Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Adaptacja agregatu chłodniczego Kerstner CJ103 do sieci 230V.

14 Cze 2018 21:39 483 11
  • Poziom 12  
    Chciałbym przystosować Mercedesa Vito z zabudową chłodniczą i agregatem CJ103 zasilanym z instalacji samochodu 12V do zasilania postojowego z sieci 230V.

    Jak się dowiedziałem można pojazd doposażyć w takie coś tylko w autoryzowanym serwisie Kerstnera w Lublinie. Cena na dzień dzisiejszy około 1.700,00 EURO netto/7.000,00 zł netto. Jak dla mnie dużo i troszkę za daleko, 700km tam i z powrotem.

    Zwracam się do kolegów, którzy zetknęli się z tematem. Co trzeba kupić? Na co zwrócić uwagę przy montażu.

    Zacznijmy od zasilacza. Silnik elektryczny do napędu sprężarki 12V 600W = 50A. Zasilanie do zespołu agregatu biegnie od akumulatorów przez stycznik Layher 200A/12V i duży bezpiecznik.

    Wiem, że oryginalnie stosowane są zasilacze impulsowe Mean Well. Czy RSP-1000 na 12V i 60A wystarczyłby?

    Jak go dołączyć do kabla, który biegnie do góry. Po przez jakiś stycznik ze stykami rozłączająco-zwiernymi na 200A?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 15  
    zasilacze serwerowe mają takie moce. można by nawet kilka równolegle podłączyć. A wpiąć pewnie by można za stycznikiem przez jakiś rozłącznik albo też stycznik. Mogę sprawdzić czy mam gdzieś jakieś duże zasilacze.
  • Poziom 12  
    W poprzednim samochodzie VW T5 miałem takie zasilanie, ale wtedy nie wpadłem na pomysł, żeby sprawdzić o jakiej wydajności był jeden zasilacz impulsowy (parametry) i jak wyglądało rozłączenie od akumulatora (typ rozłącznika). I tu kieruję pytanie do kogoś kto ma takie zasilanie i looknął by na te dwie rzeczy. Zasilacz musi mieć odpowiedni zapas mocy. Podejrzewam, że te 10A może być lekko za małe.
    A w serwisie Kerstnera są nastawieni tylko na kasę, kasę i jeszcze raz kasę. Wolą, żeby klient przyjechał do nich doposażyć pojazd. i więcej informacji nie chcą podać. Kiedyś chciałem instrukcję do programatora, to mi odpowiedzieli, że ingerencja w nastawy może mieć poważne konsekwencje.
  • Poziom 15  
    są jeszcze ładowarki 60A z rozruchem 180A.
    180A 12V/24V RIPPER GZL-70 M82508R
    Kosztuje to jakieś 250 zł Czy taka ładowarka nie mogła by stale doładowywać akumulatora samochodowego? Jak się ustawi na wyjściu napięcie 13,7 - 14V
    doładuje aku małym prądem a duży prąd popłynie jedynie jak ruszy agregat.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    Prąd ładowania ma 40A (chwilowy prąd rozruchu 200A), może być słabo, jeszcze Chińczyk. Rozważałem zakup urządzenia rozruchowego SC3300B. Dowiedziałem się, że prądowo da radę przy wydatku prądu rzędu 60A ale po zaniku zapotrzebowania, kiedy agregat osiągnie żądaną temperaturę i ponownym załączeniu ago urządzenie się podobno samo nie włączy.

    Dodano po 36 [minuty]:

    albo jeszcze RSP-1500-12 znamionowo 125A. Ten dałby radę. Dalej pytanie, czy RSP-1000-12, 60A czy da radę, głównie przy starcie.
  • Poziom 12  
    Pisałem do Kesrstnera w Polsce. Odpisali, że nie udzielają wsparcia technicznego. Wkurzyłem się i napisałem do Kerstner DE. Ci też nie byli chętni do współpracy. Koszt u Kerstnera około 8.500zł brutto.

    Na innym forum podpowiedziano mi, że Kerstner stosuje zasilacze RSP 1500W lub 2400W, czyli do mojego mniejszego wystarczyłby MW RSP-1500-12 (koszt około 1.500zł). Zanim jednak podejmę się zamontowania tego zasilacza u mnie, zastanawiam się nad podłączeniem zasilacza rozruchowego DECA SC3300B za ok.2.200zł. Rozwiązanie droższe ale bardziej uniwersalne. Będę próbował to zastosować.
  • Poziom 12  
    ładowarki odradzono mi, że nie będzie to działało.

    Wybór padł na zamontowanie zasilacza wbudowanego RSP 1500. Tylko RSP 1500/12 ma zakres regulacji 10 ~ 13.5V i mogłoby nie wysterować i nie załączyć agregatu. Dokonałem pomiarów. Okazało się, że agregat startuje się kiedy na instalacji pojawia się napięcie 13,8/13,9V. Czyli obstawiałbym zasilacz RSP 1500/15 z napięciem regulowanym 13.5...16.5V.
  • Poziom 15  
    napięcie podniesione do 13,8 to jest ładowanie z alternatora, załącza agregat jak wykrywa pracę silnika by nie zabić aku na postoju. Zamiast bawić się w drogie zasilacze kup alternator silniczek jeden kW połącz wałki. Podłącz do masy i plusa akumulatora. Jak odpalisz zewnętrzne ładowanie to układ wykryje pracę silnika i agregat będzie działał. Wydaje mi się ze da się spinać równolegle alternatory ale może niech się elektryk wypowie albo trzeba by zrobić test czy prąd nie płynie do stojącego alternatora. Silnik i alternator ze złomu to pewnie da się za 200 zł kupić.

    Myślałem o tym podłączaniu zewnętrznego zasilania do instalacji. Powinno zadziałać skoro nic się nie zwiera w alternatorze jak podłączamy się kablami z innym samochodem jak pada aku.
  • Poziom 12  
    Jariko dzięki za doradztwo. :D

    Kupiłem zasilacz RSP-1500-15V (15V, 100A) choć Kerstner montuje RSP-1500-12V. 12V można podkręcić maksymalnie do 13,80V mogłoby być za mało.

    Adaptacja agregatu chłodniczego Kerstner CJ103 do sieci 230V.

    Pozostanie mi jeszcze stycznik z dwoma stykami roboczymi NO/NC DC 12V 200A

    Adaptacja agregatu chłodniczego Kerstner CJ103 do sieci 230V.

    Odłączyłem kabel, który idzie do agregatu i podłączyłem do zasilacza wraz z masą. Załączyłem zasilacz, jednostka nie ruszyła. „Ożywił” się tylko panel sterujący.

    Adaptacja agregatu chłodniczego Kerstner CJ103 do sieci 230V.

    Zastanawiam, się czy mogę podać sygnał sterujący (np.: + z zasilacza) na kabel „+ sterowanie do góry”. Czy ktoś ma doświadczenie, czy nie uwalę jakiegoś sterownika? Chyba w sterowniku elementem wykonawczym jest przekaźnik.

    Adaptacja agregatu chłodniczego Kerstner CJ103 do sieci 230V.
  • Poziom 15  
    pytanie kiedy pracuje agregat gdy kolega odpala samochód? Czy załącza się automatycznie tylko gdy silnik się kręci? Czy na postoju też pracuje z akumulatora? Czy czasami nie jest tak że sterownik agregatu wykrywa pracę silnika po napięciu z alternatora czyli około 14,5V ? Jeżeli masz 13,7V z zasilacza to bez problemu można by go podłączyć do klem akumulatora samochodu. 13,7 V dla akumulatorów ołowiowych nie powoduje ich przeładowania ani gazowania a ładowanie jest takie w każdym samochodzie działa i nic nie psuje. I napięcie 13,7V stosuje się do stałego zasilania akumulatorów buforowych bez ryzyka gazowania. Pozostawał by jeszcze problem wysterowania panelu agregatu tak by chciał pracować z zasilacza 13,7V. Może udało by się innym małym zasilaczem 14,7V oszukać automatykę agregatu tak by "zobaczył" pracę silnika. Im mniejsza ingerencja w instalację tym lepiej.
  • Poziom 12  
    Akumulator drugi podłączony jest na stałe przez bezpiecznik 100A z agregatem u góry, tam też przez przez stycznik.

    Po uruchomieniu silnika kiedy napięcie w instalacji głównej (alternator, rozrusznik, akumulator pierwszy/główny i reszta gratów) osiąga 13,8V załącza się stycznik (trzecie zdjęcie) i dołączany jest drugi akumulator z obwodem agregatu i po chwili uruchamia się urządzenie. Podobnie jak w ogrzewaniu postojowym.

    Ale jeżeli wyłączam silnik i wyciągam kluczyk, po dłuższej pracy, kiedy akumulator jest dobrze naładowany, agregat pracuje jeszcze przez sekundę. Czyli wykrywa napięcie w instalacji drugiego obwodu.

    Co do zasilacza, to ustawiłem go peerkiem na 14,2V
  • Poziom 12  
    Do przełączania kupiłem przekaźnik solenoid 300A 12A

    Adaptacja agregatu chłodniczego Kerstner CJ103 do sieci 230V.

    .... ale te chińskie 300A za bardzo mnie przekonuje.