Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?

Ibuprom 02 Lip 2018 13:10 2964 91
  • #61
    pikarel
    Poziom 32  
    Oczekujesz, że otrzymasz uniwersalną receptę, takie dwie linijki "babci Heleny", na wszystkie bolączki dalekiego odbioru? We wszelkich odbiornikach i z różnistych anten?
    Zmatwię Cię; nie ma takiej.
    Tak naprawdę część odpowiedzi na Twoje pytania jest już w postach.
    Moja rada:
    przeanalizuj konstrukcję/schemat odbiornika "dobrzegrającego", to samo zrób z anteną i jej konstrukcją/schematem/wzmacniaczem, na koniec zbierz wszystko zgrabnie do kupy w jakiś tekst i opublikuj.
    Będzie to dotyczyło oczywiście tylko tego jednego odbiornika i jednego samochodu, ale od czegoś zaczniesz swoje "poprawianie świata" w działce "możliwości odbioru dalekich stacji".
  • #62
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Odpowiedzi w postach krążą woków ogólnej wiedzy z większości "poradników dla opornych". Od dawna eksperymentuję z antenami, nigdy nie udało mi się uzyskać odbioru porównywalnego z tym w samochodach. I to mimo tego, że jak wielu twierdzi - w samochodach są anteny które nie mają prawa dobrze działać, w przeciwieństwie do anten masztowych pełnowymiarowych w dużo korzystniejszych warunkach otoczenia. I teraz ta teoria zderza się z rzeczywistością która już tak korzystna dla wiedzy książkowej ogólnodostępnej nie jest. Tzn nie twierdzę że ta wiedza jest błędna, pomijane jest tak coś istotnego co sprawia, że wzmacniacze antenowe w samochodach potrafią sobie radzić z tak zróżnicowanym sygnałem na poziomie niedostępnym dla instalacji domowych.

    I nie chcę poprawiać świata ani nikomu czegokolwiek udowadniać. Jednocześnie nie mam ochoty na studiowanie 6 przedmiotów na poziomie akademickim z teorii anten i pochodnych. Sądziłem że najzwyczajniej w świecie coś mnie omijało i kręcę się w kółko ze swoją ograniczoną wiedzą a ten temat coś mi rozjaśni. Jak widać mamy mantrę odnośnie pełnowymiarowych anten i broń Boże jakiegokolwiek wzmacniacza. A życie pokazuje że z instalacjami jest dokładnie na odwrót - domowe nie działają tak dobrze jak niejedna w samochodzie.

    Kompletuję właśnie różne wzmacniacze na złomowiskach i będę próbował to "żenić" z antenami typu dipol otwarty jak i zamknięty. Myślę że koło miesiąca coś będę bliżej.
  • #63
    E8600
    Poziom 38  
    Czysty odbiór to kwestia zakłóceń, których w obecnych czasach mamy mnóstwo.
    Odbiór analogowy na modulacji FM jest przestarzały dlatego wprowadzono radio cyfrowe - Digital Audio Broadcasting (DAB).
    Radia analogowe, które większość z nas posiada w domu stają się reliktem minionej epoki i niebawem przestaną odbierać chyba, że dokupimy dekoder jak w przypadku analogowych TV.
  • #64
    Ibuprom
    Poziom 25  
    E8600 napisał:
    Odbiór analogowy na modulacji FM jest przestarzały dlatego wprowadzono radio cyfrowe - Digital Audio Broadcasting (DAB).
    Radia analogowe, które większość z nas posiada w domu stają się reliktem minionej epoki i niebawem przestaną odbierać chyba, że dokupimy dekoder jak w przypadku analogowych TV.


    Mam radia internetowe, ale to modulacja FM brzmi przyjemniej dla ucha. Wiem że to subiektywna ocena, słyszę wysoką kompresję mp3, jednak póki się da to chciałbym korzystać z analogowego odbioru stacji. DAB uważam że się nie sprawdzi, szczególnie w samochodach. Widzę jak stosowana technika wielu słabych nadajników jest stosowana w telefonii komórkowej. Dla statycznego odbiornika/telefonu sygnał i rozmowa są w miarę stabilne, podczas jazdy zaczynają się problemy. Sam walczyłem niedawno z T-Mobile bo kilometr od wieży miałem problem z zasięgiem, podobnie podczas jazdy - mogłem rozmawiać póki w zasięgu wzroku miałem nadajnik. Z całym tym DAB-em będzie podobnie. Testy w większych miastach zresztą potwierdzają problemy z jednolitym pokryciem sygnałem miast. Ale to już dyskusja na inny temat.
  • #65
    paszczakq
    Poziom 23  
    Dobra antena i lokalizacja to podstawa . Potem można to jeszcze wzmocnić . Prosty przykład , ja antenę co prawda 3G mam na parapecie za oknem , kawałek drucika dosłownie i krótki kabel koncentryczny i działa super całe +3dB zysku zgubione pewnie w kablu . Za to dziwny półmetrowy bat rzekomo +10 dB i długi kabel w pokoju ... ledwo co pomaga .

    Możliwe że masz w mieszkaniu dziurę radiową tak akurat albo kilka odbić . Ratuje cokolwiek za oknem albo z innego miejsca . Do FM nie bawiłem się w dipole czy inne wynalazki . półmetrowy pręt albo żyła środkowa koncentryka i działa pierwszorzędnie .

    Przy garażu kolegi w centrum katowic da się odebrać tylko RMF i radio watykan . Akurat taka dziura w eterze . 30 metrów dalej jest reszta stacji już .

    W BMW e46 mam 3 anteny FM (szyba boczna , szyba klapy , dach ) to się samo przełącza jak potrzebuje . Efekt ... sredni albo nawet mizerny .
  • #66
    Jarzabek666
    Poziom 30  
    Ibuprom napisał:
    Co ma do rzeczy radio? Ok, jest selektywniejsze, markowe/niemarkowe też ma znaczenie, ale żadne nie zagra bez anteny. Tym bardziej słabej stacji.


    No weź mi nie mów że głowica FM w radiu nie ma znaczenia.
  • #67
    paszczakq
    Poziom 23  
    Są lepsze i gorsze jednak .
  • #68
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Jarzabek666 napisał:
    Ibuprom napisał:
    Co ma do rzeczy radio? Ok, jest selektywniejsze, markowe/niemarkowe też ma znaczenie, ale żadne nie zagra bez anteny. Tym bardziej słabej stacji.


    No weź mi nie mów że głowica FM w radiu nie ma znaczenia.


    Ale pisałem kilkukrotnie wyżej że testowałem i amplitunery i radia samochodowe podpięte pod antenę zewnętrzną. Żaden z tych sprzętów sobie nie poradził ze słabą stacją - wniosek - problem z anteną. Ale jak też pisałem wyżej - moje anteny to różne wariacje dipoli zamkniętych. Zrobiłem dziś dipol otwarty z rurek miedzianych, będzie pogoda to wyjdę na dach i zobaczę co to mi da.
  • #69
    Adamcyn
    Poziom 36  
    Proponuję, abyś przy pomocy dobrego przenośnego odbiornika globalnego ze wskaźnikiem siły sygnału pomierzył słabe stacje na dachu i na ziemi - tam gdzie stoi stary Daimler.

    Będzie miarodajna skala porównawcza odnośnie warunków propagacji.
  • #70
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Mam wykonaną antenę z rurek miedzianych, ale mam mały problem z wykonaniem mocowania aby było solidne i nikomu na głowę nie spadło. Jednak do testów będzie. Zamówiłem też antenę SV TOTAL - też dipol otwarty z kompletnym mocowaniem. Planuję przeprowadzić analizę pasma fm za pomocą softu SDR. Ze względu na dość niską czułość SDR-a będę niejako zmuszony do testów wzmacniaczy, będą to AP-FM i AWS-141. Porównam który daje lepszy parametrowo sygnał i na którym lepiej zagra radio. Radio ze wskaźnikiem mocy sygnału dziś to już niespotykany rarytas dlatego będę posiłkował się SDR-em a później radiem samochodowym do oceny jakości odbioru.
  • #71
    Adamcyn
    Poziom 36  
    Ibuprom napisał:
    Radio ze wskaźnikiem mocy sygnału dziś to już niespotykany rarytas

    Wręcz przeciwnie.

    Używałem jeszcze niedawno TECSUN PL-360.
    Znakomicie nadaje się (lub następny model) do Twoich potrzeb.

    Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?
  • #72
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Dziś zrobiłem kilka testów na ziemi - w miejscu gdzie wspomniany w pierwszym poście samochód stał. Dlatego na ziemi bo dość trudno z tym całym majdanem wytargać się na dach. Założyłem że będzie to punkt odniesienia do tego co słyszałem w tymże mercedesie. Radio testowe to radio samochodowe Panasonic-a robione dla Hondy.

    1. Antena samoróbka (2 kawałki rurki miedzianej o długości 72cm, złączone rurką plastikową, odległość między rurkami - 2 cm). Podłączona bezpośrednio do radia - silne stacje ok, 95,7 mocno szumi. Wzmacniacz AP-FM - lepiej, szum nadal obecny w dużej ilości
    Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?
    Ta sama antena ze wzmacniaczem AWS-141 - radio szumi bardziej niż na wzmacniaczu AP=FM
    Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?

    2. Antena SV total. Bez wzmacniacza 95,7 - mocny szum. Nieco mniejszy niż na antenie z rurek, jednak podobnie dokuczliwy, audycja dobrze słyszalna. Ze wzmacniaczem AP-FM całkiem ładnie zagrało. Szum obecny, ale cichy - nie dokuczliwy. RDS jednak się nie załączył. W samochodzie RDS działał prawidłowo.
    Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?
    To samo dla wzmacniacza AWS - szum mało dokuczliwy, jednak mocniejszy niż na wzmacniaczu AP-FM
    Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?

    Tak więc wstępna konkluzja jest taka że to jednak nie antena robi robotę w autach a robi to ten tak znienawidzony przez wielu wzmacniacz. Na dachu możliwe że zestaw SV Total ze wzmacniaczem AP-FM zagra przyzwoicie, ale niestety nadal nie mamy odpowiedzi dlaczego w autach to gra. Tu z anteną pełnowymiarową jest najzwyczajniej średnio, w autach z atrapami anten gra lepiej. Te mocne piki to nadajnik http://radiopolska.pl/wykaz/obiekt/290 który mam ok 15km od siebie (a nie 10 jak podałem wcześniej).

    Dodano po 19 [godziny] 12 [minuty]:

    Antena zamontowana na dachu.
    Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?

    Wzmacniacz AP-FM się zatkał i pogarszał tylko sprawę. Bez wzmacniacza lokalne stacje działają bdb, 95,7 ginie w szumach. Przy ziemi grało to lepiej, nawet bez wzmacniacza.

    No nic, temat zostawiam bez odpowiedzi, jak widać nie jest to tak prosty temat jak się wydaje.
  • #73
    Adamcyn
    Poziom 36  
    Ibuprom napisał:
    Zbyt mocny sygnał lokalny "przesłania" słabszy na zbliżonej częstotliwości? Auta z racji małych anten mają tą różnicę na dużo niższym poziomie.

    Odstęp 300 kHz to bardzo mało.
    Silna stacja na 96 MHz powoduje, że ARW (AGC) zmniejsza czułość stopni wejściowych i słaba na 95,7 MHz szumi.

    Wzmacniacz też ma zapewne ARW, który to optymalizuje stosunek między silnymi i słabymi sygnałami.

    W myśl tej teorii wysokiej klasy radio nie powinno tak "alergicznie" reagować na rodzaj wzmacniacza - lub jego brak.

    Uzyskałeś bardzo ładne, czytelne wykresy widma.
    Opisz proszę użyty sprzęt i soft.
  • #74
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Zapewne dlatego antena ukf 5-elementowa w miarę sobie radziła na dachu bo była bokiem ustawiona do lokalnego nadajnika. 95,7 szumiało lekko, ale dało się słuchać.
    Szukałem - bezskutecznie jednak - układów wzmacniaczy antenowych z czymś w rodzaju limitera, tzn. przycinanie sygnału o wysokich wartościach i później wzmocnienie w miarę jednolitych wartości sygnału jako całości. W FM nie powinno się to odbić negatywnie na dźwięku z głośników, ale jakoś nie udało mi się trafić na takie rozwiązanie.
  • #75
    Jarzabek666
    Poziom 30  
    A ja nadal będę twierdził że tu znaczenie ma radio a nie wzmacniacz. Jak zauważyłeś to nie antena. Większość starych aut nie ma wzmacniacza a pięknie gra.
  • #76
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Choć prawda jest gdzieś po środku to jednak skłaniałbym się ku antenie. Niejednokrotnie wymieniałem radia w samochodach, tam gdzie grało dobrze oryginalne tam też grało dobrze większość markowych uniwersalnych. Tam gdzie to grać nie chciało wcześniej żadne kombinacje z innym radiem nie dawały poprawy. Mam amplituner Yamahy (kiepska czułość, ale z 5el dawała radę), radio panasonica z hondy i stara gamma bez RDS-u jeszcze. Uważasz że wszystkie 3 są do bani? Kolega Adamcyn słusznie zauważyć że ARW może głupieć przy tak małym odstępie i dlatego uważam że w tych wzmacniaczach antenowych w samochodach jest wykorzystywana jakaś sztuczka celem uzyskania bardziej wyrównanego spektrum sygnału w paśmie fm.

    Poza tym - będąc blisko nadajników można uznać że radio gra super, Stare ople bez wzmacniaczy też grały świetnie... lokalne stacje. Moja Kia ceed ma spore problemy z odbiorem 95,7 podczas gdy wiele innych aut nie ma tych problemów i odstęp 300kHz im nie przeszkadza w prawidłowej pracy.
  • #77
    Jarzabek666
    Poziom 30  
    No ja też kiedyś sporo radia się na zmieniałem niektóre potrafiły grać na kawałku druta 3cm bardzo ładnie szczególnie blaupunkta a niektóre nawet na dobrej antenie to masakra.
  • #78
    kotuniunia
    Poziom 29  
    Ta antena od UKF by mieć ch-ke dookólną to powinna być na samym szczycie. Nie wiadomo jaki wpływ na nią maja pozostałe ,o ile w nich są zamontowane wzmacniacze. W tych warunkach to można gdybać
  • #79
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Są wzmacniacze. Jak wspominałem daleko mam do nadajników, mux8 ledwo łapie mimo wzmacniacza i przelutowanego z symetryzatora k 6-12 transformatora dopasowującego, druga antena też musi mieć wzmacniacz. Antena UKF ma maszt od strony północnej z której i tak nic nie odbieram bo za daleko do jakiegoś ciekawego nadajnika. Ale faktycznie coś musi być na rzeczy gdyż antena lepiej odbierała przy ziemi ze wzmacniaczem niż na maszcie gdzie wzmacniacz się zatykał. Silne stacje stały się jeszcze silniejsze, słabsze w zasadzie tak samo źle. Być może radia samochodowe nie tolerują tak mocnego sygnału i też obwody wejściowe im się zatykają. Może uda mi się jakiś lepszy amplituner jeszcze kupić i zobaczę czy coś to zmieni.
  • #80
    Adamcyn
    Poziom 36  
    Ibuprom napisał:
    Może uda mi się jakiś lepszy amplituner jeszcze kupić

    Jeżeli, to koniecznie taki z z funkcją Wide/Narrow.

    A może coś na bazie DSP (digital signal processing) jak np. Tecsun PL-360 z #71?

    Proszę nie mylić z DSP - digital sound procesor.
  • #81
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Starsze radia blaupunkta miały w sobie coś co się nazywało digiceiver. Znane to było z upodobania do przegrzewania jednak grało przyzwoicie. Szukać w tym kierunku?
  • #82
    pikarel
    Poziom 32  
    Radio z Mercedesa z 1974 roku nie miało tego, a grało, jak należy; tam, gdzie większość radioodbiorników już tylko szumiała - ono wciąż odbierał.
    To radio ze wskazówką i linką skali oraz programatorem mechanicznym (wyciągnięcie klawisza i wciśnięcie do oporu na stacji), więc teoria digiceivera w tym konkretnym przypadku zastosowania mieć nie będzie.

    Ta Twoja tajemnica poprawnego odbioru nie jest żadną tajemnicą: to wiele testów w biurze konstrukcyjnym i dopiero zadowalające efekty wdrożone do produkcji.
    Tylko tyle i aż tyle.
    Wystarczy przeanalizować schemat, konstrukcję mechaniczną - wszystko to skopiować i cieszyć się podobnymi efektami.
    Zaznaczam, że pominięcie nawet drobiazgu zniweczy wszystko, jak to zresztą zwykle bywa w przypadku większości kopiantów.
    Bo diabeł zawsze tkwi w szczegółach...
  • #83
    Adamcyn
    Poziom 36  
    Ibuprom napisał:
    Starsze radia blaupunkta miały w sobie coś co się nazywało digiceiver. Znane to było z upodobania do przegrzewania jednak grało przyzwoicie. Szukać w tym kierunku?

    Tak.
    pikarel napisał:

    Radio z Mercedesa z 1974 roku nie miało tego, a grało, jak należy

    Dla radia mono bez RDS wystarczało znacznie węższe pasmo przenoszenia zarówno po nadawczej, jak i po odbiorczej stronie.
    Stąd, m. innymi, ta czułość.
  • #84
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Dziś do naprawy przyszedł amplituner JVC i radio samochodowe pioneer. Obydwa sprzęty zagrały podobnie, 95,7 praktycznie niesłyszalne. Powyższa stacja grała przy ziemi lepiej być może dlatego że sąsiednia lokalna stacja również była słabsza. Zatem zostaje mi poeksperymentować z umiejscowieniem anteny, ale to już trochę problem bo od nowa trzeba kable ciągnąć. Jadę teraz na urlop, po urlopie c.d. zmagań.
  • #85
    E8600
    Poziom 38  
    Dzieję się tak gdyż obecnie producenci idą na skróty aby odbierać radio wystarczy 1 układ scalony. Producenci oszczędzają jak się da montując najgorsze/najtańsze elementy drugim czynnikiem jest cyna bezołowiowa, która w układach narażonych na niskie temperatury jest nieporozumieniem.
  • #86
    Adamcyn
    Poziom 36  
    Ibuprom napisał:
    Jadę teraz na urlop, po urlopie c.d. zmagań.

    Dobrze wypocznij, bo nie będzie łatwo. :)

    Mój, jeszcze trudniejszy problem - bo zaledwie 200 kHz odstępu między lokalnym nadajnikiem i słabą odległą stacją z Niemiec - najlepiej rozwiązał kultowy amplituner Braun CEV 520.

    https://www.radiomuseum.org/r/braun_regie_520_cev520cev_52.html

    Skutecznie to zadziałało, kiedy między głowicę i tor p.cz. włączyłem dodatkowy filtr ceramiczny Muraty 10.7 MHz (110 kHz).

    Zobaczcie, jak ta głowica wygląda - 4 sekcyjny kondensator zmienny - 14 obwodów FM, które można odpowiednio "rzeźbić"

    Odbiór FM w aucie - dlaczego w niektórych autach odbiera tak rewelacyjnie?

    E8600 napisał:

    Dzieję się tak gdyż obecnie producenci idą na skróty aby odbierać radio wystarczy 1 układ scalony. Producenci oszczędzają jak się da

    Kolego E8600
    Jak sądzisz?
    Ile by dzisiaj kosztował taki amplituner?
  • #87
    Jarzabek666
    Poziom 30  
    Adamcyn napisał:
    Jak sądzisz?
    Ile by dzisiaj kosztował taki amplituner?


    Projektanci też idą na skróty komu się chce projektować wedle starych zasad? , zobacz taki układ RDA5807M myślisz ze on ma takie same parametry jak stara porządna głowica FM??
    A w dzisiejszych czasach liczy sie cena cena i jeszcze raz cena.
  • #88
    E8600
    Poziom 38  
    Adamcyn napisał:
    Kolego E8600
    Jak sądzisz?
    Ile by dzisiaj kosztował taki amplituner?

    Niewiele osób było by stać na takie sprzęty w obecnych czasach gdyż jest to sprzęt w dużej mierze montowany i strojony ręcznie przez człowieka. Podobne sprzęty produkowane są do dziś ale głownie dla audiofili i snobów.
  • #89
    kotuniunia
    Poziom 29  
    E8600 napisał:
    Podobne sprzęty produkowane są do dziś ale głownie dla audiofili i snobów.

    Ale nie układy nadajników i ich systemy i nawet najlepszy tuner nic nie poradzi.
  • #90
    Ibuprom
    Poziom 25  
    I po urlopie.
    Dziś nadajnik z okolicy został wyłączony do prac konserwacyjnych więc mogłem potestować odbiór bez sąsiedztwa mocnego nadajnika. Amplitunery nie złapały 95,7, radio samochodowe poradziło sobie całkiem ładnie - rds się nie załączył, ale szum był akceptowalny. Po włączeniu nadajnika lokalnego odbiór 95,7 znacząco się pogorszył na radiu samochodowym. Inne odległe stacje z kierunku Lublina będące w większych odstępach od stacji lokalnych też są źle odbierane, również na radiu samochodowym.

    Odpuszczam temat. W międzyczasie będę coś tam testował w miarę zdobywania sprzętu odbiorczego czy wzmacniaczy. Na chwilę obecną pytanie z tematu zostawiam bez odpowiedzi. Wszystko ma znaczenie to wiem, jednak z jakiegoś powodu nie daje się jakości i czułości odbioru przenieść do instalacji domowej mimo stosowania anten pełnowymiarowych w lepszych warunkach otoczenia. Pozostaje się pogodzić z ułomnością radyjek internetowych jeśli chodzi o wygodę użytkowania.