Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

nierówne ładowanie szeregowych akumulatorów

szef_ff 18 Jun 2018 22:13 2229 15
lampy.pl
  • #1
    szef_ff
    Level 11  
    nierówne ładowanie szeregowych akumulatorów


    Wyjaśnienie obrazka:
    Zamontowałem jakiś czas temu 2 żelowe akumulatory w ciężarówce 75Ah 800A rozruch. Ostatnio auto stało nieruszane 10 dni. Jedynie -chyba- pracował zegarek na tachografie i radio samochodowe na czuwaniu (diodka).
    Nie mogłem odpalić auta bo za wolno kręcił rozrusznik. Zmierzyłem napięcia na obu (11,8V i 11,7V). Podłączyłem sobie kablami z osobówki i podładowałem oba po 10minut- wskazania na mierniku chwile przed przełączeniem kabli . Ciężarówka odpaliła po tym zabiegu. Po około 2h pracy- jazda kilka km, gaszenie, odpalanie po kilkunastu minutach postoju zauważyłem ze coraz wolniej kręci i z trudem odpala. Sprawdziłem miernikiem ładowanie i łącznie było ~27,9V. Sprawdziłem od razu ładowanie osobno i pokazywało po blisko 14V. Sprawdziłem jeszcze raz po kilku minutach i ku mojemu zdziwieniu jeden miał grubo ponad 14V a drugi lekko ponad 13V. Im dłużej pracował tym różnica się nieznacznie pogłębiała.
    Odstawiłem auto na parking na 2h. Podszedłem sprawdzić napięcie na aku bez odpalania. Oba po 12,7V.
    Pomóżcie bo ja już jestem głupi...
  • lampy.pl
  • #2
    brofran
    Level 39  
    szef_ff wrote:
    Podłączyłem sobie kablami z osobówki i podładowałem oba po 10minut

    Pomysł ładowania akumulatora innym akumulatorem nie jest dobry.
    szef_ff wrote:
    Sprawdziłem jeszcze raz po kilku minutach i ku mojemu zdziwieniu jeden miał grubo ponad 14V a drugi lekko ponad 13V

    Akumulatory nie są nigdy w 100 % identyczne ( szczególnie już eksploatowane ) .
  • #3
    Adam-T
    Level 40  
    Radio jak sądzę jest 12 woltwe i to ono rozładowało Ci bardziej jeden z akumulatorów. Naładuj każdy z osobna poza autem (prostownikiem).
  • #4
    szef_ff
    Level 11  
    [quote="brofran"]
    szef_ff wrote:
    Podłączyłem sobie kablami z osobówki i podładowałem oba po 10minut

    Pomysł ładowania akumulatora innym akumulatorem nie jest dobry.

    Ładowałem je podłączone do odpalonej osobówki

    Dodano po 1 [minuty]:

    Adam-T wrote:
    Radio jak sądzę jest 12 woltwe i to ono rozładowało Ci bardziej jeden z akumulatorów. Naładuj każdy z osobna poza autem (prostownikiem).


    Radio i pozostałem sprzęty 12V zasilane są z fabrycznej przetwornicy 24V->12V
  • lampy.pl
  • #6
    Adam-T
    Level 40  
    szef_ff wrote:

    Radio i pozostałem sprzęty 12V zasilane są z fabrycznej przetwornicy 24V->12V

    Fakt, nie pomyślałem. Naładuj je prostownikiem i zobacz jak się będą sprawować.
  • #7
    szef_ff
    Level 11  
    problem w tym ze są niedemontowalne z auta...
    A nie postawie na noc prostownika na kablu przy aucie bo dojdzie mi koszt zakupu drugiego prostownika :)
  • #8
    aaanteka
    Level 41  
    szef_ff wrote:
    problem w tym ze są niedemontowalne z auta...
    szef_ff wrote:
    Zamontowałem jakiś czas temu 2 żelowe akumulatory w ciężarówce 75Ah 800A rozruch. Ostatnio auto stało nieruszane 10 dni. Jedynie -chyba- pracował zegarek na tachografie i radio samochodowe na czuwaniu (diodka).

    To jak z nimi jest ? Przecież nie stanowią integralnej części samochodu. Wiadomym jest, że przy tego typu akumulatorach nie jest to prosta sprawa jak małym aucie osobowym.
    Również nie bez znaczenia jest czas od kiedy są one eksploatowane. Jaka to marka akumulatorów? Jaki czas eksploatacji podaje producent? Zwykle akumulator tego typu ma gwarancję 2-3 lata.
    I najważniejsze jaka jest podana optymalna pojemność akumulatora przez producenta ciężarówki i czy nie ma ona zainstalowanych dodatkowych lamp ,czy też nie współpracuje z przyczepami ,naczepami posiadające takowe lampy, dodatkowe oświetlenie boczne.
    Czy może ciężarówka była ostatnio używana często na krótkich odcinkach trasy w upalne dni?
    Zakładając, że są to nowe akumulatory przyczyna jakaś musi być ich obecnego stanu.
    Akumulatory żelowe nie tolerują obciążeń w stanie znacznego wyładowania.
    Z głębokiego wyładowania nigdy nie wyprowadza się akumulatorów prądem ładowania jak akumulator sprawny i nigdy za pierwszym razem nie ładuje się go do umownych 100% pojemności( zwykle przyjmuje się 60-80% pojemności nominalnej).

    Tak ,czy inaczej czeka cię demontaż akumulatorów, bo w obecnym stanie należy przeprowadzić dla każdego z nich osobno kilka cyki ładowania i wyładowania celem doprowadzenia ich do zbliżonych parametrów użytkowych. Wyspecjalizowane zakłady usługowe przeprowadzają nawet odpowiednie ładowania wyrównujące , a na koniec mierzą rezystancje wewnętrzne akumulatorów dla 2-3 obciążeń ,aby określić efekt takiego zabiegu i stan akumulatorów po długotrwałym niedoładowaniu , rozładowaniu.
  • #9
    szef_ff
    Level 11  
    aaanteka wrote:
    To jak z nimi jest ? Przecież nie stanowią integralnej części samochodu.

    Zamontowane są w zaspawanej klatce (poprzednie ukradli stąd takie nierozbieralne zabezpieczenie)

    aaanteka wrote:
    jaka jest podana optymalna pojemność akumulatora przez producenta ciężarówki
    150Ah x 2. Obecnie jest dwa razy mniej. Ciężarówka ma ledowe oświetlenie boczne. Brak dodatkowego akcesoryjnego wyposażenia.

    aaanteka wrote:
    Czy może ciężarówka była ostatnio używana często na krótkich odcinkach trasy w upalne dni?
    Od roku jeździ tylko odcinki po około 30-60min.

    aaanteka wrote:
    Z głębokiego wyładowania nigdy nie wyprowadza się akumulatorów prądem ładowania

    Nie były ani razu rozładowane poniżej 11V.

    ]
    aaanteka wrote:
    w obecnym stanie należy przeprowadzić dla każdego z nich osobno kilka cyki ładowania i wyładowania celem doprowadzenia ich do zbliżonych parametrów użytkowych.


    Rzecz w tym, że koszt "regeneracji" dwóch akumulatorów plus przestój auta przez kilka dni przekroczy koszt zakupu nowych akumulatorów.

    Mnie dziwi tylko to ze jak podłącze do nich odpaloną osobówkę to mają dokładnie takie same napięcie a podłączone do ciężarówki mają różne...
  • #10
    aaanteka
    Level 41  
    Z twoich odpowiedzi wyraźnie wynika, że zgodnie z prawami fizyki resurs akumulatorów ładowanych dwukrotnie większym prądem, w trudnych warunkach cieplnych , nie doładowywane odpowiednio z racji krótkiej eksploatacji samochodu, dobiegł końca.

    Regeneracja o jakiej mowa zwykle kosztuje 1/5-1/3 wartości akumulatora w zależności od zakładu.
    W twoi przypadku akumulatory do wymiany. Ale przedtem wizyta w dobrym zakładzie serwisowym, sprawdzenie prądu ładowania oraz odpowiedni dobór akumulatora lub też odpowiednia korekcja warunków ładowania ( ewentualna wymiana alternatora). Wszystko zależy od bilansu mocy w trakcie jazdy -pracy silnika.
  • #11
    kortyleski
    Level 43  
    Jak sądzisz, po co producent dla tego akurat auta założył 24V 150Ah? Bo na pewno nie bo to by ten magazyn energii zmniejszyć o połowę. Te mniejsze akumulatory będą pracowały w bardzo trudnych warunkach i szybko padały.
  • #12
    szef_ff
    Level 11  
    Akurat pobór prądu z akumulatorów w czasie jazdy nie występuje. Alternator spokojnie zasila całe auto na światłach mijania. Akumulator służy tu przede wszystkim do dopalenia auta i grania radia jak stoję na parkingu. Radio grało cały dzień i odpalał bez problemu.
    Dopiero po tym postoju 10dni zaczęły się problemy

    Rozumiem ze akumulatory padnie. A który z nich jest w gorszym stanie? Ten na którym odkłada się wyższe napięcie czy niższe?
  • #13
    aaanteka
    Level 41  
    szef_ff wrote:
    Akurat pobór prądu z akumulatorów w czasie jazdy nie występuje. Alternator spokojnie zasila całe auto na światłach mijania. Akumulator służy tu przede wszystkim do dopalenia auta i grania radia jak stoję na parkingu.

    Jesteś pewien takiego właśnie rozwiązania, czy to tylko twoja teoria? A co z prądem ładowania akumulatora? W jaki sposób według ciebie akumulator- bateria akumulatorów jest doładowywana?

    Akumulatory są obydwa w całości do wymiany-połączenie szeregowe- nigdy nie wymienia się jednego.
  • Helpful post
    #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    szef_ff
    Level 11  
    BC109B wrote:
    Prawdopodobnie akumulator o wyższym napięciu ma mniejszą pojemność. Ten 13V jeszcze będzie się ładował ∫podczas gdy drugi będzie już naładowany i dojdzie w nim do gazowania elektrolitu.


    Minął tydzień wskazany akumulator padł- pod kilkunasto minutowym obciążeniem około 300W napięcie spadlo do 10,7V gdzie drugi akumulator wciąż trzymał lekko ponad 12,3V.
    Spróbuję "lepszy" akumulator podladowac zgodnie z zaleceniami i zobaczę jak się będzie sprawował w parze z drugim "nowym" który uprzednio też naladuje.

    Dziękuję wszystkim za pomoc :)
  • #16
    aaanteka
    Level 41  
    szef_ff wrote:
    zobaczę jak się będzie sprawował w parze z drugim "nowym" który uprzednio też naladuje.

    Nigdy nie jest możliwa taka operacja, należy się liczyć ze znaczną utratą pojemności takiej kombinacji.
    Zawsze budując baterie akumulatorów szeregową stosujemy akumulatory z tej samej serii produkcyjnej ,które są razem eksploatowane od samego początku.