Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] TV LCD- LED - Naprawa podświetlenia.

alvin 21 Jun 2018 13:57 20073 83
Computer Controls
  • #1
    alvin
    Level 25  
    Witam
    Problem dotyczy głównie listw z dużymi soczewkami. Mają one tą przypadłość, że lubią się odklejać przy wszelkich manewrach z listwą. Często wstawiam "plombę" na poziomie listwy głównej (po wycięciu odcinka na tej listwie) i po wklejeniu soczewki w gniazdo po starym kleju, niestety, na ekranie widoczne kółko. Plomby są oryginalne bez wymiany diod. To samo występuje po odklejeniu się soczewki i ponownym jej przyklejeniu. Bywają pozytywne przypadki.
    Jak sobie radzicie z tym problemem?
  • Computer Controls
  • #2
    Atu3
    Level 16  
    Mnie w kilku przypadkach pomogło dokładne wyczyszczenie soczewki od spodu. Też miałem takie kółka-otoczke.
  • #3
    Indyczes
    Level 33  
    Soczewki musza byc precyzyjnie pozycjonowane i minimalna ilośc kleju, inaczej efekt jak opisujecie.
  • #4
    alvin
    Level 25  
    Po odpadnięciu soczewki nie usuwam starego kleju. Nanoszę niewielką ilość "Kropelki" i wciskam soczewkę w stare miejsce. Grubość kleju jest pomijalna, a mimo wszystko nie zawsze jest zadowalający efekt. Z małymi soczewkami nie ma problemu, zazwyczaj też nie odpadają.
  • Computer Controls
  • #5
    zebro
    Level 23  
    Co oznacza, że wstawiasz plombę??
    Dobrze myślę, że robisz na listwie, po zdemontowaniu uszkodzonej diody nakładkę z kawałkiem innej listwy zawierającej sprawna diodę z kolimatorem (soczewką) ??
  • #6
    alvin
    Level 25  
    To znaczy, że wycinam odcinek listwy z uszkodzoną LED i wstawiam w to miejsce odcinek ze sprawną. Przy małych soczewkach zazwyczaj robię nakładkę.
    Pytanie moje dotyczy wyłącznie techniki klejenia dużej soczewki, która odpadła, tak aby nie było później widocznego kółka na ekranie.
  • #7
    electrotech
    Level 12  
    Dokładnie jak Alvin pisze, ta metoda jest najbardziej skuteczna i najmniej inwazyjna, w dużych rozpraszaczach nawet mała ilość kleju powoduje opary, które osiadając na soczewce wypaczają światło.
  • #8
    Adewag
    Level 20  
    Czarny marker + izopropanol, metodą prób i błędów do skutku. Zmagania światła z cieniem, nigdy nie będzie idealnie, ale rażące przypadki można znacząco poprawić. :wink:
  • #9
    adamo72
    Level 12  
    Witam. Ja przyklejam klejem montażowym Pattex, a pozycjonuję na świecącym podświetleniu.
    Porównuję rozproszenie światła z oryginalnymi diodami (duże soczewki wklęsłe diody 6V). Efekt zadowalający.
  • #10
    zebro
    Level 23  
    adamo72,
    proszę podaj jaki stosujesz typ tego kleju Pattex, bo jest ich kilka typów i ile czasu schnie.
  • #11
    Adewag
    Level 20  
    Spróbuj kleju światłoutwardzalnego 5sek. Sam będziesz decydował kiedy ma zacząć się utwardzać, jak u dentysty. :wink:
  • #12
    bogred
    Moderator of TV
    Ja stosuję TECHNICQLL KLEJ DO PP PE PTFE TEFLON żel. Szczególnie dobrze mi się sprawdza przy dużych soczewkach.
  • #13
    aruss
    Level 16  
    Niektóre z tych klieji pod wpływem ciepła ich konsestencja się zmienia i się odklejają. Miałem kilak przypadków po konkurencji. Kleją ta B-7000 lub na t-7000 te kleje są do telefonów i nie zdają egzaminu w matrycach led.
  • #14
    swa
    Level 14  
    Ja stosuję PATTEX ONE FOR ALL EXPRESS klej montażowy uniwersalny biały . najpierw dokładnie usuwam resztki starego kleju. Klej nie "płynie" , soczewka trzyma się stabilnie zaraz po przyklejeniu.
    Po przyklejeniu ustawiam soczewkę przy włączonym podświetleniu, obserwując efekt na kawałku mlecznej pleksi.
  • #15
    irek19
    Level 33  
    Hot i wymiana diody na nową, soczewka na silikon bezbarwny, biały i ważne -
    alvin wrote:
    Po odpadnięciu soczewki nie usuwam starego kleju
  • #16
    mirex
    Level 43  
    irek19 wrote:
    Hot i wymiana diody na nową

    Zwykły silikon "paruje" pod wpływem temperatury. Brudzi tym samym soczewkę i wydziela związki chemiczne.
    Jedyną zaletą jest cena i długi czas na ustawienie.

    Wszystkie typowo ekspresowe kleje są do d ... przy tych soczewkach. Gdy zbyt długo soczewką ruszasz po nałożeniu kleju, to psujesz strukturę klejącą. Jest szansa, że za jakiś czas, przy transporcie, przestawianiu, soczewka po prostu odpadnie.
    swa wrote:
    obserwując efekt na kawałku mlecznej pleksi.

    Toż nie macie kawałka profesjonalnego rozpraszacza z potrzaskanej matrycy?? Najlepiej od LG z wielkimi soczewkami. ;)

    I przy okazji ... spotkałem tutaj, że ktoś nazywa "toto" kolimatorem.
    Uprzejmie proszę o nie powielanie tej nazwy na tym forum w przypadku soczewki rozpraszającej. ;)


    -----------
    bogred wrote:
    Ja stosuję TECHNICQLL KLEJ DO PP PE PTFE TEFLON żel.

    Info od Technicol:
    Quote:
    Nie przesuwać ani nie korygować połączenia.

    Zatem pozostaje pełna profeska przy montażu - idealne czyszczenie powierzchni i idealne ułożenie tak samo jak było w oryginale. :)
  • #17
    bogred
    Moderator of TV
    Te duże soczewki akurat łatwo się zdejmują (potrafią same odpadać) i łatwo je pozycjonować, bo się nie urywają zaczepy. Ja zaznaczam położenie soczewki, wkładam w dołki, dociskam i siedzi. A ten klej dobrze trzyma. Oczywiście soczewkę trzeba oczyścić od spodu. Nie mam w nich efektu "aureoli".
  • #18
    jerzykG
    Level 14  
    Witam, stosuję "Poxipol" przeźroczysty wstawiam w stare punkty nie usuwając kleju, stawiam krople kleju między punkty podparcia. Zaznaczam na korpusie w którą stronę była ustawiona soczewka (wypust na soczewce), oczywiście myję soczewkę od spodu izopropanolem.
  • #19
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Zadowalajace jest w moim wypadku uzywanie klejow zelowych typu Loctite, ktore nie zasychaja tak szybko co pozwala na wycentrowanie soczewek przy wlaczonym podswietleniu. Pomaga tez wlozenie pierwszego filtru i obserwacja/porownanie o ile jest jasniejsza dioda wymieniana od innych, po naprawie czesto usuwam opory w zrodle klucza kontrolujacego PWM, co powoduje wiekszy spadek napiecia na pozostalych oporach a wiec i tez mniejsze napiecie mierzone w calym obwodzie diod. Bezpieczne jest zmniejszenie podswietlenia do ok 50% bez nadmiernego grzania sie pozostalych rezystorow.
  • #20
    Adewag
    Level 20  
    zbyszekskibinski wrote:
    Bezpieczne jest zmniejszenie podswietlenia do ok 50% bez nadmiernego grzania sie pozostalych rezystorow.
    Masz na myśli prąd, wartość rezystancji czy natężenie światła?
  • #21
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Prad jest ten sam w tym obwodzie, usuwajac rezystory w zrodle Q rezystancja na pozostalych rosnie a co za tym idzie i spadek napiecia. Gdy spadek napiecia wiekszy opory sie bardziej grzeja: innymi slowy opory te zabieraja czesc z tego napiecia co normalnie odlozyloby sie na wszystkich diodach elektroluminescencyjnych (w jednej petli podswietlenia) a wiec i podswietlenie jest slabsze, mam nadzieje ze latwo jest to zrozumiec:)
  • #22
    mirex
    Level 43  
    zbyszekskibinski wrote:
    Prad jest ten sam w tym obwodzie, usuwajac rezystory w zrodle Q rezystancja na pozostalych rosnie a co za tym idzie i spadek napiecia. Gdy spadek napiecia wiekszy opory sie bardziej grzeja: innymi slowy opory te zabieraja czesc z tego napiecia co normalnie odlozyloby sie na wszystkich diodach elektroluminescencyjnych (w jednej petli podswietlenia) a wiec i podswietlenie jest slabsze, mam nadzieje ze latwo jest to zrozumiec:)

    Widzę Zbyszek, że próbowałeś wreszcie ogarnąć prawo Ohma i z grubsza Ci się udało.
    Tutaj jednak tak namieszałeś, że ani nie chce mi się polemizować.
    Może po prostu spokojnie się zastanów "jak to działa" i spróbuj jeszcze raz.

    Dla mniej wtajemniczonych - oczywiście rozmawiamy o przypadkach, gdy każda gałąź LED ma swój własny tranzystor (co się wiąże z modyfikacją każdej gałęzi) lub jest jeden dla całego szeregowego układu. Oczywiście chodzi o tranzystor, który kluczuje -Vled do masy.

    Ten przypadek nie obejmuje "sztuczek", gdy diody są podłączone wprost do układu scalonego lub przez szeregowy tranzystor pośredniczący.
    Tam się w inny sposób robi ograniczenie.

    Ponadto zawsze gdy chce się "poprawić producenta", aby diody dłużej żyły, warto się zastanowić, co można osiągnąć poprzez modyfikację układu sterowania. Czyli poznać dokumentację i możliwości samego układu scalonego.
    Warto też poznać procedurę włączania samego podświetlenia zaprojektowaną przez producenta. Przykładowo są rozwiązania, że w chwili włączania TV, czy tego chcemy, czy nie chcemy, i obojętne jak ustawimy świecenie w menu, to i tak przez chwilę sterownik pracuje z "pełną mocą".
  • #23
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    mirex wrote:


    Ten przypadek nie obejmuje "sztuczek", gdy diody są podłączone wprost do układu scalonego lub przez szeregowy tranzystor pośredniczący.
    Tam się w inny sposób robi ograniczenie.


    No to wtedy trzeba odszukac note katalogowa i znac podstawy angielskiego aby odczytac ze zrozumieniem, ktory pin odpowiada za ustawianie pradu (czyli I set), i tam wstawic inny, odpowiedni rezystor.


    mirex wrote:
    Warto też poznać procedurę włączania samego podświetlenia zaprojektowaną przez producenta. Przykładowo są rozwiązania, że w chwili włączania TV, czy tego chcemy, czy nie chcemy, i obojętne jak ustawimy świecenie w menu, to i tak przez chwilę sterownik pracuje z "pełną mocą".


    Tutaj do konca nie zgodze sie. Po zmniejszeniu podswietlenia w opcjach menu- tak, ale jak zrobisz przerobke, to podczas wlaczenia diody beda swiecic moze mocniej, ale i tak slabiej niz przed przerobka itp.
  • #24
    Adewag
    Level 20  
    zbyszekskibinski wrote:
    mam nadzieje ze latwo jest to zrozumiec:)
    Od dawna zmniejszam prąd podświetlenia tym sposobem. Zaciekawiło mnie tylko, czy mierzysz luksomierzem jasność podświetlenia, skoro twierdzisz, że zmniejszasz je o 50% . :wink:
  • #25
    mirex
    Level 43  
    Adewag wrote:
    Od dawna zmniejszam prąd podświetlenia tym sposobem.

    Ale Zbyszek najwidoczniej tego nie rozumie. ;)
    zbyszekskibinski wrote:
    Prad jest ten sam w tym obwodzie, usuwajac rezystory w zrodle Q rezystancja na pozostalych rosnie a co za tym idzie i spadek napiecia. Gdy spadek napiecia wiekszy opory sie bardziej grzeja: innymi slowy opory te zabieraja czesc z tego napiecia co normalnie odlozyloby sie na wszystkich diodach elektroluminescencyjnych

    I po to cokolwiek napisałem tutaj.
    Cytat który wybrałeś @Adewag
    zbyszekskibinski wrote:
    mam nadzieje ze latwo jest to zrozumiec:)

    trochę nie pasuje chyba. :)
    A może tylko ja mam jakieś zaćmienie umysłowe? Z powodów klimatycznych na przykład.
  • #26
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czytam i nie wierzę. Rozprawa doktorska o przyklejaniu soczewek rozpraszających.... Jak napiszę że ja w LG ( bo tych chyba najwięcej przewaliłem) kleję "superglutem" i jakoś nie widzę pogorszenia parametrów obrazu?
  • #27
    mirex
    Level 43  
    robokop wrote:
    Jak napiszę że ja w LG ( bo tych chyba najwięcej przewaliłem)

    To znaczy ile? Trzy? Pięć?
    Bo jak więcej, to wypada tylko złożyć gratulacje. Master of the best!
    Ani mu soczewki nie odpadają, ani jasnych placuszków nie zdarzyło się mieć.
    A może graj w lotto czy tam jakiegoś Jackpota? ;)
  • #28
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    mirex wrote:
    Ani mu soczewki nie odpadają, ani jasnych placuszków nie zdarzyło się mieć.
    Za długo na słońcu byłeś, czy nie widziałeś nigdy TV LCD od środka? Stawiam na tą pierwszą możliwość. Wyobraź sobie że więcej niż 5 i chyba nawet więcej niż 10 - zdarzały się niektóre nawet po raz drugi, jeśli nie miały od razu zabiegu z ograniczaniem prądu zrobionego - żadna z przylepionych soczewek nie odpadła.
  • #29
    zbyszekskibinski
    Level 33  
    Adewag wrote:
    zbyszekskibinski wrote:
    mam nadzieje ze latwo jest to zrozumiec:)
    Od dawna zmniejszam prąd podświetlenia tym sposobem. Zaciekawiło mnie tylko, czy mierzysz luksomierzem jasność podświetlenia, skoro twierdzisz, że zmniejszasz je o 50% . :wink:



    Woltomierzem raczej:) mierzysz napiecie na diodach i jest mniejsze, a z tymi 50% to pomylilem sie, chodzilo mi raczej o zwiekszenie tam rezystancji o 50%, (co daje duza roznice w zmniejszeniu podswietlenia ale moze nie o dokladne 50%) ale co niektorzy znaja lepsze sztuczki, mozna zrobic jeszcze lagodny start, ze podswietlenie narasta stopniowo przy starcie, ale ja nie wiem jak to zrobic, bo nie praktykowalem.

    PS: Nie przejmujcie sie, jeszcze 5 latek i beda modne te 'wieszane jak plakat na scianie', 8k plus:) jak zepsuje sie to klient zwinie w rulon i 'na skip'

    Dodano po 42 [minuty]:

    mirex wrote:
    Adewag wrote:
    Od dawna zmniejszam prąd podświetlenia tym sposobem.

    Ale Zbyszek najwidoczniej tego nie rozumie. ;)


    Czego tu nie rozumiec, mnie chodzilo o to ze jest to zrodlo pradowe i uklad jest tak zaprojektowany aby max prad nie zostal przekroczony przeciez kazdy idiota wie o tym, ze skoro dasz wiekszy opornik, to prad calej petli zmaleje. Oczywiscie ze jesli wstawie tam np. 1k to maksymalne napiecie odlozy sie na tym oporniku ale a na diodach prawie nic co spowoduje ze diody nie zaswieca, lub beda swiecic bardzo slabo. Przeciez to logiczne ze prad zmaleje, bo rezystor jest wiekszy, gdyby tak nie bylo to rezystor taki uleglby zniszczeniu. Owszem gdy nominalna rezystancja tam jest 2.2 ohm a wstawie np. 10 ohm to taki opornik sie spali, bo przy takiej wartosci bedzie jeszcze duze napiecie i prad, ale w miare podnoszenia rezystancji, maleje i prad takze moc wydzielana na rezystorze jest coraz mniejsza.
  • #30
    mirex
    Level 43  
    zbyszekskibinski wrote:

    Czego tu nie rozumiec, mnie chodzilo o to ze jest to zrodlo pradowe i uklad jest tak zaprojektowany aby max prad nie zostal przekroczony przeciez kazdy idiota wie o tym, ze skoro dasz wiekszy opornik, to prad calej petli zmaleje. Oczywiscie ze jesli wstawie tam np. 1k to maksymalne napiecie odlozy sie na tym oporniku ale a na diodach prawie nic co spowoduje ze diody nie zaswieca, lub beda swiecic bardzo slabo. Przeciez to logiczne ze prad zmaleje, bo rezystor jest wiekszy, gdyby tak nie bylo to rezystor taki uleglby zniszczeniu. Owszem gdy nominalna rezystancja tam jest 2.2 ohm a wstawie np. 10 ohm to taki opornik sie spali, bo przy takiej wartosci bedzie jeszcze duze napiecie i prad, ale w miare podnoszenia rezystancji, maleje i prad takze moc wydzielana na rezystorze jest coraz mniejsza.

    Wobec tego oraz wszystkiego powyższego napisanego przez Zbyszka, pozostawię to bez komentarza.
    A może ktoś się jednak skusi? ;)