Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny niewiadomego pochodzenia jak podlaczyc

koki14 22 Cze 2018 23:22 246 8
  • #2 23 Cze 2018 07:33
    spinacz
    Poziom 38  

    Wygląda to na jakiś silnik od szlifierki, zrób pomiary rezystancji uzwojenia, najprawdopodobniej będzie potrzebny kondensator rozruchowy.

    0
  • #3 23 Cze 2018 07:44
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    Najpierw należy sprawdzić czy to jest silnik 1f czy 3f.Można to sprawdzic poprzez pomiar uzwojeń względnie sprawdzić jak są połączone cewki .Podłączenie silnika to ostatnia czynność jaką należy wykonać, najpierw musisz upewnić się jaki to silnik ( 1f czy 3f) a następnie czy sprawny( pomiary kontrolne uzwojeń)

    0
  • #4 23 Cze 2018 07:52
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    A jesteś pewny, że silnik jest 1f czy 3f ? Jeśli pewny ze 1f dla 230V to postępujesz tak - masz 3 wyprowadzenia . Bierzesz omomierz i mierzysz opór między wyprowadzeniami . Otrzymasz 3 kombinację oporu - minimalne, więcej i sumę tych oporów. Oznaczasz wyprowadzenie, względem którego masz minimalny i większy opór . To wyprowadzenie( nazwiemy jego średni ) i wyprowadzenie minimalnego - robocze uzwojenie, które włącza się bezpośrednio do sieci . Średnie wyprowadzenie i wyprowadzenie większego oporu, co pozostało, - rozruchowe uzwojenie. Włączenie do sieci takiego silnika pokazane na zdjęciu. Pojemność kondensatora wydostaje się tak - 1uF na każde 100W mocy silnika.Silnik elektryczny niewiadomego pochodzenia jak podlaczyc W 3f silniku wszystkie uzwojenia mają jednakowy opór.

    0
  • #5 23 Cze 2018 09:59
    koki14
    Poziom 11  

    Dziekuje za szybkie odpowiedzi, posprawdzam co sie da i dam znac, nie wiem czy jest to silnik. 1f czy 3F, ale wydaje mi sie ze majac 3 fazy powienien miec 4 przewody (3x faza 1x neutral) choc moze sie myle, mialem bardzo malo do czynienia z silnikami AC, do tego powinien byc chyba duzo wiekszy. Jaki jens bylo by pakowac 3f do silnika mniejszego od dloni? Kolejny problem to jak okreslic jego moc skoro kazde 100w to 1uf? Silnik faktycznie wydaje sie wydladac jak od malej szlifierki ale zadnych informacji ani oznaczen na nim nie ma :/


    Gdyby mialo to pomoc to sa tutaj 2 typy uzwojenia

    0
  • #6 23 Cze 2018 10:25
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Też pochylam się do myśli, że silnik 1f . 3f silniky mają 3 uzwojenie i 6 wyprowadzeń, co pozwala łączyć ich gwiazdą czy trójkątem. W jakimkolwiek wypadku ci rekomendowałem sposób sprawdzenia wymiarem oporu. Jeśli gabaryty silnika są nie duże i na twój pogląd jego moc mniej 100W rozpocznij testowanie z kondensatora 0.5uF. Napięcie kondensatora powinno być nie mniej 400V, czy jeśli to kondensator dla użycia przy przemiennym napięciu - to można i 250V. Przy niedostatecznej pojemności start silnika będzie skomplikowany czy niemożliwy, a przy nadmiernie dużej pojemności silnik będzie szybszej przegrzewał się.

    0
  • #7 23 Cze 2018 11:22
    koki14
    Poziom 11  

    Niestety moj multimetr wyzional ducha, co udalo mi sie sprawdzic. Po podlaczeniu niebieskiego z brazowym i zakreceniu osia powstaje napiecie okolo 2v ac po podlaczeniu niebieskiego z czerwonym okolo 1v ac, po podlaczeniu czerwonego z brazowym okolo 1,5v ac, moge przez roznice wartosci wywnioskowac ze skoro napiecia sie roznia na kazdym przewodzie to jest to silnik 1 fazowy a zwoje sa sprawne tak? Co do mocy silnika nie mam bladego pojecia jak to porownac. Co znaczy problem z wystartowaniem? Bedzie buczal? Trzeba bedzie mu pomoc sie rozkrecic czy poprostu pojdzie z dymem? :) Zalezy mi na tym silniku, mam co do niego pewne zamiary dlatego przepraszam za takie podstawowe pytania, wiekszosc mojego zycia to DC :)

    0
  • #8 23 Cze 2018 11:46
    sp3ots
    Poziom 36  

    Jeśli zależy Tobie na silniku to poszukaj sprawny omomierz.
    Trzy wyprowadzenie to trzy oporności.
    Najmniejsza oporność - uzw. robocze.
    Średnia oporność - uzw. pomocnicze.
    Suma oporności - połączone w szeregu oba uzwojenia.

    0
  • #9 23 Cze 2018 14:16
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Jeśli nie znasz na które napięcie silnik to obowiązkowo należy wymierzyć opór uzwojen .To pomoże zorientować się która w przybliżeniu jego moc. Inaczej, jeśli silnik przeznaczony dla mniejszego napięcia, to on pójdzie nie tylko z dymem, ale i z płomieniem!. W ostateczności pierwsze włączenie przeprowadzaj przez żarówkę 220V 40-60W . Wykorzystaj niebieski i czerwienny wyprowadzenia, na których minimalne napięcie - 1V. Przy włączeniu do sieci w chwili włączenia żarówka będzie jaskrawie świeciła, a silnik huczeć. Przekręć ręką wał w stronę potrzebnego ci kierunku obiegu. Kiedy silnik ruszy jaskrawość żarówki zmaleje.Tylko nie zapominaj o ostrożności przy wszystkich eksperymentach!

    0
  Szukaj w 5mln produktów