Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Volvo FH12 420 - Jak EDC oblicza obciążenie silnika?

krzysziek4286 16 Jun 2018 12:37 1260 11
  • #1
    krzysziek4286
    Level 11  
    Witam. Mam problem z Volvo FH12 420. Chodzi o to ze auto na czasy słabnie i po diagnostyce zauważyłem ze parametr obciążenia silnika spada z 100% na ok 80%. Z tego powodu pytanie. Z jakich czujników EDC oblicza obciążenie silnika? Oto czujniki jakie występują:
    Czujnik hala wału
    Czujnik hala wałka rozrządu
    Czujnik doładowania
    Czujnik ciśnienia atm
    Czujnik temp powietrza dolotowego
    Alternator
    Potencjometr gazu
    Prędkość pojazdu
  • #3
    Aleksander_01
    Level 42  
    szymitsu21 wrote:


    W sumie wszystkie poza halami alternatorem i prędkości samochodu.


    A to ciekawe jak obliczyć obciążenie silnika nie znając jego prędkości obrotowej, a co z obciążeniem silnika np przy 40 km/h jadąc na drugim lub na 4 biegu.

    Oprócz hala rozrządu i alternatora to wszystkie z tej listy, chociaż są i takie auta gdzie altek też jest brany pod uwagę, przykład - chociażby zwykła fokusina.
  • #4
    szymitsu21
    Moderator of Cars
    Quote:
    a co z obciążeniem silnika np przy 40 km/h jadąc na drugim lub na 4 biegu.


    Czyli jadąc na 2 biegu pod górkę z przyczepą i pełnym gazem będziemy mieli inne obciążenie jak jadąc na 4 też ż pełnymi gazem?
    Nie.. obciążenie będzie 100%

    A jak się dobrze zastanowisz to i o obrotach zrozumiesz moja ideę.

    Obroty są niezbędne do obliczenia obciążenia ale jak by ich nie widział wierz mi to auto nie jezdzilo by.
  • #5
    Aleksander_01
    Level 42  
    Co innego w drugim poście co innego w czwartym i na kakoj choj skrzynia biegów skoro obciążenie silnika takie samo ?
  • #7
    Aleksander_01
    Level 42  
    O widzę że zmieniacz fizyki Newtonowskiej się trafił. W jednym poście czujniki hala nie potrzebne, w następnym wprost niezbędne do jazdy, zdecyduj się w końcu.
  • #8
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Nie wiem czy wniosę do dyskusji coś pomocnego ale spierać się nie ma co. Lepiej napiszcie coś sensownego. Z mojej praktyki obciążenie silnika które jest wskazane przez ecu obliczane jest według obrotów silnika i pobranej masy powietrza, temperatury a punktem odniesienia pomiarów jest ciśnienie atmosferyczne. Jeśli o którym parametrze zapomniałem to możecie go odpisać.
  • #9
    krzysziek4286
    Level 11  
    Ale w tym silniku nie wystepuje czujnik masy powietrza
  • #10
    Aleksander_01
    Level 42  
    stanisławpiotr - zastanowiłeś się co napisałeś, a wg mnie punktem odniesienia jest ilość wody w zbiorniczku spryskiwacza. Czy w ogóle rozumie ktoś słowo "obciążać" silnik, tzn hamować go lub inaczej - zmuszać do oddawania jak największej ilości energii. Przecież silnik można obciążyć przykładowo na 80% jego nominału przy prędkości 20 km/h lub na 30% nominału przy 100 km/
    [/img]
  • #11
    stanisławpiotr
    Level 32  
    "Alexander_01" widzę że może nadal nie pobudziłem cię do konkretnej odpowiedzi twoje porównanie i naśmiewanie się z innych nie wnosi nic pozytywnego w dyskusji. Myślałem że odpiszesz iż zapomniałem o dawce paliwa a ty zajmujesz się tylko drwiną. Silnik nie musi być wyposażony w czujnik masy bo może tą masę obliczyć na podstawie temperatury zewnętrznej i temperatury powietrza zassanego. Ecu na tych parametrach potrafi określić obciążenie dawka paliwa+powietrze i przyrost prędkości obrotowej silnika. Jesli jestem w błędzie to napisz swoją teorię nie drwiąc z innych.
  • #12
    szymitsu21
    Moderator of Cars
    Quote:
    przykładowo na 80% jego nominału przy prędkości 20 km/h lub na 30% nominału przy 100 km/


    Czyli jednak te biegi ż których się śmiałeś nie mają bezpośredniego wpływu na obciążenie...


    Quote:
    Ale w tym silniku nie wystepuje czujnik masy powietrza


    Ale jest obliczana za pomocą czujnika temperatury powietrza/MAP/I obrotów.

    Więc generalnie wie jaka jest.