Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
BotlandBotland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa wzmacniacza gitarowego sterowanego cyfrowo

20 Cze 2018 18:18 351 12
  • Poziom 4  
    Cześć, chcę zbudować (skopiować) wzmacniacz gitarowy. Myślałem nad jakimś Marshallem JVM. Jednak one są sterowane cyfrowo, a w ich schematach są różne układy scalone. Jest tam m.in. ATmega8. Domyślam się, że te układy są programowalne i maja jakieś wsady. Moje pytanie sprowadza się do tego, czy takie wsady można odczytać i skopiować do zakupionego "czystego" układu? Poza ATmegą są tam jakieś AT2313, 74HC373, CD4052BC. One też są programowalne i potrzebne są do nich jakieś wsady, czy już z góry mają określone działanie?
    Generalnie, to nie znam się aż tak bardzo, posiadam trochę wiedzy, umiejętności techniczne i chciałem skopiować któryś z tych wzmacniaczy, myślę, że wyszłoby to taniej od kupna nawet używanego. Samemu skopiowaniu, mając dostęp do informacji technicznych, powinienem podołać.. Zna ktoś z Was może jakieś źródło wiedzy w tym temacie?
    Tutaj są schematy.
    Pozdrawiam!
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • BotlandBotland
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Nie można odczytać o ile producent go nie zablokował.

    Programowalne to ATmega8, AT2313 -> ATtiny2313.

    O który schemat chodzi?
  • BotlandBotland
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    74HC373, CD4052BC nie wymagają programowania, natomiast AT2313 już tak i zapewne do niego oryginalnego wsadu nie uzyskasz. Jest jakaś szansa napisać soft który by działał podobnie do oryginalnego. Pytanie tylko czy warto pakować się w takie coś czy nie lepiej zrobić sobie jakiegoś klasyka... Na pewno będzie łatwiej, no chyba że kolega chce się przy okazji nauczyć programowania bo wątpię by ktoś to zrobił za przysłowiowe piwo...

    Patrząc na CD4052 są to switche analogowe (które zresztą używam w paśmie audio 30Hz - 10kHz jako przełączanie rezystorów w układzie wzmacniacza operacyjnego - czyli taka regulacja wzmocnienia) ale nie w urządzeniu audio ;) Dla wielu osób (muzyków/audiofili) zastosowanie takiego przełączania toru audio to profanacja ;) Co prawda w tym zakresie co podałem przy małych amplitudach działają ok (robię potem FFT więc widzę jaki mają wpływ), ale nie będąc jakimś purystą do wzmacniacza gitarowego bym ich nie wpychał...
  • Poziom 4  
    Czyli potwierdziliście moje obawy. No raczej Marshall nie pozwoliłby sobie na udostępnienie wsadów..
    HD-VIDEO, myślałem o JVM410, ale teraz już odpada.
    tplewa, jestem programistą, ale nie chce mi się pakować w rozszyfrowywanie ATmeg:):) Czytałem teraz trochę o tym i ponoć to blokowanie odczytu jest skuteczne, na moje nieszczęście.
    Ten CD4052 pełni tam funkcję przełącznika (kanałów), a nie odpowiada za sygnał audio (z tego, co udało mi się zauważyć).

    Czyli podsumowując, muszę się wziąć za jakiegoś analoga. Choć z drugiej strony widzę, że oba programowalne układy scalone są w sekcjach footswitcha (ATmega8 we wzmacniaczu, ATtiny w footswitchu). Wzmacniacz ma jakieś presety na MIDI. Do tego sam footswitch podłączany zwykłym kablem muzycznym, a posiada 6 przełączników, więc to od tego. Footswitch z ATtiny podłącza się do ATmegi, a ta steruje obok zwykłych, ręcznych przełączników kanałów. Ale nie znam się na tyle, by móc sobie ten układ (i sterowanie footswitchem) wyeliminować z układu...
    I nie będę już sobie życia komplikować..
    Pomyślę nad czymś innym. Dziękuję za pomoc:)

    HD-VIDEO napisał:
    Chyba chodzi o schemat:
    http://el34world.com/charts/Schematics/files/Marshall/Marshall_jvm410_sch.pdf

    Jeżeli nie będzie potrzeba obsługi MIDI, to wszystkie funkcje można zrobić rozbudowując/dodając układy CMOS, które zrobią to samo lub pozbyć się w ogóle tych układów cyfrowych i zrobić to tylko na przekaźnikach/przełącznikach.

    Nie zauważyłem, że mnie uprzedziłeś z tą wiadomością. Te układy CMOS chciałeś dać w zastępstwo obsługi footswitcha (bo rozumiem, ze MIDI odpada całkowicie)?? Jeśli byłoby możliwe wyeliminowanie tego (a na pewno jest, tylko jeszcze nie dla mnie, będę musiał trochę tego przeanalizować), to zrobiłbym na razie sam wzmacniacz, footswitch późniew mógłbym dorobić, jeśli w ogóle by to ruszyło.
  • Poziom 38  
    Powiedzmy sobie tak można te zabezpieczenia ominąć ale koszt niestety większy niż wzmacniacza ;) Natomiast jak jesteś programistą i masz tam jakąś styczność z C to ATMegi są na tyle prostymi prockami że bardzo szybko można je ogarnąć.

    Z drugiej strony do gitary mimo wszystko ja bym właśnie robił jakiegoś analoga... pomijając już nawet kwestie samego audio to zawsze mniej elementów które mogą się zepsuć ;)
  • Poziom 4  
    tplewa napisał:
    Powiedzmy sobie tak można te zabezpieczenia ominąć ale koszt niestety większy niż wzmacniacza ;) Natomiast jak jesteś programistą i masz tam jakąś styczność z C to ATMegi są na tyle prostymi prockami że bardzo szybko można je ogarnąć.

    Z drugiej strony do gitary mimo wszystko ja bym właśnie robił jakiegoś analoga... pomijając już nawet kwestie samego audio to zawsze mniej elementów które mogą się zepsuć ;)


    Ten akurat mi się spodobał przez swoją uniwersalność. Pomijając MIDI, a nawet footswitch, który robi to, co przełączniki na przednim panelu, to mimo wszystko ma 4 kanały i dobre brzmienie. Ale będę myślał jeszcze nad tematem. Sam footswitch mógłbym zastąpić, poprzez równoległe podłączenie się do przełączników na przednim panelu.
  • Poziom 38  
    Jak podoba się brzmienie to można cały tor audio wykonać jak w tym wzmacniaczu z pominięciem bajerów. Ewentualnie jak kolega wyżej wspomniał wykonać w inny sposób. Choć robienie tego na układach cyfrowych to IMHO więcej roboty niż użyć prosty procesor...
  • Poziom 4  
    tplewa napisał:
    Jak podoba się brzmienie to można cały tor audio wykonać jak w tym wzmacniaczu z pominięciem bajerów. Ewentualnie jak kolega wyżej wspomniał wykonać w inny sposób. Choć robienie tego na układach cyfrowych to IMHO więcej roboty niż użyć prosty procesor...


    Tylko, które bajery będą dokładnie pominięte? Bo footswitch i MIDI, to wiem. Ale wcześniej zapomniałem też o tym, że tam każdy kanał ma jeszcze 3 tryby pracy (każde kolejne naciśnięcie przycisku kanału zmienia tryb). Domyślam się, że tym steruje też ATmega.. Bo za tym procesorem (na schemacie po lewo od ATmegi) jest układ z filtrami i tranzystorami, domyślam się, że odpowiadają one za te tryby (zmiany brzmienia). Te wszystkie układy od przełączania kanałów i trybów są podłączone do procesora, który chyba tym wszystkim steruje, także pominięcie go praktycznie pozbawi ten wzmacniacz jego głównych zalet.
    Chyba czas zacząć rozglądać się za analogiem:)

    Dziękuję za pomoc Panowie, pozdrawiam!
  • Poziom 38  
    Na początku trzeba się zastanowić jak to działa ;)

    Więc tak patrząc na schemat footswitcha zrealizowany jest on wlasnie na ATTiny2313... Steruje on miedzy innymi LED-ami (przełącza zielona/czerwona)...
    Oraz patrząc w dokumentację AT2313 wysyła te dane portem szeregowym (PD0 - RX, PD1 - TX) do wzmacniacza...

    Natomiast w wzmacniaczu siedzi sobie ATMega 8 która odbiera te dane i steruje sobie odpowiednio GPIO (czyli ustawia sobie na wyjściach logiczne 1 lub 0), tak samo odpowiedzialna jest za odbieranie i interpretację danych MIDI które też są przesyłane szeregowo.

    Reszta układów to prosta cyfrówka, ale musi kolega poświęcić trochę czasu aby zobaczyć jak to wszystko działa (zaglądając do dokumentacji układów). Potem wymyślić jakieś alternatywne sterowanie. Choć jak mówiłem jak kolega jest programistą to szybciej coś takiego skleci na tych prockach, a jak nie chce się zbytnio zagłębiać w ich działanie od bidy można to zrobić w Arduino które właściwie jest warstwą HAL dla C++ więc nie trzeba się zbytnio zagłębiać w to jak działa procek jak sterować jego GPIO przez rejestry itd.

    Jak wspomniałem odtworzenie działania tego oprogramowania jest do zrobienia i nie jest to jakoś bardzo skomplikowane (bardziej czasochłonne czyli wyczajenie jak działa elektronika i jak nią sterować).

    W sumie ja powiem tak świetna okazja by zrobić sobie wzmacniacz i nauczyć się czegoś nowego (co może i finansowo zaprocentuje w przyszłości).

    Ja niestety w tym temacie nie pomogę bo ja jestem zacofany ;) Po części wiem jak już to jest sterowane (ATMEGA8 ma zwiększoną liczbę portów przez zatrzaski 74hc373) którymi steruje LED-y itd. to po co sterowanie wzmacniacza przez MIDI to już nie wiem ;)

    Ale myślę że kolega sobie szybko poradzi bo jest bardziej w temacie wzmacniaczy. Wystarczy sobie przeczytać dokumentację do scalaków i zapewne zrozumie koncepcję. Ja tam trochę tylko bębnię więc mi MIDI w sumie potrzebne od czasów jak sąsiedzi chcieli dzwonić na policje i musiałem się przesiąść na elektronika (a że kupiłem chińczyka to komp odtwarza sample, bo oryginalne mogły doprowadzić do zgonu) ;)
  • Poziom 4  
    Midi w tym wzmacniaczu jest do terowania nim. Footswitch ma tylko 6 przycisków, a Midi zapewnia obsługę większej ilości funkcji- rozszerza foota. Bo tam poza kanałami jest jeszcze przecież reverb itp.. No i właśnie widzę, że sterowanie reverbem jest połączone z 74HC373, więc to też pewnie idzie przez atmegę:(
  • Poziom 38  
    Ale jak pisałem jakie to ma znaczenie ?

    ATMega robi prostą robotę robi normalne włącz/wyłącz czy to po odebraniu komunikatu MIDI, naciśniecia przycisku w footswitch-a itd. Niejako ze ATMega ma za mało pinów to zastosowano zatrzaski 74HC373 itp. to wszystko w zasadzie można wywalić i sterować zwykłymi przełącznikami (tylko wiadomo było by ich sporo i było by to trochę karkołomne w obsłudze).

    Ja trochę widzę że kolega będzie jednak musiał poświęcić jednak trochę czasu na zapoznanie się z prostą cyfrówką na układach 74xx - bo ten układ jest po prosu banalny... Tylko trzeba chwile poświęcić na zgłębienie tematu... Jak wspomniałem nie jest to trudne tylko trochę czasochłonne bo najlepiej sobie wydrukować ten schemat i rozpisać gdzieś co i jak jest sterowane. Zresztą i tak trzeba będzie zrobić jakieś PCB więc będzie trzeba ten schemat przerysować i tutaj jest też na to miejsce by od razu przy przerysowywaniu zrobić sobie analizę co chcemy zostawić co budować.

    Choć ja po paru minutach nad schematem zrobił bym jak w oryginale i czuję że w tydzień napisał soft łącznie z obsługą MIDI na te ATMegi...