Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka)

piotr0piotr 18 Cze 2018 14:48 5226 55
  • Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka)
    Projekt autorski - tester samochodowy AV5. Tester ten przeznaczony jest do sprawdzania stanu naładowania akumulatorów o napięciu 12V lub 24V w instalacji samochodowej oraz sprawdzania prawidłowego procesu ładowania akumulatora przez alternator. Obliczane jest orientacyjne naładowanie akumulatora w % - test bez obciążenia (bez włączonego zapłonu) i sprawdzany jest akumulator pod względem głębokiego krytycznego rozładowania, któremu grozi zasiarczenie. Sprawdzany jest również proces ładowania - test z obciążeniem (włączony zapłon), gdyż zbyt wysokie napięcie ładowania może doprowadzić do wygotowania się elektrolitu i uszkodzenia akumulatora, natomiast zbyt niskie napięcie ładowania może wskazywać na usterkę w samochodzie. Dla zobrazowania napięcia w funkcji czasu służy graficzny wykres. Mierzona jest również temperatura wokół testera z cyfrowego czujnika DS18B20. Tester posiada wyjście USB 5V i pozwala na podłączanie urządzeń do tego wyjścia których pobór prądu (w czasie ich ładowania) nie przekracza 1 A (telefon, tablet z systemem min. Android 4.2), służy też jako ładowarka USB. Urządzenie to wykonane jest jako połączenie ładowarki z testerem (zdjęcia płytki PCB). Pomiar napięcia odbywa się za pomocą mikroprocesora. Komunikacja z USB odbywa się poprzez układ FT312D.

    Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka) Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka) Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka) Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka) Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka)
    Link do filmu:
    https://youtube.com/watch?v=EJ2CL_peeaw&feature=youtu.be
    https://youtube.com/watch?v=X5PrFY1l9YU&feature=youtu.be
    Szczegółowy opis:
    Program do testera na androida do pobrania:


    Fajne!
  • Katalog Megger
  • #2 18 Cze 2018 17:07
    matii_speed
    Poziom 16  

    Jaki prąd pobiera sam tester?

  • #3 18 Cze 2018 17:57
    xamrex
    Poziom 28  

    No ale co to urządzenie testuje?
    Ono tylko mierzy napięcie akumulatora - nic więcej.
    W żaden sposób nie testuje aku. (nie ma tutaj aktywnego obciążenia - więc nie rozładowuje/ładuje akumulatora).

  • #4 18 Cze 2018 18:28
    vodiczka
    Poziom 43  

    xamrex napisał:
    No ale co te urządzenie testuje?
    Ono tylko mierzy napięcie akumulatora - nic więcej.
    Gdyby choć mierzyło spadek napięcia po zakończeniu ładowania w funkcji czasu.
    Dobry akumulator trzyma napięcie dłużej.

  • #5 18 Cze 2018 20:01
    kowal011
    Poziom 16  

    Wskazanie napięcia z elm z bluetooth da nam takie same dane do analizy. Plus za włożony nakład pracy.

  • #6 18 Cze 2018 20:45
    piotr0piotr
    Poziom 5  

    To urządzenie podpinasz do zapalniczki samochodu, to jest tester taki sam jak inne które są podpinane do zapalniczki żeby sprawdzić stan akumulatora w samochodzie!!!.
    Różniąca polega na tym, że możesz tym ładować wszystkie urządzenia bo ma wyjście USB 5V i 1A, program w androidzie gdzie pokazuje jakie jest napięcie w gnieździe i teraz jeśli nie włączysz zapłonu to
    jest obliczane według wzoru napięcie - stan naładowania, jeśli włączysz zapłon to pokazuje jakie jest napięcie ładowania przez alternator i co się aktualnie dzieje.
    film pokazuje jedynie symulacje. Samo urządzenie pobiera prądu niewiele jeśli jest nie podłączone do niego inne np. tablet.
    Napięcie jest obliczane na przetworniku 10bit mikroprocesora pobierane zaraz na wejściu do urządzenia - czyli w gnieździe zapalniczki.
    Użyty układ FT312D sprawia że do komunikacji usb z tym testerem nie potrzebujesz żadnych sterowników wystarczy program apk (dostępny jest)

  • #7 19 Cze 2018 07:37
    TCP/IP
    Poziom 13  

    Widziałeś to urządzenie kosztuje niecałe 3$ ma dwa gniazda ładowania zewnętrznych urządzeń i pokazuje napięcie akumulatora.
    Jaką przewagę ma Twoje urządzenie.
    Uruchamianie aplikacji na telefonie aby odczytać napięcie akumulatora jest moim skromnym zdaniem bez sensu.

  • #8 19 Cze 2018 09:51
    Jawi_P
    Poziom 33  

    TCP/IP napisał:
    Widziałeś to urządzenie kosztuje niecałe 3$ ma dwa gniazda ładowania zewnętrznych urządzeń i pokazuje napięcie akumulatora.
    Jaką przewagę ma Twoje urządzenie.
    Uruchamianie aplikacji na telefonie aby odczytać napięcie akumulatora jest moim skromnym zdaniem bez sensu.

    Przewagę ma taką, że jest zrobione samodzielnie i daję, nieporównywalnie większą satysfakcję od kupna czegoś od chińczyka. Mimo, że drożej i nie tak pięknie z zewnątrz. Ale hobby nie jest darmowe, daje doświadczenie i często pozwala nam spełniać marzenia w postaci tego, że robi się w życiu to co się lubi.
    To jest dział DIY. I doczekamy się nie długo kierunków na studiach, jak tanio kupić od chińczyka. :(
    Ja urządzenia, które popełnił autor, bym nie złożył, bo w mojej ocenie ile razy można badać napięcie akumulatora w sprawnym samochodzie? Do tego zaglądać w tym celu do komórki? Sam nawet nie używam smartfona :)
    Ale jest wielu, którzy mają inne zdanie, do tego wystarczającą ilość wiedzy i praktycznych umiejętności by zrobić takie urządzenie.
    Jest też druga grupa, którzy poszukają taniej błyskotki, z parametrami jakie wciśnie im chińczyk, a na deser skrytykują tego, co sam sobie takie zbudował ;)
    Tak więc, pogadajmy merytorycznie o parametrach, wykonaniu jak to w tym dziale być powinno, a nie o tym, ze chińczyk zrobił to taniej i ładniej. Bo inaczej, będzie trzeba zamknąć dział DIY.

    Do autora projektu: PCB robiłeś sam?

  • Katalog Megger
  • #9 19 Cze 2018 11:09
    piotr0piotr
    Poziom 5  

    Jeśli chodzi o urządzenie na 3 dolce to powiem że już podobne testowałem mała dokładność i co z tego że pokazuje napięcie jak nic poza tym się nie dowiesz, mój pomysł sprowadza się do tego że oprócz pokazywania napięcia możesz zobaczyć jak wyglądało ono w czasie na wykresie i jest także obliczane naładowanie akumulatora zanim przekręcisz kluczyk w stacyjce na zapłon . Możesz np zobaczyć - pokazuje max napięcia jakie zmierzyło czy masz problem z alternatorem jakieś przeładowania i czy pasek ślizga, bo to widać na wykresie, dodatkowo masz pomiar temperatury wokół testera tak dla ciekawości ile masz stopni w aucie. Jeśli chodzi o wykonanie cenowe to dla chińczyków to tez by pewnie było 3 dolce. Oczywiście tego urządzenia używasz jeśli masz problemy z napięciem w samochodzie i chcesz wiedzieć co się dzieje, normalnie to można do tego podpiąć urządzenia przez usb 5V <1A . Jeśli są jakieś techniczne pytania to proszę pytać

  • #10 19 Cze 2018 11:37
    TCP/IP
    Poziom 13  

    Cytat:
    jest także obliczane naładowanie akumulatora zanim przekręcisz kluczyk w stacyjce na zapłon


    W samochodach które użytkowałem do tej pory napięcie w gnieździe zapalniczki pojawiało się dopiero po przekręceniu kluczyka lub włożeniu karty.

    Swoją drogą możesz trochę rozwinąć swoją wypowiedź na ten temat - zdradzić algorytm tych obliczeń.

  • #11 19 Cze 2018 13:34
    piotr0piotr
    Poziom 5  

    Tak w gnieździe zapalniczki napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka, ale zanim nie włączysz zapłonu to możesz sprawdzać stan naładowania akumulatora bez obciążenia, jeśli interesuje Cię jak szybko traci na wartości to wystarczy włączy światła lub nadmuch. Wtedy też wszytko to możesz obserwować na wykresie a nie tylko patrzeć i notować wartości co dają zwykle testery brak wykresu brak informacji o napięciu w czasie. Obliczenia wykonywane są przez procesor atmega na jednej linii ADC wartość 12V a na drugiej 24 w zależności z jakiego korzystasz akumulatora urządzenie obliczy oba. Wartości te 10bitowe są wielokrotnie liczone aby uzyskać średni wynik pozbawiony błędu. Takie gotowe dane są następnie przekazywane do kolejnego układu FT312D który komunikuje się z androidem i tutaj dopiero w programie jest wykonywana dalsza obróbka danych. Możesz sobie ustawić dokładność - skorygować błąd pomiaru (napięcie odniesienia) potencjometr na płytce do tego służy, natomiast w samym programie tez jest w menu opcja kalibracji tzn ze możesz przesunąć wartość w górę lub w dół napięcia.

    Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka)Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka)Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka)

  • #12 19 Cze 2018 13:56
    macgyver96
    Poziom 16  

    TCP/IP napisał:
    Widziałeś to urządzenie kosztuje niecałe 3$ ma dwa gniazda ładowania zewnętrznych urządzeń i pokazuje napięcie akumulatora.
    Jaką przewagę ma Twoje urządzenie.
    Uruchamianie aplikacji na telefonie aby odczytać napięcie akumulatora jest moim skromnym zdaniem bez sensu.


    Nie rozumiem co się dzieje aktualnie z elektrodą - ktoś na gotowych modułach poskłada do kupy urządzenie to źle bo sam nie wykonał tylko poszedł na łatwiznę, tutaj człowiek włożył swój czas i pieniądze aby wszystko opracować to też źle bo po co przepłacać, ludzie litości.

    Projekt może i nie jest dla każdego jest przydatny, osobiście samochodu nie posiadam aczkolwiek fajny gadżet, schludnie wykonany i uważam że jest praktyczny a zdobytej wiedzy podczas tworzenia na złotówki przeliczyć się nie da.

  • #13 19 Cze 2018 14:16
    TCP/IP
    Poziom 13  

    Cytat:
    Nie rozumiem co się dzieje aktualnie z elektrodą - ktoś na gotowych modułach poskłada do kupy urządzenie to źle bo sam nie wykonał tylko poszedł na łatwiznę, tutaj człowiek włożył swój czas i pieniądze aby wszystko opracować to też źle bo po co przepłacać, ludzie litości.

    Jeżeli ktoś upublicznia swoje dzieło to chyba normalnym jest że usłyszy różne opinie na jego temat. Nie tylko „och” i „ach”.

    Uważam, że Twój woltomierz nazwany również testerem to taka sztuka dla sztuki.
    Piszesz
    Cytat:
    zanim przekręcisz kluczyk w stacyjce na zapłon

    Następnie
    Cytat:
    napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka

    Wiele o
    Cytat:
    obliczane naładowanie akumulatora

    potem
    Cytat:
    FT312D który komunikuje się z androidem i tutaj dopiero w programie jest wykonywana dalsza obróbka danych


    I żadnych szczegółów odnośnie sposobów tej diagnozy stanu akumulatora.
    Bo tak naprawdę on niczego nie testuje a wyświetla tylko na kolorowych cukierkowych paseczkach aktualne napięcie akumulatora.

    Ani to wygodne, ani czytelne, ani użyteczne.
    Równie dobrze mógłbyś te dane z ADC wysyłać przez GSM czy WIFI na WWW i oglądać nie w garażu tylko w fotelu w pokoju.
    Na pewno byłoby wygodniej.

    Przepraszam za uszczypliwości ale do mnie Twój autorski projekt nie trafia.

  • #14 19 Cze 2018 14:18
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 31  

    @piotr0piotr gratuluję konstrukcji. Szczególnie, że gotowce można kupić. Ale satysfakcja jest bezcenna.
    Jaka jest częstotliwość odczytu napięcia?
    Ile prądu pobiera układ bez połączenia z telefonem?

  • #15 19 Cze 2018 14:54
    pawlik118
    Poziom 25  

    Skoro sam stworzyłeś takie urządzenie to jakąś tam wiedzę masz. Poczytaj jeszcze ogólnie o zasadach EMC, szczególnie w kontekście poprawnego rozmieszczania kondensatorów przy układach scalonych i prowadzenia ścieżek pod kątem unikania pętli. Przy uC nie ma kondensatora, co gorsze ścieżki zasilania nie idą obok siebie tylko w znacznej odległości.

  • #16 19 Cze 2018 15:05
    Janusz_kk
    Poziom 15  

    TCP/IP napisał:
    I żadnych szczegółów odnośnie sposobów tej diagnozy stanu akumulatora.
    Bo tak naprawdę on niczego nie testuje a wyświetla tylko na kolorowych cukierkowych paseczkach aktualne napięcie akumulatora.


    Może byśmy się coś dowiedzieli z opisu gdyby nadgorliwy moderator nie powycinał linków.

  • #18 19 Cze 2018 18:03
    electro
    Poziom 17  

    Większy sens miało by to urządzenie gdyby użyć dodatkowej sondy z czujnikiem przepływu pradu na przewodzie minusowym akumulatora, tak jak to ma miejsce w nowszych samochodach. Można wtedy ustalić kondycję akumulatora. Bo teraz to bez informacji o prądzie ciężko stwierdzić z czego wynika spadek napięcia.
    Ale nic straconego z drobnymi poprawkami da sie z tego zrobić prawdziwy tester, baza już jest.

  • #19 19 Cze 2018 20:51
    piotr0piotr
    Poziom 5  

    pawlik118 napisał:
    Skoro sam stworzyłeś takie urządzenie to jakąś tam wiedzę masz. Poczytaj jeszcze ogólnie o zasadach EMC, szczególnie w kontekście poprawnego rozmieszczania kondensatorów przy układach scalonych i prowadzenia ścieżek pod kątem unikania pętli. Przy uC nie ma kondensatora, co gorsze ścieżki zasilania nie idą obok siebie tylko w znacznej odległości.


    Testowane na oscyloskopie nie wpływa to nijak na działanie układu, procesor się i tak nie zawiesza, a jeśli nawet to jest w nim Watchdog który resetuje program

    Dodano po 3 [minuty]:

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    @piotr0piotr gratuluję konstrukcji. Szczególnie, że gotowce można kupić. Ale satysfakcja jest bezcenna.
    Jaka jest częstotliwość odczytu napięcia?
    Ile prądu pobiera układ bez połączenia z telefonem?


    Układ pobiera ok 18mA prądu przy napięciu na wejściu 13V ,
    Napięcie jest odczytywane < niż 0,5 sekundy

    Tester akumulatora 12V / 24V woltomierz samochodowy na androida (ładowarka)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jawi_P napisał:
    No dobra, a schemat jest gdzieś?


    Schemat jest oczywiście bez niego nie można by było tego zrobić na gotowo ale na razie udostępniam zdjecie PCB (jest przygotowane wszystko (pliki) do produkcji na maszynie taśmowo )

    Program:

  • #20 20 Cze 2018 14:49
    Januszcz22
    Poziom 14  

    W czym pisałeś program na androida?

  • #22 20 Cze 2018 22:10
    MICHAŁ6201
    Poziom 16  

    Świetny projekt i jak widać dużo pracy w to włożyłeś.
    Ja również jestem za tym, aby samemu projektować układy elektroniczne i samemu je składać, a nie kupować moduły od Chińczyków, gdzie nie raz widziałem jak płytki pcb ich modułów są dalekie od pcb zaprojektowanych zgodnie ze sztuką, bo liczą się koszty.
    Sam nie kupuję od chińczyków żadnych modułów, wolę ponieść 10 razy więcej koszów, zaprojektować samemu pcb, wysłać do firmy projekt pcb, później polutować wszystko i cieszyć się własnym układem. Satysfakcja bezcenna!!!

  • #23 21 Cze 2018 07:10
    Freddy
    Poziom 43  

    piotr0piotr napisał:
    Tester ten przeznaczony jest do sprawdzania stanu naładowania akumulatorów o napięciu 12V lub 24V w instalacji samochodowej oraz sprawdzania prawidłowego procesu ładowania akumulatora przez alternator.
    Od kiedy to można wykonać poprawne pomiary akumulatora na gnieździe zapalniczki? :)

  • #24 21 Cze 2018 08:31
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 31  

    Freddy napisał:
    piotr0piotr napisał:
    Tester ten przeznaczony jest do sprawdzania stanu naładowania akumulatorów o napięciu 12V lub 24V w instalacji samochodowej oraz sprawdzania prawidłowego procesu ładowania akumulatora przez alternator.
    Od kiedy to można wykonać poprawne pomiary akumulatora na gnieździe zapalniczki? :)

    To prawda. U mnie w gnieździe zapalniczki potrafi być nawet 1V mniej w porównaniu do klem akumulatora. Spadki napięć robią swoje.

  • #25 21 Cze 2018 09:59
    piotr0piotr
    Poziom 5  

    Freddy napisał:
    piotr0piotr napisał:
    Tester ten przeznaczony jest do sprawdzania stanu naładowania akumulatorów o napięciu 12V lub 24V w instalacji samochodowej oraz sprawdzania prawidłowego procesu ładowania akumulatora przez alternator.
    Od kiedy to można wykonać poprawne pomiary akumulatora na gnieździe zapalniczki? :)


    Ciekawe stwierdzenie to moje pytanie jest: dlaczego w takim razie w sklepie są sprzedawane testery takiego typu?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Freddy napisał:
    piotr0piotr napisał:
    Tester ten przeznaczony jest do sprawdzania stanu naładowania akumulatorów o napięciu 12V lub 24V w instalacji samochodowej oraz sprawdzania prawidłowego procesu ładowania akumulatora przez alternator.
    Od kiedy to można wykonać poprawne pomiary akumulatora na gnieździe zapalniczki? :)

    To prawda. U mnie w gnieździe zapalniczki potrafi być nawet 1V mniej w porównaniu do klem akumulatora. Spadki napięć robią swoje.


    Jeśli wiesz, że masz spadek średnio 1V jak podłączysz urządzenie, to dlatego też w moim testerze jest korekcja napięcia w programie

  • #26 21 Cze 2018 10:18
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 31  

    Problem polega na tym, że spadki napięć zależą od przepływającego prądu. A ten raz jest większy, a raz mniejszy. Jedyny w pełni miarodajny pomiar to ten na klemach akumulatora.

  • #27 21 Cze 2018 10:39
    Janusz_kk
    Poziom 15  

    piotr0piotr napisał:
    Jeśli wiesz, że masz spadek średnio 1V jak podłączysz urządzenie, to dlatego też w moim testerze jest korekcja napięcia w programie

    A skąd to wiadomo? nie pokazałeś ani programu, ani schematu, nawet nie wspomniałeś o algorytmach pomiaru.

  • #28 21 Cze 2018 11:06
    Jawi_P
    Poziom 33  

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Problem polega na tym, że spadki napięć zależą od przepływającego prądu. A ten raz jest większy, a raz mniejszy. Jedyny w pełni miarodajny pomiar to ten na klemach akumulatora.

    U mnie w Volvo, napięcie na akumulatorze było identyczne z napięciem w zapalniczce.
    Ten "tester", generalnie nie pobiera takiego prądu by zauważyć jakiś spadek napięcia.
    Moim zdaniem nie jest sensem trzymać w ogóle woltomierz w gnieździe zapalniczki, z tego prawie nic nie wynika. A już taki dyndający na kabelku szczególnie :)
    Natomiast chwalę to, że autor zrobił to sam.
    Tylko, że powinien być w dziale, DIY - pochwal się". Bo powinniśmy rozróżniać konstrukcje w pełni udostępnione forumowiczom, płytki, wsady, schematy od typu "pochwale się".

  • #29 21 Cze 2018 11:10
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 31  

    Jawi_P napisał:
    U mnie w Volvo, napięcie na akumulatorze było identyczne z napięciem w zapalniczce.

    To włącz grzanie foteli i wtedy porównaj. :-)
    Jawi_P napisał:
    Ten "tester", generalnie nie pobiera takiego prądu by zauważyć jakiś spadek napięcia.

    To nie o prąd testera chodzi a o sumaryczny prąd pobierany przez elektrykę wewnątrz auta.
    Jawi_P napisał:
    Natomiast chwalę to, że autor zrobił to sam.
    Tylko, że powinien być w dziale, DIY - pochwal się". Bo powinniśmy rozróżniać konstrukcje w pełni udostępnione forumowiczom, płytki, wsady, schematy od typu "pochwale się".

    Też tak sądzę.