Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylatory 2-biegowe - Upgrade

_Alexander_ 13 Cze 2018 13:46 279 18
  • #1 13 Cze 2018 13:46
    _Alexander_
    Poziom 8  

    Witam, mam klasycznego amerykańca i chce zamiast wentylatora z wisko włożyć dwa wiatraki ale żeby miały dwa biegi, w załączniku jest zdjęcie jakich planuje użyć, wiatraki mają po dwie żyły ale jest tez opornik/rezystor/termoregulator nie wiem jak to nazwać odpowiadający pewnie za drugi bieg. Czy ktoś jest w stanie mi rozrysować jak powinna wygladac instalacja do tego systemu? Chciałbym dołożyć jeszcze włącznik z kabiny abym mógł manualnie czasem je włączyć. Klimy nie ma.
    Z góry dziękuje.

    0 18
  • Relpol
  • #2 13 Cze 2018 13:56
    andrzej20001
    Poziom 42  

    2 przekazniki wysokoprądowe z pinami 80-87a , 2 oprawy bezpiecznika maxi 40A. Jeden bieg masz spęite 2 wentylatory w szeregu i chodzą wtedy wolno , drugi bieg 2 wentylatory sterowane osobno na max. Opornicę olej jest to słaby punkt.

    0
  • #3 13 Cze 2018 21:05
    _Alexander_
    Poziom 8  

    Dzięki za odpowiedź, chciałbym jednak spróbować z opornicą żeby mieć to zautomatyzowane. Jeszcze jedno pytanie, gdzie najlepiej umieścić czujnik do włączenia wentylatorów?

    0
  • Pomocny post
    #5 14 Cze 2018 12:25
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Podłączasz wentylatory równolegle. Sterujesz przekaźnikami. Pierwszy bieg dajesz w szeregu z opornicą na plusie, drugi bieg to połączenie bezpośrednie bez opornicy.
    Cewki przekaźników do masy a druga strona sterowana przez termowlacznik. Ten załącza pierwszy styk co powoduje załączenie przekaźnika i zasilenie wentylatorów poprzez opornicę, załączenie drugiego styku włącznika powoduje załączenie przekaźnika który daje bezpośrednio zasilanie. Dajesz swoj włącznik pod cewkę przekaźnika drugiego biegu i masz co chciałeś.

    0
  • Relpol
  • #6 14 Cze 2018 14:02
    teskot
    Poziom 28  

    Rozwiązanie z opornicą jest może i proste, ale nieeleganckie. Mnóstwo energii jest rozpraszanej w postaci ciepła (podczas pracy na I biegu). Z doświadczenia wiem, że wydajność alternatora w klasycznym amerykańskim aucie jest ledwo wystarczająca do zasilania podstawowych odbiorników, a co tu mówić o 2 prądożernych wentylatorach. Mam przyjemność jeździć Cadillac-iem Deville z 65 roku i tam alternator ma ledwo co 40A. Zacząłbym więc od sprawdzenia jakiej mocy są te wentylatory, a następnie zrobiłbym układ przełączający na 2 przekaźnikach i 2 czujnikach temperatury. Pierwsza prędkość (załączony pierwszy czujnik) dawałaby połączenie szeregowe wentylatorów (sumarycznie da to około połowy mocy jednego wentylatora), a po zadziałaniu drugiego czujnika załączenie obu wentylatorów do pracy równoległej. Tylko, żeby dobrać odpowiednie parametry przekaźników trzeba znać moc tych wentylatorów. W innej wersji można połączyć wentylatory na stałe równolegle, ale pierwszy bieg zrealizować za pomocą regulatora PWM dla zminimalizowania strat.

    0
  • #7 14 Cze 2018 14:56
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    _Alexander_ napisał:
    Dzięki za odpowiedź, chciałbym jednak spróbować z opornicą żeby mieć to zautomatyzowane

    To mało ważne, jak masz 2 wentylatory zrób połączenie szeregowo równoległe.

    Oczywiście zasilanie podłączone wprost pod śrubę alternatora coby nie przeciążać instalacji która nie jest zaprojektowana na taki odbiornik.

    0
  • #8 14 Cze 2018 15:27
    _Alexander_
    Poziom 8  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    _Alexander_ napisał:
    Dzięki za odpowiedź, chciałbym jednak spróbować z opornicą żeby mieć to zautomatyzowane

    To mało ważne, jak masz 2 wentylatory zrób połączenie szeregowo równoległe.

    Oczywiście zasilanie podłączone wprost pod śrubę alternatora coby nie przeciążać instalacji która nie jest zaprojektowana na taki odbiornik.


    Podłączenie szeregowo rownoległe równa się zastosowaniom diod? By prąd mi nie wracał i zwarcia nie robił?

    0
  • #9 14 Cze 2018 15:59
    teskot
    Poziom 28  

    Nie, żadnych diod. Tylko czysta automatyka na przekaźnikach. Jeden ze stykami NO, drugi z 2 stykami przełaczającymi. Tylko dalej nie wiemy nic na temat mocy wentylatorów...

    0
  • #11 14 Cze 2018 20:15
    teskot
    Poziom 28  

    Według danych katalogowych przy zasilaniu 13V jeden wentylator pobiera od 13 do 23A (w zależności od przepływu powietrza). Jesteś więc pewny, że wystarczy Ci prądu? A może w ogóle zmienić koncepcję i włączać jeden lub oba wentylatory, ale zawsze na pełnych obrotach?

    0
  • #12 14 Cze 2018 20:37
    _Alexander_
    Poziom 8  

    Alternator mam nowy 85A czy starczy nie wiem, dlatego tu pisze ;)

    0
  • #13 14 Cze 2018 20:49
    teskot
    Poziom 28  

    No dobra, czyli oscylujemy we w miarę bezpiecznych granicach bilansu energetycznego. To jeszcze napisz, czy rozważamy to co napisałem-w zależności od potrzeb załączenie jednego bądź dwóch wentylatorów na pełną moc czy brniemy w rozwiązanie szeregowo-równolegle?
    Tak jak pisałem nie stanowi to problemu, ale przy takim poborze prądu nie zastosujemy przekaźnika o którym myślałem. W zamian będą potrzebne zwykłe przekaźniki samochodowe przełączne 2 sztuki i ze stykiem NO jedna sztuka.
    Jutro postaram się zeskanować schemat połączeń, który dzisiaj naszkicowałem.

    0
  • #14 14 Cze 2018 21:14
    _Alexander_
    Poziom 8  

    Wolę jednak szeregowo rownolegle, duży silnik trochę zmodzony nie chciałbym by się przegrzał, dziękuje za zaangażowanie i pomoc.

    0
  • Pomocny post
    #15 15 Cze 2018 11:08
    teskot
    Poziom 28  

    Ok, a więc tak na początek to musisz zaopatrzyć się w 2 przekaźniki samochodowe typ 561 oraz jeden typ 540 lub 541. Do tego rzecz jasna odpowiednie czujniki temperatury (włączniki wentylatora), które będą załączały przy temperaturach odpowiednich dla Twojego silnika. Oczywiście jeden przy niższej, np, 85°C, drugi 95°C (strzelam, bo nie wiem w jakich zakresach temperatur Twój silnik może pracować bezpiecznie). Te czujniki montowane będą w chłodnicy jeśli jest do tego przystosowana bądź za pomocą odpowiedniego adaptera na przewodzie wodnym do chłodnicy. Ponadto tak jak chciałeś zaopatrz się w odpowiedni włącznik manualny do kabiny wytrzymujący prąd przynajmniej ze 3A (margines bezpieczeństwa). Przewody do sterowania o przekroju 0,75mm² i silnoprądowe 4mm². Co do bezpieczników to może być jeden wspólny dla obu wentylatorów (np. typu MAXI 60A) lub 2 oddzielne (tu wystarczą MIDI 2 sztuki 30A) oraz stosowne gniazda bezpieczników. Jeśli wybierzesz jeden bezpiecznik to będzie jeszcze potrzebny kawałek głównego przewodu zasilającego przynajmniej 6mm². A co do szczegółowych schematów to jak pisałem-jutro narysuję i prześlę.

    Dodano po 13 [godziny] 33 [minuty]:

    Wentylatory 2-biegowe - Upgrade

    Wczoraj już było późno i źle napisałem. Potrzebny będzie jeden przekaźnik typ 561, a dwa 540 lub 541. Ale jak już zakupiłeś czy zamówiłeś to nie szkodzi, może być tak jak pisałem. Zielony przewód z diodą na schemacie jest niejako opcjonalny. Bez niego włączenie wyłącznika w kabinie spowoduje zadziałanie tylko wentylatora M2, ale na pełniej prędkości; z nim zadziałają oba wentylatory. Oczywiście drugie końce włączników termicznych do plusa zasilania przez niewielki bezpiecznik, np 5A. Jeśli będzie to stały plus to wentylatory będą działały niezależnie od położenia stacyjki (do czasu wychłodzenia), jeśli plus sterowany stacyjką to rzecz jasna jej wyłączenie spowoduje wyłączenie również wentylatorów.

    0
  • #16 15 Cze 2018 12:19
    _Alexander_
    Poziom 8  

    Dzięki bardzo za schemat, tylko czy dobrze rozumiem, że włącznik manualny w tym momencie nic mi nie da na włączonym zapłonie, włączą się wiatraki dopiero gdy się czujnik nagrzeje do swojej temp i zewrze?

    0
  • #17 15 Cze 2018 12:38
    teskot
    Poziom 28  

    Kiedy stacyjka będzie włączona to załączenie włącznika manualnego uruchomi jeden lub dwa wentylatory (to zależy od tego, czy wykonasz połączenie zaznaczone na schemacie zielonym kolorem). Oczywiście czerwone +12V na górze schematu ma być niezależne od stacyjki-wzięte bezpośrednio z klemy + akumulatora bądź śruby alternatora. Włącznik manualny jest nadrzędnym nad czujnikami temperatury (dubluje je tak na prawdę).

    0
  • #18 15 Cze 2018 12:45
    _Alexander_
    Poziom 8  

    Ok już wszystko jasne. Wszystko mam tylko diodę muszę wykombinować skądś. Dzięki bardzo jeszcze raz. Odezwe się za jakiś czas z relacja jak to wyglada i czy chodzi 😉

    0
  • #19 15 Cze 2018 12:59
    teskot
    Poziom 28  

    Dioda może być praktycznie dowolna o prądzie minimum 1A i napięciu 50V. Może to być dioda wzbudzenia wydłubana ze starego alternatora czy jakakolwiek inna dioda prostownicza choćby ze starej ładowarki/zasilacza od czegokolwiek.

    0