Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyjazne Linuxowi systemy Arduino dla rozwoju Internetu Rzeczy

ghost666 16 Cze 2018 23:27 777 0
  • Przyjazne Linuxowi systemy Arduino dla rozwoju Internetu Rzeczy
    Na konferencji Embedded Linux Conference+Open IoT, jaka odbyła się w marcu tego roku, przedstawiciele Arduino ogłosili, że ekosystem ten wspierać będzie urządzenia IoT z Linuksem oraz wykorzystujące ten system operacyny komputery jednopłytkowe. Ruch ten pokazuje, że firma chce się skupić na rozwoju połączonych z chmurą systemów Internetu Rzeczy oraz systemów obliczeń brzegowych. Dążenie to wynika z kilku czynników, głównie z rosnącego poziomu skomplikowania systemów IoT oraz zwiększającego się zainteresowania Arduino systemem operacyjnym Linuks.

    Obecnie środowiska płytek rozwojowych dla mas scalają się w jedno. Ekosystemy Arduino, Raspberry Pi oraz Beagle Bone często łączą się i przenikają, podobnie jak środowiska użytkowników tych systemów. Wsparcie Arduino dla płytek z Linuksem zmniejsza bariery w integracji urządzeń IoT wykorzystujących możliwości elastycznego dołączania sensorów i elementów wykonawczych do układu z mocą obliczeniową, jaką oferują moduły takie jak Raspberry Pi czy BeagleBone, wyposażone w 'większe' procesory. Jeśli dołożymy do tego prosty, webowy interfejs służący do łączenia modułów pracujących pod Linuksem z wykorzystaniem chmury, to widzimy jak bardzo cały proces projektowania zostaje uproszczony.

    Poszerzone wsparcie dla większej liczby architektur, jakie oferuje teraz usługa w chmurze Arduino Create jest naturalną i nieuniknioną ewolucją misji Arduino, które narodziło się z potrzeby upraszczania złożonych technologii z wykorzystaniem łatwych i otwartych narzędzie, które mają umożliwić wszystkim proste wykorzystanie tych złożonych technologii w swoich aplikacjach.

    Obecnie, jak mówi Luca Cipriani, szef biura informacyjnego Arduino, firma skupia się obecnie na opracowaniu lepszego oprogramowania do rozwoju systemów IoT, które wspierałoby więcej platform sprzętowych. "Hardware jest naszym rdzeniem, ale od teraz oprogramowanie będzie dla nas równie ważne co sprzęt" dodał.

    Na decyzję o zwiększenie zaangażowania w rozwój systemów IoT ogromny wpływ ma ich powszechność - występują one niemalże w każdej dziedzinie życia. Teraz firma skupiła się na uproszczeniu tworzeniu tego rodzaju systemów. Stworzone zostało kilka lat temu webowe narzędzie Arduino Create. Edytor ten pozwalał na pisanie kodu i wgrywanie szkiców i programów na dowolne moduły Arduino lub Genuino. Kod i szkice przechowywane mogły być w chmurze.

    Od tego czasu Arduino poszerzyło możliwości swojej platformy w chmurze o możliwość implementowania programów z Arduino na urządzeniach IoT z systemem operacyjnym Linuks. Nowa usługa uruchomiona została w listopadzie zeszłego roku. Teraz wsparcie dla aplikacji na Linuksa poszerzono o implementację na modułach z układami ARM, takimi jaki Raspberry Pi i BeagleBone.





    "Trend jaki obserwujemy jest prosty - wszyscy chcą mieć możliwość podłączenia się do chmury" mówi Matthew Short, dyrektor działu analiz IoT w IHS Markit. "Jeśli możesz korzystać z chmury w aplikacji Internetu Rzeczy to najpewniej możesz też uzyskać połączenie pomiędzy chmurą, a dostawcami usług w chmurze, którzy oferują je także deweloperom. To może być bardzo kuszącą opcją dla środowiska powstałego z hobbystów skupionych wokół ekosystemu Arduino" dodaje analityk. "Z kolei dla deweloperów, którzy wychodzą w środowiska Linuksowego, to nowe narzędzie zwiększa ilość narzędzi, jakie mają do dyspozycji. (...) W przyszłości będzie coraz więcej przetwarzania rozproszonego, z którym środowisko Linuksowe jest dobrze obeznane. Wsparcie Arduino daje im możliwość poszerzenia dostępu do sensorów i peryferiów, co przekłada się na dostęp do ciekawszych danych. Duża część systemów Internetu Rzeczy oparta jest i dane i podejmowanie na ich podstawie decyzji, więc oznacza to, że środowisko otwiera się na wiele platform i ekosystemów do tego dedykowanych".

    Arduino umożliwiło tysiącom osób (ekosystem ma 500 tysięcy zarejestrowanych osób w platformie i na forum) zmianę sposobu transformowania pomysłów w urządzenia. Arduino wykorzystywane jest do nauki technologii, budowania prototypów a czasami nawet jako element gotowych systemów. Po drodze do mieszanki dołączył Internet rzeczy, dzięki czemu poziom złożoności realizowanych urządzeń poszybował do góry. "W ten sposób jest jeszcze więcej rzeczy, o których trzeba pamiętać, więc jak uprościć to na tyle, by zwykli ludzie mogli konstruować połączone z chmurą urządzenia?" pyta Massimo Banzi, CTO i współzałożyciel Arduino. Na konferencji Embedded Linux Conference opowiadał on o nowej platformie Arduino dla systemów IoT. "Obecne platformy IoT są zbyt skomplikowane dla większości ludzi" mówił "Musisz być ekspertem na wielu polach, aby skonstruować prosty układ, który po prostu zapala światełko".

    Jak Arduino planuje rozwiązać ten problem? Firma głównie skupia się na uproszczeniu całego procesu projektowania. To sposób na redefiniowanie pewnych technologii i uproszczenie sposobu tworzenia oprogramowania, przesuwając złożoną część do IDE, mówi Banzi. Drugą rzeczą jest nawiązanie większej współpracy z środowiskiem otwartego oprogramowania. Innym uproszczeniem jest stworzenie platformy w chmurze - Arduino Create. Umożliwia ono ładowanie szkicy do dowolnej płytki Arduino poprzez przeglądarkę. "Umieściliśmy Arduino w chmurze, więc teraz do programowania wystarczy tylko przeglądarka" tłumaczy Banzi. "Arduino ma ponad 4000 bibliotek, które wspierają różne elementy - sensory, kontrolery, protokoły etc".

    Najnowsza aktualizacja platformy Arduino Create umożliwia wykorzystanie pokaźnego zasobu bibliotek Arduino do programowania na większe platformy, takie jak komputery jednopłytkowe Raspberry Pi czy BeagleBone. Dotychczasowo Arduino dostępne było tylko na komputery jednopłytkowe Intela i moduły AAEON UP Squared.

    Nowe możliwości czynią rozwijanie aplikacji jeszcze prostszymi, dzięki korzystaniu z frameworku Arduino i bogatego zestawy bibliotek, jaki mu towarzyszy. Użytkownicy mogą teraz zarządzać swoimi modułami z Linuksem tak jak dotychczasowo robili to z płytkami Arduino. "Staramy się budować niewielkie, otwarte urządzenia, takie jak sensory, które wspierać będą różne protokoły komunikacji" mówi Banzi. "Pobierają niewiele prądu, są proste w programowaniu i łatwo z nich zbudować sieć pomiarową".

    Partnerstwo pomiędzy Arduino i Linuksem daje benefity obu stronom i deweloperem wywodzącym się z każdego z tych środowisk. Ci, którzy dotychczas używają platformy Arduino, mogą przenieść swoje aplikacje na mocniejsze procesory, a Ci z którzy programują pod Linuksem uzyskują dostęp do szerokiej gamy sensorów i kontrolerów, np. silników. "Widzę postępujące przenikanie się środowisk" mówi Short. Środowisko Arduino rośnie i niebawem będzie wykorzystywać proste systemy Linuks RTOS na platformach takich jak Raspberry Pi. Jak dodaje Short zawsze będzie jakiś obszar wspólny, ale mimo to oba środowiska muszą rozszerzyć swoje horyzonty, aby móc sprostać wymaganiom systemów Internetu Rzeczy w przyszłości.

    Oba środowiska mają odmienne cele i dlatego istnieją jako osobne grupy, jak mówi Short. "To zdrowe dla ekosystemu się rozrastać. Wydaje mi się, że teraz będziemy obserwować okres bardziej rozproszonego wzrostu, który przełoży się na większy i mocniej połączony ze sobą ekosystem" dodaje. "Po pierwsze, chcemy aby programowanie było prostsze dla każdego, tak początkującego jak i profesjonalisty. Teraz pracujemy nad tym, by start z Raspberry Pi czy BeagleBone był jak najprostszy" powiedział Cipriani. "Obecnie portujemy wiele bibliotek Arduino na procesory Intela oraz ARM. Menedżer urządzeń pozwala nam w prosty sposób instalować i aktualizować pakiety etc. Dzięki Arduino Create w prosty sposób zarządzać można swim komputerem jednopłytkowym, bez konieczności znania jego publicznego IP czy konfigurowaniu złożonego NATu. (...) Jednakże najważniejszą nowością, jest teraz to, że kod Arduino można teraz skompilować i uruchamiać pod Linuksem" podsumował Cipriani.

    "Wyobraźmy sobie złożony system widzenia maszynowego, uruchamiany na Raspberry Pi lub BeagleBone, który stworzony został łatwością, wykorzystując do tego proste narzędzia Arduino i przystępny język programowania. Arduino Editor pozwala deweloperom na zdalne uruchamianie takich aplikacji na urządzeniu w dowolnym miejscu na świecie. (...) Na jednej płytce z Linuksem uruchomić można wiele aplikacji, które mogą się ze sobą komunikować, zwiększając możliwości dawane przez Arduino Connector" opowiadał Cipriani. Wszystko to sprawia, że urządzenia i Arduino Create mogą porozumiewać się poprzez chmurę.

    Inną nową funkcją, jaka pojawia się po aktualizacji narzędzi Arduino, jest możliwość zdalnej aktualizacji oprogramowania. "Sprawi to, że komputery jednopłytkowe Intela i Raspberry Pi oraz BeagleBone będą o wiele prostsze do wykorzystania i programowania na brzegu chmury" mówi Banzi. "Nasz pomysł opiera się na stworzeniu środowiska, którego użytkownik uczy się krok po kroku. Będą uczyć się, pogłębiać swoją wiedzę i stawać się profesjonalistami. Ludzie do niedawna myśleli, że nie są w stanie zabrać się za programowanie systemów wbudowanych, a teraz to robią". Jak mówi Banzi, najbardziej chodzi tutaj o prostotę, jaką Arduino oferuje swoim użytkownikom. "Pozwala to im od podstaw stworzyć nowy program, wykorzystując aplikację w chmurze. Interfejs jest intuicyjnym, a wiedza nie wymagana".

    Instalacja Linuksa jest dla wielu użytkowników Arduino problemem, jak mówi Banzi. Dlatego też Arduino rozpoczęło prace wspólnie z Intelem nad stworzeniem programów na ten system operacyjny.

    Obsługa webowego oprogramowania jest bardzo prosta. W pierwszej kolejności wpisujemy IP naszego urządzenia - np. komputera Raspberry Pi - i klikamy przycisk na stronie. Wtedy Arduino Create łączy się z płytką, instaluje potrzebne oprogramowanie i dołącza ją do chmury Arduino. Wtedy można wziąć dowolny program, który napisano na klasyczny moduł Arduino i skompilować go pod Raspberry Pi, zamieniając go w Linuksową aplikację. Wtedy można zainstalowac ją na naszym Rpi poprzez Internet. Po dołączeniu urządzenia do chmury Arduino, dostęp do układu jest zdalny. Na pojedynczej płytce uruchamiać można kilka programów jednocześnie, lub instalować całe pakiety oprogramowania, jak mówi Banzi.

    Cipriani mówi, że w trzecim kwartale tego roku Arduino zamierza zaprezentować prostą platformę IoT, które dedykowana będzie do kontroli układów i odczytu danych z sensorów. Dodatkowo, jeszcze w tym miesiącu, zaprezentowana ma być nowa płytka.

    Źródło: https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1333282


    Fajne! Ranking DIY