Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)

19 Cze 2018 14:36 852 6
  • Poziom 9  
    Witam
    Szukam Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny) w hybrydowych Toyota Prius Yaris itp
    Mam wentylator ale nie wiem jak go sprawdzić czy działa co podłączyć są 4 piny z silnika czarno-żółty, czerwono-zielony, czarno-biały i czarno-zielony
    Jak to zasilić żeby zobaczyć czy działa
    i oczywiście jak tym sterować?
    Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 33  
    Czy jakieś pomiary omomierzem coś sensownego wykazują? To może być silnik bipolarny bez wbudowanego sterownika
  • Poziom 9  
    Testy i rozkręcenie wykazały co następuje
    Po podłączeniu do 12V nie rusza silnik ale napięcia są takie jak na zdjęciach
    czyli przy poszczególnych kabel --> pin na płytce (oznaczenie) napięcie:
    zielono - czarny (FP) 0V nie pojawiło się napięcie po zasilnie ukłądu
    biało -czarny (GND) - podłączona masa zasilacza
    czerwono - zielony (SI) 5V napięcie takie się pojawiło po zasilnie 12V
    czarno źółty (14V) tu podłączyłem 12 V ale nie rusza silnik

    Musi to być jakiś zawansowany sterownik i tu pytanie czy to może być jakiś sterownik PWN 4 przewodowy czy może jakiś inny sterownik
    Jaki sygnał wymusić uruchomienie tego wentylatora bo chciałem przetestować jego wydajność i ewentualnie go użyć gdzie indziej niż w samochodzie
    Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)
    Również podpięcie pod oscyloskop nie pokazało żadnych przebiegów więc czekam na podpowiedź kogoś kto ma dostęp do samochodu z tym wentylatorem jak on może być sterowany .... jaki sygnał uruchamia go i wyzwala pracę wentylatora
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Witam,
    14V i GND to jasne. Silnik ten wygląda jak silniki stosowane w kserokopiarkach. Tam podaje się zasilanie oraz sygnał prostokątny dla ustalenia prędkości pracy oraz zero-jedynkowo sygnał start stop. Jeśli są analogie to SI u Ciebie zwierane do masy to będzie start, a sieczka 0-5V na FP zadaje prędkość obrotową.
  • Poziom 9  
    Dzięki za podpowiedź Spróbuję przetestować.
    Jak bym mógł się upewnić to chciałbym jeszcze dopytać żeby sobie czegoś nie zepsuć?
    To zwieranie wyjścia SI 5V do masy to przez jakiś rezystor ograniczający prąd czy tak bezpośrednio zwarcie czyste?
    Rozumiem że PF to sygnał prostokątny zadający prędkość i tu wypełnienie decyduje czyli takie PWM?
    Tutaj przydało by się oryginalny przebieg podejrzeć oscyloskopem
    ale nie ma Priusa niestety pod ręką aby to sprawdzić ;)
  • Poziom 33  
    Dla bezpieczeństwa zwieraj do masy zawsze przez jakiś rezystor, np. 2,2kΩ. Sprawdź przy tym, czy napięcie na tym zacisku spadło do wartości bliskiej zera. Jeśli chodzi o ten prostokąt to nie wypełnienie, a częstotliwość decyduje o prędkości. Wypełnienie zatem wynosi około 50%. Pamiętaj tylko, że to wszytko moje domysły, aczkolwiek silnik do złudzenia przypomina ten "kopiarkowy". Także to zwieranie i sygnał z generatora zawsze przez rezystory dla bezpieczeństwa.
  • Poziom 9  
    Może ma ktoś tester i mógłby zrobić test pracy wentylatora w samochodzie i zmierzyć jakie są przebiegi napięcia na poszczególnych pinach szczególnie tych SI i PF które służą do sterowania?
    opis testu jaki zaproponował memory:
    http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,43716.msg609560.html#msg609560
    "podłącz pod wtyczkę w aucie nastepnie interfejs obd bt np icar3 i hybrid assistantem wymuś uruchomienie wentylatora baterii."

    Dodano po 7 [godziny] 28 [minuty]:

    Toyota Prius Schemat zasilania silnika wentylatora chłodzącego baterię (4 piny)
    Po dzisiejszych testach stwierdzono że działa silnik po zwarciu do masy wyjścia SI (działa dla spadku napięcia do ok3V z rezystorem 10kOhm, a nawet na krótko ) się uruchamia i obraca się ze stałą prędkością.
    Niestety nie udało się sterować tą prędkością obrotową podanie sygnału na wejście FP z różną częstotliwośćia 10Hz-100kH sygnał prostokątny z wypełnieniem od 20 do 80% podanym z generatora funkcyjnego nie powodowało żadnej reakcji
    Pytanie czy jest coś uszkodzone czy ewentualnie inaczej trzeba tym sterować
    Dzięki osobą z forum
    http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,43716.msg609624.html#msg609624
    jest schemat z książki serwisowej
    http://static.hybrids.ru/files/OfficialToyota...B%20-%20P112%20Hybrid%20Battery%20Control.pdf
    jak diagnozować sygnał ale czy ktoś potrafi odczytać z tego jak sterować tym wentylatorem?

    Dodano po 3 [godziny] 49 [minuty]:



    Jak rozumieć taki zapis
    https://priuschat.com/threads/gen-3-hv-cooling-fan-motor-wiring-diagram.186793/
    Toyota’s Repair Manual has a circuit description, wiring diagram, connector pinout information, and suggested troubleshooting procedure in the section for DTC P0A84-123, “Hybrid Battery Pack Cooling Fan 1.” The Repair Manual is available by subscription to techinfo.toyota.com (U.S.) or toyota-tech.eu (Europe); it may also be available at no charge through your local public library, if they subscribe to the ChiltonLibrary database.

    With the vehicle wire harness disconnected, connector S14 on the battery cooling blower assembly (with male terminals) looks a bit like this:
    Code:

    |---|
    +-+-+-+-+
    VM0 | 2 | 1 | IG0
    +---+---+
    GND0 | 4 | 3 | SI0
    +---+---+

    In normal operation, GND0 is connected to body ground and IG0 is connected to the 12-volt supply via the BATT FAN relay and fuse. SI0 is a speed signal from the Power Management Control ECU, and VM0 is a voltage monitoring signal to the Battery Smart Unit.

    The Repair Manual suggests using a service wire to connect SI0 and GND0, which should cause the fan to operate; I don’t see why that wouldn’t work on a bench, too. There is also an active test function for the fan in Toyota’s Techstream (GTS) diagnostic system: Under Powertrain > Hybrid Control > Active Test > Driving the Battery Cooling Fan, you can supposedly select any of the six air volume modes.