Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa ładowarki aku AMG 12V z prądnicy silnika rowerowego spalinowego 6V.

Davvvi 14 Lip 2018 19:58 1845 90
  • #31
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    Nie. Możesz dać tylko pojedynczą diodę (będzie to prostownik jednopołówkowy) i do odbioru za diodą tylko połowa mocy, czyli 1,5W. Żeby dać mostek i mieć pełne wykorzystanie prądnicy musiałbyś odłączyć cewkę od masy i obydwa wyprowadzenia podłączyć do mostka. Minus z mostka podłączyć do masy, a plus do akumulatora. (Jeżeli minus akumulatora nie jest podłączony do masy roweru, a wszystkie urządzenia elektryczne odizolowane galwanicznie od ramy roweru-silnika to nie musisz cewki prądnicy odłączać od magneta.)
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #32
    Davvvi
    Poziom 27  
    A więc tak. Jest jednak możliwość odłączenia masy od magneta ale świeca wymaga masy więc nie odłączałem. Za to owszem odbiorniki są odizolowane od masy,nie chciałem puszczać masy ramą gdyż sporo urządzeń mam na kierownicy i podczas skręcania lubiło przerywać. Cały osprzęt ma własnego minusa. Do magneta dolutowałem już mostek taki wylutowany z zasilacza PC. Jest to gotowiec z 4 wyprowadzeniami. Chyba będzie dobry. Zanim podłącze do aku to sprawdzę napięcie jakie jest po wyprostowaniu. Na dniach wkońcu uruchomię sprzęt.
  • #33
    gimak
    Poziom 38  
    Davvvi napisał:
    Chyba będzie dobry. Zanim podłącze do aku to sprawdzę napięcie jakie jest po wyprostowaniu.

    To będzie zależało jak będzie mierzone i przy jakich obrotach. Przy dużych obrotach może być wysokie, szczególnie jak obciążeniem będzie tylko kondensator wygładzający. Akumulator na początku to napięcie zbije, ale ze wzrostem jego naładowania napięcie też będzie rosło i tu trzeba obserwować do jakiej wartości, bo może być to wartość niezdrowa dla akumulatora.
  • #34
    Davvvi
    Poziom 27  
    Czyli może lepiej byłoby naładować aku ładowarką i dopiero wtedy sprawdzić jakie jest napięcie ładowania? Żadne elementy elektroniczne nie padną podczas testu np,przerywacz kierunkowskazów? Reszta świateł itp. Działa dopiero po włączeniu więc to nie kłopot ale przerywacz jest bodajrze na stałe pod zasilanie podłączony. Ogólnie kondesatora nie zakładałem ,bo koledzy pisali że przy aku nie potrzebny.
  • Pomocny post
    #35
    Wawrzyniec
    Poziom 34  
    Ja nie pisałem o odłączeniu magneta od masy tylko o odłączeniu cewki od magneta, tak abyś miał wyprowadzone obydwa końce cewki. I to do mostka, co też zrobiłeś, mimo że się nie zrozumieliśmy.
    Davvvi napisał:
    może lepiej byłoby naładować aku ładowarką i dopiero wtedy sprawdzić jakie jest napięcie ładowania?
    Tak zrób. Będziesz wtedy szybciej wiedział czy taki układ ładowania nie przeładuje akumulatora. Jeżeliby napięcie było jednak za wysokie można zastosować wtedy stratny regulator napięcia.
  • #36
    gimak
    Poziom 38  
    Davvvi napisał:
    Ogólnie kondesatora nie zakładałem ,bo koledzy pisali że przy aku nie potrzebny.

    Niepotrzebny dlatego, bo tą rolę spełnia akumulator - można go w pewnym sensie porównać do kondensatora o bardzo dużej pojemności i przez to jego ładowanie trwa długo w porównaniu do kondensatora, ale w aku w zachodzi zjawisko elektrolizy, które można w pewnym sensie porównać do efektu Zenera w diodzie, a w kondensatorze tego nie ma.
  • #37
    Davvvi
    Poziom 27  
    gimak napisał:
    ale w aku w zachodzi zjawisko elektrolizy, które można w pewnym sensie porównać do efektu Zenera w diodzie, a w kondensatorze tego nie ma.
    Czyli lepiej jest dać kondesator?
  • #38
    gimak
    Poziom 38  
    Davvvi napisał:
    gimak napisał:
    ale w aku w zachodzi zjawisko elektrolizy, które można w pewnym sensie porównać do efektu Zenera w diodzie, a w kondensatorze tego nie ma.
    Czyli lepiej jest dać kondesator?

    Nie bardzo to rozumiem. Wg mnie nie ma najmniejszego sensu zastępowania obecnego akumulatora 12V kondensatorem, bo w tym wypadku jestem prawie na 100% pewien, że nie dojdzie do elektrolizy w akumulatorze, bo do niej dochodzi tylko w sytuacji ładowania akumulatora w pełni naładowanego, a tu ta sytuacja na pewno nie zaistnieje, że generator (6 VAC) z silnika rowerowego będzie w stanie naładować 12V aku, ale na pewno wydłuży okres czasu między kolejnymi doładowaniami akumulatora prostownikiem.
    Sam kondensator jako obciążenie po mostku pozwala sprawdzić jakie maksymalne napięcie (chwilowe) może wygenerować dynamo. Wartość tego napięcia będzie na pewno wysoka (70-80V) i w pewnych warunkach może to być bardzo niezdrowe dla zasilanej elektroniki.
  • #39
    Davvvi
    Poziom 27  
    Panowie zrobiłem krótki test i magneto napięcie daje podczas pracy ale jest kłopot. Miernik potrafił wyświetlić nawet 170V. Chyba trochę za dużo. Co teraz?
  • #40
    gimak
    Poziom 38  
    Davvvi napisał:
    Panowie zrobiłem krótki test i magneto napięcie daje podczas pracy ale jest kłopot. Miernik potrafił wyświetlić nawet 170V.

    Ale coś bliżej, jak ten test wyglądał, przy jakich obrotach i jakim obciążeniu.
    Obciąż to magneto żarówką np 5W/12V i zmierz jakie będzie dawało w tych warunkach napięci - obroty silnika takie jak przy szybkiej jeździe.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #41
    yogi009
    Poziom 42  
    Davvvi napisał:
    Miernik potrafił wyświetlić nawet 170V. Chyba trochę za dużo. Co teraz?


    Teraz dołóż jakiekolwiek obciążenie i napięcie spadnie. Prądnice rowerowe w stanie nieobciążonym potrafią generować takie napięcia.
  • #42
    Davvvi
    Poziom 27  
    Ok. Test z żarówką zrobię po pracy. Ale co potem? Tzn ,na pewno macie racje tyle że oświetlenie mam ledowe i tylko przednia lampa potrafi pobrać więcej prądu ale kożystam z niej od jesieni do wiosny. Dla aku nie będzie szkodliwe takie wysokie napięcie?

    Edit.
    Zrobiłem test krótki w piwnicy . Po podłączeniu żarówki 12V 10W, żarówka zapala się bez problemu i świeci normalnym światłem ale miernkk dalej wyświetla koło 170V. Nie wiem jakim cudem.
  • #43
    gimak
    Poziom 38  
    Davvvi napisał:
    Nie wiem jakim cudem.

    Cudów nie ma. Żarówkę podłączyłeś pod akumulator, a napięcie mierzyłeś na nieobciążonym magneto.
  • #44
    Davvvi
    Poziom 27  
    gimak napisał:
    Davvvi napisał:
    Nie wiem jakim cudem.

    Cudów nie ma. Żarówkę podłączyłeś pod akumulator, a napięcie mierzyłeś na nieobciążonym magneto.

    Cud jest bo żarówke podłączyłem pod magneto które nie było podłączone pod aku. Pomiar robiłem bez użycia aku.
  • #45
    gimak
    Poziom 38  
    Tak jak napisałem - nie ma cudów. Nie wiem co niewłaściwie zrobiłeś, ale jest fizycznie niemożliwe, aby źródło prądu (magneto) o parametrach 3W/6V obciążone żarówką 10W/12V utrzymało napięcie 170V, takie samo jakie zmierzyłeś bez obciążenia. Nie wiem jak wygląda wyprowadzenie z tego magneta, czy jest zabezpieczone przed przypadkowym dotknięciem, bo przy 170V dotknięcie na pewno wywoła co najmniej nieprzyjemne wrażenie.
  • #46
    Davvvi
    Poziom 27  
    Nie ma żadnych zabezpieczeń, ale wydaje mi się że problem ma sam miernik. Podłączone mam wszystko równolegle. Miernik z wyświetlaczem diodowym nie działa w ogóle a ten co mam to cyferki mrugają gdo odpalę silnik, a mruganie ma częstotliwość obrotów wału tak na oko. A miernik mam całkiem dobry. Może zakłuca miernik. Liczniki rowerowe zakłucało na potęgę. Licznik Sigmy dopiero działa normalnie. Lub może mostek prostowniczy nie wyrabia lub jest nie sprawny. Mam szybkie diody i może z nich polutuje mostek.
  • #47
    gimak
    Poziom 38  
    Ja zamieniam się w obserwatora, bo nie wiem co w Twoim silniku siedzi pod kołem zamachowym i jak to jest połączone. Z silnikiem spalinowym do roweru (przystosowany do napędu kajaka), miałem do czynienia ponad 45 lat temu i tam pod kołem zamachowym były tylko dwie cewki - od zapłonu z osprzętem (przerywacz i koncensator) oraz cewka od oświetlenia, więc mogę być w tych sprawach do tyłu. Dla mnie, w tym wszystkim zastanawiające (wbrew logice) jest to, że żarówka 10W/12V zasilana ze generatora o parametrach 3W/6V świeci normalnie, pomijam już fakt tych 170V napięcia.
  • #48
    Davvvi
    Poziom 27  
    @gimak Tu kolego jest inaczej. Cewka jest na zewnątrz i jest jedna ale z podwójnym uzwojeniem. Poza tym nie ma nic. Resztę funkcji pełni CDI. Te 170V to jak pisałem może być to błąd miernika,silnik lubi zakłócać. Testy robię w piwnicy więc króciutkie są ,wiadomo spaliny. Poza tym to Chińska myśl techniczna. Nie mam 100% pewności że jest to 6V 3W. Może mieć więcej. Informacji w necie jest nie wiele.
  • #49
    yogi009
    Poziom 42  
    Davvvi napisał:
    Cud jest bo żarówke podłączyłem pod magneto które nie było podłączone pod aku. Pomiar robiłem bez użycia aku.


    Kolego, narysuj schemat połaczeń i pokaż ustawienia multimetru. Zobaczymy co to za cuda... Cuda ortograficzne już widzimy.
  • #50
    Davvvi
    Poziom 27  
    Panowie jest nadzieja. Pierwotnie połączenia cewki wyglądały tak:
    Budowa ładowarki aku AMG 12V z prądnicy silnika rowerowego spalinowego 6V.
    I miałem te kłopoty tak jak pisałem. Miernik ustawiony na prąd stały 20V ale wychodziło poza zakres to przestawiłem na 200V.
    Przelutowałem połączenia zgodnie z instrukcją wyżej czyli błąd z masą miałem i teraz wygląda to tak:
    Budowa ładowarki aku AMG 12V z prądnicy silnika rowerowego spalinowego 6V.

    Efekt taki . Miernik już nie mruga Żarówka świeci jaśniej niż z pod aku a miernik pokazuje tak około 18V pod obciążeniem.
  • #51
    yogi009
    Poziom 42  
    Od kiedy to wartość prądu podajemy w woltach? Przeczytałeś jaką moc ma Twoje dynamo? Jeżeli jest to 3W, to należy go obciążyć żarówką 6V/ok. 3W (mogą to być dwie żarówki połączone równolegle, jak w starych instalacjach rowerowych, czyli 6V/2,4W plus 6V 0,1W; możesz też użyć rezystora o wyliczonym oporze i mocy) i wtedy zmierzyć napięcie.

    Dla napięcia 6V i mocy ok. 2,5W powinien popłynąć prąd ok. 0,42A. Z prawa Ohma wyliczasz rezystor ok. 15Ω/2,5W (dla pewności przyjmij 5W mocy). I przy takim obciążeniu możesz pomierzyć napięcie. Takie pomiary możesz wykonać bez mostka prostowniczego, wtedy mierzysz napięcie zmienne. W sumie mierzysz wtedy u źródła. Bo napięcie (stałe) za mostkiem (i z kondensatorem elektrolitycznym) to ono się jakby nieco zwiększy :-)
  • #52
    Davvvi
    Poziom 27  
    yogi009 napisał:
    Przeczytałeś jaką moc ma Twoje dynamo? Jeżeli jest to 3W, to należy go obciążyć żarówką 6V/ok. 3W (mogą to być dwie żarówki połączone równolegle, jak w starych instalacjach rowerowych, czyli 6V/2,4W plus 6V 0,1W; możesz też użyć rezystora o wyliczonym oporze i mocy) i wtedy zmierzyć napięcie.

    Nie przeczytałem bo nie mam jak. Cewka wygląda jak na zdjęciu i nie ma na niej żadnych oznacze,. Te 6V 3W to tylko przypuszczenia. Na samym początku gdy używałem prądnicy do oświetlenia roweru na żarówkach miałem podział mocy jak piszesz i przednia żarówka mi się przepalała. Więc dałem mocniejszą ale nie pamiętam już jaką.

    Dodano po 12 [godziny] 24 [minuty]:

    Panowie jeszcze jedno pytanie. Podłączyłem miernik który ma wyświetlacz LED i on w ogóle nie działa. Miernik jest sprawny ,bo pod aku wyświetla wartość ,a z pod prądnicy już nie. Wie ktoś czemu?
  • #53
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #54
    Davvvi
    Poziom 27  
    Ok. Dzięki. Wczoraj zrobiłem test. Podłączyłem prądnice pod aku, równolegle podłączyłem miernik diodowy. Podana wartość to 12.9V. Włączyłem oświetlenie i napięcie spadło do 12,5V. Odpaliłem silnik, wtedy dość szybko napięcie podskoczyło do 13V. Oczywiście nie odrazu tylko co 0.1V podskakiwało, ale w kilka sekund i to na wolnych obrotach silnika. Dołożę kondesator i zobaczę jak bez aku miernik się zachowa. Wtedy prosta droga, przetwornica ustawiona na 13,7V i niech ładuje.

    Dodano po 4 [godziny] 59 [minuty]:

    A czy mogę urzyć kondesatora 1000µF? Mam 470 ale 16V . 1000µF mam 25V i chyba 50V.
  • #55
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #56
    Davvvi
    Poziom 27  
    Panowie kondensator rozwiał wszelkie wątpliwości. Po jego założeniu zaczął działać miernik ledowy. I tak napięcie bez obciążenia ~30V. Obciążenie żarówką 10W 12V ,napięcie na mierniku 10,5V . Co teraz Panowie?
  • #57
    gimak
    Poziom 38  
    Z tego wynika, że "prądnica" jest na 12VAC i moc dużo większa niż 3W, a nie na 6 VAC, jak wcześniej zakłądano. Wynika z tego, że chcąc ją wykorzystać do ładowania akumulatora, konieczny będzie regulator napięcia (stratny) lub jakiś układ odłączający "prądnicę" od instalacji, gdy akumulator będzie naładowany - napięcie w instalacji wzrośnie do np. 14.5-14.8V i ponownie ją włączające gdy napięcie spadnie do np. 12.8-12.9V.
  • #58
    Davvvi
    Poziom 27  
    gimak napisał:
    Z tego wynika, że "prądnica" jest na 12VAC i moc dużo większa niż 3W, a nie na 6 VAC, jak wcześniej zakłądano. Wynika z tego, że chcąc ją wykorzystać do ładowania akumulatora, konieczny będzie regulator napięcia (stratny) lub jakiś układ odłączający "prądnicę" od instalacji, gdy akumulator będzie naładowany - napięcie w instalacji wzrośnie do np. 14.5-14.8V i ponownie ją włączające gdy napięcie spadnie do np. 12.8-12.9V.


    Aku żelowy przecierz może pracować w trybie buforowym. W skuterach itp.chyba nie ma układów ładujących, odcinających napięcie po naładowaniu. Skoro bez obciążenia jest 30V to myślę aby zamontować przetwornicę obniżającą napięcie do tych 13.7V. Przetwornica będzie pełniła funkcje także stabilizatora napięcia. Mam takie przetwornice 3A więc chyba powinna być dobra. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić:)
  • #59
    gimak
    Poziom 38  
    Davvvi napisał:
    Skoro bez obciążenia jest 30V to myślę aby zamontować przetwornicę obniżającą napięcie do tych 13.7V. Przetwornica będzie pełniła funkcje także stabilizatora napięcia.

    Powinna się sprawdzić. Jak jest na stanie, to nic chyba nie stoi na przeszkodzie, jak spróbować i sprawdzić jak to (przetwornica) będzie działać pod stałym obciążeniem (np włączone światła i nie wiem co tam jeszcze zamierzasz podłączyć o takim charakterze). Chodzi o to do jakiej wartości wtedy spadnie napięcie na zasilaniu przetwornicy.
  • #60
    kkknc
    Poziom 43  
    Kombinację, i cenne uwagi od ludzi którzy nawet nie wiedzą o co chodzi. Ale się znają. ;) Co więcej na oczy nie widzieli takiego rozwiązania. Nie ma regulator i nie jest potrzebny. Miernik będzie pokazywać bzdury i to normalne ze względu na częstotliwość, musisz mieć True RMS. Tylko na dobrą sprawę po co?
    Do wyjścia uzwojenia podłączasz tylko jedna diodę 400V/10A i to jest fabrycznie rozwiązane. Służące do ładowania akumulatora.
    Z tym że ma to uzupełniać tylko straty spowodowane rozruchem silnika z elektrycznego startera. Żadnych odbiorników producenta wtedy nie przewiduje. Jak są to układ ładujący jest już mocniejszy i dochodzi najczęściej regulator. Ale nigdy do mocy 10VA go nie widziałem.