Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa ładowarki aku AMG 12V z prądnicy silnika rowerowego spalinowego 6V.

Davvvi 22 Jun 2018 20:39 2502 90
Tespol
  • #1
    Davvvi
    Level 27  
    Witam. Otóż oprocz aku AMG przy rowerze mam także silnik rowerowy. Bardzy bym prosił o nie pisanie w stylu "po co silnik itp" , bo to moja decyzja inic tego nie zmieni. Wracając do tematu. Przy rowerze mam aku AMG 12V z którego zasilam światła ,kierunkowskazy itp. Prądnica z silnika ma podobną charakterystykę co prądnica rowerowa. Czyli 6V ,około 6W chyba ,prąd zmienny. Chciałbym aby prądnica tylko ładowała aku podczas jazdy. Posiadam przetwornicę Step UP 3A. Czyli mogę podnieść napięcie. Prąd trzeba by wyprostować ,ale czy sam prostownik wystarczy? Jak myślicie ma szanse to działać?
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • Tespol
  • #3
    Jawi_P
    Level 35  
    Przy jakiej prędkości masz z tej prądnicy 6V?
    Jakie jest napięcie max jak się rozpędzisz? Chyba tez piszesz o akumulatorze AGM?
    Jakiej pojemności akumulator?
    Jaka przetwornica, link najlepiej.
    Ufff...
    (Kiedy się ludzie nauczą zadawać pytania?)

    Dodano po 4 [minuty]:

    igor1516 wrote:
    Podobny projekt tyle że na 5V.

    Tylko tam, wiadomo jak prądnica, co zasila, jaka przetwornica.
    Tu autor chce ładować akumulator 12V. Z normalnej przetwornicy rowerowej by go chyba nigdy nie naładował, bo by dostał może z 100-200mA za przetwornicą. I tylko z wiatrem :)
  • #4
    Davvvi
    Level 27  
    Czyli trzeba by podłączyć miernik i sprawdzić jakie mam napięcie po wyprostowaniu. Kłopot jest inny, jeśli rzeczywiście napięcie bez obciążenia dochodzi do 48 V to przetwornica Step Down zadziała, ale Step Up chyba nie? Trzeba by dokonać pomiaru już po wyprostowaniu. Poza tym prądnica silnika raczej będzie miała 3 W. Czy to nie za mało do ładowania aku? Chcę go ładować ale z prądnicy silnika rowerowego. Aku ma 14 Ah, więc prąd ładowania powinien mieć 1,4 A? Nie wykonalne chyba z takiej prądnicy.
    Edit. Poprawiłem temat. Wprowadzał trochę w błąd.
  • #5
    Jawi_P
    Level 35  
    Ok, dalej nie wiele wiemy, ale:
    Skoro jest tam akumulator 14Ah, to dla zwykłej rowerowej prądnicy 3W, dla 12V dostaniesz przy normalnej jeździe jakieś max 200mA na akumulator. Na akumulator musisz podać 14V co najmniej.
    Będziesz musiał tydzień pedałować by go naładować. Sens jest? Sam sobie odpowiedz.
    Nawet gdy masz prądnicę dającą 6W, no to wydajność pomnóż x2, co i tak niewiele zmienia. Tylko że pobierając z prądnicy 6W, ty z nóg oddasz jakieś 15 - 20W. Przeciętny rowerzysta w ciągłej jeździe daje do 100W. To jakoś to dla mnie nie ma sensu :)
    Lepiej go ładować w domu.
  • #6
    Davvvi
    Level 27  
    @Jawi_P kolego zmieniłem temat , bo wprowadzał jednak w błąd. Chcę korzystać z prądnicy silnika. A tu napięcie jest zależne od obrotów silnika a nie od pedałowania. ;). Niestety dokładnie nie znam parametrów prądnicy ale nie jest za mocna. Kupię moż nową prąnicę do silnika na 12V powinna mieć chyba więcej mocy.
  • #7
    gimak
    Level 39  
    Ja w takiej sytuacji przeszedłbym w rowerze na instalację 6V. Wg mnie rozwiązanie bardziej efektywne - większe wykorzystanie możliwości prądnicy i mniejsze straty.
    Davvvi wrote:
    Aku ma 14AH. Więc prąd ładowania powiniem mieć 1.4A?

    Nie koniecznie, sytuacja podobna jak w samochodzie, tam akumulator, a właściwie stan jego rozładowania, określa jaki on pobiera prąd.
    Davvvi wrote:
    Kłopot jest inny, jeśli rzeczywiście napięcie bez obciążenia dochodzi do 48V

    I prawdopodobnie jak w dynamie w piaście momentalnie spada przy obciążeniu. Tu tym obciążeniem, będzie akumulator. Nic prostszego jak sprawdzić. Podłączyć za pośrednictwem mostka akumulator i w czasie jazdy sprawdzić jakie napięcie będzie się utrzymywało na akumulatorze. Być może będzie tylko potrzebny jakaś układ kontroli napięcia, żeby nie przeładować akumulatora, gdyby prądnica była na tyle wydajna, ale to dopiero wyjdzie w trakcie.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    Jawi_P
    Level 35  
    Davvvi wrote:
    Kupię moż nową prąnicę do silnika na 12V powinna mieć chyba więcej mocy.

    Hmm...
    Czyli dobrze rozumiem jeśli powiem, że:
    Silnik napędzasz z akumulatora tego 14Ah. Do tego silnika chcesz podłączyć prądnicę, która ten akumulator będzie doładowywać, czy tak?

    Davvvi wrote:
    Chcę korzystać z prądnicy silnika.

    Z silnik wykorzystać jako prądnicę?

    Davvvi wrote:
    A tu napięcie jest zależne od obrotów silnika a nie od pedałowania.

    Od czego zależą obroty silnika, z czego jest zasilany?

    Dodano po 1 [minuty]:

    BC109B wrote:
    Możesz wyjaśnić pojęcie "prądnica silnika"?
    Rowerowe dynamo chcesz napędzać kołem roweru czy silnikiem?

    Ja tam się pogubiłem i nie wiem o co autorowi kompletnie chodzi :)
  • #10
    Davvvi
    Level 27  
    Kiedyś korzystałem z silnikowej pądnicy do świateł ale silnik robił się słabszy. Przejść na 6V mi zbytnio nie odpowiada. Powód to Swiatła,kierunkowskazy czy klakson. Wszystko mam na 12V i to za duże koszta. Jeśli nie da się zrobić ładowania to trudno. Aku i tak jakoś często nie ładuję. Ale zdarzyło mi się kilka razy że przy jeździe na światłach nagle brakło mocy już na kierunkowskazy . Fajnie by było aby nawet korzystało z zasilania prądnicy. Niestety chyba przy 6V będzie kłopot . Na Aliexpress widziałem prądnice 12V ale nigdzie nie ma opisu jaką mają moc.

    Edit.
    Nie sądziłem że będzie to ważne ale ok. Silnik mam spalinowy który posiada prądnicę 6V 3Watt a nie 6Watt. Tu się pomyliłem.
  • #11
    gimak
    Level 39  
    BC109B wrote:
    Możesz wyjaśnić pojęcie "prądnica silnika"?

    Autor miał na myśli źródło prądu (do oświetlenia) jakie mają silniki spalinowe do roweru - tak ja to rozumiem.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    gimak
    Level 39  
    Davvvi wrote:
    Przejść na 6V mi zbytnio nie odpowiada.

    Dlatego napisałem - nic prostszego jak sprawdzić, spróbować na obecnym układzie. Potrzebny do tego jest tylko mostek prostowniczy i miernik napięcia, żeby sprawdzić, czy prądnica jest w stanie naładować akumulator do pełna.

    Dodano po 2 [minuty]:

    BC109B wrote:
    To typowa prądnica ze szczotkami i komutatorem, czy jakaś odmiana magneto/dynama?

    To drugie.
  • #14
    Davvvi
    Level 27  
    Dokładnie tak. Jest to prądnica jak dynamo. Czyli magnes i cewka. Prądnica jest na 6V i wolałbym jej nie wymieniać. Jest sprawna. Wymienię jeśli będzie to konieczne na 12V. Mostek to nie problem. Miernik także. Nawet mam taki już założony który mieży stopień rozładowania aku właśnie jak mi kilka razy brakło energii. O ile latem nie ma kłopotu , wiadomo tylko kierunkowskazy działają, o tyle zimą może być kłopot. Lampka przednia którą mam jest na 7.2V ale potrzebuje jakieś 2,5A więc prądnica zapewne sobie nie poradzi z nawet podładwaniem aku?
  • #15
    gimak
    Level 39  
    Davvvi wrote:
    Lampka przednia którą mam jest na 7.2V ale potrzebuje jakieś 2,5A więc prądnica zapewne sobie nie poradzi z nawet podładwaniem aku?

    Ale spowolni jego rozładowanie.
  • #16
    yogi009
    Level 43  
    Davvvi wrote:
    Prądnica z silnika ma podobną charakterystykę co prądnica rowerowa. Czyli 6V ,około 6W chyba ,prąd zmienny.


    Prądnice/dynama rowerowe zazwyczaj mają 6V 500mA (3W) i podają prąd stały. Tyle tych podobieństw udało mi się znaleźć :-) A co do sensowności tego pomysłu... chyba spróbowałbym jednak ogniw Li-Ion, lżejsze, wydajne i można poskładać nie nadmiarowy pakiecik ogniw.
  • #17
    Davvvi
    Level 27  
    Ogólnie mam ogniwa Li-Jon wyciągnięte z laptopa. Średnio mają około 2000mAh. Aku mam w koszyku na bagażniku i mi nie przszkadza. Deszcz,śnieg mu nie straszny. Waga też ma małe znaczenie, silnik spalinowy sobie radzi. Aku Li-Jon mam sporo. Spokojnie mógłbym zbudować nawet mocniejszy pakiet ale elektronika ładująca jest droga i musiałbym jeszcze upchać to w jakieś szczelne pudełko. Chyba, że doradzicie jak tanim kosztem takie coś zbudować. No i chyba musi być specjalna ładowarka?
  • #18
    gimak
    Level 39  
    yogi009 wrote:
    Prądnice/dynama rowerowe zazwyczaj mają 6V 500mA (3W) i podają prąd stały.

    Nieprawda, dynama (prądnice rowerowe) dają prąd zmienny, a dokładnie przemienny.
    Kolego Davvvi tak jak napisałem, podłącz tą prądnicę do istniejącej instalacji poprzez mostek i sprawdź. Nie będą potrzebne żadne dodatkowe układy drogie układy, bo akumulator doskonale spełniał będzie rolę stabilizatora napięcia i na pewno w tej sytuacji, nie będzie mu grozić przeładowanie. Jedynie co się zmieni w stosunku do sytuacji obecnej, to wydłuży się okres między doładowaniami akumulatora prostownikiem.
    Nie wiem jaką masz żarówkę w przedniej lampie (chyba żarową), jeżeli tak, to bym ją zmienił na Leda - mniejszy pobór prądu, a efekt świecenia podobny.
  • #19
    Davvvi
    Level 27  
    gimak wrote:
    Nie wiem jaką masz żarówkę w przedniej lampie (chyba żarową), jeżeli tak, to bym ją zmienił na Leda - mniejszy pobór prądu, a efekt świecenia podobny.

    Tu się kolego pomyliłeś niestety. Lampkę którą mam jest na diodach CREE. Tak wygląda:
    Budowa ładowarki aku AMG 12V z prądnicy silnika rowerowego spalinowego 6V.Budowa ładowarki aku AMG 12V z prądnicy silnika rowerowego spalinowego 6V.
  • #20
    gimak
    Level 39  
    Może nie tyle się pomyliłem, co nie brałem takiej opcji pod uwagę, żeby lampę na 7.2V zasilać z 12V akumulatora - miałbym obciach, że diody padną.
  • #21
    yogi009
    Level 43  
    gimak wrote:
    Nieprawda, dynama (prądnice rowerowe) dają prąd zmienny, a dokładnie przemienny.


    No tak, późna pora była, ręka sama mi napisała to zdanie nie konsultując tego z głową :-)
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    Davvvi
    Level 27  
    gimak wrote:
    Może nie tyle się pomyliłem, co nie brałem takiej opcji pod uwagę, żeby lampę na 7.2V zasilać z 12V akumulatora - miałbym obciach, że diody padną.

    Nie tylko Ty kolego nie brałeś takiej opcji pod uwagę. Ja tak samo. Dlatego lampa LED jest zasilana poprzez przetwornice StepDown. Napięcie zostało obniżone do 7.2V. Nie odważyłbym się zasilić lampy LED bezpośrednio z aku.

    Budowa ładowarki aku AMG 12V z prądnicy silnika rowerowego spalinowego 6V.

    Przetwornica jest 5A , 3A zaczeła popiskiwać;)
  • #24
    yogi009
    Level 43  
    Jakiś czas temu "wyrzeźbiłem" moduł zasilający przednią lampkę Power LED (3W, stosownie do mocy dynama w piaście) z wykorzystaniem układu Maxim'a MAX16822. To jest bardzo ciekawy scalak.
  • #25
    Davvvi
    Level 27  
    yogi009 wrote:
    Jakiś czas temu "wyrzeźbiłem" moduł zasilający przednią lampkę Power LED (3W, stosownie do mocy dynama w piaście) z wykorzystaniem układu Maxim'a MAX16822. To jest bardzo ciekawy scalak.


    Ta przetwornica i podobne działają także jako stabilizator napięcia. Nie ważne czy podłączysz 10V czy 20V na wyjściu zawsze będzie ustawione napięcie. Drobna poprawka,znalazłem specyfikacje ledówki i ona jest na 8,4V a nie na 7,2V. Ale raczej nic to nie zmienia. Na przetwornicy ustawiłem 8.2V. Ledówka ma fajną funkcję informowania gdy aku się zbyt mocno rozładuje, wtedy zapala się czerwona lampka. W moim przypadku to nie zadziała bo napięcie aku musiało by spaść poniżej zapewne 7V . Dla tego aku to śmierć . Jakiej pojemności dać kondesator do mostka?
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    yogi009
    Level 43  
    Davvvi wrote:
    Ledówka ma fajną funkcję informowania gdy aku się zbyt mocno rozładuje, wtedy zapala się czerwona lampka. W moim przypadku to nie zadziała bo napięcie aku musiało by spaść poniżej zapewne 7V . Dla tego aku to śmierć .


    Jeżeli zasilasz to ogniwami Li-Ion, powinieneś mieć tam układ zabezpieczający przed rozładowaniem ogniw poniżej 2,7-3V (każde).
  • #28
    gimak
    Level 39  
    Davvvi wrote:
    Jakiej pojemności dać kondesator do mostka?

    Tu wg mnie nie jest potrzebny żaden kondensator, bo jego rolę doskonale spełni akumulator.
    yogi009 wrote:
    Jakiś czas temu "wyrzeźbiłem" moduł zasilający przednią lampkę Power LED (3W, stosownie do mocy dynama w piaście) z wykorzystaniem układu Maxim'a MAX16822.

    Ja parę lat temu zastąpiłem w lampie rowerowej żarówkę halogenową 3W/6V, Ledem 3W na małym radiatorze, a zasiliłem go poprzez LM317 (w układzie - źródło prądowe), plus oczywiście mostek i kondensator (chyba 220uF) taki udało się upchać w lampie.
    Teraz tak się zastanawiam, czy nie lepszy efekt byłby, gdyby LM317 użyć jako stabilizator napięcia, w sumie to tylko jeden opornik więcej.
  • #29
    yogi009
    Level 43  
    gimak wrote:
    Ja parę lat temu zastąpiłem w lampie rowerowej żarówkę halogenową 3W/6V, Ledem 3W na małym radiatorze, a zasiliłem go poprzez LM317 (w układzie - źródło prądowe), plus oczywiście mostek i kondensator (chyba 220uF) taki udało się upchać w lampie.


    Tak, to zadziała, jednak masz tam spore straty cieplne, jak to przy stabilizatorach liniowych.
  • #30
    Davvvi
    Level 27  
    Panowie troszke mineło ale ze względu na złożenie nowego roweru i braku czasu na jego złożenie nie robiłem jeszcze nic z prądnicą. Dziś zajrzałem do silnika i okazuje się że minus (masa) jest podłączona do obudowymagneta więc masa idzie na silnik. W takim razie mostek prostowniczy będzie poprawnie działał?