iphone 5s, ale chciałbym też, jeśli zajdzie taka potrzeba, móc ładować np. jakiś tablet.(oczywiście nie wszystko na raz) podłączając ładowarki pod standardowe gniazdo nigdy nie miałem z tym problemu.

    W drugim samochodzie zasilanie pod gniazdem jest cały czas dlatego chcę podłączyć urządzenia pod wolny bezpiecznik. Taki sposób omija chyba ważne komponenty ?

    W takim razie opcja III odpada ze względu na wzrost temperatury. zastanawiam się w takim razie jak może zachowywać się ta "chińska" przetwornica czy też nie będzie problemów z temperatura. Zależy mi żeby rozwiązanie było bezobsługowe po zamontowaniu, żebym nie musiał się przejmować tym że jak samochód stał nagrzany gdzieś to muszę uważać zanim coś podłącze.
    Dlatego rozwiązanie które na początku było rozwiązaniem którego chciałem uniknąć,gniazdo zapalniczki dodatkowe z ładowarką, bo wydawało mi się że jest to półśrodek, teraz zaczyna być tym właściwym?

    Z góry dziękuje za odpowiedzi

    Stanisław

    0