Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampka rowerowa 1W zasilana dynamem w piaście koła (MAX16822)

yogi009 27 Cze 2018 23:21 9903 44
  • #31
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • IGE-XAO
  • #32
    yogi009
    Poziom 42  
  • IGE-XAO
  • #35
    montertb
    Poziom 22  
    Faktycznie, znalazłem, jest też dostępny na Aliexpress.

    Rozumiem ze z mojego dynama Shimano w piaście wychodzi prąd zmienny i należy zastosować mostek...? :)

    Jeszcze można się zastanowić nad zastosowaniem drivera od latarki LED z rożnymi trybami pracy. Tylko tam zazwyczaj napięcie zasilania to 2,7-4,5V max., więc można np. ograniczyć je do np. 3,3 regulatorem LDO. W ten sposób przy 4km/h dioda już świeci.
  • #36
    Tomekob
    Poziom 14  
    Skoro temat się odnowił skorzystam z okazji.
    Mam pytanie czysto teoretyczne, skoro problemem jest duże napięcie generowane przez nieobciążona paradnicę, czy dobrym rozwiązaniem byłoby zastosowanie na wejściu diody zenera lub transil-a na np napięcie 60V ?
    Wyżej wspomniane jest, że prądnica potrafi podskoczyć napięciem do nawet 100V a przetwornica jest do 65V czy w takim przypadku zastosowanie transila lub diody zenera ograniczy te jałowe piki napięcia i czy jest to w ogóle dobrym pomysłem? Wiąże się to na pewno ze stratą mocy, ale czy dużą (zauważalną)? Czy taki sposób zbicia jałowego napięcia nie jest lekarstwem (kompromisem) na szukanie specjalnej przetwornicy z tak dużym napięciem wejściowym i tego "nieszczęsnego" kondensatora?
    Pytanie jest czysto teoretyczne, po prostu chciałbym poszerzyć swoją wiedzę.
  • #37
    montertb
    Poziom 22  
    Robiłem wczoraj takie szybkie pomiary napięcia prądnicy Shimano wbudowanej w piastę i wyszło mi że z obciążeniem żarówki 2,5W/6V (halogenowa) przy 5km/h daje 4V, a przy 28km/h doszło do 9V, więc nie wiem skąd te 60V... 100V?

    A temat jest bardzo ciekawy jaki trudny, jak wycisnąć z 6V/3W max co się da. W sumie to do dziś nie znalazłem w sieci żadnego ambitnego układu do zasilania lampki rowerowej, czy całego oświetlenia rowerowego. Ten układ, dość nowoczesny, z przetwornicą DC-DC wygląda fajnie i spróbuję podejść do niego.

    Korci mnie jeszcze temat przeróbki takiego dynama, pewnie już ktoś coś próbował na świecie. jakieś neodymy (chyba że już takie tam stosują) dodatkowe czy coś...
  • #38
    Rzuuf
    Poziom 43  
    Prądnica w rowerze ma tylko 1 miejsce gorsze, niż piasta: to zespół pedałów z "dużą" zębatką, tam obroty są jeszcze ok. 5x niższe, niż obroty piasty.
    A jak wiadomo prądnica jest tym gorsza (tzn. ma gorsze wykorzystanie materiału), im niższe ma obroty. Gdyby między piastą a prądnicą była choć jakaś "dowcipna" przekładnia (satelitarna?) zwiększająca obroty prądnicy, to wartość takiego rozwiązania była by znacznie większa.
    Każda prądnica przy zerowych obrotach (a do takich się zbliżamy!) daje zerową moc, niezależnie od wielkości i konstrukcji prądnicy.
    "Zasilacz" lampki rowerowej zaprojektowany i wykonany fachowo, należy się pochwała.
  • #39
    yogi009
    Poziom 42  
    montertb napisał:
    Robiłem wczoraj takie szybkie pomiary napięcia prądnicy Shimano wbudowanej w piastę i wyszło mi że z obciążeniem żarówki 2,5W/6V (halogenowa) przy 5km/h daje 4V, a przy 28km/h doszło do 9V, więc nie wiem skąd te 60V... 100V?


    Odłącz obciążenie i wtedy spróbuj mierzyć. A w praktyce trzeba przyjmować takie chwilowe stany, stąd zastosowałem układ odporny do 60 czy 65V (już nie pamiętam). Dokładne pomiary robił jakiś Niemiec (poszperaj w sieci), który dla tej prądnicy zrobił układ podwajający napięcie przy niskich obrotach i przełączający na zwykłe napięcie kiedy koło kręci się szybciej. Tam chyba był jakiś komparator użyty, z tego co pamiętam. Ja uznałem, że zrobię wariant prostszy i jednocześnie w miarę wydajny i bezpieczny. Niestety, teraz nie posiadam roweru z piastą w przednim kole :-)

    Dodano po 2 [minuty]:

    montertb napisał:
    Korci mnie jeszcze temat przeróbki takiego dynama, pewnie już ktoś coś próbował na świecie. jakieś neodymy (chyba że już takie tam stosują) dodatkowe czy coś...


    Polecam Koledze obejrzenie jakiegoś dynama w piaście marki Shimano od środka i wtedy czekam na takie fajne pomysły :-) Sądzę, że ich rozwiązania są dość dobre, na tyle dobre żeby były wystarczające do zasilania oświetlenia rowerowego i żeby były trwałe.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Rzuuf napisał:
    "Zasilacz" lampki rowerowej zaprojektowany i wykonany fachowo, należy się pochwała.


    Z tymi pochwałami to spokojnie. Jak widać, to był tylko pierwszy prototyp przeznaczony do badań, potem opuścił mnie rower z taką prądnicą i na razie moduł leży w szufladzie czekając na lepsze czasy. Niemniej układ był dość dokładnie przetestowany i do jego pracy nie miałem żadnych zastrzeżeń.
  • #40
    montertb
    Poziom 22  
    Mierzyłem też wprost, multimetrem przełączonym na napięcie zmienne, czyli obciążenie tak około 1Mohm, napięcia były podobne, chyba lekko ponad 10V dla 28km/h.
    Generalnie napięcie około 4V pojawiało się dość szybko, przy małych obrotach a przy wysokich był dość sztywno trzymany puap w okolicach 9-10V. Coś a'la prądnica amerykanka.
  • #41
    yogi009
    Poziom 42  
    U mnie pomiary wykazały coś ok. 50-55V bez obciążenia. Poszukaj tego niemieckiego artykułu, tam są szczegółowo opisane i pomierzone różne typy dynam, autor zamieścił wykresy, słowem sporo ciekawej wiedzy.
  • #42
    gimak
    Poziom 38  
    Ja mam rower z dynamem w piaście. Oryginalna lampa przednia była na żarówkę halogenową 2.4W/6V, a z tyłu była zwykła żarówka 0.5W/6V, która co chwilę ulegała przepaleniu.
    Wprowadziłem więc modyfikację oświetlenia. W miejsce halogenu wstawiłem diodę 3W na radiatorze, którą zasiliłem poprzez mostek, mały kondensator elektroniczny i LM317 (jako źródło prądowe ustawione na 700mA). Wszystko na pająka upakowane w oryginalnej lampie. Lampa przy prowadzeniu mruga, ale już przy 6 km/h normalnie świeci i to niezależnie od prędkości.
    W tylnej lampie żarówkę zastąpiłem dwoma diodami 0.5W połączonymi szeregowo, zasilanymi poprzez mostek.
    Wszystko to działa bezawaryjnie chyba już z osiem lat.
  • #44
    gimak
    Poziom 38  
    LM317 jest bez radiatora, bo nie było na niego miejsca. Wcześniej był ustawiony na 900 mA i prąd został zmniejszony jak w innej latarce, przy takim samym prądzie padła mi taka sama dioda na dużo większym radiatorze. Wtedy pomierzyłem nie tylko prąd idący na diodę, ale i spadek napięcia na niej i wyszło, że 3W na diodzie tracone jest przy 700 mA.
    Przy testach na stole grzała się dioda z radiatorem. na radiator nie zwróciłem uwagi by się grzał, bardziej grzał się opornik. Później po dłuższej jeździe (z myślą o diodzie), jak sprawdzałem temperaturę obudowy lampy, to nie wyczuwałem, żeby była podniesiona.
    Pytanie o tą temperaturę jest tu o tyle zasadny, że taki sam LM317, na dużym radiatorze, użyty jako regulator napięcia mocno się nagrzewa.
  • #45
    yogi009
    Poziom 42  
    Stabilizator liniowy to jednak duże straty mocy, niepotrzebnie ocieplasz klimat, jak Cię dopadnę ekofaszyści, rozwalą Ci rower :-)