Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatorów żelowych połączonych szeregowo

Starystefana 16 Cze 2018 01:14 216 6
  • #1 16 Cze 2018 01:14
    Starystefana
    Poziom 2  

    Witam serdecznie wszystkich forumowiczów, jestem tu nowy i raczej początkujący w kwestiach elektrycznych a zwłaszcza związanych z ładowaniem akumulatorów. Po pierwsze to nie za bardzo mogę się połapać na forum i nie wiem czy finalnie piszę w dobrym dziale. Jeśli nie to bardzo mocno przepraszam i proszę o przeniesienie w odpowiednie miejsce.

    Czytałem podobne tematy lecz żaden nie zaspokaja mojej potrzeby. W zasadzie mam 3 pytania przy czym to każde kolejne poniekąd jest zależne od odpowiedzi na poprzednie. Chodzi o ładowanie 2 akumulatorów "żelowych" połączonych szeregowo, 12V 4.5Ah każdy. Jest to bateria skutera elektrycznego wiec nie jest to układ pracujący jak przeczytałem w innym temacie "bufurowo", lecz raczej do rozładowania a przynajmniej do stanu w którym skuter przestaje już reagować na manetkę.

    Pierwsze pytanie:
    Jaka jest specyfikacja takiej baterii? Od zawsze wiem że połączenie szeregowe zsumuje napięcia czyli powinno być 24V i to się zgadza z naklejką na skuterze natomiast wydawało mi się zawsze że pojemność w tej sytuacji nie wzrośnie natomiast naklejka głosi iż jest to układ 24V 9Ah. Która wersja jest prawidłowa?

    Z góry dziękuję za pomoc

    0 6
  • #2 16 Cze 2018 05:49
    arturdip
    Poziom 26  

    Jeśli są połączone szeregowo to łączna pojemność(całego zestawu) to pojemność najsłabszego akumulatora.Nie sumuje się

    0
  • #4 16 Cze 2018 15:14
    beam_beer
    Poziom 18  

    Reasumując:
    Przy idealnych akumulatorach miałbyś 4,5 Ah 24V.
    9 Ah 12V miałbyś przy równoległym połączeniu.

    9 Ah i 24V jest w tym przypadku niemożliwe.

    0
  • #5 17 Cze 2018 02:40
    Starystefana
    Poziom 2  

    Dzięki za odpowiedzi. Muszę zauważyć ze ranne z was ptaszyny, zwłaszcza przy sobocie, wstaje o 7 a tam już 2 odpowiedzi :)

    Czas zatem na ciąg dalszy moich rozterek.

    Drugie pytanie:
    Skoro wiemy już że jest to układ 24V 4,5Ah i jak wspomniałem na samym początku pracować będzie raczej do rozładowania. Która wersja ładowania będzie prawidłowa? Trochę poczytałem i niewiele mi to dało gdyż opinii osób uważających się za fachowców w tym temacie jest sporo i jak to zwykle bywa nie wszystkie się ze sobą pokrywają, a co gorsze nie zauważyłem żeby któraś z odpowiedzi pojawiała się dużo częściej niż pozostałe.
    Więc czy ładowanie powinno się odbywać przy użyciu 28.8V i prądu nie więcej niż 10% pojemności nominalnej akumulatora, czy może jednak zastosować 27,4V i prądu rzędu 30% nominalnej pojemności, czy też stosować metodę dwuetapową albo jednak z racji tego iż są to 2 akumulatory 12V a nie jeden 24V powinienem ładować napięciem jak dla akumulatora 12V czyli odpowiednio 14.4V albo 13.7V. Trochę mnie od tego wszystkiego głowa już rozbolała i dlatego właśnie proszę o pomoc.

    Kilka faktów na koniec (zapewne niezbyt przydatnych). Oryginalna ładowarka wedle naklejki miała output: 24V 1.6A. A czas ładowania przewidziany przez producenta to minimum 12h przed każdym użyciem. Dodatkowo sprawdziłem że silnik nie rusza przy 22.2V na układzie a zatem akumulatory aż tak bardzo głęboko rozładowywać się nie będą.

    Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc.

    0
  • #6 17 Cze 2018 08:10
    jack63
    Poziom 42  

    Starystefana napisał:
    Więc czy ładowanie powinno się odbywać przy użyciu 28.8V i prądu nie więcej niż 10% pojemności nominalnej akumulatora, czy może jednak zastosować 27,4V i prądu rzędu 30%

    Jedno i drugie jest niemożliwe!
    Nie da się utrzymać prądu i napięcia równocześnie.
    Poczytaj o CC i CV.
    Powyższe poziomy napięć odpowiadają napięcu na aku pod koniec ładowania dla pracy cyklicznej i buforowej.
    Cykliczna, to np. aku w samochodzie, a buforowa w UPSie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów