Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ametyst 1011 - Procedura uruchomienia

dostojny.kocur 15 Jun 2018 19:10 2358 31
  • #1
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Witam.
    W moje ręce wpadł telewizor lampowy Ametyst 1011 w bardzo ładnym stanie.
    Wszystko zostało przeze mnie oczyszczone. Sprawdziłem kilka kluczowych kondensatorów elektrolitycznych i okazały się sprawne. Cztery duże kondensatory również wyglądają na sprawne. Sprawdziłem też diody i ścieżki.
    Mam jednak kilka problemów i pytań z którymi nie mogę sobie poradzić.
    Zaczynając od rzeczy najprostszej. Komuś mówiąc kolokwialnie widocznie bardzo spodobał się głośnik i telewizor go nie posiada. Chciałbym wiedzieć jaką specyfikację ma oryginalny głośnik i gdzie mam go podłączyć, skoro nie widzę nigdzie pozostałości kabli. (dołączam zdjęcie transformatora głośnikowego, napisy częściowo zamazane, ale jest prawdopodobnie TG 2.5-1-666)
    Ametyst 1011 - Procedura uruchomienia

    Kolejna sprawa to zagadkowy przewód wystający z przewodu przystawki. Czy mam go przylutować? Wygląda na to, że powinien znajdować na złączu po prawej.
    Ametyst 1011 - Procedura uruchomienia



    Interesuje mnie też czy w ten sposób powinny wyglądać oryginalne kapturki i przewody anodowe do tych lamp? Jeden z nich zlutowałem, bo był skręcony kombinerkami. Domyślam się, że to dopuszczalne biorąc pod uwagę miejsce i czas produkcji tego telewizora, ale w miarę możliwości proszę o informację.
    Ametyst 1011 - Procedura uruchomienia

    Do tego widać kilka nadpalonych rezystorów, ale posiadają one nominalny opór, więc póki co mogę je zostawić.

    Planuję zacząć od sprawdzenia żarzenia lamp z wyłączonym napięciem anodowym i odłączoną wiązką kineskopu. W miejsce żarzenia kineskopu zostanie umieszczony rezystor, czy mogę zmierzyć multimetrem opór żarnika kineskopu? Później jeżeli wszystko będzie dobrze załączę żarzenie kineskopu a następnie również napięcie anodowe. Martwi mnie tylko jedna rzecz. Może to zabrzmieć wyjątkowo głupio, jednak czy istnieją jakiekolwiek szanse na eksplozję czy implozję kineskopu? Do tej pory pracowałem tylko z radiami i to moje pierwsze doświadczenie z lampowym telewizorem i mówiąc szczerze ten wielki kineskop trochę mnie przeraża. Nie zauważyłem żadnych pęknięć ani ukruszeń szkła. W dwóch rogach kineskopu zostały resztki czegoś przypominającego gips, z tego co wiem nie powinienem tego ruszać. Jednak na reszcie kineskopu nie znajduje się więcej gipsu, czy powinienem coś z tym zrobić?
    Wiem też że telewizor nie posiada transformatora sieciowego. Czy jest jakiś sposób na zabezpieczenie się przed ewentualnym porażeniem poza niedotykaniem chassis podczas i po włączeniu telewizora? Nie mam możliwości podłączenia telewizora przez transformator. Czuję mimo wszystko dość spory respekt względem tego sprzętu.
    Z góry dziękuję za odpowiedzi i proszę o wyrozumiałość. Posiadam gaśnicę.
  • #2
    amigo10
    Level 11  
    Witam! Doradzę z tego co jeszcze pamiętam o takim TV.
    1. Trafo głośnikowe: uzwojenie z przylutowanym kondensatorem ok. kilka nF to tzw. anodowe ( anoda lampy i + zasilania). Pozostałe przemierzyć omomierzem bo to będzie do głośnika.
    2. Jeżeli ten przewodzik jest dolutowany do jednej strony kondensatorka płytkowego (kilka pF) przełącznika kanałów może miał zastąpić - dodać zastępczo kilka pF o ile płytkowy złamał się
    3. Przewody łączące kapturki przez samozaciskające się spiralki do lamp PY88 i PL500 (36) z transformatorem wysokiego napięcia wykonane są z przewodów z wysokonapięciową izolacją.
    4. Nie eksperymentowałbym z odłączaniem kineskopu. Właściwym zabezpieczeniem żarzenia lamp jest termistorm(rezystor zmniejszający oporność w miarę nagrzewania wskutek przepływu prądu) cz mmarny - wygląda jek opornik gruby ok 8 mm dł. 20 mm.

    5. Masa i obudowa TV jest bezpośrednio połączona do włyczki, obrót wtyczki spowoduje czy będzie faza (przewód gorący) na obudowie.

    Na razie tyle .Powodzenia
  • #3
    750kV
    Level 31  
    Spójrz na dokumentację. Masz tam schemat.
    Nie odłączaj podstawki od kineskopu. Zewnętrzna powłoka grafitowa kineskopu (akwadag) powinna być połączona z masą odbiornika przez kondensator i rezystor połączone równolegle. Kontakt z akwadagiem jest za pośrednictwem sprężystego styku. Sprawdź to ,,umasienie" kineskopu.
    dostojny.kocur wrote:
    ....Chciałbym wiedzieć jaką specyfikację ma oryginalny głośnik i gdzie mam go podłączyć, skoro nie widzę nigdzie pozostałości kabli...

    Głośnik przyłączasz między masę i wyprowadzenie 31 przełącznika źródła dźwięku (słuchawki/głośnik). Na próbę możesz połączyć każdy głośnik o impedancji 4 - 8 Ω.

    dostojny.kocur wrote:
    ...Interesuje mnie też czy w ten sposób powinny wyglądać oryginalne kapturki i przewody anodowe do tych lamp?...


    Kapturek jest tylko na prostowniku napięcia anodowego kineskopu (EY86). Na PL500 i PY88 są sprężyste styki, takie jakie u Ciebie.

    dostojny.kocur wrote:
    ...Do tego widać kilka nadpalonych rezystorów,...


    Pamiętaj tylko o wspomnianym termistorze, łączonym w szereg z żarzeniem lamp. On musi być gorący i wyglądem przypomina spalony rezystor. Na schemacie masz go jako R436.

    dostojny.kocur wrote:
    ... czy istnieją jakiekolwiek szanse na eksplozję czy implozję kineskopu?..


    Teoretycznie tak, ale musiałbyś się dobrze o to ,,postarać", czyli solidnie przywalić w stożek lampy. Utrącenie szyjki powoduje tylko przeciągły, głośny syk.

    dostojny.kocur wrote:
    ....W dwóch rogach kineskopu zostały resztki czegoś przypominającego gips, z tego co wiem nie powinienem tego ruszać...

    To jest ubytek wspomnianego akwadagu. Często się to spotykało i niczemu to nie szkodzi.

    W załączniku plik do Ametysta 1012 i 1011, tylko nie jest to uwzględnione w nazwie.
  • #4
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Masa kineskopu styka się z układem, dodatkowo przeczyściłem styki. Gips jest naniesiony na osłonkę kineskopu i odkrusza się przy jednym rogu.
    W takim razie uznaję telewizor za gotowy do pierwszego kroku i odłączę uzwojenia zasilanie poza żarzeniem lamp i sprawdzę jutro żarzenie.
    Czy powinienem dodać rezystory wejściowe w celu "przystosowania" telewizora pod 230V czy nie jest on jakoś szczególnie delikatny?
  • #5
    750kV
    Level 31  
    dostojny.kocur wrote:
    ....Gips jest naniesiony na osłonkę kineskopu i odkrusza się przy jednym rogu...

    Czy chodzi Ci o ,,gips" między bańką kineskopu i stalową obręczą wokół z uchwytami do mocowania w rogach?
    dostojny.kocur wrote:
    .... i odłączę wszystkie uzwojenia poza żarzeniem lamp ...

    Jakie Ty chcesz ,,uzwojenia" odłączać i po co? Przecież ten odbiornik jest zasilany beztransformatorowo, poprzez dzielniki napięcia sieciowego.

    dostojny.kocur wrote:
    ..Czy powinienem dodać rezystory wejściowe w celu "przystosowania" telewizora pod 230V czy nie jest on jakoś szczególnie delikatny?

    Napięcia daje się skorygować pierścieniem (odczepem) na rezystorze R105 (39Ω/25W).
  • #6
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Tak, znajduje się na dwóch przeciwnych rogach kineskopu. Co do "uzwojeń" to kwestia późnej pory, chodziło mi o tymczasowe odłączenie wysokiego napięcia z układu. Wolę najpierw sprawdzić sprawność żarzenia lamp i ewentualnie je skorygować.
  • #7
    750kV
    Level 31  
    dostojny.kocur wrote:
    Tak, znajduje się na dwóch przeciwnych rogach kineskopu...

    Jak tylko w dwóch rogach, to bańka nie wyleci z obręczy.
    dostojny.kocur wrote:
    .. chodziło mi o tymczasowe odłączenie wysokiego napięcia z układu...

    Jak chcesz tego dokonać? Zdejmując sprężynki stykowe z anody PL500 i katody PY88?
  • #8
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Odłączyłem układ, który odpowiada za wysokie napięcie z dławika i pozostawiłem układ żarzenia.
    Ametyst 1011 - Procedura uruchomienia
    Wyjąłem też bezpieczniki z tej sekcji oraz kapturki i zaciski anodowe z lamp EY88, EY86 i PL504.
    Muszę jeszcze zmienić bezpiecznik 1.6A i uruchamiam.
    Chcę też wiedzieć czy mogę rozładować kineskop łącząc jego anodę z masą przewodem z multimetru CATIII 1000V 10A i rezystorem 220k 5W

    Dodano po 2 [godziny] 9 [minuty]:

    Po podłączeniu w tej konfiguracji wywala bezpiecznik
    to wina podłączenia czy występuje zwarcie? zastosowałem bezpiecznik szybki, jednak z uwagi na błysk towarzyszący jego przerwaniu nie ma to raczej znaczenia.
    Ogólnie nie widzę żadnego źródła zwarcia, jeżeli występuje to musi przebijać jakiś kondensator. Mam sprawdzać sam obwód żarzenia? Czy na tym etapie nie szkodzi brak głośnika?
  • #9
    pikarel
    Level 34  
    To przecież konstrukcja fabryczna, a nie samoróbka, którą należy zacząć testować fragmentami.
    Po co tyle kombinacji? Przez nie prawdopodobnie dołożyłeś sobie sam to zwarcie.

    Jeśli odłączyłeś punkt, jak na schemacie - to do sprawdzenia masz wyłącznik, 3 kondensatory, diodę, dławik filtra i rezystor (zwarcie jego opaski do masy, jednego z przewodów).
    Quote:
    Ogólnie nie widzę żadnego źródła zwarcia

    Zmierz diodę, odlutuj kondensatora C420 (może mieć zwarcie).
    Dodam, że w tym TV nigdy nie występowało uszkodzenie diody D401, można powiedzieć, że ta kostka była niezniszczalna.

    Głośnik jest dołączony do wyłącznika i do masy (chasis).
    To duży głośnik Tonsila, charakterystyczne jest to, że nie ma linii prostych na zewnętrzych obrysach.
  • #10
    rysiekg
    Level 18  
    Sprawdz kondensator styrofleksowy przy wyłączniku sieciowym, jego zwarcie powoduje wyłączenie bezpiecznika, sprawdzić diodę prostowniczą napięcia anodowego, powodzenia. Pozdrawiam.
  • #11
    dostojny.kocur
    Level 15  
    @pikarel
    Przed załączeniem wysokiego napięcia chcę mieć pewność, że tak prosta rzecz jak żarzenie lamp działa. Teraz zawsze stosuję diagnostykę etapami zwłaszcza, że znam ten telewizor i wiem, że jest on niesprawny.
    Kolega jednak trafił ze swoim wnioskiem, ponieważ istotnie w pewnym sensie sam doprowadziłem do tego zwarcia.
    Ktoś próbował wykonywać naprawy chałupniczymi metodami z marnym skutkiem i jednym z wielu przykładów prób naprawy tego telewizora był przypadkiem albo umyślnie urwany jeden zaczep kondensatora C420, który podczas neutralizacji skutków napraw przylutowałem i jakoś zapomniałem sprawdzić. Kondensator w istocie przebijał. Niestety gapiostwo kosztowało mnie 80 groszy na bezpiecznik.

    @rysiekg
    Kondensator C421 sprawny, diody również.


    Wszystkie lampy się żarzą, przede mną jeszcze pomiary i ewentualna regulacja żarzenia, ponowne sprawdzenie elementów i będę mógł podłączyć wysokie napięcie.
    Ponowię jeszcze pytanie związane z bezpieczeństwem. Czy będę mógł rozładować kineskop w sposób opisany kilka postów wyżej i czy grozi mi niebezpieczeństwo po podłączeniu wysokiego napięcia ze strony kineskopu. Aktualnie włączam telewizor z innego pokoju, dlatego proszę o wyrozumiałość :D
    Ametyst 1011 - Procedura uruchomienia

    Na płytce znajdują się zwęglone miejsca w okolicach lamp i rezystorów mocy, jedno nawet na wylot ale nie ma w okolicy żadnych podejrzanych zjawisk.
    Ciekawym jest fakt, że płytka "Zespół Z23M3" posiadała bardzo wiele zimnych lutów w czasie, kiedy inne żadnych.
  • #12
    pikarel
    Level 34  
    Przy rozładowaniu kineskopu wystarczy, że zachowasz kolejność; jeden koniec przewodu do masy, drugi pod kapturek.
    Odwrotnie nie próbuj.

    Jakieś dziwne masz te usterki; kondensatory tego typu wysychały, jednak po tak długim leżakowaniu zdarzyć się może wszystko, tak, jak cegłówki w drewnianym kościółku :)
    Liczą się Twoje chęci i zapał.
  • #13
    Aeoline
    Level 16  
    pikarel wrote:
    Przy rozładowaniu kineskopu wystarczy, że zachowasz kolejność; jeden koniec przewodu do masy, drugi pod kapturek.
    Odwrotnie nie próbuj.

    Jakieś dziwne masz te usterki; kondensatory tego typu wysychały, jednak po tak długim leżakowaniu zdarzyć się może wszystko, tak, jak cegłówki w drewnianym kościółku :)
    Liczą się Twoje chęci i zapał.

    Jeżeli-Twoim zdaniem-kondensatory styrofleksowe, bo o nich jest mowa, wysychają, to już więcej nie pisz.

    Kineskop można bezpiecznie rozładować przewodem (od masy do anody), przy czym całą operację należy powtórzyć kilka razy w odstępie kilkudziesięciu sekund.
  • #14
    pikarel
    Level 34  
    Aeoline wrote:
    (...)
    Jeżeli-Twoim zdaniem-kondensatory styrofleksowe, bo o nich jest mowa, wysychają, to już więcej nie pisz. (...)

    Dużo wcześniej napisałem o tym kondensatorze styrofleksowym:
    pikarel wrote:
    (...)
    Zmierz diodę, odlutuj kondensatora C420 (może mieć zwarcie).
    (...)

    Pisząc o wysychaniu pomyliłem numerację z kondensatorem elektrolitycznym.
    Nie musisz zaraz brylować syfem o niepisaniu, bo to nie jest do niczego i nikomu potrzebne.
    Widzę, że robienie przytyków, polewki z kogoś, nadających się pod trzepak, cieszy cię.
  • #15
    klamocik
    Level 31  
    A ja do autora gdyby podał miejsce zamieszkania a było to niezbyt daleko bardzo chętnie ja i wielu podobnych by pomogło fizyczne za piwo a i stres byłby o wiele mniejszy.
  • #16
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Po długim czasie ale niestety dopiero teraz miałem możliwość zabrać się za telewizor.
    Uruchomiłem go bez kondensatora C420 i podłączyłem głośnik 8Ω 5W. Na kineskopie po długim czasie pojawił się taki obraz:
    Ametyst 1011 - Procedura uruchomieniaAmetyst 1011 - Procedura uruchomienia
    Na regulację zakresów reaguje zmianą głośności szumu, reaguje na regulację kontrastu i jasności. W głośniku pojawia się lekki szum i wyraźnie cichnie po uruchomieniu przystawki UHF.
    Czy w ten sposób powinien wyglądać prawidłowy obraz? Chciałbym też wiedzieć w jaki sposób mam podłączyć cokolwiek do telewizora, nie ma on typowego wejścia antenowego a jedynie zaciski na antenę.
    Posiadam odtwarzacz DVD ze złączem SCART oraz RCA ale niestety nie mam modulatora RF czy sprawnego urządzenia wyposażonego w takowy. Mam w prawdzie dekoder z modulatorem RF, aczkolwiek jest to dekoder Orange, który nie ruszy bez Liveboxa. Chyba, że może samo uruchomienie dekodera do ekranu błędu wystarczy?
    Jeżeli to wystarczy to czy taki układ jest prawidłowy?
    DVD --(RCA)--> dekoder --(wyjście modulatora)--> podłączenie modulatora do zacisków antenowych w TV

    A rozładowanie kineskopu przebiega podejrzanie lekko, nie ma żadnej iskry ani dźwięku po zwarciu chassis po wyłączeniu telewizora z gniazdka z anodą kineskopu.
  • #17
    cirrostrato
    Level 37  
    dostojny.kocur wrote:

    A rozładowanie kineskopu przebiega podejrzanie lekko, nie ma żadnej iskry ani dźwięku po zwarciu chassis po wyłączeniu telewizora z gniazdka z anodą kineskopu.
    Upływności rozładowujące pojemność kineskopu: brudny kineskop wokół przewodu wn przy kineskopie, brudny przewód WN, możliwa wilgoć w powietrzy. Praktycznie kineskop warto rozładowywać 2-3 razy w odstępach kilkunastu sekund bo to WN czasem jakoś ,,powraca''. Dziś TV A1011 jest dość rzadki, więcej wyprodukowano i się uchowało większych o cal (kineskop 20 cali) A1012, układowo identyczne.
  • #18
    Pan.Kropa
    Level 27  
    dostojny.kocur wrote:
    Czy w ten sposób powinien wyglądać prawidłowy obraz?
    Nie za bardzo. Powinien być wyraźny śnieg. Tu wygląda jakby nie działał układ p.cz. A może tylko wygląda tak na zdjęciu?
    dostojny.kocur wrote:
    dekoder --(wyjście modulatora)--> podłączenie modulatora do zacisków antenowych w TV
    Dekoder Orange na pewno daje jakiś obraz nawet nie podłączony do Liveboxa, do celów testowych na pewno wystarczy. Żeby było fachowo to jest potrzebny symetryzator 75Ω/300Ω. Wystarczy antenowy odwrotnie podłączony.
  • #19
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Właśnie zdziwił mnie brak śnieżenia, wygląda tak na zdjęciu, migający obraz z paskami.
    Podczas rozładowywania telewizora zawieram z masą anodę kineskopu i cztery duże elektrolity. Z elektrolitu akurat raz poszła spora iskra.
    Zauważyłem też podejrzanie wysokie napięcie żarzenia lamp, przykładowo dla PCL86 wynosiło ponad 19V, ale myślę że w pośpiechu pomyliłem piny bo żarnik dawno by się spalił. Zmierzę napięcia ponownie i ewentualnie dodam jakiś rezystor. Szkoda uszkodzić kineskop, który bardzo ładnie świeci.
    Złącze TV Out mam więc podłączyć do zacisków antenowych UHF?
  • #20
    pikarel
    Level 34  
    Po co zajmujesz się tym, co nie jest potrzebne?
    Świeci - więc jest wysokie napięcie; jakie ono jest - zobaczysz po szerokości obrazu na ekranie, a nie po zabawach z wielkością iskry.

    Żarzenie lamp serii P to stały prąd 0,3A. Popatrz w Google i zobacz, jakie powinno być napięcie żarzenia tej lampy, nie wymyślaj nieistniejącej usterki.
    W tym TV zmiana prądu żarzenia wiąże się z ingerencją w układ zasilania lub zwieranie (zwarcie) żarzenia innych lamp.
    Jeśli wszystkie świecą - to szukasz "dziury w całym".

    Quote:
    Złącze TV Out mam więc podłączyć do zacisków antenowych UHF?

    ...lub VHF, wybór zależy od kanału ustawionego w modulatorze.
  • #21
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Nie przypominam sobie, abym wyciągał wnioski dotyczące regulacji na podstawie wielkości iskry.
    Nie szukam dziury w całym a staram się doprowadzić odbiornik do sprawności, a żarzenie lamp to kluczowa sprawa.
    Musiałbym dodać rezystor dużej mocy powyżej 10W za termistorem w układzie żarzenia, jednak nie posiadam aktualnie takowego.
    Telewizor reaguje na dekoder na kanale 1 VHF czymś już bardziej podobnym do śnieżenia, lecz dalej brak obrazu.
    Potrafi odebrać tylko stacje radiowe UKF
  • #22
    pikarel
    Level 34  
    dostojny.kocur wrote:
    Nie przypominam sobie, abym wyciągał wnioski dotyczące regulacji na podstawie wielkości iskry.

    To w jakim celu zabawa z iskrami?
    dostojny.kocur wrote:
    Nie szukam dziury w całym a staram się doprowadzić odbiornik do sprawności, a żarzenie lamp to kluczowa sprawa.

    Tu się zgadzam.
    dostojny.kocur wrote:
    Musiałbym dodać rezystor dużej mocy powyżej 10W za termistorem w układzie żarzenia, jednak nie posiadam aktualnie takowego.

    Po co go chcesz dodawać? Nie mając żadnego doświadczenia w serwisie takiego TV
    - chcesz na "dzieńdobry" poprawiać producenta?
    Jest już przecież w układzie rezystor R435 100Ω/12W.
    dostojny.kocur wrote:
    Telewizor reaguje na dekoder na kanale 1 VHF czymś już bardziej podobnym do śnieżenia, lecz dalej brak obrazu.
    Potrafi odebrać tylko stacje radiowe UKF

    To oznacza, że sygnał testowy z modulatora jest na innym kanale, niż dostrojony jest telewizor, stacje UKF są obok kanału 3.

    Możliwe też, że jest uszkodzony wzamacniacz wizji, np. R125 3,3kΩ/6W, zasilający S2 lampy PFL200 lub uszkodzony układ ARW, np. C116 2,2µF/25V.

    Edycja:
    Proponuję w trakcie tej naprawy odrzucić wszelkie rytuały dotyczące lamp, a wywodzące się z AudioVooDoo.
    Szkoda czasu na to, lepiej zająć się właściwymi usterkami, a z doświadczenia wiem, że to nie jest łatwe: spośród 5 techników ZURiT-u zajmujących się"zawodowo" naprawą tych TV - tylko dwóch potrafiła je skutecznie naprawić, czyli usunąć wszystkie usterki, a nie tylko tą ostatnią, z opisu podanego przez klienta.
  • #23
    dostojny.kocur
    Level 15  
    pikarel wrote:
    To w jakim celu zabawa z iskrami?

    "Zabawa z iskrami" wiąże się z procesem rozładowania telewizora z wysokiego napięcia tak jak mi zalecano, zwyczajnie informuję o zabiegu. Może ktoś będzie w stanie udzielić mi porady czy rozwiać moje wątpliwości. Jeżeli zwracam się o pomoc na forum to informuję o wszystkim.
    pikarel wrote:
    Nie mając żadnego doświadczenia w serwisie takiego TV
    - chcesz na "dzieńdobry" poprawiać producenta?

    Fakt, nie serwisowałem nigdy lampowego telewizora, ale pewne kwestie pozostają niezmienne dla każdego lampowego układu. Telewizor ma 47 lat, w czasach jego produkcji używano napięcia 220V często schodzącego znacznie poniżej tej wartości. Aktualnie w gniazdku posiadam ponad 230V, ale to samo w sobie nie spowodowałoby takiego skoku napięć. Napięcie żarzenia lampy PCL86, którą obrałem za przykład dla całego układu żarzenia bo pamiętałem jej napięcie żarzenia wynosi w zależności od noty katalogowej około 13V napięcia przemiennego. Daleko to się ma do otrzymywanych przeze mnie ponad 19V. Kondensatory w tym układzie są sprawne, stąd moja decyzja o konieczności zmiany układu. Jest to działanie doraźne, więc proszę o propozycję działań, które mogą przywrócić żarzenie do nominalnej wartości.
    Zapomniałem dodać, stacje UKF są odbierane na kanale 5.

    pikarel wrote:
    Możliwe też, że jest uszkodzony wzamacniacz wizji, np. R125 3,3kΩ/6W, zasilający S2 lampy PFL200 lub uszkodzony układ ARW, np. C116 2,2µF/25V.

    Sprawdzę to i o efektach powiadomię.
    Zmierzę też prąd żarzenia lampy PCL86, jednak będzie to wymagało pewnych akrobacji.
  • #25
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Po "próbach" sensownego pomiaru kondensator jest C116 raczej sprawny, lecz pewności nie mam bo o funkcji pomiaru pojemności kondensatorów w moim multimetrze lepiej nie wspominać. Oczyściłem niestabilną podstawkę lampy PFL200. Zmian brak.
    R125 ma wartość 2,26Ω i właśnie w jego miejscu są nadpalenia płytki. Brak na nim jakichkolwiek oznaczeń, jednak nie wydaje mi się, aby ktoś przy nim grzebał.
    Zamówiłem kondensator C420.

    Telewizor ogólnie odbiera raczej prawidłowo, po podłączeniu prowizorycznej anteny czysto odbiera stacje radiowe. Najlepiej odbierana stacja nakłada się z inną, lecz to chyba kwestia niedopasowania zakresów. Na kineskopie po jakimś czasie pojawia się niebieska kolumna na dole kineskopu (zdjęcia póki co nie ma, w dzień nie jestem w stanie tego uchwycić). Obraz ogólnie miga z dużą częstotliwością.
    Rytułały to przeprowadzałbym jakbym chciał prostować te napięcie żarzenia :D
    Aby dalej testować i naprawiać odbiornik potrzeba sprawnych podstaw takich jak właśnie napięcie żarzenia więc trzeba będzie je i tak zbić w pierwszej kolejności bo z takim lampy prędko zakończą swój żywot. Poza brakującym kondensatorem C420 nie mam pomysłu co może wpływać na taki stan rzeczy, prosiłbym o jakieś pomysły.
  • #26
    pikarel
    Level 34  
    Chciałem Cię poprowadzić po schemacie, ale po ostatnim Twoim poście poddaję się.
    Bez podstawy podstaw nie ma szans; bo np. jaki wpływ na brak obrazu ma brak kondensatora przeciwzakłóceniowego? Lub najnormalniejsze żarzenie (+5%) do trwałości lamp?
    Wiedza jutubowa nie wystarczy do serwisowania TV, nawet sprzed pięćdziesięciu lat, nie wspominając o płycie głównej, czy zasilaczu współczesnego TV.

    Moja rada: poproś elektronika mieszkającego w pobliżu, ale takiego, który kiedyś naprawiał takie sprzęty. Będzie on dla Ciebie kopalnią wskazówek nt. naprawy tego TV a może nowym, dobrym znajomym, jeśli znajdziecie wspólną pasję i wspólny język?
  • #27
    dostojny.kocur
    Level 15  
    Nie wspominałem ani razu o wpływie tego kondensatora na brak obrazu a jedynie na żarzenie co teraz przyznaje że było wyjątkowo chybionym wnioskiem. Przyzwyczaiłem się do tego, że lampy we wszystkich moich odbiornikach żarzyły się z praktycznie idealnym napięciem, dlatego nie pomyślałem o tolerancji na poziomie 5%. Wystarczył jeden post z uzasadnieniem i nie ciągnąłbym tego dalej, więc w tym momencie żarzenie sobie odpuszczam.

    Już w pierwszym poście zaznaczyłem że nie pracowałem nigdy z lampowym telewizorem, więc chcę się czegoś nauczyć. W wypadku błędu myślowego wymagam jedynie uzasadnienia. Gdybym miał pojęcie na temat serwisu takiego odbiornika to zapewne tematu bym nie zakładał.
    Wątek założyłem po to, aby poprowadzono mnie przez proces naprawy nawet krok po kroku i żebym się czegoś dowiedział, po to właśnie służy mi to forum i jest to dla mnie jedyne źródło zdobywania wiedzy. Mówiąc szczerze jedyny układ jaki tu rozumiem to układ wzmacniacza fonii, reszta to dla mnie całkowita lub częśćiowa zagadka.
    Wiedza na ten temat jest już dosyć "niepopularna". Mimo usilnych prób nie znalazłem nigdzie poradnika tłumaczącego zasadność istnienia każdego elementu poszczególnych układów, czy dotyczącego diagnostyki bo takich po prostu nie ma. Przeglądanie innych wątków pomaga, jednak nie rozwiązuje mi wszystkich pytań. Uczę się więc na przykładach i wiedzy innych.
    Jeżeli kolega @pikarel wyczerpał swoją cierpliwość to w pełni rozumiem, w wypadku jeśli jednak chce mi jeszcze pomóc to będę wdzięczny.

    Zgodnie z zaleceniem @klamocik poszukam ustawień ostrości.
  • #28
    Aeoline
    Level 16  
    Quote:
    Mimo usilnych prób nie znalazłem nigdzie poradnika tłumaczącego zasadność istnienia każdego elementu poszczególnych układów, czy dotyczącego diagnostyki, bo takich po prostu nie ma

    Jak nie ma? Podręcznik naprawy telewizorów A. Henkel. Na portalu aukcyjnym od 5 zł.
  • #29
    rysiekg
    Level 18  
    Witam, jeżeli lampy nie świecą zbyt jasno to rzeczywiście odpuść to na razie, pomierz napięcia anodowe na lampach wg. schematu. Nie wiem jak z wys. nap. dotknij śrubokrętem do kapturka PL-504 trzymając go w prawym ręku (ze względu bezpieczeństwa) czy pojawia się iskra. A jak z lampami czy są sprawne? Pozdrawiam. ps. w wieczór napiszę jeszcze.