Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugot 407 - Często wskakuje kontrolka silnika i samochód nie ma mocy

Daria_Kowalska 16 Cze 2018 21:24 1260 30
  • #1 16 Cze 2018 21:24
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    Dzień dobry, sporo tematów o motoryzacji jest na elektrodzie to postanowiłam, że zapytam.
    Z mężem kupiliśmy dwa miesiące temu peugota 407 z silnikiem diesla o mocy 135 koni. Po dwóch dniach od kupna zaczęły się problemy z przyspieszaniem.
    Chodzi o to, że jak np jedzie się pod górkę 80km/h na czwartym biegu i wbije gaz w podłogę to po 10 sekundach wyskakują błedy: awaria tempomatu, awaria esp, awaria układu sterującego silnikiem. To są błedy z wyświetlacza. I auto traci na dynamice.
    Chciałam aby mąż zadzwonił do sprzedającego ale ten gorzej jak baba bo bał się cokolwiek zrobić bo sprzedający nie był pewien czy ktoś mu kupi te auto i nawet w nim nie sprzątał więc robił to przy nas wyciągając gazy pieprzowe, jakieś kastety i noże a nawet pałkę teleskopową. Więc ja jako kobieta zadzwoniłam po tygodniu do faceta pytając się go o te usterki, on stwierdził, że nie wcisnąłby nam bubla skoro sam jeździ panamerą to nie zależy mu aby kogoś oszukać, ale zaproponował, że przyjedzie pod adres z umowy i porozmawiamy. Nie ukrywam trochę się bałam jego wizyty, że nas potnie jednak po przyjeździe zaproponował, że sprawdzimy z nim ten samochód jak się zachowuje na drodze. Przejechaliśmy się we trójkę i faktycznie sprzedający powiedział, że auto stało z pół roku nieruszane, jedynie do osiedlowego sklepu aby od czasu do czasu odpalić i nie wiedział o tym więc dobrowolnie zapłacił nam 2000zł na naprawy i ewentualnie kazał dzwonić "gdyby coś". Więc tu okazał się w porządku.
    Auto daliśmy do serwisu, gdzie naprawiają układy diesla z wysokim ciśnieniem i sprawdzili pompę na stole i stwierdzili, że bije ciśnienie i jest sprawna nawet samo kowadełko jest sprawne a podobno potrafią się wycierać. Wymieniono regulator ciśnienia paliwa jak i czujnik ciśnienia paliwa a następnie wiązkę silnika z używanego pojazdu bo zawsze podczas utraty mocy i diagnostyki komputerowej było zmierzone ciśnienie 800bar.
    Błąd to P1198 a kiedy on występuje to zawsze w parametrach jest ciśnienie 800bar.
    Auto było sprawdzane podczas jazdy i objawy takie, że albo powyżej 4000 obr wrzuca ten błąd albo kiedy się długo jedzie z gazem w podłodze powyżej 2500obr, jednak szybciej traci moc i wyrzuca błąd kiedy włączona jest klimatyzacja, mechanik powiedział, że to przez dodatkowe obciążenie silnika.
    Błąd z tempomatem i esp to jakieś inne kody ale opis, że brak komunikacji CAN z kalkulatorem ESP.

    Jak nikt nie pomoże na forum to może ktoś w okolicy 150 kilometrów od Dzierzgonia (pomorskie) i podjąłby się naprawy. Oczywiście zapłacone będzie po naprawieniu bo nie ukrywam, że mamy dość płacenia za wymiany a efektów brak nawet kiedy dostaliśmy pieniądze na naprawę. Bo za podmianę dwóch czujników skasowano nas 500zł nie licząc wiązki, którą mąż z bratem sami wymienili.

    Więcej szczegółów:
    Przebieg 666.246km na dzień dzisiejszy, filtr z olejem oraz filtr paliwa i powietrza wymieniany przy 664.900 po kupnie, wcześniej był wymieniany olej przy 660 tys bo dostaliśmy zeszyt z notatkami, filtr paliwa i powietrza przy 640 ostatnia wymiana, wcześniejsza 610 tys, wychodzi, że wymieniane co 30 - 35 tys a stare filtry miały znaczki od peugota i citoena czyli mechanik mówił, że wszystko oryginalne wsadzane a oleje elf. Filtr cząstek stałych był czyszczony przy 570 tys, ten płyn w zbiorniczku jest prawie pełny, sprzęgło komplet wymieniane przy 570 tys. Jest lampka sygnalizacyjna kiedy się filtr wypala i średnio co 700 - 800 kiloometrów czyli jak należy z tego co mechanik mówił. Sprzedającemu nie mam nic za złe bo zachował się jak należy i chyba nie chciał nas oszukać bo kupiliśmy ten samochód w Elblągu jako zadbany za 18 tys zł a jest z 2005 roku więc i przebieg niekręcony bo nie ma 198 tys a ponad 600.
    Niby ktoś powie, że 18 tys to dużo ale jak zobaczyliśmy drugie auto tego gościa to wiedzieliśmy, że na naprawach to pewnie nie oszczędzał bo niektóre elementy zawieszenia to jak nowe wyglądają. Nasz zaufany mechanik stwierdził, że mechanicznie jest jak z fabryki a przy ustawieniu go na geometrie wszystko ma na zielono.
    Trochę się rozpisałam ale uważam, że może takie coś pomóc.
    I nie wiem czy to ważne ale mechanik mówił, że jest ok ale korekcja wtryskiwaczy była kolejno: 108%, 99%, 98%, 102%. Jak silnik miał 1400 obrotów to wszystkie było 100%.

    0 29
  • #2 16 Cze 2018 21:47
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Cały czas masz problem z ciśnieniem paliwa na szynie, trzeba podejrzeć wartość ciśnienia w czasie jazdy wtedy będzie wiadomo.

    0
  • #3 16 Cze 2018 22:04
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    piotrekwoj1 napisał:
    Cały czas masz problem z ciśnieniem paliwa na szynie, trzeba podejrzeć wartość ciśnienia w czasie jazdy wtedy będzie wiadomo.

    Rozmawiałam z mężem, że zapytałam na forum, jest trochę zniesmaczony, że się wtrącam ale odpowiedział, że do momentu wystąpienia błędu wartość ciśnienia otrzymana jest taka sama co zadana, ułamek sekundy przed wystąpieniem błędu wyskakuje 800bar i utrzymuje się dwie sekundy. Po 5 sekundach auto nie przyspiesza bo traci na mocy.
    Czyli błąd wyskakuje powyżej 4000 obr jadąc nawet z górki (na postoju można do odcięcia ale już na pierwszym biegu wywala błąd) lub powyżej 2500 od czwartego biegu kiedy trzyma się gaz w podłodze.
    Mam jeszcze dopisać, że parametry były robione komputerem do francuzów i wybierany tryb to jakieś graficzne, gdzie potem gość przeglądał wykres jak w EKG.
    piotrekwoj1 napisał:
    wtedy będzie wiadomo

    co będzie wiadomo bo jak na razie to spec od tych pomp i wtrysków stwierdził, że pompa jest ok, nasz mechanik co robi głównie nowe samochody zaraz po gwarancji podmienił czujnik ciśnienia i jakiś regulator z drugiego auta ale sprawnego za co nas skasował bo ponoć dobrać się do czujnika ciśnienia to jest trochę dłubaniny a tamte auto klienta i ponoć tamten się zgodził za niewielką jałmużnę.
    Wiązkę mąż kupił na internecie i z bratem wymieniali pół dnia.

    Dodano po 8 [minuty]:

    A i dodam, że auto było we czwartek na hamowni, błędu nie wyrzuciło a wykres pokazał 139 koni i 344 jakieś niutony i ponoć trzyma moc a błędu nie wyrzuciło bo hamownia nie ma takiego obciążenia na kołach.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Aha i jak wyskoczy ten błąd i auto nie ma mocy to na postoju tak głośniej chodzi, jak te stare mercedesy bez turbin tak głośno KLE KLE KLE KLE. A jak się ponownie odpali to cichutko jak na diesla.

    0
  • #4 16 Cze 2018 22:20
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Który rok auta?

    0
  • #5 16 Cze 2018 22:34
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    piotrekwoj1 napisał:
    Który rok auta?

    Kolega nie czytał mojego posta o czym jestem w stanie wywnioskować po pierwszej odpowiedzi, przy drugiej jestem pewna tego w 100%.

    1
  • #6 16 Cze 2018 22:42
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Daria_Kowalska napisał:
    piotrekwoj1 napisał:
    Który rok auta?

    Kolega nie czytał mojego posta o czym jestem w stanie wywnioskować po pierwszej odpowiedzi, przy drugiej jestem pewna tego w 100%.

    Nie zwróciłem poprostu uwagi.
    Skoro masz takiego dobrego mechanika to czego tu szukasz? Ja wiem co jest w parametrach rzeczywistych i na co zwrócić uwagę a takie Twoje pisanie to mija się z celem. Ciśnienie było za niskie czy za wysokie względem zadanego?

    0
  • #7 16 Cze 2018 22:45
    moto-kord
    Poziom 27  

    Zróbcie test przelewowy wtryskiwaczy.

    0
  • #8 16 Cze 2018 22:56
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    piotrekwoj1 napisał:
    Ciśnienie było za niskie czy za wysokie względem zadanego?

    Jeżeli gaz jest w podłodze i mamy ponad 2500 obr to 800 bar jest za mało więc ciśnienie jest zbyt niskie od zadanego.
    piotrekwoj1 napisał:
    Skoro masz takiego dobrego mechanika to czego tu szukasz?

    Masz jakieś kompleksy?
    piotrekwoj1 napisał:
    Ja wiem co jest w parametrach rzeczywistych i na co zwrócić uwagę a takie Twoje pisanie to mija się z celem.

    Tak tak, a za chwilę
    piotrekwoj1 napisał:
    Ciśnienie było za niskie czy za wysokie względem zadanego?

    co pokazuje jak mocno wiesz, gdzie przytoczę zdanie z pierwszego postu:
    Daria_Kowalska napisał:
    Auto było sprawdzane podczas jazdy i objawy takie, że albo powyżej 4000 obr wrzuca ten błąd albo kiedy się długo jedzie z gazem w podłodze powyżej 2500obr, jednak szybciej traci moc i wyrzuca błąd kiedy włączona jest klimatyzacja, mechanik powiedział, że to przez dodatkowe obciążenie silnika.

    co jest niemożliwe, aby ciśnienie zadane było niższe jak 800 bar.
    Ale dalej utrzymuj, że się znasz.
    Może i nie znam się na mechanice ale głupia w czytaniu ze zrozumieniem to nie jestem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    moto-kord napisał:
    Zróbcie test przelewowy wtryskiwaczy.

    Pytałam - nie był robiony bo go wykluczono. Znaczy wykluczono wtryski. Zrobiony zostanie zapewne w poniedziałek na naszą prośbę. Czy on może powodować te usterki? W sensie jeżeli wyjdzie negatywnie?
    Właśnie wpisałam w internecie "test przelewowy wtryskiwaczy 2.0 diesel" i oglądam w citroenie jak nagrywali.
    Wtedy które kubki są prawidłowe, tam gdzie po minucie jest więcej paliwa czy mniej?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ten filmik oglądam: https://www.youtube.com/watch?v=dpxf4KWcjYQ&vl=pl

    1
  • #9 16 Cze 2018 23:06
    pepe150
    Poziom 33  

    Wszystkie powinny być równe, ani za mało, ani za dużo.
    Jak za mało w kubeczku będzie to za dużo puszcza w silnik, za dużo w kubeczku to może być zatkany.

    Ale jeżeli pojawia się, że za niskie ciśnienie, może któryś wtryskiwacz w pewnym momencie upuszczać ciśnienie, niewydajność pompy, błąd odczytu pomiaru ciśnienia, błąd regulacji ciśnienia.

    1
  • #10 16 Cze 2018 23:12
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    W poniedziałek dam znać co i jak wyszło na tym teście. Bo przyznam szczerze, że sama mam dość np przy wyprzedzaniu dwóch tirów, piąty bieg, 100km/h, wbijam gaz w podłogę a przy 130km/h wyskakuje pomarańczowa kontrolka, skreślone esp i tempomat. Jak dla mnie to skopane, że przez niskie ciśnienie paliwa wyłącza jeszcze dwie inne rzeczy.

    0
  • #11 17 Cze 2018 01:05
    moto-kord
    Poziom 27  

    Daria_Kowalska napisał:
    Jak dla mnie to skopane

    Dlaczego skopane?
    Daria_Kowalska napisał:
    , że przez niskie ciśnienie paliwa wyłącza jeszcze dwie inne rzeczy.

    Włącza się tryb awaryjny (utrata mocy,w waszym przypadku spowodowana ciśnieniem
    paliwa)sterownik wyłącza esp,tempomat (do prawidłowego funkcjonowania tych
    systemów potrzebna jest sprawna jednostka napędowa).

    0
  • #13 17 Cze 2018 13:16
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    Rozmawialiśmy dzisiaj ze znajomym. Jutro na bank zrobi test przelewowy a filtr sprawdzi czy nikt go nie przewiercił i ewentualnie wymyje karszerem ze specjalnym środkiem do sadzy. Podobno ten sam środek rozpuszcza smary, oleje, czy nawet lakier samochodowy.

    0
  • #14 17 Cze 2018 13:31
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Daria_Kowalska napisał:
    Rozmawialiśmy dzisiaj ze znajomym. Jutro na bank zrobi test przelewowy a filtr sprawdzi czy nikt go nie przewiercił i ewentualnie wymyje karszerem ze specjalnym środkiem do sadzy. Podobno ten sam środek rozpuszcza smary, oleje, czy nawet lakier samochodowy.

    Jak ktoś go przewiercił to na 100% albo jest emulator albo zmieniona mapa w ECU.

    0
  • #15 17 Cze 2018 13:33
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    Z tego co mówił sprzedający to robił głównie trasy i ma kontrolke co sygnalizuje wypalanie aby go nie gasić za szybko. Z resztą w pierwszym poście napisane jest, że wypala się co 700 - 800 kilometrów.

    0
  • #16 17 Cze 2018 13:49
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Potrzebny najlepiej wykres graficzny pracy VCV-regulatora wydatku, PCV-regulatora wysokiego cisnienia, czujnika cisnienia paliwa w momencie wystąpienia błędu.

    0
  • #17 17 Cze 2018 14:10
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    Napisane przecież, że wartości zadane i otrzymane są takie same do momentu wyskoczenia błędu i zostały podmienione dwa elementy. Co jeszcze trzeba napisać podwójnie abyś zrozumiał albo przeczytał pierwszy post? Bo jak na razie się udzielasz ale bezsensownie bo nic nie wnosisz do tematu od samego początku aż do teraz.

    0
  • #18 17 Cze 2018 14:35
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    Daria_Kowalska napisał:
    Napisane przecież, że wartości zadane i otrzymane są takie same do momentu wyskoczenia błędu i zostały podmienione dwa elementy. Co jeszcze trzeba napisać podwójnie abyś zrozumiał albo przeczytał pierwszy post? Bo jak na razie się udzielasz ale bezsensownie bo nic nie wnosisz do tematu od samego początku aż do teraz.

    No własnie po to zebyś zrozumiała ze z tego wykresu można odczytać co ten błąd powoduje, ale skoro Ty jak zacięta płyta najmądrzejsza ze wszystkich to powodzenia. Jak nie wiesz jak działa układ w Twoim aucie to po co się wymądrzasz.

    0
  • #19 17 Cze 2018 17:41
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    Na początek proponuje abyś czytał posty ze zrozumieniem i nie tłumaczył się potem, że czegoś nie zauważyłeś. Bez odbioru.

    Dodano po 3 [godziny] 2 [minuty]:

    Mechanik dzwonił abyśmy dziś podjechali do niego pod dom i wykona test przelewowy. Strzykawki 20ml i czas trwania 3 minuty. Równe 3 minuty.
    Wynik na zdjęciu. Wg niego jest ok. Peugot 407 - Często wskakuje kontrolka silnika i samochód nie ma mocy

    0
  • #20 17 Cze 2018 17:49
    kakibara
    Poziom 27  

    Koleżanko postaw samochód i niech mechanik zrobi i zarobi to forum działa na zasadzie pomocy bezinteresownej - bezpłatnej.
    Problemem może być wszystko nawet źle połączony wtrysk przez twojego męża lub szwagra - zły kontakt na wtyczce lub problem z chłodnica Egr-a.
    Masz prawie 700tyś km te wtryski na 99.9% są nie orginalne pytanie czemu zalozyliscie wiązke, a nie komplet wtryskiwaczy?
    Jeżeli macie pompe ok, czujniki wymienione to zostaje? Chyba tylko wtryski - dwa sa dwa rodzaje wtryskiwaczy w tym systesmie i już nadmienie że simens jest gorszy w tym wydaniu i droższy.
    Jeżeli wyjdzie problem z wtryskami zawiezdzie go do kogoś kto takie rzeczy robił już kilka razy - bo za chwilę bedziecie ofiarować komus x pieniędzy za uszczelnienie wtryskiwaczy z powodu ciągnącego oleju po silniku.
    Problemy w 1.6
    1. Turbo - prawie 700tys km chyba minimum już 2 lub 3cie.
    2. Układ paliwowy j.w.
    3. Egr.
    4. Rozrząd wymiana łańcucha i paska.
    P.s. kto kręci to 1.6 hdi do 4 tyś obr/min.? Ten silnik jezdzi w zakresie 2-3.5 tys obr /min. Pozniej to stoi w miejscu.
    700 tys km i wypalanie filtra co 800km - jezdzicie tylko w trasy?
    Podaj spalanie na postoju chwilowe - powinno oscylowac 0.2- 0.4l z klima 0.5-0.7l.
    Serwis diesla wyjedziesz jak zaplacisz za usługę naprawy - czy to 150km od Ciebie nie wiem - śmietana dobrzyca/piły.

    0
  • #21 17 Cze 2018 18:10
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    Kolejny, który nie czyta postów. Wszystkie te diesle z niemieć mają tyle samo więc w czym problem? Facet ma te auto od 170 tys jako trzylatka i powiedział, że wtryski oryginalne o czym znaczą symbole. Turbo też nigdy robione nie było wg niego. Ale dalej żyj świadomością, że 15 letni diesel ma 179 tys przebiegu i turbo do regeneracji. I o jakim 1.6 piszesz? Nie umiesz czytać to nie pisz bez sensu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A diesla kupiliśmy by jeździć tylko w trasy.

    0
  • #22 17 Cze 2018 18:13
    bodek60
    Poziom 12  

    Kolego kakibara, 1.6 ma 110 koni, to jest 2.0. Ciekawe dlaczego nikt nie sprawdził ciśnienia doładowania, może to jest przyczyną wchodzenia w tryb awaryjny. Komputer ogranicza dawkę paliwa bo ma za mało powietrza. Przyczyny szukałbym raczej w układzie dolotowym powietrza.

    0
  • #23 17 Cze 2018 18:14
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    Pewnie dlatego, że problem jest z niskim ciśnieniem paliwa.

    0
  • #24 17 Cze 2018 18:18
    bodek60
    Poziom 12  

    Ale to niskie ciśnienie wyskakuję dopiero w określonym momencie, po gwałtownym wciśnięciu gazu, a jakie są wtedy parametry ciśnienia doładowania, zadane i zmierzone.

    0
  • #25 17 Cze 2018 18:21
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    W pierwszym poście napisałam kiedy to się dzieje

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dzwoniłam do Jarka tego mechanika, ma sprzęt do Francuzów i powiedział, że w parametrach nic z tlenem ani temperaturami się nie dzieje, oczekiwane są takie same jak otrzymane z jakąś tolerancja co mieści się w normie póki nie wywali błędu ale ponoć to wtedy normalne bo wchodzi w tryb awaryjny. Tak powiedział

    0
  • #26 17 Cze 2018 18:36
    kakibara
    Poziom 27  

    Nie obchodzi mnie że jezdzisz autem za które przeplacilas i chcesz je naprawić za darmo na forum - fakt przez nie uwagę skojarzylem go jako 1.6 - dla twojej wiadomości mam i 1.6 i 2.0 hdi także w p407.
    To o czym ja myślę jest moją sprawą oraz to w co wierzę i co sobie kupię za swoje pieniądze.
    P.s. jak Pani jest taka mądra to trzeba było jechać do Niemiec i kupic tam mlodsze i tansze auto - do wiadomości niemcy się wyzbywają na potege auta z dieslem - tysiace są spaletowane na szrotach no ale to jeszcze trzeba mieć Euro trochę kontaktów, i znać język obcy.
    Trzeba być lekko nie poważnym zeby za auto dac powyżej średniej krajowej do tego uszkodzone - haha. I jeszcze się sadzisz na forum plus chcesz darmowej pomocy bo szkoda ci 2 czy 3 tys zł pln na naprawe jest auto i są koszta- oby umowa kupna sprzedazy została tak sporzadzona żeby nie dala wam możliwości zwrotu pieniędzy- p.s. jesteś osobą widać bardzo miła i sympatyczną że już mechanicy nie chcą podjąć się naprawy tylko szwagier poświęca swój czas - a wy pieniądze wyrzucacie w błoto na wysoko nie potrzebne naprawy.
    P.s. może kolezanka ma prośbę to wkleję tu wiadomość z poczty priw i koledzy zobaczą z kim mają do czynienia?
    Bo z Pani wypowiedzi to......można wyrzucić z tego 1.6 łańcuch.
    Ale zostaje ci turbina i nastawnik. Egr i wtryski.
    Wtryski - ktore sprawdzasz na wolnych obrotach ale i na wyższych - placzesz że masz problem że przy 2.5 tys obr masz problem a gdzie próba przy wyższych obrotach?
    Próbę się robi z roznym obciążeniem ale chyba już to wiesz.
    Od najlepszego najgorszy nie moze się różnic 30%.
    Także pozdrawiam i myślę, że w najblizszym czasie przyjdzie pora na wymiane klap w układzie wentylacji kabiny - też koszta będą ale może jak szwagier ma wiertarke i trochę wiecej czasu to.....
    Pozdro i szerokości, a także udanych wakacji.

    0
  • #27 17 Cze 2018 18:52
    piotrekwoj1
    Poziom 37  

    bodek60 napisał:
    Ale to niskie ciśnienie wyskakuję dopiero w określonym momencie, po gwałtownym wciśnięciu gazu, a jakie są wtedy parametry ciśnienia doładowania, zadane i zmierzone.
    Bzdura, wiesz wogóle jak działa system na siemensie?

    0
  • #28 17 Cze 2018 19:19
    Daria_Kowalska
    Poziom 3  

    piotrekwoj1 napisał:
    Bzdura, wiesz wogóle jak działa system na siemensie?

    To może napisz jakąś konkretną informacje skoro nadal się tu udzielasz.

    0
  • #29 17 Cze 2018 19:24
    3029369
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 17 Cze 2018 20:24
    robokop
    Moderator Samochody

    Auto z przebiegiem prawie 700 tys. km z oryginalnymi wtryskami, turbiną i FAP-em? Może jeszcze na oryginalnych oponach i z fabrycznym olejem w silniku? Bez żartów, bądźmy poważni. Żaden filtr w osobówce tyle nie przeżyje - zabetonuje go popiołem już w 1/3 tego przebiegu. Co do samego zagadnienia - błąd P1198 to trzy z grubsza możliwe przyczyny - uszkodzony wtryskiwacz(e), regulator ciśnienia, pompa. Ten test przelewowy jak na CR-a "w znakomitym stanie" jest niepokojący - trochę dużo tego paliwa wraca. Trzeba zbadać wpierw obecność samego filtra i jego osprzętu - w zależności od tego patrzeć potem, co zostało zmodyfikowane dla oszukania systemu i dopiero ew. dociekać dalszych przyczyn niesprawności.

    1